Archívum - 2001. november

BOMBA ÉS MANNA HULL AZ ÉGBŐL

Kővári László

Miután kétségtelenné vált, hogy ki a felelős a szeptember 11-i terrortámadásért, késedelem nélkül megkezdődött a válaszcsapás előkészítése és a további terrorakciók megakadályozására irányuló tevékenység. Az USA történetében először a légibázisok többsége folyamatos vadászkészültséget ad, és a polgári légi forgalmat AWACS gépek tartják ellenőrzésük alatt.

Mindez azért szükséges, mert további öngyilkos terroristák állnak készenlétben. Az Ariana afgán légitársaság Boeing 727-esein ugyanis 14 iszlám szélsőséges kapott kiképzést, akiknek holléte ismeretlen. Bush elnök a légierő két tábornokát felruházta az azonnali tűzparancs kiadásának jogával, így az a példátlan eset állt elő, hogy az amerikai vadászgépek terrorakció veszélye esetén a nagyobb áldozatok megelőzése érdekében lelőhetik az utasokkal teli gépeket.

"NINCS MÁS LEHETŐSÉGÜNK..."

Makrai Tibor István

A szeptember 11-ei tragikus eseményeket az amerikaiak úgy értékelik, hogy Pearl Harbor óta nem volt ennyire megalázva és veszélyeztetve a nemzet. Sajnos igazuk van, bár ugyanígy fogalmaztak, amikor 1979. november 4-én háromezer iráni egyetemista lerohanta teheráni nagykövetségüket, és fogságba ejtett 66 alkalmazottat. A támadás érthető riadalmat váltott ki az amerikai kormányzatból. Az eseményekre hatással volt a média is, feltüzelve a nemzeti érzelmeket. Az amerikai zászlók teheráni égetését az iráni zászlók felgyújtása követte Washington utcáin. Közben a túszok száma 53-ra csökkent, mivel elengedték a nőket, illetve a kezdeti zűrzavar idején hat fő egyszerűen átsétált a kanadai nagykövetségre.

BOEING SUPER HORNET

Kővári László

Az amerikai haditengerészeti légierő fő csapásmérő erejét a nyolcvanas években az elavulófélben lévő LTV A-7 Corsair és a Grumman A-6 Intruder adta, ezek mellett jelent meg egyre nagyobb mennyiségben az akkor vadonatúj McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Utóbbi generációs ugrást hozott az addigi egyfeladatú típusokhoz képest, viszont két nagyon fontos területen egyáltalán nem jelentett előrelépést. Harci terhelése és hatósugara még el is maradt a régi gépekéhez viszonyítva. Mégis, az A-6 és A-7, az Öböl-háborúban végzett tisztes részvételük után, selejtezésre kerültek.

AZ UTOLSÓ AJÁNLAT?

L. S.

Noha a Nemzetbiztonsági Kabinet döntése a használt vadászgépek lízingjére szeptember 10-én megszületett, az USA kormánya október folyamán mégis újabb ajánlatot tett használt F-16-osok kölcsönbérletére.

Ennek oka nagyon egyszerű, ugyanis nem tudni, hogy mely okból, de tőlük nem kértünk ajánlatot a csökkentett, 14 gépre szóló mennyiségre. További tény, hogy a döntés akkor született meg, amikor az USA magyarországi képviselete csak alacsony szintű volt, ugyanis az új nagykövet még nem foglalta el hivatalát.

A CÉLT NEM AZONOSITOTTUK...

L. S.

Az október 4-én a Fekete-tenger felett bekövetkezett légikatasztrófát az USA-ban történtek után szinte mindenki terrorakciónak vélte, hiszen az orosz Szibir Airlines gépe Tel-Avivból szállított orosz származású zsidókat Novoszibirszkbe.

Az eseményt azonban nem szándékos akció, hanem emberi mulasztások láncolata okozta.

AZ INFORMÁCIÓ-HORGÁSZ

Gál József

Egyértelműen a világ legsikeresebb utasszállító-típusa a Boeing-707, amely már "életében" legendává vált. A polgári utasforgalomban már csak a Föld eldugottabb zugaiban vesz részt, de a katonai repülés specifikusabb területein lépten-nyomon találkozhatunk változataival. Már részletesen megismerkedhettünk néhány "szárnyas legendával", az E-3 AWACS, E-8 J-STARS, valamint a KC-135 Stratotanker típusokkal. A sorban most az amerikai haditengerészet légi harcálláspont repülőgépe, az E-6 Mercury következik, majd sort kerítünk a széles családfával rendelkező RC/EC-135-ös elektronikus gépekre is.

A VILÁG LEGNAGYOBB HORGA

Gál József

Mielőtt bárki félreértené a címet, és pánikszerűen a borítót kezdené vizslatni, hogy nem horgászmagazint vett-e, megnyugtatom: NEM. A címbeli "horog" az orosz Mil helikoptertervező intézet termékét, a Mi-6-ost takarja, amely a NATO-ban a "Hook" becenevet, pontosabban kódnevet kapta. A Mi-6-os hosszú évtizedeken keresztül a világ legnagyobb - méretben és teherbírásban egyaránt - forgószárnyasa volt, amely nagyobb teherbíró képességgel rendelkezett, mint a merevszárnyú An-26-os közepes szállítógép.

AKIT A LÉGCSAVARSZÉL...

Márványi Péter

A motoros műrepülés, mint versenysport, sok éven át egy volt és oszthatatlan. Mostanra azonban bekövetkezett az, ami szinte minden technikai sportban: elszakadt az élmezőny. A bukfencezővilág egyik fele elképesztő teljesítményű gépekkel repül, korlátozások nélkül, a másik fele egy kiegyenlítettebb kategóriában próbálkozna - nos nekik találta ki a nemzetközi szövetség a kötött géposztályt. A Kilitin tartott EB pedig azt bizonyította, hogy ez a "klasszikus" kategória is érdekes, látványos és fordulatoktól sem mentes versenyt képes repülni - még akkor is, ha a győztes személye ezen a bajnokságon elég hamar gyanítható volt.

MAGYAR-LENGYEL KÉT JÓ BARÁT...

Tőrös István

Már közel fél éve nem csitul a határviszály a Balti-tenger partján fekvő Zöld és Piros ország között. Májusban kérte először Zöld ország NATO-szövetségeseit, hogy segítsenek megóvni légterét a határokat megsértő "piros" repülőgépektől. A térségbe települt kecskeméti MiG-29-esek akkor sikeresen oldották meg a rájuk bízott feladatot, az "ellenséges" repülőgépek - illetve a hajtóművüket imitáló infrabombák - nem jutottak el célpontjaik fölé.

A "MAKETTHÁBORÚ" IGAZI ÁLDOZATAI

L. S.

A nyugati repülési szaksajtó minden háborús konfliktus alatt és után igyekszik bőségesen tájékoztatni olvasóit az eseményekről, eddig azonban nem volt szokás, hogy az ellenfél hasonló alaposságú információkat közöljön.

A kelet-európai rendszerváltásokat követő demokratizálódás jele, hogy most már a "másik fél" részéről is egyre több érdekes, és ami a fő, kitűnő anyag jelenik meg, természetesen az eseményeket más szemszögből megítélve.

A "szláv testvériség" töretlen, ennek is köszönhető, hogy egy jugoszláv pilóta, Alekszandr Radics érdekes cikke az orosz Air Fleet folyóiratban jelent meg az 1999-ben lezajlott eseményekről, illetve előzményeiről. A következőkben ezt ismertetjük, kiegészítve az azóta nyugaton nyilvánosságra került pontosított, illetve új információkkal.

"A SZÉGYEN NAPJA"

Horváth Zoltán

1941. december 7-e - Roosevelt elnök szavai nyomán - ezen a néven vonult be Amerika történelmébe. A japán császári flotta, repülőgépeinek sikeres rajtaütése folytán, bő féléves előnyhöz juttatta hazája hadseregét. Miközben az amerikaiak tönkrezúzott csendes-óceáni hadiflottájuk újjáteremtésén fáradoztak, azalatt a japán csapatok, az oldalba támadás kockázata nélkül, úgyszólván "szabad kezet kapva" hódították meg a Csendes-óceán délnyugati térségének nyersanyagokban gazdag területeit. Az orvtámadásnak és előzményeinek könyvtárnyi az irodalma. Magát a rajtaütést pedig már többször is megfilmesítették. Elsősorban a legutóbbi hollywoodi szuperprodukciónak - és természetesen az idei, kerek évfordulónak - köszönhetően ismét a figyelem középpontjába kerültek a 60 esztendeje történtek. Ez az írás a repülőgépekben ülők szemszögéből láttatja a nap fejleményeit.

A KRÓNIKÁS

Szepesi József

Már a 80-as évek elején, kandidátusi disszertációjának a Magyar Néphadsereg Repülőfőnökségén történő bemutatásakor izgatott a kérdés, hogy dr. Szabó Miklós őrnagyot - aki lövész szakon végzett az Egyesített Tiszti Iskolán - mi késztette arra, hogy a rejtett, majd legális Magyar Királyi Honvéd Légierő történetét kutassa.

Majdnem két évtized távlatából visszagondolva, lehet, hogy nem is ez volt az igazi kérdés, hanem az, hogy a "szakma", a fegyvernem miért nem tudott kinevelni saját magából olyan személyt, aki erre képes és kész lett volna.

Kétségbe vontam - el kell ismernem, hogy minden alap nélkül - Szabó Miklós empátiáját.

A BEFEJEZETLEN HÁBORÚ

Kővári László

A koreai háború történetével foglalkozó könyvek állítása szerint az ENSZ-erők repülőgép-veszteségeinek 5/6 részét a légvédelmi tüzérség okozta, főként a frontvonal közvetlen közelében, és csak kisebb mennyiség semmisült meg a MiG-ek tevékenységi zónájában.

A szovjetek 64. hadteste nemcsak repülőalakulatokkal, hanem tízezres nagyságrendben légvédelmi tüzérekkel is rendelkezett, akik az akkor legkorszerűbbnek számító radarvezérlésű ágyúkat is alkalmazták már. Tevékenységüket ők is jól dokumentálták, így a fennmaradt anyagok alapján viszonylag pontos képet lehet alkotni eredményességükről.

MEGZABOLÁZOTT MENNYDÖRGÉS

Zsombok T. György

Az 1951. szeptemberi, kéthetes szabadságunkról visszatérve a budaörsi repülőtérre, egy kicsit úgy éreztük, hogy otthon vagyunk, minden ismerős volt már, az előadók, parancsnokaink, a tantermek, a repülőtér, a repülőgépek, vitathatatlanul alma materré változott a Honvéd Vasvári Pál Repülő Szakkiképző Tiszti Iskola, minden bánatával, örömével együtt. Megkezdődött növendékéletünk második éve, és én minden alkalmat megragadtam bátyám szabadulása után, hogy felsőbb politikai fórumoknál - ez nem számított a szolgálati út megkerülésének - írásban kérvényezzem az áthelyezésemet a Honvéd Killián György Repülő Tiszti Iskolára. Ezekre a levelekre a legmagasabb fórumokról is kaptam választ, szinte kétségbeejtően azonos tartalommal: "Az ügye elintézés alatt, a végeredményről értesítem." Mondanom sem kell, a mai napig senki sem értesített semmilyen végeredményről.

AZ ELIT ALAKULAT

Tőrös Balázs

Amikor befejeződött a "Ryan közlegény megmentése" című remekmű forgatása, a rendező Steven Spielberg és a főszereplő Tom Hanks is további második világháborús filmterveken törte a fejét. Rövid tétovázás után egyesítették erőiket, és hozzáláttak Hanks ötletének megvalósításához. A "Band of Brothers" alapját Stephen E. Ambrose azonos című bestsellere képezte. Hanks, aki már korábban is dolgozott a tévétársasággal. az HBO-t kérte fel az ötlet felkarolására. "ők megértik, hogy mennyire fontos is számunkra a hitelesség. Hajlandók minden szabályt félredobni azért, hogy azt és olyan hosszan mondhassuk el, ahogy szeretnénk. Ez pedig nekünk, történetmesélőknek nagyon fontos."

AZ AGM-86 ROBOTREPÜLŐGÉP

Kővári László

Az utóbbi évek háborús konfliktusaiban komoly szerepet kapott az amerikai B-52-es nehézbombázók fedélzetéről indítható AGM-86-os, amely annak idején stratégiai atomfegyverként kezdte "pályafutását".

A hetvenes évek elején kezdődött meg a Boeing cégnél egy új típusú kettős feladatú pilóta nélküli repülőeszköz tervezése, amely a Quail zavaróeszközt váltotta volna le. A Subsonic Cruise Armed Decoy (SCAD) első példányával már 1973-ban lefolytatták az első teszteket, de akkor még nem tudták, hogy később az USA egyik legfontosabb csapásmérő eszközévé válik.