Archívum - 2003. március

A 113. küldetés...

Kővári László

Az űrrepülés az utóbbi évtizedben látszólag rutinfeladattá vált, így a sajtóban már csak a kevésbé érdekes hírek között említették, jobbára csak az USA-ban és Oroszországban is egyaránt súlyos pénzügyi nehézségek kapcsán került a címoldalakra. 2003. február 1-én azonban újra bebizonyosodott, hogy az emberek részvételével folytatott űrrepülés még sokáig nem tekinthető rutinfeladatnak. A természet erőivel és a fizika törvényeivel való dacolás újabb súlyos áldozatokat követelt, ami a hét űrhajós sajnálatos halálán és a milliárdos értékű űrrepülőgép megsemmisülésén felül még további, egyelőre beláthatatlan következményekkel járhat.

BEVETÉSEN A B-29 SUPERFORTRESS II.

Soós István Dezső

A Pentagon, még a második front megnyitása előtt, létrehozta a különleges akciókra kiképzett Mission Alsos nevű alakulatot, amelynek parancsnoka Pash alezredes lett. Ez az osztag, az inváziós csapatokkal együtt haladva, a német atomkutatásokra vonatkozó adatok, személyek és anyagok felkutatását és begyűjtését végezte. A tudományos szakértői feladatokat a holland Samuel Goudsmit fizikus látta el. Goudsmit nem dolgozott a Manhattan-tervben, de kellően jártas volt az atomfizikában. Az amerikaiak megbízható értesüléseket kívántak szerezni a német kutatások állásáról, mert meg voltak győződve arról, hogy azok, megtartva kezdeti előnyüket, jóval előbbre járnak az atombomba gyártásában.

A "felkelő nap" légiereje

Kővári László

Japán - a nemzeti zászlón is látható - jelképe és a légierő gépeinek felségjele, már a második világháborút megelőző időszaktól kezdve a felkelő napot szimbolizáló vörös kör, amely napjainkban ezernél jóval több különféle repülőeszközön található meg.

A következőkben vázlatosan ismertetjük a japán fegyvernemek repülőerőit, elsősorban a legérdekesebb harcászati típusokra koncentrálva, mivel a szervezeti felépítésre, alakulatokra, diszlokációra terjedelmi korlátok miatt nem tudunk sort keríteni.

Japán légiharc- rakéták

Kővári László

A második világháború után újjászervezett japán légierő már az ötvenes évek végén rendelkezett rakétákkal, bár először még csak az F-86D minden időbeni elfogóvadászok irányítatlan, sorozatban indítható fegyvereiről volt szó.

A korszerűbb F-104J Starfightereket már felszerelték a Sidewinder első szériaváltozatával az AIM-9B-vel, majd rendszeresítették a típus modernebb példányait is. 1969-ben az AIM-9E licencének átvétele alapján kezdte el a Mitsubishi Heavy Industries az AAM-1 (Air-to-Air Missile 1) gyártását, amelyből két év alatt 350 példányt adtak át a légierőnek.

"mandulaszemű" Falcon

Kővári Laszló

Japánban "szép csendben", mindenfajta nemzetközi hírverés nélkül csapatszolgálatba állt a Mitsubishi F-2 többfeladatú harci gép, amely a 4+ generáció egyik legkorszerűbb típusa. 1995-ben - a prototípus elkészültekor - már egy rövid cikkben, hasonló címmel foglalkoztunk az amerikai segítséggel létrehozott géppel, most részletesebben ismertetjük.

Mesterkurzus

Zoltán Gyula

Az utóbbi években eléggé háttérbe szorult a repülőhajózó képzés Magyarországon. Ezen a helyzeten most úgy tűnik, gyökeres változás következett be, amely hosszú távon hivatott megoldani az utánpótlást a magyar repülőcsapatoknál. Amennyiben valaki szeretné álmait valóra váltani és a vadászpilóták csodálatos életét élni (legyen akár nő, akár férfi), az megismerkedhet azzal, milyen út vezet a vadászpilóták varázslatos világába. Mielőtt részletesen megismernénk a képzés jelenlegi formáját, érdemes röviden áttekinteni annak rövid történetét.

Elvált szülők gyermeke

Gál József

A szovjet (orosz) ipar - ezen belül a repülőipar - katasztrófális helyzete nem mai keletű. A megrendeléshiány okozta pénztelenség már az 1980-as évek végén felütötte a fejét és azóta a repülő cégek állapota csak romlott. A válságból való kilábalás egyik lehetséges útját a kooperáció jelentette. Meglepő módon azonban a különféle szovjet vállalatok egymást nem hogy segítették volna a közös cél elérése érdekében, hanem pont ellenkezőleg, ellenséget láttak egymásban és az egyik a másikat el akarta "taposni".

Mi-24 Hind - Élt! Él! Élni fog!

Zoltán Gyula

A Mi-24-es helikoptert a harminc évvel ezelőtti hadrendbe állítása óta mintegy 50 ország légierejénél rendszeresítették. Az üzemeltetési és harci tapasztalatok alapján, valamint a megváltozott követelmények miatt szükségessé vált, hogy a harci helikopter navigációs, kommunikációs berendezéseit, támadó és önvédelmi fegyverzetrendszerét olyan módon alakítsák át, hogy képes legyen a modern harceljárásoknak megfelelően, az újonnan kifejlesztett nagyobb hatékonyságú fegyverek alkalmazására.

Sólyomszem-találkozó

Koen Aerts és Johnny Cuppens

2002 júliusában a Belgium déli részén lévő Florennes légitámaszpont adott otthont a Recce Meetnek, vagyis a NATO taktikai felderítő egységei találkozójának. Ez régen rendszeres esemény volt, most - többéves szünet után - újjászületik a tradíció. Július 22. és 26. között a belga fegyveres erők légi egységeinek (a légierő önálló szervezetként megszűnt) 1. Stingers százada látott vendégül nem kevesebb mint 33, szövetséges országból érkezett repülőgépet, amelyek közül 15 volt specializált felderítő.

Felsőbb osztályba léphet!

Zord Gábor Laszló

Ha figyelembe vesszük, hogy Bulgária milyen haditechnikai fejlesztéseket hajtott végre a hidegháború csúcspontján, a 80-as években, nyilvánvalóvá válik, hogy a Varsói Szerződés eminensebb tagjai közé volt sorolható. Noha az a korszak végérvényesen lezárult, a "szorgalom" maradt. A bolgár légierő megcsappant létszámú szovjet repülőgép-örökségével most mindent megtesz a mielőbbi NATO-interoperabilitás érdekében.

Ahol megtört a lendület

Horváth Zoltán

Az amerikai és a japán hadiflotta a II. világháború folyamán 19-szer csapott össze. Ebből 5 alkalommal repülőgép-hordozóik ütköztek meg. Ezen tengeri csaták 4/5-e az 1942-es év 6 hónapos időszakára esett és eredményük alapvetően befolyásolta a csendes-óceáni háború kimenetelét. A legelső május 7-én kezdődött, és az Ausztrália észak-keleti partjait korbácsoló Korall-tenger vizein zajlott le.

Amerikai vakáció III.

Kárpáti Endre

Mióta kicsit is komolyabban foglalkoztatnak a repülőgépek, két helyre szerettem volna eljutni. Szerencsémre jó pár évvel ezelőtt már jártam Monyinóban, és most elérhetővé vált az arizonai AMARC (Aerospace Maintenace and Regeneration Center - Repülőgép-karbantartó és Helyreállító Központ) is. Ezen a helyen tárolják az amerikai fegyveres erők feleslegessé vált gépeit, melyeket még nem akarnak megsemmisíteni.

B-47 Stratojet

Gál József

Az új hadászati elképzelések alapján kellett az orr-részt áttervezni, ugyanis ide építették be a légi tüzelőanyagtöltő-rendszer vevőfejét. Az orr-rész tetején, a középvonaltól kissé jobbra eltolva, nyitható fedél alatt helyezték el a merev tankolócső (boom) "fogadó" részét. Különleges volt magának a vevőcsonkot lezáró fedélnek a kialakítása. Ez a fedél meglepő módon előre, felfelé, a légáramlással szemben nyílt. Az E változatnál megtartották a hajózók katapultálási metodikáját, vagyis a bombázónavigátor lefelé, míg a többiek felfelé hagyhatták el a repülőgépet.

Véget ért egy álom...

Márványi Péter

Egy szép álom véget ért. Ez így frázis, de minden szava igaz: szép volt, és álom volt. A huszadik század közepe óta kísérti a repülőszakmát az álom, hogy a gyorsaságot a köznapi repülés minőségévé tegye. A földi közlekedéshez képest a repülés amúgy is gyorssá lett: a katonák már a negyvenes évek végén elérték és túlhaladták a hangsebességet. Mióta kiderült, hogy egyáltalán lehet ilyen sebesen repülni, azóta vágyta a polgári repülőgépipar e tartomány meghódítását. És bizony szép volt, széppé lett ez az álom, mert e kihívásra a tervezők gyönyörű gépekkel válaszoltak.

Éjszakai repülés

Ferinc Vince

Tavaly október közepén, egy szombati napon megcsörrent a telefonom. A legnagyobb hazai ultrakönnyű-repülőgép gyártó, az egri Halley Kft. irodájából kerestek. Ismertem a hívót, de azt hittem, valami beugratásnak vagyok az áldozata, ugyanis azt kérdezték tőlem, hogy elmennék-e motoros sárkányrepülést oktatni Szaúd-Arábiába. A világ egyik legelzártabb országába, ahol eddig az a fogalom, hogy sportrepülés nem szerepelt a szótárban. Abba az országba hívtak, ahol az iszlám vallás törvényeit talán a legerősebben betartják, illetve betartatják, ahol az iszlám legszentebb helye, Mekka található (várható repülési területünktől, Jeddahtól néhány tíz kilométernyire), ahol a szomszéd országot éppen megtámadni készül az USA hadserege. Mindezeken kívül fontos róla még azt is tudni, hogy a világ egyik leggazdagabb országa.

Tapolcai szárnyak

Hangodi László

Tapolcán 1936 nyarán indultak meg a reptérépítési munkálatok. Az akkori nagyközségtől nyugati irányba, a Lesencetomaj felé vezető országút déli oldalán jelölték ki az építendő új repülőtér helyét, körülbelül másfél kilométerre a település szélétől.

Tapolca képviselőtestülete és a község üzleti körei a közeli Keszthely és Veszprém mintájára már régóta szerették volna, ha Tapolcára is helyeznek katonaságot, ha nem is egy ezredet, de legalább egy kisebb méretű helyőrséget. A repülőtér-építés megindulásával ez megvalósulni látszott.

MH-60 Pawe Hawk

ifj. Rácz László

Az MH-60 Pave Hawk, az USAF egyik legsokoldalúbb (UH-60 Black Hawk) helikopterének speciális feladatok, valamint kutató-mentő bevetések végrehajtására átalakított változata. A legfőbb különbségek: módosított hátsó stabilizáló szárny, az új időjárásjelző rendszer (amelynek segítségével a legszélsőségesebb viszonyok között is jól alkalmazhatóvá vált), valamint a légi utántöltésre is alkalmas volta. A kutató-mentő változat fegyvertelen, a speciális feladatok megoldására szánt gépen viszont elöl két, 7,62 mm-es, hatcsövű Minigun, a hátsó nagy ajtókból pedig két, 12,7 mm-es M2-es géppuska néz az ellenségre.