Archívum - 2001. november

ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS KEZDETE

Kővári László

2001. szeptember 11-e egyszer és mindenkorra bevonult a történelemkönyvek lapjaira. A minden iszonyat ellenére precíznek és profin kivitelezettnek minősíthető terrorakció során a világon először alkalmazták az utasszállító repülőgépeket tömegpusztító fegyverként.

SVÉDCSAVAR

" A katona azzal a fegyverrel harcoljon, amije van!" - mondta válaszul az újságírók fanyalgó kérdéseire 1993 tavaszán Urbán "Lecsó" János vezérőrnagy a MiG-29-esek magyarországi hadrendbe állítását bejelentő sajtótájékoztatón. Az elmúlt nyolc év eseményei arról győzhettek meg minket, hogy az immár a Nagy Égi Kötelékben repülő tábornoknak igaza volt. Széllel szemben csak felszállni lehet...

GYŐZÖTT A GRIPEN!

Kővári László

Szeptember 10-én évtizedekre eldőlt a Magyar Légierő jövője. A Nemzetbiztonsági Kabinet délelőtti ülésén a Honvédelmi Minisztérium és a Légierő Vezérkar szándéka ellenére, a katonai-műszaki és katonapolitikai szempontok figyelmen kívül hagyásával, elsősorban gazdasági érdekek alapján a svéd ajánlat elfogadása mellett döntöttek. A bizottság elé tárt anyag az MLU-val korszerűsített amerikai F-16-osokat ajánlotta, amit az ülésen részt vevő miniszterek döntő többsége támogatott is, de véleményüket a pénzügyi és a belpolitikai (!) szempontok alapján megváltoztatták.

ATOMARZENÁL LENGYEL MÓDRA

Gál József

Amikor 1955. május 14-én megalakult a Varsói Szerződés katonai szervezete, a független Lengyelország kormányának egy csepp kételye sem volt afelől, hogy országa otthonául szolgál majd a szovjet frontlégierő atomcsapásmérő egységeinek. Az 1950-es évektől az 1986-os csernobili katasztrófáig a szovjet katonai vezetés legfelsőbb szintjein tartotta magát az a nézet, miszerint a NATO gondolkodás nélkül megnyomná az "atomgombot", amint a Varsói Szerződés (VSZ) hagyományos fegyverzetű egységei átlépnék a rendszereket elválasztó határokat. Erre az esetre felkészülve, az orosz stratégiai tervekben szerepelt egy Nyugat-Németország ellen intézett megelőző atomcsapás, amelyet több, egyenként néhány tíz megatonnás hatóerejű bombával hajtanának végre.

EO/IR LOROP

Gál József

Már sokszor és sok helyen említettük, hogy Izrael állam hadi, illetve elektronikai ipara mennyire fejlett és sokoldalú. Erre szolgáltatott egy újabb jó példát a Rehovotban székelő El-Op cég, amely kifejezetten az elektrooptikai eszközök fejlesztésére szakosodott. Az általuk tervezett berendezés hasznosságához kétség sem fér, de az már abszolút újdonság, hogy ennek létrehozását milyen praktikusan sikerült megoldani. Ez az olcsóság, a meglévő eszközök ésszerű újrahasznosításának példája.

JÓÓÓ REGGELT, SZENTKIRÁLY!

Gál József

A már hagyományosnak tekinthető "rotorshowt", vagyis a helikopteres találkozót - hiszen döntő többségben forgószárnyasok szárnyaltak, illetve mutatták magukat a földön - szeptember első hétvégéjén rendezték meg. A nyílt nap sok szempontból változást, helyenként csalódást hozott. Az első, ami alapvetően rányomta bélyegét az egész napra, az időjárás kedvezőtlenre fordulása volt. A vidámnak ígérkező repülősbulit alaphangulatában befolyásolták a helyenként súlyos felhők, a "jeges" szélrohamok, míg az eső a szemerkélőtől, a záporig terjedő széles skálán tombolt. A többezres tömeget azonban ezek az égi jelek nem tudták eltántorítani a szombatra betervezett programjuktól, vagyis hogy kilátogassanak a repülőtérre.

GUMRAKI REKVIEM

Dr. Gál Gyula

A fekete január 16. után Milch balesete ellenére teljhatalma birtokában miden eszközt mozgósít a légihíd érdekében. Thiel őrnagy, a III/KG-27 parancsnoka parancsot kap, hogy egy század HE-111-gyel repüljön Gumrakba. Feladata a repülőtér állapotának felmérése. A köteléket vigasztalan kép fogadja. Szanaszét heverő "ellátóbombák" - legtöbbjük érintetlen -, repülőgéproncsok, felborult járművek, félig hóba kapart halottak. Sebesültek szánalmas bunkerekben, sátrakban vagy a szabad ég alatt. Thiel úgy érzi, egy hatalmas haldokló test fekszik előtte a hóban: a VI. hadsereg. A parancsnoki bunkerbe vezetik, ahol Paulus vezérezredes, Schmidt vezérőrnagy és Seydlitz tábornok fogadja. Az a jelentés, amelyet küldetéséről január 21-én Milch vezértábornagyhoz intézett, megőrizte drámai beszélgetésük részleteit is.

AKIT A LÉGCSAVARSZÉL...

Márványi Péter

Egy repülőnapot sokféleképp lehet értékelni: a szervezés, a szakma, a közönség szempontjából. Van néhány olyan pont, ahol a szempontok összesűrűsödnek: ilyen pontok egyike a nyüzsgésben a helyszíni műsorvezetoé, akinek a közönség számára kell a szakmai bemutatót közérthetővé és élvezhetővé tenni, mindezt megfelelő szervezés révén, vagy olykor a szervezés hiányosságainak árnyékában. E beszámoló íróját például nem érintette az a sok ezer embert dühítő élmény, hogy beragadt volna a Siófokot övező "dugóhálózatba", viszont gyors reakcióra kényszerülve kellett elfogadhatóvá tenni a helyzetet, amikor ugyanez a közlekedési káoszhálózat a bemutató egyik legfontosabb csapatát vágta el a reptértől. Lehet tehát, hogy akik nem okultak az elmúlt tíz-egynéhány év tapasztalataiból, és nem indultak el időben, csak valamely országúti padkáról láttak valamit, és lehet, hogy voltak, akik azért dühöngtek, mert nem jutottak a parkoló gépek közelébe (ki beszélt kiállításról?), és akadtak, akik számára az volt a fő frusztráció, hogy ellentétben sok más meg nem hívottal, nem vehettek részt a VIP-sátor készletei elleni tömeges támadásban.

TÁBOR A VÁROS SZÉLÉN

Tőrös István

Pristina. 1999 nyaráig csak a híradókból, a polgárháborús tudósításokból ismerhettük a koszovói város nevét. Magyarország NATO-csatlakozását követően pár hónap alatt ugyanolyan "magyarlakta" helyőrség lett, mint a kilencvenes évek közepén Okucani.

Az őr és Biztosító Zászlóalj tagjai háromhavonta "vetésforgóban" cserélődnek, mire ezek a sorok megjelennek, már a debreceni Bocskai István gépesítettlövész-dandár katonái őrzik a KFOR-főhadiszállást. Amikor Győrössy Ferenc vezérőrnagy, a szárazföldi csapatok parancsnoka vendégeként Pristinába repültünk, még a hódmezővásárhelyi fiúkkal találkozhattunk a városszéli táborban és a Film Cityben.

SASOK ÉS SASFIÓKÁK

Horváth Zoltán

Csehországban szeptember 1-jén és 2-án 1993 óta immár nyolcszor rendeztek nemzetközi katonai repülőbemutatót. A már hagyományos helyszínen, a Cseh Légierő Hradec Králové-i bázisán nagyon színvonalas repülőshow-t ígért a résztvevők Interneten olvasható, tekintélyes listája. A meghívást visszaigazoló 5 katonai kötelék és a hazaiak mellett még 15 ország forgó- vagy merevszárnyú repülőeszközének légi szereplése, illetőleg földi bemutatója két jó nappal kecsegtette a repülés szerelmeseit. Miután idén Közép-Európában vitathatatlanul ez ígérkezett a legnagyobb szabású repülőünnepnek, megtekintése számos külföldit - németet, osztrákot, hollandot, szlovákot és persze magyart is - a helyszínre csalt.

GORZSET, KONYEC

Varga György

Az ország egyik legrégebbi katonai repülőtere volt az ún. epreskerti repülőtér. A volt csak a katonai jelzőre vonatkozik, a repülőtér egyébként megvan, kiváló egészségnek örvend mint nyilvános nemzetközi kereskedelmi és legújabban regionális rangú légikikötő. De mivel létének 60 évéből 45 évig mint szovjet katonai repülőtér funkcionált (ekkor volt hívójele a GORZSET), illik az egykori szovjet repülőtereket bemutató sorozatunkba mint pozitív példa arra, hogy nem mindenből lesz bagolyvár, amit a szovjetek ránk hagytak.

A VISSZAVÁGÁS NAPJA

Horváth Zoltán

A legendás amerikai pilóta, James "Jimmy" Doolittle vezette - 16 db B-25-ös "Mitchell", kétmotoros bombavetőből álló - kötelék 1942. április 18-án áttörve a légvédelmen, fényes nappal csapást mért Tokióra és más japán nagyvárosokra. A merész támadás, mely megdöbbentette a japánokat és fellelkesítette az amerikaiakat, egyúttal azt is jelezte, hogy a csendes-óceáni háború új irányt vett fel. A kezdeményezés kezdett kicsúszni a japánok kezéből.

LÉGI GYŐZELMEK SZÁMHÁBORÚJA

Kővári László

1951 áprilisában jelentős változások zajlottak le a Kínába telepített 64-ik expedíciós hadtest történetében, ugyanis az előző fél évben alaposan megfogyatkozott repülőalakulatokat friss erők váltották fel.

A két új vadászezred, a 176-ik és a 196-ik parancsnoka később egyaránt híres ász lett.

Közülük Jevgenyij Pepeljajev azóta több visszaemlékezés és újságcikk alanya volt. Állítása szerint az általa leváltott ezrednek már csak 11 db MiG-15-öse maradt, a többi odaveszett a harcok és balesetek során.

SORSFORDÍTÓ ÉVEK

Zsombok T. György

Az 1951. április 4-i díszszemle nem kecsegtetett már azzal az emelkedettséggel, amellyel az ezt megelőző, 1950-es. Igaz, azt a díszszemlét május elsején, a munka ünnepén tartották, és nem az ország megszállásának évfordulójához kapcsolódott. Bár most is elrepült a felvonulók feje felett a három UT-2 "Galamb", az átesés határához közel, mivel mindhárom repülőgépen hatalmas, vörös zászló lobogott, rajtuk Sztálin, Lenin és Rákosi képével, majd ezt követően a Jak-18-as, "Fürj"-kötelék MDP (Magyar Dolgozók Pártja = kommunista párt) formációt kirepülve, mégsem volt hasonlítható az előző esztendő repüléséhez.

A TIEN CHIEN I LÉGIHARC-RAKÉTA

Kővári László

Tajvan azon kevés ország közé tartozik, amelyek képesek rendkívül magas technológiai színvonalú fegyverek, köztük vadászgépek és különféle kategóriájú rakéták kifejlesztésére és gyártására. Ennek hátterében többek között az áll, hogy még a hetvenes évektol kezdve nagyon jó érzékkel megkezdték az elektronikai ipar fejlesztését. Ma már a japán gyártmányként eladott számítástechnikai eszközök többségébe tajvani alkatrészeket építenek be, amelyek megfelelő megbízhatósággal és képességekkel rendelkeznek.