Archívum - 2003. április

Bevetésen a Republic F-105D

Soós István

Az eredetileg taktikai atombombázónak épült F-105-ösök csapásmérő-bombázó bevetések tízezreit teljesítették a vietnami háborúban. A 36th Tactical Fighter Squadron (TFS) 1964. augusztus 9-én Yokotából Koratba települt át, majd négy óra múlva már éles bevetést teljesítettek. Egy Laosz felett lelőtt pilóta mentését fedezték a levegőből. Miközben zajlott a többi század áttelepülése, a 36-osok elszenvedték első veszteségüket. Augusztus 14-én, mint 9-én is, Rescue Combat Air Patrol (ResCap) bevetésen voltak, ugyancsak Laosz felett, amikor a légvédelem eltalálta Dave Graben hdgy. gépének stabilizátorát. A hajtómű is megsérült, a gép kigyulladt, de repült. A J-75-ös brutális ereje még feltolta a gépet 12000 m magasságba, ahol a tűz kialudt, így Graben eljutott Koratba, és leszállt. A gép totálkáros lett.

Az AGM-158

Kővári László

A 90-es évek elején az amerikai légierő, haditengerészet és a tengerészgyalogság közös programot indított egy új, harcigépek fedélzetéről bevethető fegyver létrehozására, amelynek feladata a többszáz kilométer távolságban lévő nagy fontosságú földi célpontok megsemmisítése lett volna. A TSSAM (Tri-Service Stand-off Attack Missile) programot azonban 1996-ban törölték, mivel azt csak jóval az előirányzott költségkeret felett lehetett volna végrehajtani.

Unokáink is repülni fogják

Tőrös István

1996 őszén "Nincs még itt a leánykérés ideje" címmel készítettem interjút Hollósi Nándor altábornagy úrral, a Magyar Honvédség akkori anyagi-technikai főnökével. Az interjú címe a vadászgépekkel kapcsolatos hangulatra utalt, akkoriban négy gyártó rukkolt elő hónapról-hónapra valamilyen újdonsággal. Szinte benne volt a levegőben, hogy az orosz államadósság fejében nemrég kapott MiG-29-eseket előbb-utóbb "leváltják" az új, immáron nyugati vadászok.

Szárnyas frontkatona

Zoltán Gyula

Amikor 30 évvel ezelőtt a MiG-iroda tervezőintézetében egy fiatal mérnök felvázolta egy dupla függőleges vezérsíkú, kéthajtóműves vadászgép kontúrjait, kevesen hitték volna, hogy a szovjet vadászrepülőgép-gyártás egyik legnagyobb sikertörténetének bölcsőjénél bábáskodhatnak. A MiG-29-es típus jött, látott, és 27 országban meggyőzte a haditechnikai beszerzőket, jó döntést hoznak a Fulcrum megvásárlásával. Természetesen az elmúlt 25 év nem múlt el nyomtalanul a magyar eget is védelmező típus felett.

Fulcrum de Luxe

Kővári Laszló

2002. október 6-án volt pontosan 25 éve, hogy a levegőbe emelkedett a MiG-29-es első prototípusa. Az azóta eltelt idő alatt 1500 db-ot gyártottak, és a gépek a Szovjetunió utódállamait is beszámítva 27 ország légierejében játszanak meghatározó szerepet.

Kis-nagy főnök

Zoltán Gyula

A MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese (ezredparancsnoka) 1962. december 1-jén született Dombóváron. A középiskolai érettségi után 1981-ben felvették a Killián György Repülő Műszaki Főiskola Repülőgépvezetői szakára, ahol 1984-ben szerzett diplomát.

Gólya viszi a fiát

Gál József

Mióta az ember képes volt a levegőbe emelkedni, azóta vágya, hogy minél messzebbre szállhasson. Ez az igény a technika fejlődésével mit sem változott, sőt a háborúk alatt még hatványozottabban jelentkezett. A kis méretekkel, ezzel arányban kevesebb üzemanyaggal rendelkező mono-, bi- és multiplán (többfedelű) vadászok szinte csak a saját repülőtereik közeli körzetében voltak képesek harcolni.

Ha rövid a kardod...

Zord Gábor László

Kétségtelen ugyan, hogy a közelharc továbbra sem zárható ki a vitás kérdések levegőben történő elrendezésének eszköztárából, azt azért el kell ismerni, hogy napjainkra a látótávolságon túli légiharc (BVR) domináns szerepre tört. Néhány ezzel kapcsolatos fogalom és technológia - megértve vagy megértetlenül - már régóta jelen van a katonai repülés világában, ám másokra csak némi kutatómunkával lehet rábukkanni.

Az "alpesi delták"

Kővári László

Svájc már évekkel ezelőtt kivonta a szolgálatból a még meglévő Mirage IIIS elfogóvadászait, de a típus felderítő változata több mint 30 év után változatlanul üzemben áll, bár jövőjük kérdéses.

A XXI. század gyakorlógépe

Kővári László

A világhírű svájci Pilatus repülőgépgyár 11 éves szünet után rukkolt ki egy új típussal, amelyről a jövőben még sokat fogunk hallani. A cég bevételei a nagysikerű PC-12-es egyhajtóműves kis utasszállító gyártásának lassú "lecsengése" miatt csökkenni kezdtek. Ezért az előre menekülést választva, saját forrásaik felhasználásával, magánvállalkozásban fogtak hozzá egy külsőre hagyományosnak tűnő, de képességeit tekintve forradalmian új típus kifejlesztésének.

A tengernagy halála

Horváth Zoltán

Az 1943. április 18-ai összecsapás, ha pusztán a harcba vetett erők nagyságát nézzük, nem mondható rendkívülinek: az amerikai hadsereg egyik Guadalcanal szigetén állomásozó repülőszázada megtámadott két japán bombázót és hat vadászgépet. A 16 Lockheed P-38G Lightning légi harcban a kísérő Zero-k közül egyet sem, de - egy saját gép elvesztése mellett - mindkét bombavetőt lelőtte. A világháború légi csatái közül még az sem emeli ki, ha hozzávesszük azt a további két megsemmisített japán vadászgépet, melyek az ellenség közeli repteréről szálltak fel.

Légcsavaros hegymászók

Horváth Zoltán

A világ legmagasabb csúcsa feletti repülés csupán 3 óráig tartott, ám az előkészületek másfél évet vettek igénybe. A különböző gépek, műszerek, engedélyek, főleg pedig a szponzorok felhajtásakor a szervezőknek keményebb harcot kellett megvívniuk, mint később a pilótáknak a nagy magasságban uralkodó kegyetlen időjárással. Nem véletlenül mondogatták némi túlzással, hogy a csúcsot igazából Angliában hódították meg.

Douglas XB-42 Mixmaster

Gál József

Douglas tervezetei közül kétségtelenül ötletes volt az XB-42-es. Nem került sorozatgyártásba, mivel túl későn született meg ahhoz, hogy versenyre kelhessen a sugárhajtóműves típusokkal, hiszen 1942-1943 táján már egyértelműen azok képviselték a jövőt. Ettől függetlenül megérdemelten foglalhatja el helyét az egyetemes repüléstörténetben, mint az egyik legfejlettebb dugattyúmotoros repülőgép, melynek tulajdonságai kiemelkedőek voltak.

Nagyapáink háborúja

Hangodi László

"Éjszaka erősödött a szél, és hajnali háromkor, amikor az eső sűrű pászmákban esett, megkezdődött a bombázás. Csak úgy záporoztak a bombák, rakéták süvítettek az esőben, s az egész frontszakaszon erős géppuska- és puskatűz volt hallható... A zápor rohamain és a szél süvítésén is áthallottuk, hogy messze északon iszonyúan dörögnek az ágyúk..." - írta a Búcsú a fegyverektől című regényében Ernest Hemingway, az olasz hadsereg amerikai állampolgárságú önkéntes egészségügyi főhadnagya, a német csapatokkal megerősített osztrák-magyar haderő 1917. október 24-én, Caporetto-nál (ma Kobarid - Szlovénia) megindított támadásának éjszakájáról.

Pilótasuli I.

Kárpáti Endre

Sokunk számára a repülőgép az egyik legcsodálatosabb szerkezet a világon. Rengeteg féle van, kicsik és nagyok, szépek és még szebbek. Azonban elnézve ezeket a masinákat, sokakban felmerül a kérdés: hogyan emelkednek a levegőbe? Mi tartja fent őket? Hogy lehet irányítani? Vagy milyen követelményeknek kell megfelelniük a futóműveknek? Miért használnak kétforgórészes gázturbinákat? És miért terjedtek el a kacsa vadászgépek?

Az ilyen és ehhez hasonló kérdések egy részére próbál választ adni most kezdődő sorozatunk.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

Azt mondják: a messziről jött ember azt mond, amit akar. Én csak a Farkashegyi reptérről jöttem, de a mostani történetben lendületből másfélszer megkerültem Magyarországot a levegőben. Nem távolság ez a tengerentúli viszonylatokhoz képest, de sebaj, ezúttal nem a Galaktika meghódításáról kívánok értekezni.

Ibériai kondorkeselyűk...

Dr. Mujzer Péter

Egyes vélekedések szerint Spanyolország már részt vett a második világháborúban, mielőtt az megkezdődött volna. 1936 és 1939 között pusztító polgárháború dúlta fel az országot. Az egyik oldalon a német és olasz kormány által támogatott nacionalista erők álltak szemben a szovjetek által támogatott köztársasági erőkkel. Alig fejeződött be a nacionalisták győzelmével a polgárháború Spanyolországban, amikor megkezdődött a második világháború.

Hitler repülőgép- Hordozója

Hámori Péter

A katonai stratégák, tervezők előtt az első világháború eseményei egyértelműen bebizonyították, hogy a háborúkat csak két dimenzióban megvívni többé lehetetlen: a levegőég is csatatérré változott. Kezdetben ez a haditengerészetet vajmi kevéssé érintette.

Jak-3 "Red Devils"

Kovács János

Az Eduard végre túllépett a kisszériás (short run) technológián, és vadonatúj szerszámokkal egész sorozat Jak-3-ast készített 1:48-as méretarányban, kiváló minőségben. Az alkatrészek felülete, kidolgozása Tamiya színvonalú! Az összeállítási rajz tiszta, és könnyen értelmezhető. A mellékelt matricák nagyon szépek, leheletvékony a lakkozásuk is.

Újra szól a negyvenkettes...

Méri Tibor

A készlet egy 200 mm-es, tetemes súlyú gyantamonstrumot tartalmaz, amely már festés nélkül is impozáns látványt nyújt, elkészítése pedig komoly feladat.