Új szám - 2025. november
Gripenek a dervisek földjén
Kárpáti Endre
A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt. Tapasztalatot gyűjtsenek az összetett, komplex bevetések (Combined Air Operation, COMAO) során, amikor együtt indulnak harcba a csapásmérők, légvédelmi lefogók, vadászgépek és AWACS-ek; rutinjuk legyen az ilyen bonyolult feladatok megtervezésében és végrehajtásában. Tovább »
A felvonulók kérték
Trautmann Balázs
Szinte minden szakértő fokozott figyelemmel nézte a kiváló minőségű, nagyfelbontású videóval közvetített pekingi katonai parádét. A második világháború befejezésének 80. évfordulóján a Mennyei Birodalom büszkén mutatta be arzenálját.
Tudatos építkezés
Trautmann Balázs
Sokan és sokáig lenézéssel tekintettek a 2004. március 29-én NATO-taggá lett Románia fegyveres erőire. Nos, ezt a tévesnek bizonyult hozzáállást ma már illik felülvizsgálni: egy olyan országról beszélünk, mely stratégiai fontosságú helyen terül el, kiváló észak-atlanti kapcsolatrendszert alakított ki és nem mellesleg hamarosan már F-35A Lightning II-esek repülnek majd a román trikolórral oldalukon.
Két kategória határán
Sáry Zoltán
Előd magazinunkban, a Top Gunban az 1990-es években bemutattuk az USAF vadonatúj szállítógépét. Akkor talán még senki sem sejtette mekkora karrier elé néz a típus, arról nem is beszélve, hogy magyar felségjellel is repül majd. Tovább »
Fehér csillagos tengerészek
Horváth Viktor
Flying boats, azaz repülőcsónakok - furcsán hangzó megnevezés. Hiszen ezek a két- és négyhajtóműves repülőgépek az 1940-es évekre méretükben vetekedtek a fél évezreddel korábban óceánjáróknak kikiáltott lélekvesztőkkel - a közel 20 méteres Santa Mariával, vagy Drake admirális legendás Golden Hindjával, amely pusztán 30 méteres hosszával is alkalmas volt bolygónk megkerülésére. A 15-30 tonnás óriásokra inkább illene a „repülő hajó” titulus. Az Amerikai Egyesült Államokban csak a főbb típusokat tekintve közel 5000-et gyártottak, jó részük a Csendes-óceánon állt szolgálatba.
60 éves aktív veterán
Sáry Zoltán
A szovjet légierő nagy mennyiségben állította hadrendbe az Il-76-os szállítógépeket. Jelentős részük mind a mai napig üzemel, sőt a modernizált verziót ismét gyártásba vették.
Égi lóversenypálya
Filip Modrzejewsky
Rovaniemi, a sarkkörön túl fekvő finn település leginkább a Mikulásról híres, így a téli időszakban rengetegen keresik fel. Mi viszont a nyár kellős közepén, júniusban látogattunk oda, mégpedig az országban először rendezett Atlantic Trident gyakorlat kapcsán.
Bázis útikalauz
Horváth Viktor
Sūq al-Dzsum˛a Líbia fővárosának központjától nagyjából nyolc kilométerre keletre fekszik, a Mellaha-tó közelében. A kisváros neve magyarul „pénteki piacot” jelent. Először 1916 októberében szálltak itt le repülőgépek, mégpedig egy Caproni-század. A támaszpontot 1933-tól 1940-ig a kifutópálya egy részét is magába foglaló, 13 kilométer hosszú autóversenypálya kötötte össze a Gran Premio di Tripoli (Tripoli Nagydíj) történetével. Az első öt évben a Formula Libre elnevezésű „mindent szabad” stílusú szabályozást vezették be a futamokon, de - az akkori politikai helyzethez hasonlóan - a négy keréken vívott viadalok sem tudták megtörni a német fölényt. Maga a település ma már Tripoli agglomerációjához tartozik, annak második legfontosabb légikikötőjének adott otthont.
A káprázat mesterei
Papp Levente
A repülés technikai forradalmát kísérő evolúció részeként a német légierő festésmintái és jelzései egy aprólékosan kidolgozott, folyamatosan változó rendszert alkottak, melynek célja a taktikai előnyök maximalizálása volt. Mivel az eredeti dokumentumok nagy része elveszett, vagy megsemmisült a háború vége felé, a kutatók a megmaradt fekete-fehér fotók, roncsdarabok, dokumentumok alapján próbálják rekonstruálni a valóságot. Ez a mai napig izgalmas téma, még az utóbbi évek is hoztak újdonságot, például az RLM 83-ról bebizonyosodott, hogy egy sötétkék szín volt és nem alkalmazták széles körben. A német gépek népszerűsége a makettező társadalomban töretlen, amit a makett- és matricagyártók, valamint a szakirodalom szerzői készséggel szolgálnak ki, újabb és újabb minták, színkombinációk megjelenítésével - akár a történelmi hűség rovására is.
Nevük áruvédjegy
Horváth Viktor
Lawrence Dale Bell a repülőipar legtöbb ágában kipróbálta magát és vagy a csúcsra érkezett termékeivel, vagy úttörő szerepet vitt. Legtöbbünk az elnyűhetetlen Huey révén ismeri meg a cégét, de vállalatánál alkották meg az első amerikai sugárhajtású vadászgépet, az XP-59-est, a hanghatárt áttörő X-1-est, hosszú, évtizedes fejlesztési folyamat végén az első használható billenőrotoros légijárművet, a V-22-est. A katonák mellett a légimentők, rendőrök és egyéb hivatalos szervek számára a JetRanger biztosítja több mint fél évszázada a gyors és megbízható légiközlekedést. Ha pedig itthon, vagy Oroszországban kérdezhetnénk meg második világháborús pilótákat, hogy mit jelent számukra a Bell, gondolkodás nélkül vágnák rá, hogy a P-39-es Airacobrát.
Lovagkeresztes ezredorvos
Varga Csaba Béla
1973 novemberében, útban a következő egyetemi előadására, váratlanul meghalt egy közismert és nagy tiszteletnek örvendő német orvosprofesszor. Egy évvel korábban Münchenben ő volt az olimpiai játékokért felelős sportorvosi intézet vezetője. Az elismert szívspecialistáról csak kevesen tudták, hogy a második világháború során bátorságáért kiérdemelte a német haderő egyik legmagasabb kitüntetését, a Lovagkeresztet.
Kicsinyített valóság
Magó Károly
Hosszú utat járt be a modell, majd makettépítés hazánkban. A nyolc részes történeti áttekintés ezzel megérkezett a jelenbe. Hasonló összefoglalás még nem készült, így a magazinunk olvasói ismerhették meg először ennek a repüléshez köthető hobbinak a múltját.





