Teljes cikk - 2024. október
Látványrepülés
Időutazás: Paul Bowen Award
Tőrös István
A2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével. Bemutató repüléséért elnyerte a Best Solo Jet Demonstration közönségdíjat, ami nemcsak a szakma, hanem a nézők elismerését is tükrözte. Idén ismét ő tartja a hazai és nemzetközi bemutató repüléseket, ezért érdemes visszatekinteni erre az emlékezetes pillanatra.
- 2021-ben a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató előtt ismerhették meg a katonai repülés iránt érdeklődők a nevét. Akkor Majerik Máté „tanítványaként” kapott lehetőséget bemutatkozni. Egy év múlva pedig már a fairfordi nézők az Ön produkcióját láthatták. Hogy kezdődik egy ilyen nagy kaland?
- Amikor ismertté vált, hogy 2022-ben lesz magyar részvétel a legnagyobb katonai repülőnapon, a felkészülés, gyakorlás mértéke megváltozott, felgyorsult. Ez a gyakorlatban három szimulátoros és két igazi felszállást jelentett hetente. Mivel az angol időjárás közismerten kiszámíthatatlan, gyakoroltuk a teljes, és a lehetséges alacsony felhőzet miatti függőleges elemek nélküli programot. Akkor igazán szerencsénk volt, egyetlen felhő sem volt az égen.
A gyakorláson kívül meg kellett terveznünk a kirepülés útvonalát, és beszerezni a diplomáciai engedélyeket, hiszen számos légteret kellett érintenünk és figyelembe kellett vennünk magassági korlátozásokat is. A csomagjainkat a műszaki katonákat a helyszínre szállító Airbus vitte Angliába, a Gripen üzemeltetéséhez szükséges technikai eszközökkel együtt. Repülésünket a RIAT szervezői által megadott szűk időhatárhoz kellett igazítanunk, hiszen ezen a napon számos repülőeszköz érkezett Fairfordba, így csak rövid időre volt szabad a leszállópálya. A kirepülés rutin feladat, géppárban szinte „utasszállítóként” haladtunk országról-országra. Az érkezésben csak annyi izgalmas van, hogy ott derül ki, jól alkalmaztam-e a megközelítési eljárásokat, a navigációs számításaim helyesek voltak-e.
- Ilyenkor „kedvenc” repülőgéppel indulnak, vagy rábízzák a mérnökökre, műszaki katonákra a JAS 39-es kiválasztását?- Ilyenkor „kedvenc” repülőgéppel indulnak, vagy rábízzák a mérnökökre, műszaki katonákra a JAS 39-es kiválasztását?
- Mivel a Gripenekbe épített berendezések élettartama változó, és szükségesek időszaki felülvizsgálatok is, így az ő döntésük a meghatározó. Természetesen a bemutató repüléseket figyelemmel kisérők gyakran találkozhatnak ismerős oldalszámokkal a repülőnapokon. A műszakiak vártak minket a leszállás után is, ahol az állóhelyre gurulást követően leszerelték a repüléshez függesztett póttartályokat, és innen már mi is a többi csapat megszokott életét éltük a bemutatóig. Mivel ott a repülőnap péntek, szombat, vasárnap is várja a látogatókat, így az érkezés utáni nap maradt számomra Fairford levegőből történő megismerésére.
- Mit jelent a helyszínen történő gyakorlás? A program biztos menne „csukott szemmel” is, de minden repülőtér más és más adottságokkal rendelkezik.
- A rendezők átadják a repülés szabályait tartalmazó ismertetőket, amely meghatározza azt a légteret is ahol a bemutatót végre kell hajtani. Ezek betartása kötelező, ilyen például a 150 méteres minimális magasság, vagy a nézőktől való távolság. Érdekes módon a RIAT közönsége viszonylag közel helyezkedik el a kifutópályához, ezért a demo repülés tengelyét attól eltolva jelölték ki, így minden gépnek szinte azonnal egy kitérő manőverrel kellett kezdeni a showt. Én csütörtökön mutathattam be a szakembereknek a programomat, pénteken csak néző voltam, aztán mindkét nap repülés következett. Ezúttal Máténak jutott a statikus gépnél az érdeklődőkkel való beszélgetés.
- Más nemzetek bemutatóját nézve van, ami megtetszik az adott programban?
- Mivel különböző típusok repülnek sajátos adottságokkal, így igazán nem lehet minősíteni, vagy összehasonlítani egy két hajtóműves gép teljesítményét az égen az egy hajtóművesekhez. Inkább az összképet érdemes nézni, hogyan fűzi össze a manővereket egységes látvánnyá. A brit Typhoon repülése volt számomra emlékezetes, amin sokat „dobott” a látványos festése is.
- Elérkezett a nagy nap, és most már mindenki a magyar Gripenre figyelt. Milyen volt?
- Repülésem közben Máté segített a kommentátornak, hogy szakszerűen magyarázza el a nézőknek, hogy mit látnak. A manőverek közben nem csak a kabinban történtekkel foglalkoztam, hiszen figyelnem kellett a demo légtér széleit meghatározó jelekre. Volt amelyiket szalmabála tetejére festették fel, de voltak kihelyezett zászlók is. Ezt komolyan kell venni, első esetben csak figyelmeztetnek a levegőben, a második esetben már letiltják a repülést. A közönséggel még a lassú manőverek során sincs idő foglalkozni, hiába repülök viszonylagosan kis sebességgel előttük. Soha nincs két egyforma bemutató, én szombaton nem a tervezett leszállást hajtottam végre, de ezt talán csak én, és Máté vettük észre. De mindennek oka van, olyan kérést kaptam a rendezőktől, hogy ne a megszokott irányból szálljak fel, így alkalmazkodnom kellett az új szituációhoz.
- Hogyan történik az eredményhirdetés ceremóniája, hiszen mindenki arra vár, hogy kiderüljön kik voltak a jók közül a legjobbak?
- Ott van mindenki, hajózók és a műszaki katonák is, de az alapos rendezők előre szóltak, hogy kinek „érdemes” ott lennie. Legendái vannak a hagyományos RIAT záróbuliknak, ennek azért határt szab, hogy sok csapatot viszonylag messzi szálláshelyre kell visszavinni busszal. Engem valahol a felsorolások közepén szólítottak, csak egy díjazott csapatra emlékszem - őket nagy ováció fogadta - a koreai Black Eagles demo team megérdemelten vitte haza a trófeát. A közös ünneplés igazából jó alkalom volt az ismerősökkel való beszélgetésekre is, hiszen ilyenkor a világ minden tájáról érkeznek hajózók.
- 2024-es bemutató program azonos volt az előző éviekkel?
- Mivel a véletlen úgy hozta, hogy olyan repülőnapon tarthattam bemutatót, ahol még nem jártam, így a jól bevált manőversort repültem le. Nem szabad elfelejteni, hogy a demo pilótaság a napi feladatokon felül vállalt plusz, és én elsősorban vadászpilóta vagyok. Most szereztem meg az oktatói pilóta minősítést, így most ilyen feladatok is várnak rám.
- Mivel ez az utolsó szezon amikor az Ön bemutatójának tapsolhattak Zeltwegben a nézők, vegyük sorra, hogy mitől lesz olyan látványos egy Gripen bemutató repülése?
- A nézők szeretik a nagy állásszöggel történő viszonylag lassú repülést - 220 km/óra körül - amikor a Smokewinder fehér füstje szépen kirajzolódik az égen. Szintén kedvelt manőver, amikor negyedelt orsó közben „késben” repülünk el a beton felett. Látványos az infracsapda dobások sorozata, amikor az előre betervezett program szerint lövi ki az automata az izzó tölteteket. Ez történhet - mint láthatta a közönség a Duna felett augusztus 20-án, vízszintes repülés közben sorozatban - manőver közben is, amikor egy speciális „koszorút” rajzolnak ki. A „fáklya” a véletlen műve, bár mindent megteszünk érte, hogy összejöjjön. Az üzemanyagot az utánégető gyújthatja be, de ehhez speciális profil repülése szükséges.