Archívum - 2002. november
BEVETÉSEN AZ IZRAELI F-15-ÖSÖK
Kővári László
A negyedik arab-izraeli háború megerősítette az addigi tapasztalatot, miszerint a rendkívül kis területű Izraelnek a minőséget kell szembeállítani az arab országok nyomasztó mennyiségi fölényével. Az 1973 októberében elszenvedett súlyos veszteségek pótlása 1974-re megtörtént, de a technológiai lépéselőny megtartása érdekében megkezdték a légierő következő típusának kiválasztási procedúráját. Öt pilótát és egy operátort küldtek az USA-ba, akik feladata az első negyedik generációs típusok, a Grumman F-14 Tomcat és a McDonnell Douglas F-15 Eagle tesztelése, illetve összehasonlítása volt.
A BRIMSTONE RAKÉTA
Kővári László
Az angol hadügyminisztérium 1981-ben indított el egy programot, amelynek célja egy új harckocsi-elhárító fegyver beszerzése volt a RAF részére. Az előzetes pályázati kiírásban szokatlanul nagy mozgásteret biztosítottak, ugyanis még az sem volt meghatározva, hogy bomba vagy rakéta legyen-e az új eszköz. A program azonban nagyon lassan haladt, mivel egy sor feltétel még nem volt biztosított. Ennek is része volt abban, hogy 1990-ben az addig végzett munkát befagyasztották, és a tervet felszámolták.
KELETEN A HELYZET VÁLTOZATLAN
Gál József
Az orosz katonai repülés válsága folytatódik, noha néhány bíztató jel már látszik. Ezek azonban nem adnak okot a felhőtlen optimizmusra, hiszen az anyagi források változatlanul hiányoznak, illetve a szükségesnek csak a töredékét érik el.
Oroszország költségvetése 2003-ra a GDP 2,7 százalékát irányozta elő katonai célokra, de ennél a jelentősnek mondható aránynál figyelembe kell venni, hogy a nemzeti össztermék néhány éve még Dániáéval (!) volt egyenértékű. Azóta ugyan elindult a gazdasági növekedés, de ennek tapasztalható eredményei még alig látszanak.
FORGÓSZÁRNYAS "VADÁSZHÉJÁK"
Gál József
A szárazföldi erők légierejének sokáig alap helikoptertípusa volt a Bell UH-1 Iroquois, amely lassacskán kiöregedett, ezért a hadsereg méltó utódot keresett helyére. Az öreg "indián" lassan leteszi a "csatabárdot". Az utódjának szélsőségesebb körülmények között is meg kell állnia a helyét, így a sarkköri hideget, a forró sivatagi éghajlatot is bírnia kell. Az sem volt mellékes, hogy miként viselkedik az új típus a ritka levegőjű magassági viszonyok között. Ezek a problémák sújtották alapvetően az UH-1-est. Ezek között a szélsőséges körülmények között az Iroquois képtelen volt az előírt paramétereket hozni.
AMERIKAI "REPÜLŐHAJÓK"
Gál József
Az egyetemes repüléstörténet különlegességei közé tartoznak a különféle külalakú és méretű "repülőhajók" vagy úszó repülőgépek. Az általánosan ismert, hogy a volt Szovjetunióban a Berjev-tervezőintézet szakosodott annak a repülőgép-kategóriának a kifejlesztésére - és végzi a munkát a Szovjetunió szétesése után, még napjainkban is -, amelynek "egyedei" képesek szárazföldről és vízfelszínről egyaránt üzemelni. Az Egyesült Államokban is dolgozott több hasonló fejlesztőhivatal, melyek közül a Consolidated és a Martin vált híressé, de ezek nem tudtak akkora hírnévre szert tenni, mint az orosz konkurensük. Mindettől függetlenül érdemes részletesebben is megismerkedni az amerikaiak utolsó nagy "repülőhajójával".
AZ AMERIKAI KATONÁK VÉGSŐ...
Horváth Zoltán
A 130 amerikai katonatemető közül a legismertebb. Területén a polgárháború óta elesett harcosok, veteránok és azok hozzátartozói - ez idáig több mint 260 000 ember - nyugszanak. A közel 450 hektáros sírkertben sétálók mindegyikének mást és mást jelentenek a katonás rendben sorakozó sírkövek. Az évente megforduló 4 millió látogató legkisebb részét azok teszik ki, akik a naponta rendezett 20 temetésre érkeznek. A családtagoktól, barátoktól, bajtársaktól végső búcsút vevőkénél nagyságrendekkel magasabb azoknak a száma, akiknek Arlington egyebet jelent. Lehetőséget, hogy sétát tegyenek az USA történelmének mérföldkövei között, emlékezést az elmúlt 148 esztendő háborús hőseire és tiszteletteljes főhajtást Amerika kiemelkedő személyiségei előtt.
HÉJASZELÍDÍTÉS
Zord Gábor László
Vannak helyzetek, amikor egy-egy jól ismert repülőgéptípus új megvilágításba helyeződik egy légierő számára. Valami ilyesmi történt a brit Hawk gyakorlógéppel is idehaza: míg korábban csak érdekességként, "a szomszéd kancsal lányaként" (akit sötétben azért jó tapogatni...) vendégszerepelt Magyarországon, addig szeptemberben már eljövendő típusukként üdvözölhették a helyi titánok a kecskeméti betonon.
MADE IN POLAND
Tőrös István
2002 augusztusában a Balti-tenger partján kiépített lőtéren nemcsak a Magyar Honvédség 12 Légvédelmi Rakéta-dandár katonái "vendégszerepeltek", de a Lengyel Hadsereg légvédelmi alakulatai is kipróbálták a közel 40 kilométer hosszú gyakorlótér speciális berendezéseit.
CIAF 2002
Kővári László
Az idei Czech International Air Fest lényegesen különbözött attól, amit az előzetes beharangozás alapján várni lehetett, ez azonban nem jelenti azt, hogy csalódást okozott volna. A szervezőkön kívülálló okok miatt nem jöhettek el Hradec Kralove-ba az ukrán légierő gépei, amelyek között ezúttal még a külföldön ritkán látott Szu-24-esek is szerepeltek volna. A lvovi tömegkatasztrófa volt a távolmaradás egyértelmű oka, de hogy az oroszok miért nem jöttek el, azt nem sikerült megtudni. Hasonló a helyzet az USAF B-1B nehézbombázójával, amely pedig az egyik fő attrakció lett volna, és minden, a repülőnapot reklámozó plakáton látható volt.
A "HANGFALTÖRŐ"
Horváth Zoltán
"Chuck" Yeager hosszú pályafutásából mindössze öt évet ölelt fel, hogy abszolút kezdőből eljusson a csúcsra, a titokzatos "hangfalat" ostromlók maroknyi, elszánt csapatába. Akik a repülőgép-fejlesztés "fellegvárában", a Muroc légi támaszponton dolgoztak. A californiai Mojave-sivatagban elterülő, ma már Edwards néven ismert és kiválóan berendezett repülőkísérleti központ, akkoriban nyomorúságosan felszerelt, kicsiny, sivár, mindenkitől elzárt és mindentől távol lévő, titkos létesítmény volt. A két bádoghangárt, pár bódét és sátrat leszámítva a terület fő látványossága a Rogers-tó volt, mely kiszáradva, tavasztól decemberig minden irányból kiváló leszállópályaként szolgált, és szolgál napjainkban is. Mégsem emiatt mondták rá azt az oda bejutottak, hogy "paradicsomi" állapotok uralkodtak.
BOMBASZŐNYEGET KÉZBESÍTŐ...
Hangodi László
Az 1920. június 4-én aláírt trianoni békeszerződés rendkívül súlyos feltételeket írt elő Magyarországnak. A nagymértékű területi és gazdasági veszteségek mellett nagyon kemény korlátozásokat rótt a magyar földi és légi haderőre is. Pontosan meghatározták a hadsereg lehetséges maximális létszámát, a kézifegyverek és a tüzérségi harceszközök számát, valamint űrméretét. Így a maximálisan 35 ezer fős, önkéntesekből álló hadsereg ütőerő tekintetében messze elmaradt a szomszédos államok hadseregeihez viszonyítva. A békeszerződés ide vonatkozó pontjai közé került az is, hogy "Magyarország haderejének katonai vagy hadihajózási repülőszolgálata nem lehet".
AZ ALUMÍNIUMFELHŐ II.
Soós István
Az első B-36H 1952. április 5-én repült először. Még ebben az évben, egy RB-36-os túlnyomásos rekeszének a fala repülés közben szétrobbant. A teherhordó válaszfalak fáradásos repedéseinek megszűntetéséig 7500 m-re korlátozták a repülési magasságot. Egy B-36H-t átalakítottak légi utántöltő feladatra 1952-ben. A már alkalmazott KB-29-esek sebessége túl kicsi volt ahhoz, hogy biztonságosan tölthessék a B-47-es bombázókat. A hajlékony csöves feltöltőberendezést 12 óra alatt ki és be lehetett szerelni a bombatérbe.
LÉGI "ATOMERŐMŰVEK"
Gál József
A repülési idő kiterjesztése, ezzel együtt a hatótávolság drasztikus növelése az ember levegőbe emelkedése, tehát a Wright-testvérek óta foglalkoztatta erősen a mérnököket. Erre számtalan eljárást eszeltek ki. Ezek közül a "legtisztább" módszer, a szelek szárnyán vitorlázógéppel vagy a nap éltető erejét befogadva, napelemekkel ellátott környezetbarát motorral való repülés.
A pusztító hatású nukleáris energiát sikerült "befogni" és polgári hasznosításának útjából elhárítani az akadályokat. Ez a siker "megindította" a repülőmérnökök fantáziáját is, melynek nyomán megkezdődtek a különleges kutatások, amelyek egy újfajta repülőgép-hajtómű létrehozását célozták.
HALLGASS A (PILÓTA)SZÍVEDRE!
Varga "Tömör" Imre
A rendszerváltást követően megjelenő repülőmagazinok jóvoltából a katonai repülés eszközei és szereplői kiléphettek a "titkok világából" a nyilvánosság elé. Megismerhettük a repülőgéptípusok repülési jellemzőit, a fedélzeti felderítő- és tűzvezérlő rendszereket, a típusra függeszthető fegyvervariációkat és ezek alkalmazási lehetőségeit. Ez nagyon jó dolog. 1990 óta lehet írni az európai országok légierejéről, de csak felszínesen. Az egyes országok légierejének szervezeti felépítésére, alkalmazási lehetőségeire, irányítására, együttműködésére vonatkozó adatokat csak szigorúan titkos okmányokból szerezheti meg a szerző.
MEGKÉSETT REKVIEM V.
Tobak Tibor
A bajunk az volt, hogy a bíróság nem mentett föl minket bűncselekmény hiányában. Bizonyítottság hiányában mentettek föl, ami egy politikai pernél nagyon súlyos körülmény, s ennek következtében egészen a rendszerváltásig rajtam tartotta kezét a mindenkori politikai rendőrség. Az ÁVH hivatalosan megszűnt a forradalom után, de politikai rendőrség volt. Onnan tudom, hogy ahol dolgoztam, a személyzeti osztályvezetők mindig hívattak, és különböző kérdéseket tettek föl, hogy mit csinálok, érdeklődtek családi életem felöl, olyan bizalmas dolgok iránt, amihez semmi közük nem volt, közvetlen vezetőimtől meg állandóan azt kérdezték, hogy hogyan dolgozom.
A TISZTELETBELI VADÁSZPILÓTA
Varga "Tömör" Imre
Ez év szeptemberének tizenharmadik napján, a Honvédelmi Minisztérium Kulturális és Szabadidő Központjában, a Stefánia úton - az egykor volt Mágnás kaszinó első emeletén, a csodálatosan szép intarziateremben, amelynek alkotója Fóth Ernő festőművész - a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Horthy István vadászrepülő főhadnagy özvegyét, Edelsheim-Gyulai Ilona grófnőt, férje és a maga jogán tiszteletbeli taggá fogadta.