Teljes cikk - 2024. november
Bizonyíthatnak az F-39e gripenek
Újdonságok a Dél Keresztje hadgyakorlaton
Trautmann Balázs
2018után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
Több mint két évtizedes hagyomány folytatódik idén, hiszen a legelső CRUZEX-et még 2002-ben rendezték meg. Ekkor még a szervezők válogatottját csupán francia Mirage 2000-esek, E-3F légtérellenőrző radarrepülőgépek és C-135FR tankerek, illetve argentin Mirage V vadászbombázók és KC-130H légiutántöltők egészítették ki.
A 2024-es CRUZEX természetesen alapvetően a házigazdák légierejére, a hadrendben álló, jól bevált típusokra és a brazil infrastruktúrára épül, de idén is szolgál majd újdonságokkal. A november másodika és 17-e között Brazília északkeleti részén megrendezésre kerülő hadgyakorlaton nyolc ország repülőgépei „harcolnak” majd egymással, míg további öt nemzet megfigyelőkkel vesz részt.
A CRUZEX-en kiemelt szerepet kap majd a világűr és a kibertér is. Nem meglepő: az ukrajnai háború és a szintén jelenleg is zajló gázai műveletek tapasztalatai Dél-Amerikában is értékesek. Ezen a területen a hazai specialisták mellett várhatóan kanadai, német, svéd, chilei, kolumbiai, perui és persze amerikai szakemberek fognak dolgozni a hadgyakorlaton.
Sok feladat, alapos felkészülés
A brazil légierő már májusban elkezdte felkészülést a CRUZEX 2024 eseményeire. A hosszadalmas előkészületek több, mint indokoltak: nem csupán a térség magasan a legnagyobb légi hadgyakorlatának végrehajtását kell majd zökkenőmentesen megoldaniuk, de a hat esztendős szünet miatt nem támaszkodhatnak a tervezés, előkészítés és végrehajtás területén rutinos szakemberekre, bevált gyakorlatokra - amire alapozva például az amerikai légierő Red Flag és Green Flag mozzanatai zajlanak, minden évben kétszer is.
A Dél Keresztje 2024 előkészületei igazán a légierő április 29-én megtartott közbenső tervezési konferenciával (Mid-Planning Conference, MPC) fordultak „élesbe”. Ennek célja a kiképzéssel kapcsolatos alapvető információk átadása volt a résztvevő országok számára. Így a rendezvényen részt vettek Chile, Kolumbia, Paraguay, Peru, Portugália, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok légierejének képviselői is. Az eseményre a Natal légibázison került sor, ahol a delegációkat a gyakorlat igazgatója, Ricardo Guerra Rezende dandártábornok fogadta. A megnyitó ünnepségen Rezende hangsúlyozta, hogy a résztvevő országok képviselőinek jelenléte kiemelt fontosságú az erőpróba sikere szempontjából. „Ez a gyakorlat nem csak nekünk, rendezőknek, de mindenki más számára is hasznos lesz. A brazil csapat felkészült és képes lesz minden szükséges támogatást megadni”, hangsúlyozta a tábornok.
A gyakorlat koordinátora, Ricardo Bevilaqua Mendes ezredes is a tervezés és előkészítés fontosságára hívta fel a figyelmet. „Amikor egy ilyen nagyságrendű gyakorlatról beszélünk, sokszor olyan alapvető kérdéseket is figyelembe kell vennünk, mint amilyen a műveletet kiszolgáló létesítmények esetleges átalakításának szükségessége, beleértve a hangárokat, a kifutópályákat, a tervezési területeket és a megfelelő műszaki támogatást is. Olyan taktikai tényezőkkel is foglalkoznunk kell, mint a szimulált műveletek kidolgozására használt munkaállomások megfelelő azonosításának és biztonságos adatkapcsolatának folyamata vagy az összetett légi műveletekhez szükséges küldetéstervezési eljárások. De minden mással is foglalkoznunk kell, ami a külföldi repülőgépek üzemeltetésével kapcsolatos, figyelembe véve természetesen azok korlátait, jellemzőit, igényeit és műveleti doktrínáit is.”
Égi seregszemle
A Natal légibázison idén november első felére tervezett rendezvényen több mint 10 ország vesz részt. A jelenlegi információk szerint mintegy 100 brazil és külföldi katonai repülőgép érkezik az eseményre és ezekkel a tervek szerint nem kevesebb, mint 1200-1300 repült órát fognak teljesíteni a gyakorlat ideje alatt.
A legnagyobb légiflottával természetesen a rendező ország fog „beszállni”. Először fognak szerepelni CRUZEX-en a Jaguár század F-39E Gripenjei: komoly vizsgafeladat lesz ez hajózóknak és típusnak egyaránt. Ehhez képest már veteránnak számítanak az A-1M AMX szubszonikus, könnyű támadógépek és a sokat látott F-55EM/FM Tiger II szuperszonikus vadászbombázók. Nem hiányozhatnak a hamarosan az élettartam felére tervezett nagyjavításon és modernizáción áteső Embraer A-29 Super Tucano turboprop, kétüléses támadó repülőgépek sem. Megjegyzendő, hogy ez lesz az utolsó hadgyakorlat az AMX-ek számára, hiszen ezeket a tervek szerint 2025 végéig nyugdíjazzák majd.
A már Magyarországon is ismert, sugárhajtású KC-390 Millenniumokkal egyaránt végrehajtanak majd szállító és légiutántöltő feladatokat a Zeus és a Gordo századok hajózói. A szállító szekciót erősítik a C-105 Amazonas típusjelzéssel dolgozó EADS C295 turboprop kéthajtóművesek, az Embraer C-99-esek (a EMB 145ER regionális utasszállító katonai változata), az öreg C-95 Bandeirante-t és C-97 Brasília-k, a szinte bárhol le- és felszállni képes Cessna C-98 Caravanok. A felderítést a földi célpontokat kereső és érzékelő Embraer R-99-esek és a modernizált E-99M légi korai előrejelző és ellenőrző radarrepülőgépek végzik. A forgószárnyas képességet a Helibras H-36 Caracal és a Sikorsky H-60 Black Hawk helikopterek jelentik majd. Csatlakoznak még a haditengerészet AF-1B/C Falcão vadászgépei is.
A CRUZEX-en hagyomány a jelentős külföldi jelenlét is. Az argentinok három A-4AR Fightinghawk vadászbombázóval, IA-63 Pampa II sugárhajtású kiképző repülőgépekkel és egy C-130H Hercules szállító repülőgéppel, a chilei légierő pedig hat F-16AM/BM MLU Fighting Falcon vadászbombázóval és egy, az amerikaiaktól átvett KC-135E Stratotanker légi utántöltő repülőgéppel fog részt venni. Argentin részről az áprilisban megrendelt, használt ex-dán F-16AM/BM Falconok érthető okokból még nem vesznek részt a műveletekben.
Spotterszemmel csemegének számítanak majd a kolumbiai légierő deltaszárnyúi, az IAI Kfir Block 60 vadászbombázók, melyeket egy Boeing 767-es egykori MMTT légiutántöltő repülőgép fog elkísérni. Az aprócska Paraguay légiereje Embraer T-27-es Tucano támadó repülőgépekkel és egy C-212 Aviocar könnyű szállítóval vesz részt a rendezvényen. A perui légierő a térség egyik ritkaságát, a Mirage 2000P vadászbombázókat veti majd be, a jól bevált C-27J Spartan és C-130H Hercules szállító repülőgépek mellett - az egyedi A-37-es Dragonfly harcigépek 2018 után most sajnos kimaradtak.
A tankerképességet erősíti majd az egykori gyarmatosító, Portugália vadonatúj KC-390 Millenniumja és az uruguayi légierő nagypapakorú KC-130H Herculese is. S nincs légi hadgyakorlat amerikai részvétel nélkül: a csillagos-sávos lobogó alatt nemzeti gárdista F-16C/D Fighting Falcon vadászgépek (négy példányra van ígéret), illetve egy-egy KC-135R Stratotanker légiutántöltő és C-130J Super Hercules szállítórepülőgép dolgozik majd novemberben.
A repülőgépekkel részt vevő országokon kívül Bolívia, Svédország, Németország, Olaszország és Dél-Afrika katonai megfigyelőket küld a CRUZEX idejére a helyszínre.
Hazai pálya
A többnemzeti COMAO-műveletek sikeres végrehajtása alapos felkészülést igényel a hajózóktól és a kijelölt műszaki állománytól egyaránt. És ezt bizony komolyan is veszik az érintett országok. A perui légierő például kifejezetten a CRUZEX 2024-re „ráfordulva” hajtotta végre 2023 október második felében az ECODEX XII. gyakorlatot az Arequipában található La Joya légibázison, a 4. számú repülőcsoport parancsnokságának irányításával. A védelmi minisztérium közleményében arról számolt be, hogy feladataik között szerepelt a KC-130H Hercules tanker és a Mirage 2000 vadászbombázók személyzetének repülés közbeni üzemanyag-utántöltési képességének gyakorlása is.
„Ennek a műveleti képességnek a helyreállításával a légierő képes lesz garantálni a nemzeti szuverenitás védelmét, és készen áll az olyan nemzetközi gyakorlatokon való részvételre is, mint például a CRUZEX 2024, amely a brazíliai Natalban kerül megrendezésre, valamint a RESOLUTE 2024, amelynek Peru fog otthont adni” hangsúlyozta a védelmi tárca. „Ez egy olyan gyakorlat, amely minden légi és földi platformunkat érint. Vannak szállító, taktikai, stratégiai, harci és kiképző repülőgépeink, melyekkel többféle tevékenységet végzünk”, mondta Luis Miguel Tueros Manarelli altábornagy, a légierő műveleti parancsnoka. Mint hangsúlyozta, a műveletek során a légiutántöltés mellett a kutatás-mentés, a kiberbiztonság- és védelem, a légvédelmi rendszerek, a hírszerzés, a megfigyelés és felderítés, a légi orvosi szállítás területét érintő bevetéseket is gyakoroltak, hiszen ezek bármelyike belekerülhet a CRUZEX 2024 forgatókönyvébe is.
Nagy falat a novemberi brazil vendégszereplés a paraguayi légierőnek (Fuerza Aérea Paraguaya) is. A latin-amerikai ország első alkalommal küld repülőgépeket a hadgyakorlatra, miután a rendezőktől hivatalos felkérést kapott. Korábban a légierő csak megfigyelőként vett részt a 2006-os, 2009-es, 2010-es és 2014-es gyakorlatokon. A dolog fontosságát jelzi, hogy az első koordinációs ülésre 2023. november 14-én a paraguayi légierő parancsoka, Fabio Candia alezredes és a repülőcsoport műveleti főnöke, Carlos Pedrozo őrnagy személyesen utazott el. A Brazília és Argentína közé beékelődött, apró ország nem rendelkezik sugárhajtású vadászgépekkel, így a 3. „Moros” repülőszázad Embraer AT-27 Tucano turboprop könnyű támadógépeit és a főváros, Asunción melletti Nu Guasú légibázison települt légiszállító csoport CASA C-212 könnyű szállítógépét küldi a gyakorlatra. Az érintett századok pilótái és katonai személyzete alapos felkészítő kiképzésben részesülnek a feladat előtt, amelynek alapjait a NATO által is alkalmazott doktrínáik jelentik.
Debütáló Jaguárok
A gyakorlat figyelmének középpontjában minden kétséget kizáróan a brazil légierő legmodernebb vadászbombázó repülőgépei lesznek majd. A fővárost, Brasíliat védelmező 1. légvédelmi csoport (1° GDA Primeiro Grupo de Defesa Aérea Anápolis) F-39E Gripenjei a Esquadrão Jaguar, azaz a Jaguár század színeiben először vesznek majd részt a CRUZEX-en. Az Anápolis légibázison működő egység az öreg F-5EM Tiger II-esek helyett kapja meg a modern, 4+ generációt képviselő Gripen NG-ket. A beérkezett gépekkel meglehetősen feszített tempóban igyekeznek mind a hajózók átképzését támogatni, mind műveleti tapasztalatokat szerezni. Mint a brazil hajózók már számos interjúban elmondták: még a modernizált F-5EM Tiger II-esekhez képest is „nagyon másik konyha” a svéd-brazil deltaszárnyú, így sokkal többre is képes - cserében a pilótával szemben támasztott követelmények is igen eltérőek. A század jelenleg hét Gripent üzemeltet és ezek közül egyelőre nem ismert számú gépet fognak bevetni a CRUZEX 2024 alatt, a gyakorlat támogatására. Brazil források szerint - figyelembe véve a kisméretű flottát - vélhetően egy géppár bevonásáról lesz majd szó, elsősorban légvédelmi és védővadász feladatkörökben.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy a brazil F-39E Gripenek is a Mission System 21 szoftvercsomagot (MS21) használják. Az új MS22-esen is már régóta dolgoznak a mérnökök - és ha megkapják a svéd és brazil Gripen NG-k, az komoly képességnövekedést is jelent majd. Az MS21 elsősorban a légvédelmi feladatokra koncentrált, mely megfelelt a brazil megrendelő szándékainak, aki elsősorban az óriási ország légtérvédelmi feladatait bízta az új típusra. Nem véletlenül kerültek a gépek a fővároshoz közeli Anápolis légibázisra sem. Az új szoftvercsomag azonban jelentősen bővíti majd a típus levegő-föld repertoárját is. Emellett azonban érdemes kiemelni az elektronikai hadviselés (EW) területét, ahol a szoftveres továbbfejlesztésnek köszönhetően a gyártó ígérete szerint minden eddiginél szélesebb elektronikus önvédelmi és támadó képességgel rendelkezhet majd a deltaszárnyú. Az olyan eszközöket is bevonva, mint a tervezett MBDA Spear 3 precíziós irányítású, 140 kilométeres hatótávolságú levegő-föld rakéta, az F-39E is képes lesz messziről és pontosan támadni a felderített ellenséges célpontokat vagy éppen a légvédelem kiiktatását megoldani, minden eddiginél biztonságosabban. Az ilyen képességek a hírek szerint már a brazil légierő felső vezetésének is kedvessé váltak, így bár a 2024-es CRUZEX-en még nem lesz lehetőség és eszköz ezeknek demonstrálására, de a következő (egyes ígéretek szerint az eredetileg tervezett, 2 éves ciklust ismét betartva akár már 2026-ban megrendezendő) gyakorlaton akár már szóba is jöhet a Gripenek új levegő-föld tudásának használata.
Ehhez azonban arra is nagy szükség lenne, hogy a 36 megrendelt gépből addigra minél több megérkezzen az országba, a második, „Pacau” század állományát is feltöltve. Mint ismeretes, a légierő vezetése - az eredeti terveket felülírva - a 28 együléses E változat mielőbbi leszállítását szorgalmazza. Ennek gátat szab a svédországi Linköpingben működő gyártósor évi 24 példányos kapacitása. Rendhagyó módon a nyolc kétüléses F fog legutoljára megérkezni. Az ország jelenlegi pénzügyi helyzetében erősen kérdéses a meglebegtetett 12-15 gépes utánrendelés. Pedig azt könnyű belátni: egy 8,51 millió négyzetkilométernyi területű ország számára két századnyi modern vadászbombázó édeskevés a megfelelő és hiteles védelem kialakításához…
A kommunikáció mesterei
Meglehetősen elfoglaltak lesznek novemberben a brazil légierő 1. Távközlési és Irányítási Csoportjának (1 Grupo de Comunicações e Controle) szakemberei is. Az alárendelt századokkal együtt már szeptember elején megkezdték a gyakorlat biztonságos kommunikációját lehetővé tévő, alapvető felszerelések mozgatását. Lesz dolguk, hiszen a szaktudásukon és a berendezéseiken múlik a CRUZEX 2024 teljes kommunikációs és irányítási infrastruktúrájának felállítása és hiba nélküli működtetése. Latin-Amerika legnagyobb légi gyakorlatának végrehajtását az 1. GCC mintegy 200 katonája segíti, akik a feladatra kijelölt földi rádiólokációs és kommunikációs rendszerekkel nyújtanak támogatást a bevetések sikeres megtervezéséhez és végrehajtásához. A gyakorlat során több mint 30 fenntartott frekvenciát fognak használni a légijárművek irányítására, és mobil radarokat állítanak fel a megfelelő lefedettség és üzembiztonság növelése érdekében. Ebben kulcsszerepet játszik majd a Caicó mellett felállított Lockheed Martin TPS-B34 légvédelmi radar.
A légi műveletek központja a Parnamirim mellett lévő Natal légibázis lesz, mely a brazil légierő egyik legfontosabb repülőterének számít. A gépek és hajózóik innen indulnak majd az egyre összetettebbé és nagyobb szabásúvá váló légi műveletek végrehajtására. A GCC szakembereinek feladata lesz a megfelelő és biztonságos technológiát és infrastruktúrát biztosítani a valós idejű videokonferenciák végrehajtásához a Recifében lévő irányítók és a Parnamirimben lévő résztvevők között. A rádiókommunikáción kívül a csoport biztosítja a telefonos és a légierő saját, belső hálózatán kiépítendő kapcsolatot is minden helyszínen, kiszolgálva a csapatok folyamatos, 0-24 órás hatékony kommunikációját. Mint a csoport parancsnoka, Tomaz Lopes de Araujo alezredes kiemelte: az egység kulcsfontosságú szerepet tölt be a Dél Keresztje 2024 során a parancsnoki és ellenőrzési képességek biztosításához.