Archívum - 2008. Április
Visszaszámlálás
Tőrös István
Valóra váltak az ARANYSAS 2007. augusztusi számában közölt interjú egyik kérdésére adott válaszban megfogalmazott remények!
Varga János vezérőrnagy, az Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokhelyettese akkor még csak jövő időben beszélhetett a NATO C-17-es flottájának lehetséges bázisaként szóba jöhető Pápa lehetőségeiről. A megjelenésünket követően megszületett döntés igazolta a reményeket, egy "kis ország is merhet nagyot álmodni", hiszen a rangos és nagy múltú versenytársakkal szemben a magyar repülőtér került ki a versengésből győztesen. Így a 2008-as év feladatait tudakoló beszélgetésünk első témája természetesen a pápai repülőtér sorsa volt.
Veterán Mennydörgés
Gererd Boymans2007. augusztus 31-én szokatlan sokaság népesítette be a Saab linköpingi repülőterét. A több száz meghívott vendég a cég fennállásának 70. évfordulója alkalmából rendezett bemutatóra érkezett, amelynek része volt a Viggen utolsó nyilvános repülése.
A GS-6-30-as gépágyú
Kővári László
Az orosz MiG-27-es vadászbombázó beépített gépágyújának története a haditengerészetnél kezdődött. Megelőzve az Egyesült Államokat, nagy tűzgyorsaságú automatikus vezérlésű gépágyúkkal egészítették ki a hadihajók légvédelmi rendszereit, amelyek néhány kilométeres távolságon belül jó eséllyel semmisíthették meg a közeledő repülőgépeket vagy akár a sokkal kisebb rakétákat.
Made In China... XIV.
Zsig Zoltán
Az elmúlt években sok találgatás, elemzés látott napvilágot Kína repülőgéphordozó-programjáról. Ezek között két véglet is megtalálható, az egyik szerint Kínának egyáltalán nincsenek ilyen ambíciói, míg mások szerint az amerikai Nimitz-osztályú hordozókhoz hasonló egységeket fognak építeni. Egy biztos, az első állítás a rendelkezésre álló adatok alapján kizárható, ugyanis már legalább két évtizede tervezik repülőgép-hordozó hajó hadrendbe állítását.
Műholdvadászat
Kővári László
2008. február 20-án érdekes esemény történt Hawaii közelében a Csendes-óceán felett, amikor az amerikai haditengerészet CG-70 Lake Erie cirkálója lelőtte az USA 193-as jelzésű meghibásodott felderítő műholdat. A vitatott lépésre biztonsági okokból volt szükség, ugyanis a műhold fedélzetén még 450 kg-nyi fel nem használt hidrazin rakéta-tüzelőanyag volt, amely súlyosan mérgező. Ha ez lakott területek közelében kerül a földre, akkor balesetet okozhatott volna.
Galaxykus ráncfelvarrás
Trautmann Balázs
A katonai légi szállítás világának egyik legismertebb és sajnos meglehetősen keveset látott tagja a Lockheed C-5 Galaxy. A típus minden egyes repülőképes tagja folyamatosan cipeli a többfrontos háború minden ember- és anyagutánpótlását - csak éppen egyre több hangárban töltött óra és adófizetői dollár árán...
Földre parancsolt AMRAAM
Trautmann Balázs
A legfinomabb megfogalmazás szerint sem nyerte el az amerikai védelmi minisztérium illetékes vezetőinek tetszését a SLAMRAAM néven is ismert mobil légvédelmi rakétarendszer. Pedig a szokás szerint költség- és időtúllépéssel küszködő fegyverrendszer figyelemre méltó, nem mellesleg hiánypótló képességekkel rendelkezik.
Az újracsomagolt bőrönd
Kővári László
2007. december 25-én négy Szu-24-es bombázó szállt le a habarovszki körzethez tartozó Perejaszlavka légibázison. Az eset látszólag szóra sem érdemes, hiszen a típus már régóta repül a húszgépes ezred állományában. Ezúttal azonban a négy gép nem gyakorlórepülésről tért vissza, hanem a novoszibirszki Cskalov repülőgépgyárból érkezett, ahol élettartam-növelő nagyjavításon és modernizáláson estek át.
A szögletes szívócsatornái miatt Bőrönd becenéven emlegetett Szu-24-es bombázóból még kb. 500 darab áll szolgálatban az orosz légierő és haditengerészet állományában, ezek mindegyikén elvégzik a korszerűsítést, amennyiben lesz rá elegendő pénz.
Darumadár fenn az égen...
Kees Otten és Wim Das
A görögországi tűzvészek oltásában kiemelt szerepet játszottak a repülőeszközök, közülük a merevszárnyúak tevékenységéről már beszámoltunk. Ezúttal a forgószárnyasok egyik speciális reprezentánsát vesszük sorra.
Vadászpilóta kerestetik!
Ha megkérdeznének 100 középiskolást a világ bármely táján, hogy melyik a legirigyeltebb foglalkozás, a vadászpilótáké biztos ott lenne a legtöbb tizenéves által megjelölt lista élén. A katonai repülőgép-vezetők hajózóruhájának mellére azonban - és ezt sokan nem tudják - csak hosszú évek fárasztó és kemény munkája, tanulás és ellenőrző repülés után kerülhet fel hivatásuk nemzetközi jelvénye, az "aranysas".
Az első megmérettetés
Hazánkban a katonai pilótajelöltek és a már kiképzett repülő-hajózó állomány orvosi alkalmassági-minősítő vizsgálata a MH Kecskeméti Repülőkórházban történik. Ez egy speciális, nagy szakmai tudást, különleges orvosi és pszichológiai szemléletet megkívánó feladat. Mivel a modern repülésben az ember-gép-környezet rendszerben a gyenge láncszem az ember, ezért a kiválogatás folyamatában az egészségügyi szempontból való megfelelésnek döntő szerepe van.
Szárnypróbálgatások
Sikeres repülőorvosi vizsgálatot követően a leendő vadászpilóta katonai pályafutása Szolnokon, az Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopterbázison kezdődik. Az első négy hétben még nem a repülés áll a foglalkozások középpontjában, ekkor ismerkednek meg a hallgató lányok és fiúk a katonaélet alaki részével, hiszen a civil életből egy meghatározott fegyelmű közösségbe kerültek.
A célpont: Szuez
Horváth Zoltán
A Brit Birodalom egyik legfontosabb vízi útjának meghódítására a Rommel tábornok vezette német Afrika hadtest 1942-ben tett sikertelen kísérletet. A dél-afrikai vagy távol-keleti gyarmatok és Nagy-Britannia közötti hajóforgalmat a német és olasz csapatok nyugati irányból, Líbia felől támadva akarták elvágni. Az Afrika Korps el-Alameinnél vívott vesztes csatájáról már sokat írtak. Annál kevesebb jelent meg arról, hogy Németország az I. világháború során is megpróbálkozott a Szuezi-csatorna forgalmának megbénításával.
Az első fecske
Kárpáti Endre
1939. augusztus 27-én hajnalban, öt nappal a második világháború kitörése előtt egy észak-németországi repülőtér csendjét különös zaj törte meg. A dugattyús motorok öblös dübörgése helyett furcsa sivítással futott neki a pályának egy aprócska repülőgép, hogy Erich Warsitz vezetésével végrehajtsa a világ első sugárhajtóműves repülését. Napjainkban, amikor egy-egy repülőgép kifejlesztésén mérnökök hadserege dolgozik, nehéz elhinni, hogy ez alapvetően egyetlen fiatal, a húszas éveit taposó mérnök munkájának volt köszönhető.
Csíkos farkú Vadlovak
Jánkfalvi Zoltán
A nyár folyamán pihenésre nem sok lehetőség kínálkozott, hiszen a bevetések szinte egymást érték. Június 26-án az ezred Bécs fölé kísért bombázókat, Goebel főhadnagy ezen a bevetésen ismét mint rajparancsnok vezette embereit.
A 308. század Byrnes kapitány vezetésével azt a feladatot kapta, hogy folyamatosan biztosítsa az 55. bombázóhadosztály B-24-eseit.
A Fertő tó közelében a 18 P-51-esből álló kötelék megpillantott egy 8-10 ellenséges vadászgépből álló formációt, mely éppen a bombázók megtámadására rendeződött támadási alakzatba. A százados azonnal az ellenség felé fordult, és a légi harc pár másodperccel később el is kezdődött.
Torpedófogú Kardhal
Horváth Zoltán
A II. világháború valamennyi, meghatározó szerephez jutott típusa közül a hozzáértők a legkevesebb sikert a brit Fairey Aviation Company kétfedelűjének jósolták a konfliktus 1939-es kitörésekor. A nyitott pilótafülkéjű Swordfish ugyanis huzalokkal merevített szárnyaival és hegedűtokhoz hasonlító törzsével sem áramvonalas névadójára, a tengerek ijesztő megjelenésű ragadozójára, a kardhalra nem emlékeztetett, sem pedig korszerű harci gépre.
Botkormányzás
Kővári László
Az Egyesült Államok egymást követő legfőbb közjogi méltóságai, az elnökök között az utóbbi évtizedekben több olyan is akadt, akik mögött nemcsak komoly politikai, hanem repülőmúlt is volt. Természetesen nem ezen múlik, hogy valaki politikusként milyen eredményes vagy éppen eredménytelen munkát végez, de a katonai szolgálat, különösen háborús körülmények között, olyan tapasztalatokkal gazdagítja az emberek személyiségét, aminek legfőbb vezetőként is hasznát veheti.
A Fekete Lovagok
Kővári László
Szingapúrban 2008. február 19. és 24. között rendezték meg a nemzetközi repülőnappal egybekötött repülési és haditechnikai kiállítást, amely több szempontból különbözött az évente sorra kerülő hasonló eseménytől. A városállam légiereje most ünnepli fennállásának 40. évfordulóját, és ebből az alkalomból újjászervezték a Black Knights (Fekete Lovagok) bemutató csoportjukat.
Tűzkeresztség II.
Serflek Szabolcs
Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe, számtalan éles bevetés során bizonyította rendkívüli képességeit. Mindezt 1990-ben azonban még csak remélni lehetett, biztosan tudni semmiképpen sem. Az 1991-es Sivatagi Vihar hadművelet (ismertebb nevén az Öböl-háború) volt az, amelynek során az F-15E először mutathatta meg, hogy mit tud.
Az eredmény meggyőző volt, de a sikert egyáltalán nem adták könnyen.
Sorozatunkban áttekintjük a Strike Eagle-nek a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak. Ezek a jelenetek jó betekintést nyújtanak az éles harc gyorsaságába és abba a bizonytalanságba és rettegésbe, ami ezzel jár.
Kötéltánc
Hollósi NándorTulajdonképpen már a szerb-horvát konfliktus első percétől felvillant bennem, hogy a határaink túlsó oldalán dúló fegyveres összecsapások magukban rejtik a veszélyt a mi számunkra is. Ahogy teltek a hetek, hónapok, úgy szinte naponta találkoztam olyan jelentésekkel, hogy lövedékek és kis hatósugarú légvédelmi rakéták darabjai hullottak magyar területre. Az sem volt ritka, hogy a jugoszláv légierő csapásmérő repülőgépei a horvát erők elleni támadó manőverek egy részét már magyar terület fölött kezdték el, és még a magyar légtérben tartózkodva nyitottak tüzet a határ másik oldalán lévő célpontjaikra.
Lokátorszemmel
Kurucz IstvánA délszláv háború alatt a szlovén tíznapos háború időszakától (1991. június 26.-július 7.) kezdődően a szerb légierő repülőgépei a jugoszláv területen, a határ közelében lévő földi célpontokat a magyar légtér kis mélységű megsértésével támadták. A Magyar Köztársaság légterének védelme, a légtér-szuverenitás biztosítása megkövetelte a légvédelmi rendszer megerősítését. A határsértő fél elrettentése, valamint a légvédelmi rendszer reakcióidejének csökkentése, a szükséges (esetleges) hatékony ellentevékenység végrehajtása érdekében külön rendszabályokat vezettek be.