Teljes cikk - 2024. június
Časlavban indul a szezon
Lion Effort és Ramstein Flag
Tőrös István
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Ez már önmagában is elegendő indok lenne, hogy megismertessük olvasóinkat az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár ez évi terveivel, de mint Gróf Gergely ezredes, parancsnok szavaiból kiderül, a beszerzésről szóló híren túl számos esemény szerepel az alakulat menetrendjében.
- A repülődandár első gyakorlata 2024 februárjában az elektronikai harc jegyében zajlott le. Ennek során két egymáshoz kapcsolódó - hagyományosan megrendezésre kerülő - számos kiképzési elemet tartalmazó feladatrendszer teljesítése várt a Gripen hajózókra. Az első héten a nemzeti Blue Sky, majd a második szakaszban már több alakulat részvételével a nemzetközi NEWFIP (NATO Electronic Warfare Force Integration Program) forgatókönyve szerint dolgoztunk. A MH Bornemissza Gergely 2. Felderítő Ezredének specialistái és földi telepítésű berendezéseik mellett a „zavarásban” az Aviation Défense Service speciálisan felszerelt Dassault Falcon 20-as repülőgépe volt segítségünkre. Mivel a Falcont egykori katonai pilóták repülik, így találkozhattunk ismerőssel is az NFTC képzés időszakából. Az ilyen alkalmakra a szárnyak alá olyan konténerek kerülnek, amelyek a szükséges mértékben képesek beavatkozni hol a Kék, hol a Vörös oldal harcainak támogatására, vagy éppen megakadályozására.
Az elképzelt harc helyzet alapján állítható be, hogy a repülőgépek radarjainak zavarása történjen, vagy a hajózók egymás közti, vagy a földi irányítással történő kommunikációja lehetetlenüljön el.
- Napjaink híradásaiban gyakran szerepelnek utalások az elektronikai harc fontosságára, mint egy modern, hatásos fegyverről a harci repülőgépek ellen. Mit jelent ez a tevékenység a bevetéseken résztvevő repülőgépvezetők részére?
- A Gripen pilótafülkéjében többféle szokatlan jelenséggel találkozhatnak a hajózók. Alapesetben a lokátor képernyőjén megjelenik a cél jele, és erre tud a repülőgépvezető szimulált rakétát indítani. Ha az „ellenség” közbelép akkor lehetséges, hogy egyszerre sokkal több leküzdendő cél jelenik meg, vagy előfordulhat az is, hogy az „igazi” eltűnik és hirtelen máshol jelenik meg. Ilyenkor az előre kidolgozott módszerekkel kell felvenni a harcot és meggyőződni a légtér valós helyzetéről. Ebben nagy segítséget tudnak nyújtani a kötelékben repülő társak is, hiszen ők saját eszközeikkel ellenőrizhetik a zavarás tényét, és erről informálhatják a többieket is.
- Ez azt jelenti, hogy nem valóságos szituációk megteremtésével „be lehet csapni” a pilóták szemét, de ugyanez megtehető-e a hallásukkal is?
- A kommunikációs zavarás esetén a földi céltájékoztatás lehet kérdéses. Lehet, hogy a földi radar adatai valósak, és arról informálni is próbálják a levegőben lévőket, de ha ezt is zavarni szeretnék, akkor elnyomhatják a harcálláspont, vagy a vadászirányítás hangját, vagy bonyolultabb esetben korábban rögzített adatokat hall a repülőgépvezető, és ez a sajátos „rádiójáték” eltérítheti a valós céljától. Gondolom, hogy ez a néhány bemutatott lehetőség is kellően felhívta a figyelmet az elektronikai harc fontosságára, és az ellenük való felkészülés kiemelt jelentőségére.
- Megszokhattuk már, hogy a tavasz végére a betervezhető eseményekkel megtelik a repülődandár „menetrendje”. Mi lesz az év első nagy külföldi szereplése?
- A Lion Effort nyitja a sort. A Gripent üzemeltető országok hajózóinak szakmai találkozójára háromévente kerül sor változó helyszíneken. 2009-ben Kecskemét kezdte a sorozatot, majd a svédországi Ronneby és 2015-ben a csehországi Časlav következett. 2018-ban ismét mi lehettünk a házigazdák, de aztán a COVID közbeszólt, így a tervezett találkozó elmaradt, ezt pótoljuk most 2024. május 13-24. között a cseh bázison.
Kecskemétről öt JAS 39-essel indulunk, a Gripeneket 50 fős csapat kíséri majd el Csehországba. A házigazdák szintén öt géppel vesznek részt a gyakorlaton, a svéd légierő hat gépet küld. A brazil nemzeti színek is megjelennek majd a résztvevő állomok zászlói között, onnan a KC-390-es érkezik, így a légi utántöltést is lehet gyakorolni a bevetések során. Thaiföld a nagy távolság miatt nem repülőgéppel képviselteti magát, de az onnan érkező hajózók a Gripenek hátsó ülésében repülve természetesen résztvevői a Lion Effort 2024-nek.
Újdonságként a lengyel légierő négy F-16-ossal „színesíti” majd a választékot, ők a COMAO feladatokban vesznek részt hazai bázisokról indulva és oda is térnek majd vissza.
- A 2015. év májusa több szempontból is emlékezetes sokunk számára, hiszen Časlavban akkor futott túl a pályán a 42-es oldalszámú Gripen és „született újra” Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy. Számos legenda kering a világhírű MB katapultülés használóit övező megbecsülésről. Mi történik ilyenkor a valóságban?
- 2015. május 19-én történt a katapultálásunk, így most egybeesik az évforduló a gyakorlat idejével. Kezdetben hivatalosan semmi nem történt a Martin-Baker részéről - pedig biztos értesülnek a híres életmentő szerkezetük indításáról a nagyvilágban. Mi jelentkeztünk a cégnél, akkor már kíváncsiak lettek ránk is, és a történtekre is, kaptunk egy kérdőívet, melyet kitöltve visszaküldtünk. Hivatalosan akkor fogadtak be minket a „Nagy családba”, kaptunk nyakkendőt, kitűzőt és kedvezménnyel megvásárolhattunk egy sorszámozott, névre szóló Bremont automata pilótaórát. Én hivatalosan a 5948. vagyok az azóta már természetesen gyarapodott névsorban.
- 2023-ban a NATO az északi régiókra koncentrálta számos repülőeszközzel végrehajtott gyakorlatait, mi is beszámoltunk a látványos AIR DEFENDER-en résztvevő magyar hajózók tevékenységéről a Balti-tenger felett. 2024-ben is folytatódik részvételünk az Észak-atlanti Szövetség Szervezete erejét bizonyítandó együttműködési műveletekben?
- Ez évben a következő szintű gyakorlásra már délen kerül sor, a görögországi Andravida bázisra indulnak szeptember végén repülőgépeink, és a kiszolgáló műszaki katonák. 4+1 JAS 39-es száll fel Kecskemétről, 12 hajózó kap helyet az 50 fős magyar csapatban. Valószínűleg a kedvező időjárás is szerepet játszott a helyszín kiválasztásában, hiszen a tervek szerint nem csak nappal, de éjszaka is repülhetünk COMAO feladatokat.
A tervezési időszakban görög, olasz, amerikai, spanyol, francia, portugál, lengyel és román résztvevőkre számítanak a gyakorlat vezetői, de a magyar Gripenek mellett az immár NATO tag Svédország is küldhet JAS 39-eseket. A szóba jöhető típusok széles választéka is jelzi, hogy ezúttal már az 5. generációs gépek „küzdelmére” is számíthatunk.
- Február 8-án megtörtént az immár magyar felségjelű KC-390-es felszállása Braziliában. Milyen menetrend szerint készülnek a sokoldalúan használható szállítógépek hadrendbe állítására?
- Műszaki szakembereink első csapata már januárban kiutazott, hogy felkészüljenek a gép hazai üzemeltetésére, ők már vissza is érkeztek Kecskemétre. A második szakember gárda nyáron indul, hogy ők „frissítés” nélkül fogadhassák majd a tervek szerint második félévben megérkező 610-es oldalszámú Milleniumot.
A hajózó személyzet kiválasztásához szükség volt átszervezésekre is, hiszen négy kapitányt és négy első tisztet kell kiképezni és felkészíteni a KC-390-es irányítására. Így kerül majd a Falconról is, az Airbusról is a brazil fél elvárásainak megfelelő repülőgépvezető, de az első tiszti beosztásra indítunk nemrég Kanadából hazatért hajózót is. A jövő tervezésénél már számítunk a vezérkari főnök úr engedélye alapján egykori kollégáink számításba vételére is. Van aki jelenleg Németországban A400-ason repül, így szerzett már a rampás repülésből is tapasztalatot. De van olyan An-26-os pilótánk is, aki a pápai Nehézszállító Ezrednél töltött évek után a civil életet cseréli fel ismét a magyar hajózó dzsekire.
- Ősszel nem csak „nagyvas” érkezik Kecskemétre, de a tervek szerint L-39NG-kkel is bővül a magyar katonai flotta.
- Az első oktatóink az új típusra nyáron indulnak az Aero Vodochody bázisára elsajátítani a szükséges tudnivalókat. Mindhárman Kanadában, az NFTC színeiben is hasonló beosztásban repültek, ők alapíthatják meg majd az NG kiképző századot. Később csatlakozik hozzájuk egy szintén nagy tapasztalattal rendelkező egykori kollégánk, aki az Emirátusokban nevelte a jövő pilótáit. Nagyon jó csapat lesz!
- Júniusban már indul a nemzetközi repülőnapok rendezvénysorozata. Hol mutatkoznak be demo-pilótáink 2024-ben?
- Közösen kapjuk a meghívásokat az MH Kiss József 86. Helikopterdandárral, hiszen a Mi-24-esük angliai vendégszereplése sok rajongót szerzett a veterán harci helikopternek. Jelenleg öt rendezvény tűnik biztosnak, egy olasz repülőnappal kezdünk, aztán Portugália Beja légi bázis, júliusban a hagyományos Royal International Air Tattoo, majd Mariborban egy égi beköszönés bemutatóval és végül Zeltweg. A csapat változatlan, Szentendrei Dávid százados - aki már egyszer elhozta a RIAT közönségdíját - és Balázs Ferenc százados.
- A négy Gripen megvásárlásáról szóló bejelentés mellett még egy jó hírt kaptak a kecskeméti hajózók. A honvédelmi miniszter jelentős illetményemelést jelentett be az állomány részére, amely elérheti akár a bruttó 2,5-3 millió forintot is. Hogyan történt ennek a határozatnak a végrehajtása a gyakorlatban?
- A világ összes légierejénél a hadra fogható hajózók kiemelt fizetést kapnak, de ezért folyamatosan nagyon sokat kell teljesíteni. A kecskeméti pilóták számos nemzetközi erőpróbán bizonyítottak, munkájukat elismerték az összes NATO hadgyakorlat, és a baltikumi légtérvédelem értékelése során is. Egyenrangúak vagyunk, ezt ismerte most el a honvédelmi vezetés. Ez személyre szóló juttatás, a sorrendek felállításánál sok mindent figyelembe kellett vennünk. Tapasztalatot, eredményességet, és a fiataloknál természetesen a motivációt is. A katonai hajózók világa is értékalapú, tudjuk egymásról ki mit tud, mire képes - ezt lehetett most anyagiakban is kifejezni.