Archívum - 2025. június
Csupaszárny bombázók
Trautmann Balázs

A második világháború környékén bukkant fel először a „csupaszárny” bombázógépek elképzelése. Több, sikertelennek bizonyult projekt után végül az amerikai B-2-es Spirit vált harcban is edzett megoldássá. Ezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a (dez)információk szerint Kína és Oroszország is dolgozik már az ilyen, maximális szárnyfelülettel rendelkező stratégiai bombázógépek fejlesztésén. Tovább »
Megfordult a szél
Trautmann Balázs

Sokan és sokáig egyfajta lenézéssel viszonyultak a Dassault Rafale vadászbombázóhoz. Úgy kell a galloknak, hogy kiszálltak az „összeurópai” Eurofighter-projektből: lám, méregdrágán maguknak fejlesztettek és hogy jártak… Igaz, kicsit később, de végül bizony jól jártak.
Berepülési program
Kárpáti Endre

70 éve, 1955. június 16-án emelkedett először a levegőbe a Mikojan-Gurevics páros legismertebb alkotása, a Huszonegyes. A világ legnépszerűbb hangsebesség feletti vadászgépe a béketábor légierőinek meghatározó típusa lett. A fejlesztés elején azonban még sem a későbbi elsöprő siker, sem a gép jellegzetes formája nem volt borítékolva.
A legendás delta
Sáry Zoltán

A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is. Tovább »
India Anya védelmezői
Varga Csaba Béla

A hidegháború legsötétebb évei óta a MiG-21-es a nagyvilág számos országában mutathatta meg, hogy mire képes. A típust azonban sehol nem övezte olyan rajongó szeretet, mint Indiában. A kontinensnyi méretű ország több háborúban és konfliktusban vetette be a számos korszerűsítésen átment technikát. Az indiaiak és MiG-21-es viszonya ugyanakkor távolról sem felhőtlen, mivel egyetlen más típus sem okozta olyan sok hazai pilóta halálát, mint a híres Trisul, a Vikram és a Bison vagyis a Mikojan-Gurevics tervezőiroda Bölénye, illetve annak az elődei.
Bázis útikalauz
Horváth Viktor

Törökország a NATO egyik legerősebb légierejével rendelkezik. Közismert, hogy ősi ellentét feszül a görögök és Ankara között, de az sem újdonság, hogy egyre aktívabb külpolitikai szerepvállalásával a regionális hatalmak között előkelő helyet kíván biztosítani magának. Az ország az iszlám államok sorában az egyik vezetőként tekint magára, mintha megörökölte volna a valamikori szultánok, a padisahok pozícióját. Hadereje a legújabb technológiáktól sem idegenkedik és a fejlesztésekben egyre inkább saját iparra kíván támaszkodni. Tekintélyének gerince ma még a világ egyik legnagyobb F-16-os flottája, a Vipereknek pedig nemcsak az Égei-tenger felett, hanem a szír határnál is akad bőven feladatuk. Ott a helyük az USAF különítményei mellett Incirlik (Incsirlik vagy Indzsirlik - fügefa liget) aszfaltcsíkján.
Mérnökök lázadása
Sáry Zoltán

A kommunista Kína számos haditechnikai eszközt lemásolt, köztük a Mikojan-Gurevics vadászgépek egy részét is. Némelyiket tovább is fejlesztették, a legérdekesebb közülük a már első ránézésre különleges bombázó.
Nevük áruvédjegy
Horváth Viktor

1914-ben egy kétfedelű, hárommotoros bombázó született meg, a Ca.1-es. Októberben már a módosított változata szállt fel, ám hiába, mert Maurizio Moris tábornok, a Corpo Aeronautico (Léghajózó Hadtest) felügyelőjének ítélete szerint „technológiája csapnivaló, katonailag hasznavehetetlen” szerkezet volt. Giulio Douhet-t, a későbbi nagy teoretikust pusztán azért, mert a tervezésnél bábáskodott, áthelyezték a gyalogsághoz. Tiszti karrierjét ez ugyan kis időre megakasztotta, de hosszú távon jól döntött, mert elősegítette egy jól bevált repülőgépcsalád kifejlesztését. Az olasz haderőt a javított változatokkal hatékony bombázókhoz juttatta és egy remek mérnök pályájának is lendületet adott.
Hosszú az út a világűrig
Vincze Miklós

Szinte pontosan négy és fél évtizeddel Farkas Bertalan 1980-as űrrepülése után, ezekben a hetekben indul a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor, Magyarország következő kutatóűrhajósa. A mintegy kéthetesre tervezett küldetés várható eredményei jelentős lökést adhatnak a hazai űrtudománynak és technológiának, valamint inspiráló generációs élményt a fiataloknak. A program neve HUNOR Magyar Űrhajós Program, mely úgy utal a magyar mitológia egyik alakjára, hogy közben egy angol backronymet (irányított betűszót) is takar: Hungarian to Orbit, azaz „magyart a Föld körüli pályára”.
A repülő ceruza
Toldi Miklós

1932-ben a Heereswaffenamt (a Weimari Köztársaság katonai kutatási és fejlesztési ügynöksége) pályázatában a DLH (Deutsche Lufthansa) számára egy hat személy szállítására képes - nagy sebességű - speciális felszereltségű postarepülőgép megvalósítására írt ki pályázatot, melyen a Dornier Metallbauten GmbH tervezőirodája is részt vett. A versailles-i békediktátum korlátozó intézkedéseiben vergődő Németországban a „speciális felszereltség” valódi jelentése: kedves mérnökök, tervezzetek a leendő légierőnk számára egy bombázógépet, amely sebességének köszönhetően képes megvédeni magát az ellenséges vadászgépektől és hatékonyan rombolhatja a számára kijelölt célpontokat. 1933-ban a frissen megalakult Reichsluftfahrtministerium (Birodalmi Légügyi Minisztérium) zöld utat adott a tervezetnek, illetve a Do 17 típusjelzést adta ki számára.
A káprázat mesterei
Papp Levente

Lord Kelvin 1895-ben ezt írta: „Heavier-than-air flying machines are impossible.” - „A levegőnél nehezebb repülő gépeket építeni lehetetlen.” Kevesebb mint egy évtizeddel később, 1903. december 17-én a Wright fivérek Flyer I gépe bizonyította, hogy tévedett, amikor Orville és Wilbur először emelkedtek a levegőbe az észak-karolinai Kitty Hawkban. A 12 másodperces, 36 méteres repülés a levegőnél nehezebb szerkezetek korszakát nyitotta meg. Az első világháború kitöréséig, 1914-ig a repülés gyors technikai fejlődésen ment keresztül.
Kicsinyített valóság
Magó Károly

Ennek a résznek szomorú aktualitása, hogy Zsille Péter, a hazai makettezés egyik meghatározó tagja 2025 április elején elhunyt. 1974-ben az ő vezetésével kezdődött a Repülés Baráti Körének szervezése, majd 1975-től a klub a hobbi iránt érdeklődők nyilvános központja lett.