Archívum - 2003. május
Bevetésen az SA-2 GuidEline
Kővári László
Az ötvenes évek elején a hidegháborús fenyegetést elsősorban a nagyhatótávolságú nehézbombázó repülőgépek jelentették, így a szovjet hadvezetés erős rakétás légvédelem megteremtését határozta el. Az első csapatszolgálatba állított rendszerük az Sz-25 Berkut (SA-1 Guild) azonban csak korlátozott mértékben elégítette ki a követelményeket.
A MOAB "szuperbomba"
Kővári László
2003. március 11-én a floridai Eglin légitámaszponthoz tartozó hatalmas lőtéren érdekes kísérletet hajtott végre az amerikai légierő. Egy kb. háromezer méter magasságban repülő MC-130-as fedélzetéről ledobták a valaha volt legnagyobb méretű légibombát, a "MOAB"-ot. Az iszonyatos robbanás kisebb földrengést okozott, a zaj és a füst pedig még 50 km távolságból is hallatszott, illetve látszott.
Az égi ménes
Gál József
Az amerikai Sikorsky cég legnagyobb teljesítményű helikopter-típusa a H-53 Stallion, vagyis a "Csődör". A H-53-as rá is szolgált a nevére, ugyanis erőteljes, de mégis kecses, nagy "munkabírású", de mégis igénytelen, bonyolult felépítésű és kialakítású, de mégis megbízható stb. Mindezen jó tulajdonságainak köszönhetően, a legelterjedtebb nehéz szállító helikopterré vált, amely még mindennek tetejébe, igen sokoldalú is.
Visszaszámlálás...
Zord Gábor László
Nem könnyű olyan riportot írni egy repülőgép-hordozó fedélzetéről, mely újdonságot tartalmaz, elég csak arra gondolni, hogy a hazai repülős olvasótábor tagjai már régóta tisztában vannak a hajó horgonyláncainak jellemzőivel, a fedélzeten készített ételek mennyiségével, hogy a parancsnokok életrajzát ne is említsük. Talán a technikai, harcászati részletekre, azaz az óriás vízi jármű és repülőgépeinek alkalmazási lehetőségeit meghatározó tényezőkre érdemes még egy kis figyelmet fordítani.
Ostromállapot
Zord Gábor László
Sokak szerint csak idő kérdése volt, hogy mikor tör ki újabb jelentős konfliktus a Perzsa- (Arab-) öbölben. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia - szépszámú "szégyenlős" szövetséges támogatásával - végül március 19-én megindította az Iraki Szabadság fedőnevű hadműveletet, melynek katonai célkitűzése nem kevesebb, mint az ország egész területének elfoglalása.
"Füst szállt a szemembe..."
Zoltán Gyula
A katonai repülés különleges eseményei után érdeklődő, esetleg levéltárban kutató megszállott a következő tényszerű adatokat találhatja meg kis szerencsével, ha jó helyen keres: "1968. október 17-én csütörtökön, az 1511-es oldalszámú MiG-21PF típusú repülőgéppel Balogh Miklós őrnagy balesetet szenvedett. Éjszakai repülés végrehajtásakor a repülőgép áramellátása megszűnt, majd az akkumulátor felrobbant. A repülőgép-vezető 22 óra 43 perckor katapultált Cserénfától délkelet irányban 1 km-re."
Délibáb az Alpok felett I.
Német Zoltán őrnagy
Manapság, amikor angol, amerikai, francia vadászpilóták adják egymásnak a kecskeméti repülőbázis kilincsét, nem árt felidézni azokat az időket, amikor egy-egy "égi-vasfüggönyön" történő átrepülés még olyan ritka volt, mint a fehér holló.
A kilencvenes évek elején néhány vadászpilótánk lehetőséget kapott, hogy német és svájci légierő bázisokon kipróbálhassák az addig csak könyvekből ismert típusokat.
Németh Zoltán és Somogyi Nándor őrnagyok 1994-ben az "unicum-keresztes" helvét F-5-ös Tigerek, és a deltaszárnyú Mirage-ok pilótafülkéjében bizonyíthatták, milyen vadászpilóta terem a kecskeméti homokon...
Ibériai Phantom finálé
Koen Aerts
2002 júniusának egyik felhőtlen reggelén sugárhajtóművek dübörgése verte szét a csendet Spanyolország északkeleti részén a Zaragoza légibázison. Ruben Trashorras százados a 123. század pilótája éppen befejezte a repülés előtti eligazítást, és sisakjával kezében ballagott a hatalmas betonon gépe felé. Csaknem tíz óra volt, és a hőség kezdett elviselhetetlenné válni.
Sétáló bokrok
Zsig Zoltán
Amióta a lőporral működő kézifegyvereket feltalálták, azóta mindig is akadtak olyan lövészek, akik kiemelkedő szakértelemmel kezelték azokat. A haditechnika fejlődésével a huzagolt csövű puskák jó optikai célzókészülékkel párosítva halálos precizitással képesek a célba találni többszáz méteres távolságban is.
A mesterlövészek között is külön kategóriába tartoznak a Sniper beosztású lövészek. Ez utóbbiak az ellenséges erőket megközelítve, a saját alakulatoktól távolabb hajtják végre a feladatukat. Néha csak sétáló bokorként emlegetik őket a speciális álcázó öltözetük miatt. A bevetésük helyszínére észrevétlenül kell eljutniuk, amely legtöbbször több órás vagy még hosszabb kúszást igényel.
Szuperszonikus " hollók"
Marinus Dirk Tabak és Gerben Brouwer
A világhírű svájci Pilatus repülőgépgyár 11 éves szünet után rukkolt ki egy új típussal, amelyről a jövőben még sokat fogunk hallani. A cég bevételei a nagysikerű PC-12-es egyhajtóműves kis utasszállító gyártásának lassú "lecsengése" miatt csökkenni kezdtek. Ezért az előre menekülést választva, saját forrásaik felhasználásával, magánvállalkozásban fogtak hozzá egy külsőre hagyományosnak tűnő, de képességeit tekintve forradalmian új típus kifejlesztésének.
A füstbe ment terv
Horváth Zoltán
1942. június 3-a hajnalát semmi sem különböztette meg számtalan más napkeltétől, melyek a Pearl Harbor-tól alig 2000 km-re, északnyugatra fekvő Midwayre virradtak. Hacsak a szinte tapintható feszültség nem, amit a 10 km-es átmérőjű atoll két szigetén szolgálatot teljesítő 3632 amerikai tengerészgyalogos, haditengerész és repülő érzett, akik már hetek óta várták a japánok támadását. A Sand- és a Keleti-sziget őrhelyein, lőállásaiban, fedezékeiben, illetve a reptérre zsúfolt bombázók, torpedóvetők, vadászgépek, valamint a sekély lagúnában lehorgonyzott járőrhidroplánok közelében táborozók egyikének szavai szerint: Úgy éreztük magunkat, mint az egyszeri menyasszony. Tudtuk, hogy megtörténik a dolog, csak azt nem, hogy milyen lesz.
A Gátrobbantók
Horváth Zoltán
"Downwood" hadművelet néven vonult be a hadtörténetbe a Ruhr-vidék vízi-közlekedésének és elektromos energiaellátásának megbénítását célzó akció. A Möhne és az Eder folyók völgyzáró gátjainak lerombolása a második világháború legjobban előkészített és legmerészebb légitámadásának bizonyult. Melyet a RAF bombázóerőinek krémje hajtott végre. A sikerért azonban még a legjobbak is nagy árat fizettek.
Mussolini sólymai
dr. Mujzer Péter
A második világháború kitörésekor az Olasz Királyi Légierő számszerűleg a világ első négy légi nagyhatalma közé tartozott. A spanyol polgárháborút megjárt egységek zömében már elavult gépekkel voltak felszerelve. Az első légi harcok nyilvánvalóvá tették, hogy az olasz birodalom büszkesége már nem alkalmas önálló hadműveletekre. 1941. június 30-án, bár erre Olaszországot semmilyen megállapodás nem kötelezte - Mussolini egy expedíciós hadtestet ajánlott fel Hitlernek a kommunizmus elleni "keresztes hadjárathoz".
A kolostor "zöld ördögei"
Bilik Péter
A Liri folyó festői völgye fölé magasodó Monte Cassino bencés apátsága hosszú évszázadokon át a béke és a tudomány szigetének számított Itáliában. Falai közt közel 12 ezer kéziratot és 40 ezer krónikát őriztek, melyeknek szerte Európából csodájára jártak. A több ezer jeles egyházatya és 25 pápa szellemi bölcsőjeként szolgáló apátság boltívei alatt szinte kézzel fogható volt a falakon kívüli világban oly ritka békesség. Aztán eljött 1944 és Monte Cassino neve új értelmet nyert. Több hónapnyi véres küzdelem során a német kitartás és az olaszországi döntetlen jelképévé vált, szövetséges bombázása pedig egészen a nyolcvanas évekig heves vitákat váltott ki.
Indián nyár
Szabó György
1999. szeptember 25-én a Cruise America Los Angeles-i telephelyén 18 francia öt db Amerikában oly népszerű RV (recreational vehicules valójában lakóbusz) átvételével bíbelődött. Ezek a nyolc méter hosszú monstrumok az ottani útviszonyoknak csont nélkül megfelelnek. Franciaággyal, klímával, mikrohullámú sütővel, zuhanyozóval és vécével bőségesen felszerelve, mindegyik országúti anyahajó akár négy hátimotoros kalandornak is luxus utazási (és utazás közbeni alvási) feltételeket biztosított az elkövetkező több mint 3500 km alatt. Ami még fontosabb, az alkalmi felszállóhelyeken történő szállást is megoldották, a nap repülésre alkalmasabb óráinak, a kora hajnalnak és a napnyugtának a légi élvezete érdekében.
Pilótasuli II.
Kárpáti Endre
Az előző részben megismerhettük a felhajtóerő keletkezésének módját, és megtudhattuk, hogy annak mértéke egyenesen arányos az állásszöggel, és négyzetesen a sebességgel. Vagyis, amíg a sebesség a felére csökken, addig - más hatások változását figyelmen kívül hagyva - a felhajtóerő a negyedére csökken. Ez különösen fel- és leszállásnál okoz nagy fejtörést, hiszen a szárnyakon keletkező felhajtóerőnek meg kell egyeznie a repülőgép súlyával, vagyis valamit "kezdeni kell" a szárnnyal, hogy a gép repülőképes maradjon. A legegyszerűbb módszer az állásszög növelése, azonban ezt csak elég szűk határok között lehet megtenni, hiszen nagyon hamar bekövetkezhet az áramlás leválása, az átesés.
Hatvanöt éves a Magyar Légierő I.
Szepesi József
Noha a magyar katonai repülés története a magyar nemzetiségű pilótákon keresztül 1910-ig vezethető vissza - ugyanis Petróczy István százados 1910. szeptember 28-án kapta meg Wiener Neustadtban a katonai pilóta minősítését -, önálló haderőnemként csak 65 évvel ezelőtt, 1938-ban jelenhetett meg a Magyar Királyi Honvédség szervezetében.
Az első világháború repülő - vagy ahogyan akkoriban nevezték "légjáró" - csapatait függetlenül az olyan elhíresült és zömében magyar századoktól, mint a "Háry stafli", a k.u.k közös haderejébe szervezték.
Magyar Stuka
Nagy Sándor
Szerte Európában milliók szívét tölötte el félelem a második világháború alatt, amikor meghallották a német zuhanóbombázók, a Stukák jellegzetes sivítását. Semmilyen más harcigép nem volt ennyire azonnal felismerhető, és sohasem volt addig ilyen precíziós fegyverzet a repülés történetében. 1933-ban Willi Neunhofen berepülőpilóta zuhanóbombázó kísérleteket végzett Junkers K-47-esével, kipróbálva a kétgyűrűs, mechanikus bombacélzó készüléket, iránygiroszkópot, zuhanóféket, valamint a zuhanásból felvevő automata szerkezetet is. Ennek hatására a Sturzbomber Program keretén belül versenypályázatot adott ki a Reichsluftfahrt-Ministerium (RLM) egy nagy sorozatban gyártható, hatékony bombázó kifejlesztésére.
Das Boot
Tőrös István
Napjaink háborús filmjei már jórészt a számítógép mágusok képernyőin készülnek, így a gyűjtők között felértékelődtek a még igazi repülőgépek, harckocsik, hajók "statisztálásával" készült alkotások. A klasszikusok közül is kiemelkedő helyet foglal el a rangsorban Wolfgang Peterson filmje, a Das Boot. Az U-96-os tengeralattjáró utolsó útjáról készült filmet többmillión látták. A szűk acélcsőben forgatott jeleneteket nézve bizonyára sokan képzelték magukat magukat az egykori legénység helyébe, akik a 200 méteres mélységben lélegzetvisszafojtva figyelték a hajótest titokzatos zajait.
Ha valaki - ugyancsak néhány perc erejéig - át szeretné élni az U-96 tengeralattjárósainak félelmét alig 7 óra autózás és 10 euró árán részese lehet az élménynek. Csak Münchenbe kell eljutnia, és a Grünwalder strassén megkeresni a Bavaria Filmgyárat.