Teljes cikk - 2019. május
Jubileumok jegyében
Lehet-e ugyanabba a folyóba lépni?
Tőrös István
2019igazán bővelkedik kerek évfordulókban. 70 éves az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, 20 éve vagyunk tagjai a NATO-nak, 15 éve védik a Baltikum légterét a szövetséges légierők, és május elsejével a jubileumi 50. Baltic Air Policing váltást jelképező kulcsot az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka veheti majd át Siauliai-ban. Négy év után ismét magyarok (is) őrzik Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A repülőtér ugyanaz, a Gripenek ugyanazok, mi változhat? - erre a kérdésre kerestük a választ Ugrik Csaba dandártábornokkal.
- Ezúttal a lengyelektől vesszük át a légtérrendészeti feladatokat, ők most voltak először kint az F-16-osaikkal, eddig csak a MiG-29-esekkel „őrködtek”. A spanyolok hat F-18-asával leszünk „társbérletben”, és ezzel még nincs vége a nemzetközi válogatottnak, velünk egy időben az amari légibázison négy brit Eurofighter ad készültséget. Minket szeptemberben a belgák, a cseh Gripenek pedig az Amari-ba települt briteket váltják.
A Magyar Honvédség parancsnokának döntése értelmében én vezetem az 50. misszióban résztvevő csapatot. Ez négy Gripent és mintegy 100 szakembert jelent, akik között természetesen ott lesznek a vadászirányítóink, a speciális szakterületek felelősei és a nemzetközi törzsekben dolgozók is. Feladatunk is kibővül, hiszen nyáron a térségben számos hadgyakorlatra kerül majd sor, így például a légvédelmi rakétásainkat is segíteni fogjuk a felkészülésben a TOBRUQ LEGACY 2019 erőpróbán.
A bevezetőben említett kerek évfordulók sorát is lehet még folytatni: 100 éves a litván légierő, s a jubileumi repülőnapon a többi nemzethez hasonlóan a magyar légierő Gripenje is bemutatót repül majd, illetve meghívásunk van már Lettországba, a „Wings Over Baltics 2019” repülőnapra is.
- Az elmúlt évek BAP váltásainak tevékenységét követve ők viszonylag „békésebb” korszakban őrizték a Baltikum légterét. A világ sokkal inkább a szíriai hadszíntérre figyelt, hiszen ott alig volt nap, hogy ne történt volna említésre méltó esemény.
- A Baltikum légtere mindig fontos volt a NATO részére, ezt bizonyítják a légi rendészeti tevékenység folyamatos biztosítása mellett a szárazföldi bizalomerősítő hadgyakorlatok is. 2015-ben 25 éles riasztásra indultak a gépeink és 80 gyakorló felszállást teljesítettünk. A számok mögött azonban sokkal fontosabb, hogy rengeteg tapasztalatot szereztek fiatal repülőgép-vezetőink, hiszen átélhették hivatásuk legszebb pillanatait, éles helyzetben is bizonyították tudásukat. És természetesen velük egyenrangúan teljesítettek a műszaki katonáink is, elég, ha csak arra gondolunk, hogy anno forró nyárban utaztunk ki, és mínusz 20 fokos hidegben adtuk át a jelképes kulcsot a didergő spanyol váltásnak.
- A tervek szerint nemcsak Litvánia felé indulnak majd el a kecskeméti Gripenek, de az itthon maradók is ideiglenesen a pápai repülőtérre költöznek.
- Egy átfogó infrastrukturális terv részeként a Kecskeméten zajló repülőtér fejlesztési beruházások időszakában a Nehéz Légiszállító Ezrednek otthont adó bázisra áttelepülve folytatjuk a kiképzési repüléseket, és onnan látjuk majd el Magyarország és Szlovénia légtérvédelmét is. Ezzel a megoldással okozunk legkevesebb gondot a logisztikai szakembereinknek, és a BAP váltás befejezését követően, reményeink szerint hat hónap múlva költözünk vissza Kecskemétre. Számomra több szempontból is érdekes lesz egykori repülőteremen szolgálni, egyrészt az ismerős tájak felett repülve, másrészt mivel csak a készültségi gépeket helyezzük el a SAAB mobil hangárokban, így a többi JAS-39-es az egykori szovjet betonfedezékekben vár majd a felszállásra.
- A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderő-fejlesztési program első beszerzései már 2018-ban hadrendbe álltak Kecskeméten. Hol tart most az Airbusok és Falconok személyzeteinek kiképzése?
- Az említett típusokon folyamatosan kiképzési repüléseken vesznek részt hajózóink, és a közeljövőben is többen indulnak típusátképzésre Angliába és Csehországba. Jelenleg a tapasztalatgyűjtés mellett a nagy távolságú repülésekre is felkészülnek pilótáink, a Falconon repülő személyzeteink - ők a Gripenről „igazoltak át” a kétszemélyes pilótafülkébe - is túl vannak már az első tengerentúli repülésükön. Az A319-esek is sikeresen teljesítették már az Afganisztán-Kecskemét útvonalat is, hiszen minden úton más és másféle feladatokkal ismerkednek meg repülőgép-vezetőink, akik közül már van 150 órás kiképzettséggel rendelkező kapitányunk is.