Új szám - 2025. augusztus

Mert kell egy csapat

Tőrös István

aranysas.hu

Januári magazinunkban mutattuk be a magyar JAS 39-esek „vendégszereplését” a görög légtérben megrendezett Ramstein Flag 2024 NATO hadgyakorlatról. Már akkor elkezdődött az előkészítése a 2025 tavaszi nagy erőpróbának, ezúttal az Északi-tenger térségében. A változó kor kihívásaira mindig meg kell találni a megfelelő válaszokat - ez vezérelhette a tervezők gondolatmenetét, amikor összeállították a szcenáriókat. Olvasóinknak ezúttal egy új légibázis nevét kell megtanulniuk: Skrydstrup AB kifutópályája és hidegháborús fedezékei várták a Kecskemétről érkezőket. A csapat vezetője Ványik Attila alezredes, a Dongó harcászati kiképző repülőszázad parancsnoka volt. Tovább »

Baljós árnyak

Trautmann Balázs

aranysas.hu

2025. június 13-án bekövetkezett az, amire sokan vártak, de amit talán még többen el sem tudtak képzelni: nyílt (légi)háború tört ki Irán és Izrael között. Bár az izraeli űr- és légierő első támadóhullámának indulását nem előzte meg konkrét iráni akció vagy terrorcselekmény, az események igazából mégsem meglepőek.

Folyamatos készültségben

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Magazinunk előző számában bemutattuk a kommunista Észak-Korea repülő erejét. Most a déli országrész következik, amely immár hét évtizede folyamatosan háborús viszonyok között tevékenykedik.

Alaszka-Szibéria Express

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Az Egyesült Királyság mellett a Lend-­Lease program másik fő haszonélvezője a kényszerből lett szövetséges, a hatalmas véráldozatokat felvállalni szemrebbenés nélkül hajlandó Szovjetunió volt. Az szovjet birodalom szinte végtelen mennyiségű katonát tudott biztosítani, de a hadiiparral, így a megfelelő felszerelés biztosításával már komoly gondjai voltak.

Legendák árnyékában

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az amerikai haditengerészet az 1950-es években több, felénk kevésbé ismert sugárhajtású vadászgépet is használt. A Panther, Cougar és Tiger nem vált akkora legendává, mint a Sabre vagy a MiG-15-ös, de fontos és érdekes típusok voltak.

35 év - 420 magazin

aranysas.hu

Közismert szófordulat, hogy a kor az csak egy évszám. Ezzel biztosan sokan vagyunk így magánemberként is, de most a magazinunk 35. születésnapja késztet minket némi összegzésre.

Tapasztalatcsere

Joris van Boven és Alex van Noije

aranysas.hu

Májusban különböző országok forgószárnyasai - és hajózóik - találkoztak a Nehéz Szállítórepülő Ezred pápai repülőterén. Ezúttal a magyar légibázis adott otthont Európa egyik legjelentősebb helikopteres hadgyakorlatának. Tovább »

Bázis útikalauz

Horváth Viktor

aranysas.hu

Szicília nyugati partja mindig is kiemelt fontosságú hely volt. Leszámítva a két aprócska szigetet, Pantelleriát és Lampedusát, Gibraltártól Szuezig itt a legkeskenyebb a Földközi-tenger Afrika és Európa között: mindössze 142 km légvonalban. Kr. e. 249-ben itt, Drepanánál (a város akkori neve, görögül: sarló) a karthágóiak tönkreverték a római hadiflottát. A szicíliai város három repülőtere, a valamikori Milo és Chinisia, valamint a mai Birgi tehát igen frekventált helyen terülnek el, konfliktus esetén szinte biztos, hogy szerep jutott mindnek.

Fehér csillagos tengerészek

Horváth Viktor

aranysas.hu

A japán tengerészet hajóinak elpusztítására kétféle lehetőség volt: torpedóval léket robbantani rajtuk, vagy bombákkal szétrombolni a felépítményüket, ágyútornyaikat. Mindkét módszernek volt előnye, hátránya is. A hadihajók gyakorlott parancsnokokkal meglepően jól tudtak manőverezni. A (némiképp) kisebb, de nagy számuk miatt a flották gerincét alkotó korvettek, fregattok, rombolók, cirkálók kevés híján ugyanazzal a bődületes lóerőtízezreket jelentő teljesítménnyel rendelkeztek, mint a gigantikus csatahajók és úszó repülőterek. Némelyik közel 70 km/órás sebességgel is száguldhatott, ahhoz pedig elég nagyok maradtak, hogy légvédelmi ágyúk tucatjaival vonjanak ólomhálót maguk fölé.

A káprázat mesterei

Papp Levente

aranysas.hu

Az előző részekben áttekintettük az első világháborúban alkalmazott álcázó festések fejlődését különböző országokban. A megszerzett tapasztalatok és tanulságok a katonai repülés terén mélyrehatóak voltak, és meghatározták a későbbi légi hadviselést.

Nevük áruvédjegy

Horváth Viktor

aranysas.hu

1914. október 25-én Karl Caspar tartalékos hadnagy és megfigyelője, Werner Roos főhadnagy egy Gotha Taubéval átszelte a La Manche csatornát, majd Dover közelében egy 10 kg-os bombát dobott le: az elsőt, amely Nagy-Britanniára esett. Jó eséllyel ez volt az első alkalom 1066, a hastingsi csata óta, hogy ellenséges katona hatolt be a szigetországba. A gyár repülőgépei a Zeppelin léghajóihoz és óriásbombázóihoz hasonló hírnévre tettek szert és azon gépmadarak között voltak, amelyek az első világháborúban rettegést keltettek a polgári lakosság körében. Akkoriban a Fokker mellett talán a Gotha lett a legismertebb német márkanév. Később dicsősége mintha megkopott volna - jobbára nagyobb gyártók legendás típusaira emlékszünk - bár néhány konstrukciója egészen 1945-ig szolgálta az újabb birodalmat.

A gyűlölet ereje

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A bécsi születésű második világháborús sztárpilóta a Luftwaffe legvitatottabb megítélésű tisztjei közé tartozik. Még az ellenségei sem tagadták, hogy félelmetes harcos a magasban, ám a szemére vetették, hogy beképzeltsége és erős bosszúvágya nagyban hozzájárult a német légierő vereségéhez. Azt sem írták a javára, hogy ha bajtársainak hátat fordítva Hermann Göring és Heinrich Himmler SS-vezető kegyeit kereste.

Kicsinyített valóság

Magó Károly

aranysas.hu

A rendszerváltásnak köszönhetően mindenki szabadon utazhatott nyugatra vásárolni és makettversenyeket látogatni. Az osztrák fővárosban szabályos útiterv alapján járták be a kihagyhatatlan üzleteket és boltokat.