Archívum - 2002. július
BEVETÉSEN: IRÁNI PHANTOMOK
L. S.
Reza Pahlavi sah uralkodása alatt Irán komoly fejlődésnek indult, természetesen az olajbevételeknek köszönhetően. A császár célja az volt, hogy az erős vallási hagyományok tiszteletben tartásával a nyugatiakéhoz hasonló társadalmi rendszert hozzon létre. Az igyekezet azonban óhatatlanul ütközött az iszlám szokásokkal, pl. az amerikai egyetemeken végzett sokezer iráni fiatal életformája és a nők egyenjogúsítása, megjelenésük az államapparátusban - sőt a hadseregben - sokaknak nem tetszett. Mivel Irán közvetlenül határos volt a Szovjetunióval, ezért rendkívüli fontossággal bírt az USA számára, amiből egyenesen következett, hogy a sah minden szükségeset megkapott hadserege fejlesztéséhez.
A HYDRA 70 IRÁNYITHATATLAN...
Kővári László
Az irányítás nélküli repülőgép- és helikopter-fedélzeti rakéták a precíziós fegyverek korában már elavultnak számítanak, de létjogosultságuk még mindig megvan, ugyanis számos olyan feladat létezik, amit olcsón és hatékonyan lehet segítségükkel végrehajtani.
Az amerikai és számos NATO-ország fegyveres erőiben jelenleg nagy mennyiségben alkalmazott 70 mm átmérojű Hydra 70 típus számos érdekességet tartalmaz, és mivel a közelmúltban lezajlott szlovákiai lövészeten ezt is alkalmazták az A-10-esek, ezért most ezt vesszük sorra.
SÖRHABOS FELHŐK ÁRNYÉKÁBAN
Gál József
A 2002-es évben május 6-12. között nyitotta meg kapuit Európa harmadik legjelentősebb repülési és űrhajózási szakkiállítása, melynek - a német újraegyesítés óta - 1992-től hagyományosan a Berlin-Schönefeld repülőtér ad kétévente otthont.
Habár az ILA történetét (teljes nevén Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung) egészen 1909-ig, vagyis 93 évre lehet visszavezetni, a német repülőszalon mégis csak a le bourget-i (francia), illetve a farnborough-i (angol) seregszemlék árnyékában marad. Ez a hírnévháború azonban kiállításról kiállításra élesedik, amely leginkább a kiállítók, valamint a látogatók száma látványos növekedésének köszönhető.
AHOL A JÖVŐ ELKEZDŐDÖTT
Kővári László
A 2001. október 26-i döntést követően, amely szerint a Lockheed Martin nyerte el az ötödik generációs többfeladatú harci gép, az F-35-ös kifejlesztésének jogát, teljes gőzzel beindult a munka. A texasi székhelyű cég összesen 18,9 milliárd dollárt kap éves részletekben szokatlanul sok, 22 db prototípus elkészítésére, berepülésére és a sorozatgyártás előkészítésére. A Pratt & Whitney számára párhuzamosan 4 milliárdot biztosítanak az F135-ös típusú hajtómű létrehozására, ezen felül több milliárdot adnak össze a külföldi partnerek. A végösszeg így eléri majd a 26 milliárd dollárt, ami illően a világtörténelem legnagyobb, több mint 200 milliárd dolláros hadiipari megrendeléséhez, ugyancsak "világrekord", és néhány milliárddal meghaladja az F-22-es, illetve az Eurofighter fejlesztési költségeit. A Raptorhoz képest szerényebb, de a jelenlegi negyedik generációs típusokhoz viszonyítva lényegesen nagyobb harcértékű F-35-ös kifejlesztése a program méretei és gyorsasága miatt kerül sokba.
KONTÉNERBE ZÁRT HALÁL
Gál József
A B-58 Hustler rendkívül áramvonalas sárkányszerkezettel rendelkezett. Ez biztosította számára az elérhető nagy repülési sebességet. A karcsú törzs viszont alkalmatlan volt arra - amelyben egyébként is túlnyomórészt integrál tüzelőanyag-tartályok helyezkedtek el -, hogy befogadja a nagy tömegű és sok helyet foglaló fegyverzetet. A probléma megszüntetésére áthidaló megoldást kellett találni.
ELFELEJTETT ÉVTIZEDEK
Vándor Károly
A repülőtér fogalom a magyar repülés iránt érdeklődők számára, hiszen nemcsak egy vegyes repülőszázadunk, de egy nagyjavító üzemünk, "A PG" is itt települt. Ennek szomszédságában 1945-től kezdődően folyamatosan voltak, maradtak szovjet repülőegységek, a bombázóktól kezdve a vadászokon át a teherszállítókig. Sokféle típus és több egység is megfordult itt, és ezt a repülőteret hagyta el az utolsó, hazánkban állomásozó szovjet repülőgép is. Ezen kívül az 1956-os forradalom alatt ide helyezték át a hazánkban akkor állomásozó Különleges Hadtest törzsét, és innen hurcolták el Maléter Pált és társait is, Il-14-es gépen.
A "VADDISZNÓK" MÁR A...
Kővári László
2002 áprilisában zajlott le az USAFE spangdahlemi 52. ezredének első idei éleslövészete Szlovákiában. A nyolc A-10-es "Varacskosdisznó" a kialakult szokás szerint a Malacky reptér közelében lévő Kuchyna (konyha) lőtéren hajtotta végre a kijelölt feladatokat. A szlovák és amerikai illetékesek az eddigiekhez hasonlóan rendkívül készségesen fogadták látogatási kérelmünket, így április 17-én a megbeszélt helyen és időben várt minket Stefan Zemanovic főhadnagy és Rich Romero őrmester. Utóbbi a spangdahlemi ezred sajtó kapcsolatokkal megbízott tiszthelyettese, aki félig-meddig "kollégánk" is, hiszen az USAF hivatalos internetes oldalán (www.af.mil) több írása, illetve fotója található.
VOLT EGYSZER EGY KÖTELÉK...
Kővári László
2002 áprilisában zajlott le az USAFE spangdahlemi 52. ezredének első idei éleslövészete Szlovákiában. A nyolc A-10-es "Varacskosdisznó" a kialakult szokás szerint a Malacky reptér közelében lévő Kuchyna (konyha) lőtéren hajtotta végre a kijelölt feladatokat. A szlovák és amerikai illetékesek az eddigiekhez hasonlóan rendkívül készségesen fogadták látogatási kérelmünket, így április 17-én a megbeszélt helyen és időben várt minket Stefan Zemanovic főhadnagy és Rich Romero őrmester. Utóbbi a spangdahlemi ezred sajtó kapcsolatokkal megbízott tiszthelyettese, aki félig-meddig "kollégánk" is, hiszen az USAF hivatalos internetes oldalán (www.af.mil) több írása, illetve fotója található.
VOLT EGYSZER EGY KÖTELÉK...
Márványi Péter
Volt egyszer egy kötelék, amely sok évtized után először adott hírt a világnak a magyar katonai pilóták tudásáról, repülő művészetéről. Volt egyszer egy kötelék, amelyet a nemzetközi szakmai közvélemény hatalmas megdöbbenéssel és nem titkolt érdeklődéssel fogadott, mert nem műrepülő figurákkal, hanem valóságos harci manőverekkel lépett a nagyközönség elé, ráadásul szinte egyenesen a vasfüggöny mögül. Volt egyszer egy kötelék, amelyről sokan állították, azért is egyedülálló, mert különlegesen szép repülőgépekkel repült, a nyíl alakú, karcsú, minden szögből pompásan mutató MiG-21-esekkel. A magyar Égi Huszárokról szóló sorozatunk első részében a formáció alakulásával és átfogó történetével ismerkedhetünk meg.
OROSZORSZÁGBÓL SZERETETTEL
Horváth Zoltán
65 évvel ezelőtt 3 szovjet repülő, addig még sosem próbált útvonalon - az Északi-sark átrepülésével - érkezett az Egyesült Államokba. A Tupoljev ANT-25-ös személyzete - a pilóta Cskalov, a másodpilóta Bajdukov és a navigátor Beljakov - merész vállalkozásával a szovjet technika és a kommunizmus, mint a legfejlettebb ideológia és gazdasági rendszer hatékonyságát igyekeztek bebizonyítani ország-világ előtt. A távrepülési világrekord megdöntése ugyan nem sikerült nekik, de "Sztálin sólymai" mégis csodálatra méltó tettet vittek véghez az óceánrepülés, a kegyetlenül zord időjárás és a navigáció nehézségeinek leküzdésével.
BÉKÉT GALILEÁNAK HADMŰVELET
Gál József
Immár két évtizede annak, hogy lezajlott az ötödik arab-izraeli háború. Ez az idő sok vagy kevés? Ki tudja?! A hőn áhított béke szempontjából - amely ma szintén olyan távol van, mint akkoriban - ez a húsz év kevésnek, míg a mindennapok konfliktusai szempontjából már tetemesnek tűnik. A Közel-Keleten azóta is folyamatos összetűzések keserítik az életet. A különböző országok reguláris hadseregei szerencsére azóta sem csaptak össze közvetlenül, de az olajfák vidéke azóta is forrong. Az évforduló kapcsán visszatekintünk az ötödik közel-keleti háborúra, vagyis a "Békét Galileának" hadműveletre, kiegészítve számos olyan érdekes információval, ami azóta került napvilágra.
A KORMÁNYZÓHELYETTES
Szepesi József
Néhány hét múlva a 60. évfordulója lesz annak, hogy vitéz Horthy István tartalékos repülőfőhadnagy, vadászpilóta, Magyarország kormányzóhelyettese 1942. augusztus 20-án a kora reggeli órákban, harcfeladatra indulva hősi halált halt. A tragédia híre "vészjelként" rohant át az ország felett, mintegy előrevetítve mindazt, ami később bekövetkezett. Horthy István halálához, frontszolgálatához, az életéhez a vele nem szimpatizálók, az őt nem, illetve rosszul ismerők részéről, több rosszindulatú, lejárató magyarázat látott napvilágot. Olykor még napjainkban is találkozunk velük. Éppen ezért, egyéniségének, pályájának részletesebb bemutatásával, a még felfelbukkanó kételyek eloszlatására, a róla hiteles személyiségek által megrajzolt kép bemutatására vállalkoztunk.
MARI NÉNI A "GURULÓ" KÖDBEN
Zsombok T. György
Barátaink távoztával rövid ideig csendesebb lett a repülőtér, a megszokott, mindennapos nagyüzemet csak a saját feladataink felszállásai helyettesítették, amelyek jóval ritkábbak voltak, ráadásul a bombázóezred is szüneteltette a repülést Tu-2-es típussal, mivel a repülésüket leállították. Történt, hogy Koronkai Lukács őrnagy, a bombázóalakulat szemlélője, Tököl repülőtérről felszállva éjszakai feladatot hajtott végre egy Tu-2-essel, és feladatáról nem tért vissza. Keresésére még a Kossuth rádió hullámhosszát is felhasználták az éjszaka folyamán, de a hívó jelekre válasz nem érkezett. Másnap fedezték fel a repülőtér közelében a repülőgép roncsait: leszállás közben zuhant le és a katasztrófát senki sem élte túl a személyzetből. A vizsgálat műszaki okot fedezett fel, ennek kapcsán elrendelték a szolgálatban álló Tu-2-esek műszaki felülvizsgálatát. A vizsgálat olyan hibákat tárt fel, ami a típus repülésének letiltásához vezetett, és mivel a bombázóerők fejlesztésének koncepcióját az Il-28-asra alapozták, a Tu-2-est kivonták a hadrendből.
"ÉLJEN A SZENT NÉMETORSZÁG!"
Egri István
Stauffenberg feladata emberfelettien nehéz volt. Nemcsak előkészítenie és vezetnie kellett a puccsot, de ő volt az egyetlen személy, aki a bombát Hitler közelébe el tudta juttatni. A merénylet után pedig a várhatóan hermetikusan lezáródó kelet-poroszországi főhadiszállást el kellett hagynia, hogy Berlinbe visszatérve, a tartalékhadsereg vezérkari főnökeként koordinálhassa az államcsínyt. Parancsnoka, Fromm vezérezredes nem szerette a nácikat, de néhány hónappal korábban Stauffenberg puhatolódzó kérdéseire válaszolva, esküjére hivatkozva, elzárkózott a szervezkedéstől.
MEGSZELIDITETT NAGYFIÚ
Deák András
A Challenger napjaink egyik legkorszerűbb páncélosa. Harcászati jellemzői jelentősen felülmúlják a Cheiftain harckocsikat. Felépítése klasszikusnak mondható. Kezelőszemélyzete négy fő. A páncéltest és a torony Chobham páncélból, hegesztési technológiával készült. Az oldalpáncélzat és a futómű kötényezett. A motor-erőátviteli tér a harckocsi hátsó részében található. A Challenger harci tömege 62 tonna. Hosszúsága - előrefordított csővel - 11,55 méter. Alapvető fegyverzete a 120 mm űrméretű, huzagolt ágyú, amely gyakorlatilag a Chieftain lövegének korszerűsített változata. Az ágyú lőszerjavadalmazása 52 db osztott lőszer, amelyhez 32 db űrméret alatti páncéltörő, 15 db kumulatív páncéltörő repesz és 5 db ködgránát tartozik.
MEGKÉSETT REQUIEM I.
Tobak Tibor
Beteg gyermekként eléggé pipogya kisfiú voltam. 6 éves koromban megkaptam a diftériát, és mire diagnosztizálták, a szérum nem hatott már, úgyhogy meghaltam. Azért mondom, hogy meghaltam, mert fölkötötték az állam a László Kórház fertőzőosztályán, mondván, hogy meghalt a gyerek. A 6 évet akkor még nem töltöttem be. 1926 telén járvány volt, és amikor kivittek egy szomszéd szobába a halott gyerekek közé, anyámat nem akarták beengedni. Aztán mégis bejött, és megállapította, hogy ez a gyerek él, nem halt meg. Tényleg nem haltam meg, anyám szabályosan fölélesztett, melegített, és megtett mindent, amit egy anya ilyenkor megtehet. Mindennap táplált, főzött nekem húslevest, hogy erős legyek, és túléltem. Nőttem, fejlődtem, de kicsit gyengébb és félénkebb voltam a többieknél. Ez a bizonyos klinikai halál-szerű élmény visszamaradt bennem. Féltem mindentől, még a sötét szobától is, amely addig tartott, míg a kamaszodás el nem kezdődött, és rá nem jöttem arra, hogy én ilyen vagyok. Miután rájöttem arra, hogy én olyan vagyok, amilyen nem akarok lenni, elhatároztam, hogy megváltozom. Faramuci gondolatok ezek, de ez így volt.