Archívum - 2006. november

Jövőbelátók

Kővári László

A bemutatónak otthont adó terület kétévente népesül be, a köztes időszakban csak a pavilonok betonalapzata látható. A világ legnagyobb alapterületű nem állandó kiállítása az idén kilencvenezer négyzetméteres fedett területtel várta a cégeket. A hatalmas, könnyűszerkezetes sátrakat 2006 márciusától 200 kamion szállította a helyszínre. A négy nagyobb és számos kisebb pavilon építésén azonban mindössze negyven ember dolgozott a július eleji határidőig, amikor a társaságok átvették a standjaikat, és a saját igényeik alapján rendezték be azokat.

A K-5-ös légiharc-rakéta

Kővári László

A Szovjetunióban 1952. április 1-jén döntöttek arról, hogy a légvédelem vadászrepülőgépeit a jövőben fel kell szerelni olyan irányított rakétafegyverekkel, amelyek eredményesen semmisíthetik meg a támadó ellenséges bombázókat, mégpedig rossz időjárási körülmények között éjszaka is. Ehhez két teljesen különálló területen kellett megkezdeni a fejlesztést, ugyanis a rakéta mellett szükség volt olyan fedélzeti radarra is, amely a légi cél felderítése mellett alkalmas a rakéta irányítására. A később elterjedt félaktív és aktív önirányítási rendszerről még szó sem lehetett, a technika akkori szintjén csak az egyszerűbb vezetősugaras irányítási mód kidolgozása volt lehetséges.

Nézz az ég felé...

Kővári László

A kiállítás repülőprogramját mindig hatalmas érdeklődés előzi meg, noha az időben rendkívül korlátozott, mindösszesen két és fél óráig tart. Csak a hétvégi közönségnapokon hosszabb, amikor egy sor "oldtimer" is részese a látványosságnak. Az idén túlnyomórészt katonai repülőeszközök mutatták be képességeiket a levegőben, így számunkra különösen érdekesnek ígérkezett a program, amelyben nem is csalódtunk.

A Hatodik

Kővári László

A Közel-Kelet második világháborút követő történetében még sohasem telt el ennyi idő nagyobb háború nélkül. A fegyveres konfliktusok 7-10 évente szinte "menetrendszerűen" következtek egymás után, közös jellemzőjük volt egy kivételével az, hogy rendkívül heves lefolyást követően néhány napon vagy egy hónapon belül befejeződtek. Az 1982-ben lezajlott ötödik háború ugyancsak Libanon területén folyt, az izraeli fegyveres erők akkor az ott állomásozó szíriai hadsereggel és a palesztinokkal kerültek szembe. Azóta viszont a kisebb-nagyobb incidensektől és a még néhány évig tartó libanoni polgárháborútól eltekintve viszonylagos béke uralkodott a térségben, egészen 2006 júliusáig.

Égi tandem

Trautmann Balázs

Előző számunkban a CH-53 Sea Stallion "feltámadásával" foglalkoztunk. Van azonban egy másik olyan típus, amely jelenleg is gyártás alatt áll, megújult formájában hosszú évtizedekre meghatározva az amerikai hadsereg szállítókapacitását.

Son Tay: A végrehajtás

Zsig Zoltán

A több hónapos kiképzés után már Thaiföldön készülődtek a Son Tay hadifogolytábor elleni támadásra a légierő és a különleges erők tagjai. A hadművelet támogatására szinte egy kisebb légierőnek is a levegőbe kellett emelkednie. A jól összehangolt hadművelet célja az volt, hogy lecsapjanak a bajtársaik fogva tartóira, és hazavigyék az amerikaiakat.

Sárdobálók

Koen Aerts

2006 júniusában a belgiumi Florennes légibázison rendszeresen ismétlődő TLP (Tactical Leadership Program) légi hadgyakorlaton először vett részt Csehország légiereje. A Varsói Szerződés légierői elleni harc hatékonyabbá tételének céljával hozták létre 28 éve a szervezetet, amelynek keretében most az  egyik volt ellenfél is megismerkedhetett a NATO egyik fontos kiképző szervezetével.

Egy logikus döntés

Szurmay Zoltán

A Logical Decision 2006 (LD 06) közös helikopteres kiképzésre augusztus 16-án délelőtt tíz órakor kötelékrepülésben indultak a helikopterek Táborfalva irányába. A célterületen a forgószárnyasok feladata rajtaütés gyakorlása volt a feltételezett ellenségen. A kiképzőbázis egyik elhagyott épülete felett fél tizenegykor jelentek meg az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred Mi-24-es harci helikopterei. Az aznapi feladat szerint ezt az objektumot foglalták el, és túszokat is ejtettek a betolakodók. Az akcióban őket kellett harcképtelenné tenni. A tervezés során, az éles körülmények imitálásával, számoltak azzal is, hogy sebesültek lesznek, akiket szintén légi úton kell kimenteni a műveleti területről.

MiGlepetésparti

Kárpáti Endre

A repülőnapok hazai szerelmeseit az idén nem kényeztették el. Itthon nem rendeztek nagyszabású air show-t, a pozsonyit törölték, Zeltweg tavaly volt, a közelebbi helyszínek közül csak a brnói bemutató számít komolyabbnak - ráadásul a kisebbek közül is egy időben rendezték meg a prˇerovi, a szliácsi és a varasdi nyílt napokat. Hosszú évek után azonban ismét megtartották délkeleti szomszédunknál a román nemzetközi repülőnapot, igaz, az ország hazánktól legtávolabb eső repülőterén. Ennek első napján járt ott az ARANYSAS csapata.

A szív és az ész

Zsig Zoltán

A 34. Bercsényi László Felderítő Zászlóalj az elmúlt évben alakult át különleges műveleti alakulattá. Ez azonban nem csak egyszerű névváltoztatást jelent; a feladatok köre kibővült, és a személyi állomány kiképzési rendszere is módosult, ezért segítséget kértek az Egyesült Államok katonai vezetésétől. Kérvényezték, hogy az ottani különleges alakulatok küldjenek kiképzőket Magyarországra, ez azonban megvalósíthatatlan volt, mert az afganisztáni és iraki háború igen leterhelte a katonákat, nem nélkülözhették az aktív állományúakat. Az USA azt a megoldást javasolta, hogy olyan nyugállományú katonákból összeállított csoportot delegál, amelynek már van tapasztalata a különleges hadviselésben. A magyar fél elfogadta az ajánlatot.

A Walkürök lovaglása

Horváth Zoltán

Minden idők legsikeresebb és legnagyobb számban épített helikopterének prototípusa fél évszázaddal ezelőtt, 1956. október 22-én szállt fel először. Az amerikai hadsereg eredetileg mentőfeladatok ellátására szánta, de aztán olyan remekül bevált, hogy végül a US Army mindenese, afféle "repülő dzsip" lett belőle. Képességeire a vietnami háború poklában derült fény, ahol a mostoha körülmények embert és gépet egyformán a végsőkig próbára tettek. Nem csoda, hogy a sokoldalú és strapabíró Bell UH-1-es, vagy ahogy a hivatalos Iroquois (irokéz) név helyett szélesebb körben ismerték, a Huey egyenesen a háború jelképévé vált.

Kényszerleszállás

Jánkfalvi Zoltán

Az 1941. december 7-i japán támadás után a II. világháborúba bekapcsolódó Amerikai Egyesült Államok hamar felismerte, hogy a világra a fő veszélyt az egyre nagyobb teret nyerő fasizmus jelenti. Ez volt a meggyőződése a két másik szövetséges hatalomnak, Angliának és a Szovjetuniónak is, akik mindinkább szorgalmazták az amerikaiak európai jelenlétét. A hadianyag és főleg a repülőgépek tömeges átjuttatása az Atlanti-óceánon azonban 1942-ben még nagy kihívásnak számított. Az átrepülési manőverek titkos fedőneve Bolero volt; az egyik első ilyen vállalkozás azonban majdnem tragédiába torkollott.

Mindhalálig pilóta

Horváth Zoltán

Negyven évvel ezelőtt Nigéria kőolajban gazdag délkeleti tartományának törzsi vezetői nagy titokban az anyaországtól való elszakadásra készültek. A 13,5 millió lakosú Biafra függetlenségi harcába kapcsolódott be az akkor már 59 éves Carl Gustav von Rosen. A grófot addigra nemcsak hazájában, Svédországban, hanem a világ minden táján a vesztésre állók ügyének bajnokaként tartották számon. Felfogása mindenben különbözött a pénzsóvár szerencselovagokétól, akik ezt a viszályt - akárcsak az öt évvel korábban, Kongóban kirobbant háborút - csak a saját zsebük megtöltésére használták.

A Kockaorrú

Zsig Zoltán

A jól ismert Mi-24-es harci helikopter első változatait általában már csak múzeumokban lehet látni. A kockaorrú, üvegezett pilótafülke miatt kissé bizarr külsejű forgószárnyast átmeneti megoldásnak tekintik, mégis meghatározó típusnak számít, mert fejlesztése és üzemeltetése közben sok hasznos tapasztalatot szereztek a szovjet helikoptertervezők.

Azzurri légizsaruk

Stefan Degraef és Edwin Borremans

Róma nemcsak Olaszország fővárosa, hanem egyben a kereszténység központja is, hiszen a város falain belül terül el független államként a Vatikán. Egész évben turisták és zarándokok sokasága árasztja el a várost, s ez szinte folyamatos közlekedési káoszt eredményez. A sajátos latin életfelfogás a közlekedési morálban is jelentkezik, ezért fokozott a szerepe a város működésének biztosításában a rendőrségnek. Különösen a hatalmas tömegeket megmozgató futballmérkőzések idejére érvényes ez, amikor a stadionok környékén tolonganak a túlfűtött szurkolók.

Sorsfordító napok

Szepesi József

Közeledünk október 23-ához, a forradalom 50. évfordulójához. 1956 a korszak előző éveihez képest már valamelyest elfogadhatóbbnak, szabadabbnak tűnt. Véget értek a drasztikus, halálos ítélettel végződő koncepciós perek, mi több, megtörténtek az első rehabilitációk. Néha megnyíltak a börtönajtók. Az 1951-ben letartóztatott repülőtiszteket, parancsnokokat, a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101. Puma vadászrepülő-ezredének volt tagjait - Tóth "Drumi" kivételével, akit 1951. június 11-én kivégeztek - 1956 nyarán feltételesen szabadlábra helyezték.

Az űrhajós is emberből van II.

Schuminszky Nándor

Az első műholdjavítás az elromlott Solar Max ismételt üzembe helyezése volt. Másfél órával a szerelés megkezdése után James van Hoften a manipulátorkarhoz rögzítve 22 csavart tekert ki, hogy hozzáférhessen a megfelelő helyhez. Jóllehet ezt a műveletet a földön hónapokig gyakorolta - az űrkesztyűben körülményes dolgozni -, elég nehezen haladt a munkával, így jó szerelői szokás szerint a fedél újbóli rögzítéséhez már csak néhány csavart használt fel. Alközpontos műszerészként - negyedszázad távlatából - bevallhatom, hogy az összeszerelés során bizony én is fukarkodtam a csavarok felhasználásával, betekerésével...

Könnyűnek találtatott...

Lőrincz Péter

Az Albatros Dr.-I egyike azon kevés kísérleti típusnak, amelyet az Albatros Flugzeugwerke GmbH épített. A háromfedelű gép alapját az Albatros D. V. adta, amelytől az egész törzset - beleértve a motort és a fegyverzetet is - örökölte. A keskeny szárnyaknak egyforma volt a fesztávolságuk, és mindhárom ugyanakkora szerephez jutott. Az alaptípus hűtési problémái ellenére a D. V. különböző hűtőit használták fel, ezeket a középső szárnyakba építették be. A német légierő 1917 szeptemberében tesztelte az új gépet, azonban a vékony szárnyak miatt a további fejlesztést törölték. Repülési paraméterei nem voltak elég kielégítők ahhoz, hogy a gépet a frontvonalon is használják.