Archívum - 2002. október

FARNBOROUGH ÉRDEKESSÉGEI

Kővári László

A polgári repülés számos újdonsága közül mindössze kettöt említünk, azok különlegessége miatt. Az amerikai Boeing cég egy látszólag szokványos 737-300-as utasszállítót állított ki, amely egy forradalmian új szolgáltatást nyújt az utazóközönség számára. A légiutasok egyre nagyobb százaléka üzletember, akik a többórás utazás ideje alatt kiesnek a cégükkel, tözsdével stb. kapcsolatos eseményekböl. Körükben tömeges igény mutatkozott olyan információs rendszerre, amely repülés közben is elérhetö számukra. A "Connexion by Boeing" project éppen ezt célozta meg, méghozzá viszonylag olcsón, hiszen a szolgáltatás igénybevétele csak 30-35 dollárral emeli meg a jegy árát. Ezért nagysebességü Internetes kapcsolatot biztosítanak az utasok részére, már amelyikük rendelkezik saját hordozható laptop számítógéppel. Ez egyre jobban terjed, pl. az említett üzleti utasoknak már most is több mint 70%-a viszi magával mindenhová "mobil irodáját".

A LOCAAS "MINIROBOTGÉP"

Kővári László

A floridai Eglin légibázison üzemelö Air Force Research Laboratory az amerikai légierö saját fegyverzetfejlesztö központja, ahol már számos rendkívüli ötlet valósult meg. A kilencvenes évek második felében kezdödött meg egy új, "intelligens" fegyver fejlesztése, amely már az új évezred igényeinek is megfelel.

RADARGYILKOSOK

Gál József

A menyét (Mustela nivalis) 25-30 cm hosszúságú kisragadozó, amely - ha elövigyázatlan a gazda - képes igen nagy károkat okozni a baromfiudvarban. Több vidéken azt tartják róla, hogy a háziszárnyasok vérét issza, olyannyira vérszomjas ragadozó.

A menyétfélék családja arról híres és abban különbözik a többi ragadozótól, hogy egyedül is képes megölni a nálánál nagyobb állatokat.

Ebben az írásban azonban mégsem a menyétekröl, ezekröl az egyébként igen értelmes és élénk ragadozókról, hanem az átvitt értelemben vett rokonaikról, a légvédelmi radarok elpusztítására szakosított "Wild Weasel" (vadmenyét) feladatú harci gépekröl lesz szó. A helyi háborúk kiértékelt tapasztalatai alapján nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezek nem kevésbé "vérszomjasak", ugyanis lokátorállomások százainak megsemmisítését lehet a számlájukra írni.

KÜLÖNLEGES TESZTEK

Gál József

A második nagy világégést követö idök elsö tisztán sugárhajtómüves, sorozatban gyártott amerikai hadászati bombázója a Boeing B-47 Stratojet volt. Ezek különféle változatai, különbözö feladatok végrehajtására képes modifikációi alkották az USAF stratégiai bombázóflottájának gerincét. A "Stratojet" elnevezésü és SB-47A típusjelzésü prototípus 1947. december 17-én emelkedhetett elöször a magasba. A bombázó repülögépnek számtalan, kisebb-nagyobb sorozatban gyártott változata létezett. Köztük megtalálhattuk a hagyományos és nukleáris csapásmérésre való bombázókat ugyanúgy, mint a felderítö vagy elektronikus ellentevékenységre szolgáló példányokat. A sorból természetesen nem hiányozhattak a különféle kísérleti repülögépek sem. Közülük most az XB-47D típusjelzésüt vesszük górcsö alá.

FEKETE KRÓNIKA

Kővári László

2002. július 27-én döbbenetes felvételek szerepeltek vezetö helyen a világ televíziós híradóiban. Az ukrajnai Lvov közelében lévö légibázison egy Szu-27UB harci gép a nézök tömegébe csapódott. A hírek óránként egyre több áldozatról számoltak be, a borzalmas mérleg végül 85 halott és több mint 200 sebesült volt. Ez szomorú világrekord, amely felülmúlta az 1988-ban, Ramsteinben bekövetkezett katasztrófa súlyosságát.

Az esemény számos kérdést felvetett, amelyek egy részére azóta megszületett a hivatalos válasz. Ezek ismertetése elött azonban sorra vesszük a Szu-27-essel, illetve változataival bekövetkezett olyan rep-eseményeket, amelyek légibemutatókon vagy közvetlenül azokkal összefüggésben következtek be. Elöre bocsátjuk, hogy maga a típus müszaki szempontból minden egyes alkalommal "vétlen" volt, és a balesetek emberi mulasztás, fegyelmezetlenség miatt következtek be.

EAGLE VS. FLANKER III.

Kővári László

Cikkünk harmadik, befejezö részében a két típus "maradék" néhány jellemzöjét állítjuk egymás mellé, amelyek azonban hasonló fontosságúak, mint az elözö részekben említett tényezök.

HÁZTŰZNÉZŐBEN

Kővári László

2002. augusztus 21-étöl a svéd légierö három együléses JAS-39A és egy kétüléses JAS-39B harci gépe tett látogatást Kecskeméten, közös gyakorlás céljából, illetve azért, hogy a típust jövöben üzemeltetö állomány és a pilóták végre elsö kézböl szerezhessenek tapasztalatokat a típussal kapcsolatban.

Mint ismeretes, az elözö kormány döntésének értelmében 2004 vége és 2005 közepe között 12 db együléses harci és 2 db kétüléses harci gyakorló Gripen érkezik Kecskemétre, ahol 10 éven keresztül látnak el majd szolgálatot.

A mostani volt az elsö eset, hogy nem bemutatókra szánt, hanem a svéd légieröben üzemelö szériagépek érkeztek Magyarországra.

ÉGI SAABÁSMINTA

Zord Gábor

Közel egy évnek kellett eltelnie a magyar Gripen-döntést követöen ahhoz, hogy élöben is láthassuk a "jövendöbeliket" a kecskeméti betonon. Míg az augusztusi eseményt megelözöen néhány "szerencsés" magyar Svédországban találkozhatott a griffmadárral, egyeseknek az angliai Farnboroughban sikerült a közelébe jutniuk, kissé szokatlan módon.

VOLT EGYSZER EGY KÖTELÉK... IV.

Márványi Péter

Volt egyszer egy kötelék... Egy kötelék, amely komoly nehézségek, söt veszélyek közepette, kellö felszerelés nélkül sikeresen átrepült Európa túlfelére, hogy ott elsöként mutassa fel a nagyvilágnak a magyar katonai repülés értékeit. A taszári Égi Huszárok az elözö számban leírt, veszélyes idöjárással, rosszindulatú irányítókkal és a brit vadászokat is meglepö radaros formációváltással tarkított kalandos órák után, leszálltak a világ legnagyobb katonai repülötalálkozójának helyszínén, az angliai Fairfordban - de a bonyodalmaknak korántsem volt még vége. Meg kellett oldani a müszakiaknak a NATO és a Varsói Szerzödés "elsö békés összekapcsolását", itt is meg kellett küzdeni az idöjárással, a technikai hibákkal, és azzal a szokatlan nyomással, amit a MiG-21-esek és személyzetük iránti különleges érdeklödésben nyilvánult meg - a találkozó több százezres nézöserege és a magas rangú, söt királyi vendégek részéröl egyaránt.

A "HANGFALTÖRŐ"

Horváth Zoltán

Kevés közismertebb személyisége akadhat a repülés történelemkönyveinek, mint az amerikai "Chuck" Yeager, aki a II. világháború nyugat-európai hadszínterének 13 és 1/2 légi gyözelmet aratott, vadászrepülö ásza volt. ö - kicsivel késöbb - hazájának olyan elismert pilótájává lett, kinek nevét 24 esztendös korában, már egy lapon emlegették az USA olyan kimagasló aviatikusaiéval, mint a Wright-fivérek vagy Charles Lindbergh. Ezekbe a krónikákba - 55 évvel ezelött - 1947. október 14-én végrehajtott repülésével írta be kitörölhetetlenül magát. Mikor is rakétahajtómüves kísérleti gépével, a Bell X-1-el, 13715 m-es magasságban, a misztikus "hangfalat" áttörve 1,05 Mach-os, vagyis 1127 km/h-s sebességet ért el. Ám amit addig, majd pedig azután tett, az már nem szerepel a lexikonokban. Noha az sem hétköznapi sztori.

AZ "ALUMÍNIUM FELHŐ"

Soós István

A valaha megépített legnagyobb harci repülögép nemcsak méretei, de a hozzáfüzödö heves viták miatt is különleges helyet foglal el a repülés történetében.

A 40-50-es évek egyetlen olyan bombázógépe volt, amely amerikai repterekröl felszállva, légi utántöltés nélkül képes volt hagyományos vagy atomtámadást intézni a világ bármely pontja ellen. A Convair B-36 Peacemaker, amelyet alumínium felhönek is neveztek, alig tíz esztendeig állt szolgálatban. Pályafutását nagy viták, vádaskodások, ellenségeskedések viharai kísérték végig.

EL-ALAMEIN - FORDULAT...

Bársony Attila

1942 az utolsó nagy német sikerek éve volt a II. világháborúban. A tengely eröi az év elsö felében még mindenhol támadtak, hogy év végére mégis minden fronton defenzívába szoruljanak. Erröl tanúskodik a keleti front, a Csendes-óceán, és Észak-Afrika története. Sztálingrád, Midway, El-Alamein.

A sorsfordító küzdelmekben nemcsak sok ezer fiatal katona és civil pusztult el értelmetlenül, de a világ is ráébredt: az eddig szinte verhetetlen agresszorok legyözhetök. S ettöl kezdve a népek meg is tettek mindent ezért. De vajon miért lett Észak-Afrika sorsdöntö színhely? Nos, ez most ki fog derülni.

A HÉT SZŰK ESZTENDŐ

Szepesi József

1964-ben Szolnokról, két éves "aklimatizáció" után, népes utánpótlást kapott a kecskeméti 59. honi vadászrepülö-ezred vészesen megfogyatkozott pilóta állománya. Két vagy három fö kivételével hozzánk került a Szovjetunióban végzett teljes évfolyam, és éppen a 2. hajózó századba, amelyben akkor századmegfigyelöként teljesítettem szolgálatot.

Az "erösítésre" nagy szükségünk volt, mert a MiG-21-es szuperszonikus technika repülöorvosi követelményei, és a felállításra tervezett 4. század, amely MiG-15 bisszel repülve, felderítö századként funkcionált, nagy hiányokat okozott pilótákban.

MEGKÉSETT REQUIEM IV.

Tobak Tibor

A börtön elsö napjaiban rettenetesen szenvedtem a szabadság megvonásától. Úgy éreztem, hogy azt nem lehet túlélni, hogy az embert ártatlanul börtönbe vetik, megvádolják olyan dolgokkal, amelyeket soha nem követett el, és a leggorombább kényszerítö eszközöket alkalmazzák. Két dolgot határoztam el akkor, hogy soha senkinek nem fogok ártani, ki nem húznak belölem olyat, amivel ártok valamelyik bajtársamnak, és megfogadtam azt is, hogy túl fogom élni öket, ök fognak megdögleni, és én fogom végül túlélni az egészet.