Archívum - 2014. június

Átmeneti generáció

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Boeing-gyár már korábban kidolgozta azokat a technológiai újításokat, melyekkel az F/A-18E/F gépek csökkentett észlelhetőséggel, kisebb kockázattal hatolhatnának be a jól védett ellenséges területre. A Silent Hornet néven említett koncepción tovább munkálkodtak, és már repülési teszteket is végeztek egyes elemeivel. Tovább »

Tenderre várva...

Kővári László

aranysas.hu

2014. április 9-én két alkalommal is szokatlan helikopterek voltak láthatók a Duna felett. Az amerikai hadsereg két UH-60 Black Hawk helikoptere az egyébként csak rendkívüli alkalmakkor időlegesen megnyitott R1-es tiltott légtérben, a Parlament mellett is elrepülhetett.

Tanker nélkül nincs bevetés!

Dutch Aviation Magazine

aranysas.hu

A Leeuwarden légibázis hosszú évek óta ad otthont harcászati repülőgyakorlatoknak, melyek európai viszonylatban a legnagyobbak közé tartoznak. Ezeket a 323. TACTES század szervezi, melynek feladata a nemzeti és nemzetközi szintű harcászati kiképzés, értékelés és egységesítés.

Az alapító atya

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Szuhoj ma már elismert márkanévnek számít, amit több évtizedes szorgos munkával alapoztak meg. Az első igazi nagy sikerük egy olyan típus volt, amely az eredeti feladatára nem felelt meg, de az új igényekre rugalmasan reagálva vadászbombázó gépet hoztak létre. Nagy számban külföldre is eladták, amivel a tervező neve igazán ismertté vált.

Velünk szálló történelem

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A Royal Air Force hadrendjében található egy speciális egység, melynek egyetlen feladata van: méltó módon megemlékezni a fegyvernem eredményeiről, dicsőséges haditetteiről.

Cél befogva... Indítás!

Kővári László

aranysas.hu

A repülőeszközök megsemmisítésére tervezett légiharc- és légvédelmi rakéták alapvetően különböznek, kivéve néhány kettős hasznosítású típust. Mivel a földi telepítésű légvédelmi rendszerek rakétáinak kezdősebessége nulla, a hajtómű üzemidejének nagy része arra megy el, hogy a fegyver felgyorsuljon, és a cél magasságába emelkedjen. A repülőgép-fedélzeti légiharcrakétáknak lényegesen kisebb és rövidebb üzemidejű a hajtóművük, hiszen már eleve legalább 0,8 Mach a kezdősebesség, és többnyire a kisebb légellenállást eredményező nagyobb magasságban történik az indításuk.

Vörös Sasok

Kővári László

aranysas.hu

Az Izraelbe került iraki MiG-21F-13-as felbecsülhetetlen értékű információs forrásnak bizonyult, amit alaposan kihasználtak. Érdekes módon a több száz tesztelő repülés ellenére nem volt a géppel komoly rep.esemény, noha annak idején a típussal rengeteg probléma volt, főleg a rossz leszállójellemzők, magas leszálló sebesség és az alulméretezett főfutókerekek miatt. Azonban az izraeli légierő berepülőpilótája, Daniel Shapira, valamint az USA-ban a típussal történő repülésre kijelölt hajózók részben szerencséjének, részben repülőtudásának köszönhetően a gép ma is megvan, de természetesen már csak múzeumban.

Csak semmi pánik!

Wim Das és Koos Heemskerk

aranysas.hu

Üdvözöljük Obama elnököt és a világ többi vezetőjét a Hága nevű erődben! Nyugalom, urai vagyunk a helyzetnek, mindenki biztonságban van!

A Dassault kitérője

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A Mirage név hallatán mindenkinek rögtön a repülés történetében új fejezetet nyitó, legendás deltaszárnyú vadászok jutnak eszébe. De azoknak több mint kétszeres hangsebességükért kis magasságban a turbulencia dobálásával kellett fizetniük, ráadásul a fel- vagy leszálláshoz igen hosszú futópályát igényeltek, nem szólva arról, hogy intenzív manőverezés közben rendkívül lelassultak. Mindezek kiküszöbölésére az 1960-as évek közepén Marcel Dassault és munkatársai megalkották a konvencionális sárkánykialakítású Mirage F1-est, ami csak névleg hasonlított a gyárnak világsikert hozó elődhöz.

Szigorúan nyilvános

Remes Péter

aranysas.hu

Harmincnégy évvel ezelőtt repült a magyar űrhajós. Hogyan dőlt el, hogy ki fog repülni? Az idők során többféle verzió is napvilágot látott. Volt, aki úgy vélekedett, hogy a magyarok döntötték el, volt, aki pedig úgy tudta, hogy a Szovjet­unióban dőlt el a kérdés. Mást tudnak az legilletékesebbek, vagyis a magyar űrhajósok és megint mást egyes "űrszakértők". Korábban tartotta magát az a változat, amit több helyen is közöltek, és ami szerint a szovjetek megkérdezték volna a magyarokat arról, hogy kit akarnak repültetni.

Obsit nélküli szolgálat

Magó Károly

aranysas.hu

Korompai (Pirker) Gyula szolgált a k. u. k. légjárócsapatainál, a Nemzeti Hadseregben, a vörös repülőcsapatoknál, a rejtett légierőben, a Magyar Királyi Honvéd Légierőben, végül pedig egy rövid időt a II. világháború utáni honvédségben. Az élete egy páratlanul érdekes katonai pálya volt. A történelem azonban úgy hozta, hogy mindig mellőzött ember volt a múltja miatt.

A Kígyó 24 méregfoga

ifj. Tőrös István

aranysas.hu

Az 1942 májusában megkezdődő többnapos szövetséges bombázótámadások súlyos veszteséget okoztak a Németországnak. A támadások főbb célpontjai az iparilag fontos Ruhr-vidék és a nagyobb városok voltak. A német légvédelem - bár sikerült több tucat bombázót megsemmisítenie - nem tudta megakadályozni a kötelékeket célpontjuk elérésében. Ezért már 1942 szeptemberében a légelhárítás parancsnoka, Walther von Axthelm vezérőrnagy új, a légvédelmet még sikeresebbé tevő alternatívák kidolgozására adott parancsot.

Pápai történelem

Kositzky Attila

aranysas.hu

1942 tavaszán bővíteni kezdték a repülőteret. A Darza patak bal partján, a város felé eső oldalon felépítették a vaszari útra merőleges, ma is álló 3 legénységi épületet, a mai tornaterem helyén egy nagy legénységi konyhát, a jelenlegi gyengélkedő épületének alapját képező ejtőernyő-hajtogató és -szárító helyiségeket, ejtőernyőraktárt. Ekkor már tervezték egy betonos felszállópálya kialakítását. Az ejtőernyős alakulattól több csoport frontszolgálat során harci tapasztalatokat szerzett. Ilyen küldetésben vett részt Szügyi Zoltán alezredes, aki a doni áttörés során tanúsított helytállásáért magas kitüntetésben részesült.

Az ördög pilótája

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A császári Németország legeredményesebb olyan pilótája, aki túlélte az I. világháborút, motoros küldöncként kezdte katonai pályafutását. 62 igazolt légi győzelmét ezért igen rövid idő alatt, 1916 márciusa és 1918 szeptembere között szerezte. Eredményével mégis hazája második és a konfliktus ötödik legsikeresebb repülője lett, ráadásul úgy, hogy 42 vadászgép megsemmisítését írták a számlájára, vagyis bármelyik ásznál több együléses felett diadalmaskodott.

Elárult szövetségesek

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Kereken hetven éve a Szovjetunióban elpusztult 47 amerikai B-17 Flying Fortress. Mind a mai napig nem tisztázott, pontosan mi is történt. A korábban Budapestet és Debrecent is bombázó gépek ukrán repülőtereken szálltak le. A sikeres bevetés miatt lelkes szovjet és amerikai állomány közös ünneplésének a német légierő váratlan megjelenése vetett véget.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

Az őrizetlenül hagyott repülőgéproncsok a helyi lakosság leleményességének köszönhetően évtizedekig szolgáltak különböző feladatkörökben. Mindenki másképpen tekint ezekre a darabokra. A helyiek szerint használati eszközök (melyhez ingyen jutottak hozzá), azonban a kutatóknak olyan értékes tárgyi emlékek, melyek segíthetnek események és emberi sorsok kiderítésében.