Archívum - 2002. augusztus

FOLYAMATOSSÁG ÉS VÁLTOZÁS...

Tőrös István

Május 27-én foglalta el bársonyszékét a rendszerváltás óta eltelt 12 év legfiatalabb honvédelmi minisztere. Juhász Ferenc 42 éves, de életrajzából kiderül, hogy a parlamentben bizottsági alelnökként már 1994 óta foglalkozik honvédelmi kérdésekkel. Milyen "munícióval", tervekkel, vágyakkal érkezett abba a minisztériumba, ahol - gondolom - már sokszor járt az előző kormányok idején?

BEVETÉSEN: A TU-22/22M

L. S.

Az első sorozatgyártásra került szovjet szuperszonikus bombázó létezéséről 1961-ben szerezhetett tudomást a világ, amikor azt bemutatták a Tusinóban megrendezett repülőnapon. A szokatlan kialakítású, de szép vonalú gép a következő évben állhatott csapatszolgálatba, elsőként a belorussziai Baranovicsiban, ahol egyébként a későbbiekben a polgári és katonai Tupoljev-típusok legnagyobb javítóbázisát alakították ki.

VOUGHT ASM-135A

Kővári László

Ezúttal egy nem rendszeresített fegyvertípust veszünk sorra, annak rendkívüli képességei és érdekessége miatt. Már a típusjelzése is szokatlan, az "S" ugyanis a világűrt (space) jelenti, azaz egy levegőből indított, világűrbeli célpont megsemmisítésére szolgáló eszközről van szó, amely mindmáig egyedülálló.

ILA 2002

Gál József

Az idei berlini légiszalon, akárcsak tavaly a párizsi, az európai Airbus Industries előretörésérol szólt. Az európai vállalat agresszív marketing-politikába kezdett, hogy az utasszállítógépek világpiacát újra, számukra kedvezőbb feltételek mellett osszák föl. Mindehhez megnyerték az Európai Uniót is, amely az Amerikai Egyesült Államokkal szemben hatékonyabban képes gazdaságilag fellépni. A siker a repülőgépek megrendelésszámában mérhető. Egyre több amerikai légitársaság döntött úgy, hogy a hazai típusok helyett az Airbust választja, míg az "öreg kontinensen" több légi szállító cég - köztük a két domináns vállalat, a British Airways és a Lufthansa - részben, vagy teljes egészében flottacserét hajt végre. Talán ennek is köszönhető volt, hogy az idei berlini seregszemlétől a Boeing utasszállítók távol maradtak, míg az európaiak közös "gyermeke", az Airbus Industries két újdonsággal is képviseltette magát.

EAGLE KONTRA FLANKER

Kővári László

A jelenleg csapatszolgálatban álló két legnagyobb teljesítményű vadászgép ugyan már nem számít új konstrukciónak, de ennek ellenére még évtizedeken keresztül meghatározó szerepük lesz. Az USA-ban az F-22-esek tervezett mennyiségének többszöri csökkentése után eldőlt, hogy az F-15-ösökből még 2020-ban is legalább 200 db áll majd szolgálatban, természetesen további korszerűsítések után. Orosz részről ugyancsak továbbéltetik a Szu-27-est, mivel váltótípusának még az elképzelései sem kristályosodtak ki.

ELFELEJTETT ÉVTIZEDEK III.

Vándor Károly

A sorozat e havi részének összeállításakor gondolkodtam, hogy a nemrégiben rossz szájízzel "bezárt" magyar bázist és a Balaton csücskében lévo repülőteret egyazon alkalommal mutassam-e be? De rövid tanakodás után úgy döntöttem, hogy e két objektum szovjet múltja olyan szorosan összefűződik, mivel ugyanaz a vadászegység települt ott egykoron, hogy így ennek 45 éves magyarországi történetét így lehet csak igazán egészben látni.

AHOL A JÖVŐ ELKEZDŐDÖTT II.

Kővári László

A tavaly október 26-i döntés, amelynek értelmében a JSF-pályázatot a Lockheed Martin nyerte meg, szakmai körökben nem keltett meglepetést. Állítólag már az X-35B első néhány repülése után, 2001 nyarán nyilvánvaló volt a konstrukció fölénye a Boeing X-32-essel szemben, legalábbis a STOVL-területen.

VIVA ESPANA!

Szita Róbert

Csaknem egy hónapon keresztül zajlott a NATO déli régiójának (AFSOUTH) idei legnagyobb gyakorlata, a Dynamic Mix '2002. A szövetség seregszemléjén a több tízezer katona között ott voltak Magyar Honvédség képviseletében megjelenő egyenruhásaink is, akiknek java része a Logisztikai és Támogató Ezredtől érkezett. De e spanyolországi gyakorlaton részt vettek a Szárazföldi és Légiero Parancsnokság tisztjei, tiszthelyettesei is.

VOLT EGYSZER EGY KÖTELÉK... II.

Márványi Péter

Előző számunkban Pinkóczi József alezredes foglalta össze a legfontosabbakat a kilencvenes évek első felének legendás csapatáról, a magyar Égi Huszárokról. Nemrég bonyolult egyeztetések révén sikerült egy estére összehozni az egész csapatot egy beszélgetésre, egész pontosan azt a formációt, amely először sodorta a világhír közelébe a magyar katonai repülést a 93-as fairfordi nemzetközi találkozón.

A "REPÜLŐ TIGRISEK"

Horváth Zoltán

Talán nincsenek a II. világháborúnak ismertebb vadászgépei, mint a jellegzetes vicsorgó cápaszájas festésű, kínai felségjelzésű Curtiss P-40-esek.

Az utókor festőművészeinek fantáziáját alaposan megmozgatták ezek a hihetetlen hírnévre szert tett "Repülő Tigrisek". A róluk készült művek zavarbaejtő bőségébol azt gondolhatnánk, hogy egész légi hadseregnyi repkedett belőlük annak idején.

A VADÁSZPILÓTA

Szepesi József

1942 tavaszán rendelte el a légierő parancsnoksága a szolnoki és a kolozsvári vadászrepülő-osztályok részére a frontszolgálatra történő felkészülést. Horthy István tartalékos repülő főhadnagy májusban vonult be Szolnokra, ahol a századparancsnoka által kijelölt V 421. számú Reggiane 2000 Héján megkezdte az átképzést. Annak befejeztével az 1. rajban kapott géppárparancsnoki beosztást.

A VILÁGREKORDER

Gál József

A világ első Mach 2-es bombázójának bemutatását célzó sorozat utolsó fejezetéhez érkeztünk. Ebben megismerkedünk a B-58-assal végzett harcászati gyakorlatokkal, szervezeti felépítéssel, a típussal elért különleges világrekordokkal, a csekély számú változatával, de nem hunyunk szemet az igen rossz baleseti statisztikája fölött sem.

IN MEMORIAM LUKÁCS GYÖRGY

Zsombok T. György

Alakulatunkat meglátogatta a csehszlovák légierő törzsfőnöke, hogy tanulmányozza az ezred gyakorlati kiképzésének módszerét. Az ezredtörzs tervezési és nyilvántartási rendszerét szemlélte meg először, majd ezt követően részt vett a századok napi kiképzési munkájának folyamatában. Ekipázsunkat jelölték ki, hogy fogadjuk az ezredest repülés utáni kiértékelésen és a másnapi felkészítés lefolytatásán. Mi nem zavartattuk magunkat, ugyanúgy végeztük feladatunkat, mint egyébként, miközben a tolmács minden szavunkat fordította.

MEGKÉSETT REQUIEM II.

Tobak Tibor

A háborús évek alatt nagyon összekovácsolódtunk, sajnos már sok halottunk van ahhoz képest, hogy 120-130-an voltunk bevetésen azalatt az egy év alatt, és abból kb. 80-an haltak hősi halált. Nagyon sok magas fokon kiképzett pilóta, egyéni harcos. Nem volt semmi, és elvesztettük oket. Jó, hogy adtunk és kaptunk, ahogy az utolsó számban írtam, hogy mikor a tűzostorral végigvágtunk... Hát az egy jó vers volt, nem? Nagyon átéltem, azért kellett oda tennem, mert ez onnan eredt, arról a találkozóról. Igazság szerint németből fordították, mert a németek találták ki, egy Ewald nevű német pilóta, de ez nem lényeges, azért nem írtam le.