Új szám - 2025. április

Munkamegosztás

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Február hatodikán tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van. Tovább »

A sógorok választása

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Napjainkban megfigyelhető a katonai repülésen belül egy generációváltás. A harci típusokon kívül mindez az iskolagépekre is igaz.

Szerződéskötésre vár

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A Gripen-felhasználók meglehetősen szűkkörű csoportjának talán legegzotikusabb tagja Thaiföld. A Délkelet-Ázsiában fekvő alkotmányos monarchia katonai vezetői még 2008-ban választották ki a Saab cég negyedik generációs vadászbombázóját. Jól tették. Tovább »

Vakító villanás az éjszakában

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Még csak néhány hónap telt el, de az idei év repülésbiztonsági szempontból sajnos már jóval feketébbre sikerült, mint az előzőek. Az egyik, 67 halottat követelő balesetnek ráadásul katonai vonatkozása van.

Az úttörők dicsősége

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az amerikai Wright fivérek sem lehettek próféták saját hazájukban, az 1903-as elsőségüket követően az évtized végére már egyértelműen a franciaországi aviátorok váltak a géprepülés legfontosabb úttörőivé. A pezsgő repülőélet résztvevői egyre-másra szálltak fel a legkülönbözőbb szerkezetekkel gall földről, és 1914-ben elkészült Párizs első repülőtere is, Le Bourget-ban. Igaz, a nagy világégés során még csak a katonák használták, de 1919-től már a polgári utasokat szolgálta ki - az első évben 740 főt. Ez a szám a következő világégés kitörésére 45 000-re emelkedett, és az ötvenes évektől már nem tudott lépést tartani az igények növekedésével, így napjainkban már csak üzleti szállítógépek használják. Ide érkezett 1927-ben Charles Lindbergh az óceánrepülése végén, és itt rendezik meg kétévente a párizsi Szalont, Európa egyik legnagyobb légi kiállítását és vásárát. Valamint az 1937-ben átadott, gyönyörű Art Deco stílusú terminálépületben látogatható a Musée de l’Air et de l’Espace, a francia Légi- és Űrkutatási Múzeum.

Nevük áruvédjegy

Horváth Viktor

aranysas.hu

Ha bárkit megkérdeznénk az aviatika iránt érdeklődők közül, hogy melyik volt az Egyesült Államok negyedik legöregebb repülőgépgyára (a Wright, a Curtiss és a Boeing után), vagy az 1929-es gazdasági világválság közepette melyik számított a második legnagyobbnak, valószínűleg nem a Voughtot említi meg. Mára lassan feledésbe merült a cég neve. A történelem lapjaira azonban egyetlen szédületes típussal örökre beírta magát. Leginkább tengeri rablókról nevezték el konstrukcióit, ami nem meglepő, mivel legnagyobb vásárlója a flotta volt.

A felkelő nap légiereje

Horváth Viktor

aranysas.hu

A klasszikus vicc szerint a vadászpilóták filmeket csinálnak, a bombázók pedig történelmet írnak. Természetesen a valóságban két-, vagy inkább többféle repülőalakulat hatékony együttműködésére van szükség egy hadművelet sikeréhez, vadászkíséret nélkül a támadógépek sem formálhatnák az eseményeket. Tény, hogy a világháborúban a hadihajók és szárazföldi erők megsemmisítéséhez legtöbbször kevés volt a vadászgépek tűzereje. Nem az alváltozatok jellemzőit taglaljuk, inkább néhány érdekesebb epizód segítségével mutatjuk be alkalmazásukat a Csendes-óceánon.

Navigáció a csillagok között

Vincze Miklós

aranysas.hu

1961. május 25-én John F. Kennedy elnök arra utasította az Amerikai Egyesült Államokat, illetve annak űrügynökségét, a NASA-t, hogy „még az évtized vége előtt” embert juttasson a Holdra. Bár Kennedy természetesen előzetes megvalósíthatósági tanulmányokra hagyatkozva választotta a több felmerült opció közül éppen ezt a célt, döntése elképesztő hazardírozás volt. A nyilvánosan bejelentett kihívással olyan feladatot tűzött ki, amelynek valós kockázatairól senki sem lehetett meggyőződve. A Hold eléréséhez olyan anyagokra és technológiákra volt szükség, amelyek 1961-ben még nem léteztek, a különleges ötvözetektől a mikroprocesszorokig.

Hőseink bemutatása

Kőszegi Sándor

aranysas.hu

Előző cikkeinkből részletesen megismerhettük, honnan jött a repülős képregények készítésének ötlete, majd bepillantást nyerhettünk egy ilyen album készítésének műhelytitkaiba. Ezúttal arról faggattuk Pozsgay Gyulát, hogy az eddig megjelent albumai milyen fogadtatásra találtak a nemzetközi piacon, és természetesen a hazai olvasók körében.

Hullócsillag

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1945. január 28-án titokzatos repülőbaleset történt Angliában, Burtonwood közelében. Egy elképesztő sebességgel közeledő, különös alakú repülőgép valósággal darabokra szakadt a magasban és azonnal lezuhant. A hatóságok lezárták a környéket, hogy senki se jusson a roncsok közelébe. Az itt élők csak később tudták meg, hogy a szerencsétlenül járt gépben Frederic Borsodi őrnagy ült.

Kicsinyített valóság

Magó Károly

aranysas.hu

Ha napjainkban valaki repülőgép makettet szeretne építeni, csúcs minőségű készletek, festékek és egyéb kiegészítők teljes tárháza áll a rendelkezésére. A komoly ipari háttérnek köszönhetően megszokottá vált, hogy az internetes áruházakban vagy az erre szakosodott boltokban szinte bármi elérhető. Azonban a makettkészítés hőskorában sok leleményességre és kísérletezésre volt szükség ahhoz, hogy elkészüljön az eredetire hasonlító méretarányos repülőgép. Ez a cikksorozat a makettezés hazai történetét mutatja be, honnan indult és hova jutott Magyarországon napjainkra ez a népszerű időtöltés.