Teljes cikk - 2013. augusztus
Griffmadárkrónika
Nemzetközi együttműködés – 4. rész
Sáry Zoltán
AMagyar Honvédség JAS–39 harcászati repülőgépflottája, továbbá a hajózó- és műszaki állomány a típus rendszeresítése óta számos hazai és külföldi eseményen vett részt. Ezek során bebizonyították, hogy mind a típus, mind a magyar légierő kiválóan megfelel a NATO keretében történő alkalmazásra.
A Gripenek jelentősen megváltoztatták a kecskeméti repülőbázis mindennapjait. Olyan képességek és lehetőségek jelentek meg, amelyek a hazai gyakorló repüléseken kívül szükségessé tették a nemzetközi felkészülést is. Ez természetesen már a korábbi típusokra is igaz volt, azonban a JAS-39 esetében ez hatványozottabban jelentkezik. Ráadásul a repülőgépet üzemeltető európai országok között a közös típus miatt rendkívül szoros együttműködés tapasztalható.
Gyakorlatok
A fegyveres erők felkészítésére és szinten tartására a kiképzési folyamaton belül jelentős mérföldkövet jelentenek a különböző szintű gyakorlatok, melyek alkalmasak lehetnek az elért eredmények objektív vizsgálatára is. Erre természetesen a légierőkön belül is sort kerítenek, így időről időre a magyar Gripen-program is ilyen jellegű kihívásokkal szembesül. Ezen események egy része hazánkban zajlik, azonban jelentős számban veszünk részt külföldi felkészítéseken is. A nemzetközi környezetben végrehajtott gyakorlások által olyan tapasztalatokat szerezhetünk, amire itthon talán sosem lenne lehetőség.
Az első Gripennel kapcsolatos események már a MiG-29-es korszakban megtörténtek, a magyarok Svédországban, míg a svédek Kecskeméten vendégeskedtek. Így már a program megkezdése előtt ismerkedhettünk a jövendő típusunkkal és a kiképzési rendszerrel. A baráti légkörben történt látogatások jó alapot szolgáltattak a következő évek, évtizedek közös munkájához.
A magyar Gripen által végrehajtott első külföldi gyakorlatra 2007 májusában került sor Szardínián. Gépeink a Spring Flag 2007 keretében F-4 Phantom, Eurofighter és F-16 típusokkal együtt tevékenykedtek, gyakran AWACS irányítása alatt. Az esemény során a Gripen műszaki szempontból rendkívül jól teljesített, mivel egyetlen komolyabb meghibásodás sem történt.
A Load Diffuser 2008 során Gripenjeink nemzeti gárdista F-15-ösökkel mérhették össze erejüket Kecskeméten. Egy másik alkalommal pilótáink a híres amerikai légierő 555. Triple Nickel századának F-16-os vadászaival szemben is bizonyíthattak. A Falconok Avianóból felszállva játszották el az ellenség szerepét, majd leszállás nélkül hazarepültek. A légiharcok mellett más jellegű feladatok is adódtak: a Pápán megrendezett Toxic Trip 08 nemzetközi gyakorlat a vegyi, nukleáris és biológiai fegyverek bevetését, illetve ilyen jellegű balesetek megtörténtét imitálta. A harcászati repülőgépek és azok állománya a mentesítési fázisban kapott szerepet.
A NEWFIP 2009 során jó lehetőség adódott az elektronikai harc begyakorlására. Erre korábban nem sok lehetőség volt, ezen a gyakorlaton azonban különleges zavaró repülőgép alkalmazásával nagyon valósághű körülményeket sikerült teremteni. A Gripen már komoly elektronikai harci képességekkel rendelkezik, így az ellenség szerepében lévő radarkezelők és légvédelmi rakétások jelentős mennyiségű tapasztalatot gyűjthetnek össze az új típus segítségével.
2011 novemberében Kecskeméten tartották a Satenas Exchange 2011 nevű gyakorlatot. A svéd légierő satenasi F7-es százada három egy- és három kétüléses Gripennel települt Magyarországra. A repülések során a hajózók levegő-levegő bevetéseket gyakorolhatták. A feladatoknál mindkét résztvevő Gripennel képviseltette magát, így lehetőség adódott a típussal kapcsolatos tapasztalatcserére is. Ráadásul a svédektől immáron éles harci bevetések tapasztalatait is át lehet venni, hiszen részt vettek a Líbia elleni műveletekben!
2012 tavaszán Svédországban tartották a Lion Effort 2012 gyakorlatot magyar, cseh, dél-afrikai és svéd Gripenek, továbbá cseh L-159-esek részvételével. A thaiföldi szakemberek megfigyelőként voltak jelen. Magyar részről a részt vevő állományban vadászirányítók, illetve előretolt repülésirányítók is helyet kaptak.
Novemberben egy gyakorló repülés alkalmával egyszerre volt levegőben mind a 14 Gripenünk. Ez százszázalékos üzemképességet jelent, ami a műszaki állomány szakértelmét dicséri.
A hazai szimulátor igen komoly gyakorlási lehetőséget biztosít, azonban a svédek egy komplett harcászati szimulációs központtal rendelkeznek. Az intézményben nyolc Gripen-szimulátor is helyet kapott, így rövid idő alatt viszonylag sok "repülést" lehet végrehajtani - rendkívül költséghatékonyan. A létesítményben a hajózókon kívül vadász-, illetve előretolt repülésirányítók is gyakorolhatnak, így lehetőség van igen bonyolult műveletek (például légi tűztámogató bevetések) elvégzésére is. A magyar szakemberek a Gripen-program keretében ilyen képzésen már 2005 óta részt vehetnek. A létszám 2009-től kezdve évi tizenhat főre növekedett, ami a magyar Gripen-személyzetek számát figyelembe véve rendkívül jó lehetőségnek számít.
Lövészetek
Egy fegyverrendszer esetében rendkívül fontos, hogy a állomány élesben gyakorolhassa a fegyveralkalmazási eljárásokat, illetve a szükséges technikai kiszolgálási folyamatokat. Éppen ezért a repülőcsapatok bizonyos időközönként éleslövészeti feladatok teljesítenek. A hajózóállomány tekintetében ezen feladat végrehajtása egy bizonyos kiképzettségi szint elérését jelenti, ezenkívül az éles fegyverzet alkalmazása bizonyos pluszrutint is ad. Hazánkban a földrajzi adottságok miatt sajnos nincs lehetőség levegő-levegő éleslövészet elvégzésére, ellenben a földi célok elleni támadások gyakorlása megoldott. Ez utóbbira 27 mm-es gépágyúval több esetben is sor került a Várpalota melletti lőtéren. Az ilyen események jó lehetőséget jelentenek a magyar előretolt repülésirányítók (JTAC) kiképzésére és a már megszerzett jártasság szinten tartására is.
A magyar Gripenek első rakétalövészetére az első két csoportban átképzett hajózók részére 2008 júniusában került sor Svédországban. A közel 2000 kilométeres áttelepülést egy Ronnebyben történt technikai leszállással hajtották végre. Az átrepülést a szállítórepülő-század állománya támogatta An-26-os gépeivel. Vidselben, a sarkkör közelében található az Európai Unió legnagyobb területű szárazföldi lőtere, így a feladatot jelentős korlátozások nélkül lehet teljesíteni. A Sidewinder légiharcrakéták céljai MQM-107 107 típusú pilóta nélküli repülőgépek által vontatott magnéziumfáklyák voltak. Az első, történelmi indítást Kilián Nándor ezredes (jelenleg dandártábornok) teljesítette a 40-es oldalszámú együléses Gripen fedélzetéről. Bár volt néhány sikertelen fegyveralkalmazás is (nem indult el a pusztító eszköz), a Légi Fölény 2008 összességében sikeres volt.
2012 márciusában a soron következő éleslövészetre ismét Vidselben került sor, ezúttal Légi Fölény 2012 néven. Az öt C és két D változatú Gripen és a negyvenfős csapat szállítórepülőink támogatásával települt át Svédországba. A Ronnebyben történt technikai leszállás során a gépek járó hajtómű melletti utántöltésére került sor. Az átrepülés érdekessége, hogy a még nem élesített rakétákat a Gripenekre függesztve szállították ki, ez jelentős költségcsökkentést eredményezett. A kitelepülés során az állomány kétféle lövészetet is végrehajtott. Hajózóink nyolc darab Sidewinder típusú infravörös önirányítású légiharcrakétát indíthattak. Az összes támadás sikeres volt, ami nagy teljesítmény embertől és technikától egyaránt. A gépágyúlövészet Learjet típusú sugárhajtású üzleti repülőgép által vontatott célra történt. Az értékelést egy különleges mikrofonrendszer segítségével végezték el. A 27 mm-es gépágyúval 15 lövéses sorozatokat adtak le oly módon, hogy a célzsákot biztonsági okokból enyhén oldalról, 10 fokos minimális irányeltéréssel támadták. Érdekesség, hogy évtizedek óta ez volt a magyar légierő első légi célra kivitelezett gépágyús lövészete.
Alpha scramble!
A magyar Gripen-flotta fő feladata a magyar - és így a NATO- - légtér védelme. Ennek érdekében katonáink az év minden napjának minden percében felfegyverzett légvédelmi készültségi szolgálatot látnak el Kecskeméten. Bár a végrehajtó erők Magyarországon települnek, az egységes légvédelmi rendszer részeként a gépek a NATO déli szárnyához tartozó olaszországi CAOC-5 (Combined Air Operations Center: Egyesített Légi Hadműveleti Központ) alárendeltségébe tartoznak. A szolgálat célja nemcsak az ellenséges repülőeszközök elfogása, hiszen békeidőben is számos feladata lehet a készültségi géppárnak. A rádión be nem jelentkező légi forgalom jelenthet vészhelyzetben lévő repülőeszközt is. Ilyen lehet például az eltévedés, illetve a különböző fedélzeti berendezések meghibásodása. A légiforgalmi irányítók az adott eseményt meghatározott eljárásokkal próbálják kezelni; amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor a szituáció megoldását átadják a katonáknak. A riasztott személyzetek a vadászirányítók segítségével elvégzik az elfogási manővert, majd azonosítják a "behatolót". Az elfogás során a vadászgépek személyzete egy nemzetközileg is elfogadott jelzésrendszert használ, amit elméletileg minden hajózó ismer - így a civilek is. Eddig a Gripen típussal körülbelül olyan 15-20 éles riasztást hajtottak végre, amikor felszállásra, a készültség "emelésére" is sor került. Az esetek többségében emberi mulasztásról van szó, például a polgári pilóták rossz frekvenciát állítanak be a rádiókészüléken. A legtöbb esetben az elfogott repülőgép tovább folytathatja útját, de elméletileg lehetőség van az ilyen forgalom leszállásra kényszerítésére is egy arra kijelölt repülőtéren. Az éles alpha riasztásokon kívül a készültségi géppárral meghatározott gyakorisággal gyakorló tango riasztásokat is végrehajtanak, ami a kecskeméti alakulat és a rendszer többi elemének a gyakorlását, illetve a kiképzettség szinten tartását szolgálja.
A kecskeméti csapat számára minden bizonnyal komoly kihívást jelent a honvédelmi miniszter által bejelentett Baltic Air Policing. A három balti állam (Lettország, Litvánia, Észtország) nem rendelkezik harcászati repülőgépekkel, így azok légterének ellenőrzését a NATO tagállamai biztosítják. Az adott kontingensek felajánlások alapján, négyhavi váltásokban települnek Litvániába, a Siauliai repülőtérre. Mivel sok ország - köztük a cseh Gripen-flotta - már több időszakot is végigszolgált, várható volt, hogy előbb-utóbb a magyar vadászok is részesei lesznek egy ilyen felajánlásnak. Gripenjeink a tervek szerint 2015 szeptemberétől vesznek részt egy ilyen jellegű műveletben. Ugyanakkor a balti környezet a nagy szomszéd, Oroszország miatt a magyar légtérhez képest jóval "forróbb". Az oroszok nem örülnek túlságosan a három ország NATO-tagságának, ráadásul kihasználják a lehetőséget a nyugati típusok és a légvédelmi rendszer elektronikai felderítésére és tesztelésére. Ennek eredményeképpen igen magas az éles riasztások száma, a célgépek jelentős része orosz felderítő repülőgép. Felmerült annak a lehetősége is, hogy a magyar Gripen-flotta szerepet kapna Szlovénia légterének védelmében is, erről a lehetőségről még nem jelent meg érdemi információ.
Vészhelyzet a fedélzeten
A repülésben megszokott, hogy a repülőgépek és egyéb technikai berendezések meghibásodása, illetve egyéb nem várt események (például meteorológiai helyzet) miatt különböző vészhelyzetek alakulhatnak ki. A típus magyarországi története során egy ilyen, komolyabbnak tekinthető eset történt 2011. június 2-án. Az egyik Gripen elektronikus hajtóművezérlő rendszere manőverező légiharc gyakorlása közben Mezőkövesd felett meghibásodott, de Molnár Tibor őrnagy sikeresen visszatért a kecskeméti repülőtérre. A pilótát a honvédelmi miniszter a legmagasabb adományozható kitüntetéssel, a Hazáért kitüntető címmel jutalmazta.
Repülőnapok
A katonai repülés ünnepnapjainak számítanak a különböző repülőbemutatók, nyílt napok. Ugyanakkor az említett események jó lehetőséget nyújtanak arra, hogy a légierők megmutassák az adófizető állampolgároknak, mire is költik az általuk biztosított pénzösszegeket. A személyi állomány számára ezek a bemutatók hatalmas kihívást is jelentenek, hiszen a felkészülés, az áttelepülés és maga a végrehajtás némileg eltér a megszokott mindennapi tevékenységtől. A részvétel jelenthet aktív repülőbemutatót (dinamikus program) vagy csak kiállítást a statikus soron. A magyar Gripen és vele együtt a személyi állomány már kezdettől fogva részt vesz az ilyen jellegű rendezvényeken. A külföldi eseményeken kívül rendkívül fontos a típus itthoni szereplése is, hiszen a gépek "hazai pályán", a kecskeméti repülőbázison mutathatják meg magukat a nagyközönségnek. A külföldi repülőnapok egy részén úgy valósul meg a részvétel, hogy a repülőgép csak átrepül, leszállás nélkül végigrepüli a programját, majd jön is haza. Ilyen költséghatékony bemutatóra természetesen csak a közelebbi helyszíneken van lehetőség.
Láthattuk, hogy a magyar Gripen-közösség a típus rendszeresítése óta számtalan különböző rendezvényen és gyakorlaton vett részt, eközben folyamatosan biztosították hazánk légterét. Mivel a Gripen-program hosszú jövő elé néz, így még sokszor láthatjuk a típust, illetve a hajózó- és műszaki állományt mind a híradásokban, mind a bemutatókon.
A cikksorozat végén köszönetet mondok azoknak, akik segítséget nyújtottak az összeállítás elkészítéséhez!