Teljes cikk - 2025. február
Harcias csillagkép
A Cruzerio do Sul’ hadgyakorlat
Sascha Linkemeyer
2024november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Natal városa - egyben a gyakorlat helyszíne - a Rio Grande du Norte nevű brazil tartomány székhelye, nem messze az Esquina Brasileirától, amely Dél-Amerika észak-keleti csücske. A települést 1599. december 25-én alapították és a neve is a karácsonyra utal. A déli féltekének megfelelően az év végét kifejezetten kedvező időjárás jellemzi, ráadásul ezen a térségben viszonylag kevés a civil légi forgalom. A környéken található katonai bázisok kiváló infrastruktúrával rendelkeznek, tehát minden adott egy tökéletes gyakorlathoz.
Felkészülés
Az Exercício Cruzeiro do Sul’ (Dél Keresztje Gyakorlat) a túlsó félteke egyik, a brazil nemzeti zászlóban is megtalálható csillagképéről kapta a nevét. Az esemény 2002-ben került első alkalommal megrendezésre: célja a különböző nemzetek haderőinek speciális körülmények közötti tapasztalatszerzése volt. A CRUZEX résztvevői akkoriban a házigazdákon kívül Argentína és Franciaország voltak. Kezdetben kétévente tartották és idővel több dél-amerikai légierő, illetve az US Air Force is csatlakozott a térségben immár a legjelentősebbnek számító gyakorlathoz. 2010 után viszont csak három alkalommal került megrendezésre, a 2024-es eseményre hatéves szünetet követően küldték el a meghívókat. (A gyakorlat előkészületeiről az ARANYSAS 2024/11. számában olvashattak beszámolót.)
Pedro Luis Farcic dandártábornok, köszöntőjében meghatározta a házigazdák elvárását a gyakorlat célját illetően: „A közös munka lehetőséget ad a résztvevő partnerországokkal való kapcsolatok erősítésére, és más országok képzésével kapcsolatos együttműködésre. Az eddig elvégzett logisztikai felkészítés számunkra már igazi feladat volt, hiszen a következő napokban különböző csapatok, századok, repülőgépek együttes üzemelésére kerül sor. Ezért az összes ágazati irányító testületet bevontuk ebbe a munkába, a gyakorlat végrehajtásának koordinációjába a felszerelések folyamatos üzemelésétől a résztvevők élelmezéséig, és minden bizonnyal sok tanulságot szűrhetünk majd le a zárást követően.”
Ezúttal rekord számú országból érkeztek repülőgépek, például az USA, Chile, Argentína, Peru, Kolumbia légibázisairól. Portugália és Paraguay első alkalommal jelent meg, Kanada, Ecuador, Franciaország, Németország, Dél-Afrika, Svédország, Uruguay és Olaszország pedig megfigyelőket küldött. A legfontosabb célt a résztvevők közötti együttműködési képességek fejlesztése jelentette, a tervezési folyamatok során a NATO szabványos módszertanát alkalmazták.
Összetett műveletek
Az esemény három fő részből állt: a FAM (Familiarisation) során a résztvevők megismerkedtek a kijelölt körzetekkel és légterekkel. A FIT (Force Integration Training) keretében a különböző nemzetek katonái azt gyakorolták, hogyan tudnak együttműködni a többiekkel, ami a személyi állományra és a légi járművekre egyaránt vonatkozott. A második héten már a rendkívül összetett COMAO (Composite Air Operation) műveletek kerültek végrehajtásra. Ezek keretében egy időben repülőgépek tucatjai indultak bevetésre: felderítők, vadászok és légi utántöltők koordinált tevékenységet végeztek, természetesen az előre, részletesen előkészített tervek alapján. Bár a résztvevőket támadó és védő felekre bontották, a tanulási folyamat érdekében szándékosan nem hirdettek győztest, ahogy az objektivitás miatt a különféle típusok képességeit sem állították egymással szembe. A levegő-levegő feladatokon túl kutató-mentő, tűztámogató és felkelők elleni műveleteket is végeztek, melyekbe még a szárazföldi csapatok is bevonásra kerültek.
A CRUZEX történetében első alkalommal a kibertámadások elhárítása is fontos szerepet kapott. Mindez jól példázza, hogy ez a kihívás már a katonai repülésben is egyre fontosabbnak számít, és mennyire sürgető a biztonsági szempontból kritikus területek javítása. Jól mutatja a gyakorlat nagyságát a körülbelül 800 felszállás, az 1500 repült óra, a 450 ejtőernyős ugrás és a 160 földi célpont elleni akció. A tervezetthez képest 98 százalékos hatékonyságot sikerült elérni, ami kimagasló értéknek számít. Érdekesség, hogy a gyakorlat ez esetben plusz nemzetközi vonatkozással is bírt: bár a labdarúgás és más sportok terén több résztvevő is finoman szólva riválisnak számít, a CRUZEX-nek köszönhetően a feleket sikerült némileg közelíteni egymáshoz.
Új típusok
A térség legnagyobb és talán legjelentősebb gazdasági tényezőjének számító Brazília szerepe tovább nőtt az ilyen gyakorlatok révén. Az esemény nemcsak védelmi, hanem politikai szempontból is kiemeltnek számít. Szervezőként és házigazdaként a helyi fegyveres erők messze a legnagyobb mértékben vettek részt a CRUZEX mozzanatain. Ezek során a Forca Aérea Brasileira (FAB) első alkalommal két új típusát, a F-39 Gripent és a KC-390 Millenium szállítógépet is felvonultatta. November eleji bejelentés szerint a FAB további kilenc Gripent rendelt a Saabtól és ennek köszönhetően a távoli ország immár 44 darab együléses E-t és oktató F-et állít hadrendbe. Közülük 15 Svédországban épül: egy részük már el is készült, ezeket 2020 szeptemberétől kezdve hajókkal szállították Brazíliába. Az összes többi Gripen a licenc alapján helyi Embraer gyárában készül. Utóbbi azért is lényeges, mivel mindkét fél abban bízik, hogy ez elősegítheti a további dél-amerikai, sőt afrikai eladásokat is, amivel viszont hosszabb távon is fenntartó lenne a gyártósor. Ha minden jól halad, a São Paulo melletti üzemben 2025 elején készülhet el az első példány.
A FAB esetében elmondható, hogy a Gripen körülbelül két éve lépett aktív szolgálatba és a CRUZEX volt az első nagyobb nemzetközi gyakorlat melyen megjelent. Összesen hét példányt delegáltak, ezek közül hat vett részt a napi feladatokban. Az F-39-esek mind a saját, mind az alájátszó „ellenséges” oldalon repültek a bevetéseken. Mindkét esetben kiválóan teljesítették feladataikat, melyek általában légi fölény kivívásából, illetve vegyes kötelékeken belül csapásmérők vagy szállítók oltalmazásából álltak. Ricardo Guerra Rezende vezérőrnagy szerint a gépek még nem tudták teljes mértékben kihasználni az E változat összes lehetőségét, de a hiányzó technikai feltételeket a következő hónapok során megteremtik. Az is egyértelmű, hogy a CRUZEX során olyan tapasztalatokat szerezhettek, melyek elősegítik a Gripen képességeinek minél szélesebb körű kihasználását.
Mindenes
A házigazdák másik újdonsága a KC-390 Millenium: a megrendelt 19-ből eddig hét darabot vettek át az Embraer cégtől. Bár a CRUZEX-en első alkalommal vett részt, humanitárius, illetve mentőakciók során már több esetben élesben is teljesített. A szinte vadonatúj típus eddig mintegy 15 000 órát repült a FAB állományában, a nemzetközi utakon kívül már két antarktiszi feladaton is részt vett. A repülőgépet a portugál és a magyar légierő is használja, rajtuk kívül több ország rendelt már belőle, köztük a svéd Flygvapnet is.
Ahogy a szakterületért felelős parancsnok, Coelho alezredes elmondta, a Millenium a CRUZEX során is demonstrálta hasznosságát. Erről egyébként maguk a gyakorlatra érkező fotósok is meggyőződhettek: a két nagy teljesítményű gázturbina komoly erőtartalékkal rendelkezik. Ezt a légi fotózás során a vendégek is érezhették: a repülőgép a levegőben kiválóan manőverezik, nem is bírta mindenki gyomra a nagy bedöntésű fordulókat, illetve az intenzív emelkedést és süllyedést.
Fókuszban a sajtó
A gyakorlat eseményeire több száz újságíró és szpotter regisztrált. A hasonló európai gyakorlatok során még a szerencsés kiválasztottak számára is legfeljebb arra adódik lehetőség, hogy beléphessenek a bázisra és ott a gépektől viszonylag távol készítsenek képeket. Ebben az esetben viszont a brazilok kitettek magukért: a vendégek a repülő eszközök közvetlen közelében tevékenykedve fotózhatták az egzotikus dél-amerikai típusokat. Időnként a szpotterek akár a pályától néhány méterre is eljuthattak. A gyakorlatban ez úgy valósult meg, hogy minden esetben nyolc különböző helyszín került kijelölésre, mégpedig az adott napra vonatkozó fényviszonyok figyelembevételével. Ráadásul a pozíciók közötti váltáshoz egy egyszerű kérés is elegendőnek bizonyult.
Összegzés
A chilei légierő delegációjának vezetője, Nelson Pardo Ocaranza dandártábornok elégedetten összegezte a gyakorlat tapasztalatait: „Az elmúlt napokban látott struktúra, és az erőforrások nagyságrendje lehetővé teszi számunkra, hogy a jövőben fokozzuk az interoperabilitásra való törekvésünket a térség többi légiereje között. Erősíti hadműveleti felkészültségünket, gazdagítja a légierő felhasználásával kapcsolatos ismereteinket és a tapasztalatok cseréjét egy több területet átfogó forgatókönyv alapján, a NATO tervezési módszertana szerint. Ez olyan gyakorlat volt, mely igazolta a műveleti tevékenységek közötti együttműködés közös célú felhasználásának fontosságát.”
Ahogy Rezende vezérőrnagy leszögezte, a CRUZEX 2024-et minden légierő jelentős sikerként könyvelhette el. Az összes betervezett mozzanatot sikerült végrehajtani, az elvárásokat pedig néhány területen túl is szárnyalták. A Gripenek részvétele nemzetközi szempontból is kiemelt sikernek tekinthető. A gyakorlat eredményeképpen a haderők valós képességei komoly fejlődésen estek át.
Az is egyértelmű, hogy a tapasztalatok alapján a következő években is megtartják a CRUZEX-et, igaz pontos időpont még nem ismert.