Archívum - 2003. augusztus

Le Bourget 2003

Kővári László

Csakúgy mint két évvel ezelőtt, az idei párizsi repülőgép kiállításra is a Forgó Travel segítségével juthattunk el. Noha a kiállító cégek és a bemutatott gépek száma most nem volt rekord nagyságú, mégis sok újdonsággal illetve érdekességgel találkozhattunk.

MBDA Meteor

Kővári László

Hat fejlett nyugat-európai ország közösen végzi az új aktív lokátoros önirányítású légiharc rakéta fejlesztését, amelynek csapatszolgálatba állítására azonban még egy évtizedet várni kell. Kitűzött cél, hogy az amerikai AIM-120 AMRAAM rakétához képest jelentősen nagyobb hatótávolságot érjenek el, ezenfelül követelmény a végfázisban is megfelelő manőverező képesség. Utóbbi különösen fontos, mivel a jelenlegi rakéták hátránya, hogy a hajtómű kiégése után gyorsan elveszítik mozgási energiájukat, és a maximális hatótávolságuk közelében már alig képesek manőverezésre.

A magasugró bajnok - Harrier

Gál József

A haditengerészet igényei alapján kifejlesztett Harrier-változat a Sea Harrier nevet kapta. A szűzfelszállást követően alig telt el három és fél év, amikor már harci körülmények között debütált. 1982 kora tavaszán a Falkland-szigetekért vívott háborúban az argentinok úgy emlegették az alapvetően vadászfeladatra használt típust: "LA MUERTA NEGRA!" - vagyis a fekete halál.

Sasfiók - IAR-93/ORAOA

Kővári László

Déli és keleti szomszédunk légierejéből lassan eltűnik egy olyan érdekes harcigép típus, amely kissé méltatlanul eddig mellőzve volt az itthoni szaksajtóban. Ismertetőnk aktualitását az adja, hogy az előzetes információk szerint az Orao egy példánya részt vesz augusztusban a Kecskeméten megrendezésre kerülő nemzetközi repülőnapon.

Újra itt van a nagy csapat! - Frecce Tricolori

Horváth Zoltán

Az Olasz Légierő, az Aeronautica Militare Italiana (röviden: AMI) történetében jelentős helyet foglalnak el a műrepülő kötelékek. A gyökerek egészen 1930-ig nyúlnak vissza, mikor is az észak-olaszországi Campoformidóban Fougier ezredes - aki a világháború alatt a légierő parancsnoka lett - kezdeményezésére megalakult az első műrepülő iskola. Innen már csak egy lépés volt az első műrepülő kötelék létrehozása, melyre még ugyanabban az évben sor került.

50 éve légi őrjáraton A Patrouille...

Horváth Zoltán

Ha minden igaz, idén Kecskeméten Nyugat-Európa "leg"-ebb kötelékeinek nagy, magyarországi visszatérését láthatjuk. A legifjabbnak számító "Török Csillagok"-ról - mely egyben a világ legnagyobb létszámú szuperszonikus formációja is - lapunk májusi számában jelent meg ismertető. A legnagyobbról, a "Frecce Tricolori"-ról, e számban lehet olvasni. A legidősebb létrehozásának körülményeiről - mely idén már 50 éves múltra tekinthet vissza -, a kötelék alapítója, Delachenal nyugállományú tábornok emlékezik...

Ha rövid a kardod... III.

Zord Gábor László

Azok a szakemberek, akik 1993-ban ott voltak Kecskeméten a MiG-29-esek fogadásán, majd közreműködtek a típus magyarországi rendszerbe állításánál, hasonló generációs ugrásnak lehettek tanúi, mint a hetvenes évek derekának amerikai szakemberei az F-15-ös nyugat-németországi megérkezésekor. A bitburgi légibázis neve egybeforrt a légifölény-feladat forradalmi átalakulásával, az impulzus-doppler lokátorok bevezetésével, a BVR-légiharc gyakorlatának és harcászatának megalkotásával.

Láthatatlan védőernyő

Tőrös István

Olvasóink megszokhatták már, ha légtérellenőrzésről esik szó magazinunkban, előbb-utóbb felbukkan a "Szikla" kifejezés. Ezen nem is kell csodálkoznunk, hiszen egykor a Gellérthegy rejtette az ártó szándékkal közeledő ellenséges gépek elől a magyar vadászgépeket irányító harcálláspontot, majd a veszprémi viadukt melletti szerényebb domb mélyéről őrizték a magyar légteret.

Így nem kell szégyellnem, hogy Poggio Renatico nevét meghallva az olasz Alpok zord hegyei közé, titkos alagutakba rejtve képzeltem el a Közép-Európa légterére vigyázó NATO bázist. A valóság természetesen sokkal prózaibb. Alig hagyjuk el Ferrarát, a város szélétől pár kilométerre már feltűnik az Olasz Légierő egykori füves repülőtere. A második világháborús zöld-fehér-piros kokárdás bombázóknak otthont adó repülőtéren immár hat éve éjjel-nappal vadászirányítók és légtérellenőrök figyelik a számítógépek képernyőit. 1999 szeptemberétől már magyar katonatisztek előtt is naponta felnyílnak a CAOC-5 szigorúan őrzött bejáratának a sorompói.

Az ARANYSAS olvasói most Talla István vezérőrnagy, parancsnok-helyettes vendégeként léphetnek be a harcálláspontra, ahol - a közismert tévériporter önreklámját kölcsönkérve - eddig magyar újságíró még nem járt...

Repülőgépet előzni tilos!

Kárpáti Endre

A közelmúlt háborúi bebizonyították, hogy az ellenség légierejét a legcélszerűbb még felszállás előtt, a földön elpusztítani. 1991-ben lézervezérlésű bombákkal semmisítették meg a fedezékben álló iraki gépeket, 1967-ben a földön lőtték szét az arab légierők gépeit, és 1982-ben egy pontos bombasorozattal tette lehetetlenné a Falkland-szigetek egyetlen repülőterének használatát egy Avro Vulcan. Ezeknek az eseteknek van egy közös vonása: viszonylag kis számú, előre ismert földi célpontot kellett megtámadni, ahol nagy eséllyel ott tartózkodtak az ellenséges gépek.

Ahol a griffmadár karmait próbálták

Zoltán Gyula

Talán nem annyira közismert, hogy Svédország turistalátványosságai mellett az ország északi részén található egy övezet, mely nem a táj szépségéről, éppen ellenkezőleg a kopár fennsíkokról híres. Itt található ugyanis Nyugat-Európa legnagyobb kiterjedésű szárazföldi repülőtere. A ritkán lakott térség felett próbálják ki a svéd légierőnél rendszeresítésre váró légiharc rakétáit, itt tesztelik a JAS-39 Gripen fegyverezetét is.

Az Aranysas riportere a SAAB vendégeként, 2003. június 13-án a vidseli légibázison ismerkedhetett meg a kísérleti központ életével.

Fekete vasárnap - A "Tidal Wave" hadművelet

Horváth Zoltán

A háború jelentős lerövidítésének szándékával beindított hadműveletek általában nem hozták meg az áhított eredményt. Jó példa erre akár a RAF "Gátrobbantóinak" 1943 májusi akciója, akár a szövetségesek 1944 szeptemberi "Market Garden" fedőnevű légideszant támadása. Ugyanez áll az Amerikai Hadsereg Légiereje - az USAAF - 8. és 9. Légi Hadseregeinek összefogásával, 1943. augusztus 1-jén végrehajtott "Szökőár" hadműveletére is.

Szárnyaszegett ragadozók

Gál József

A múlt hónapban a belgrádi repülőmúzeum értékes és érdekes kincseivel ismerkedtünk meg. A déli szomszédunknál tett látogatás azonban arra is lehetőséget teremtett, hogy nyugodt körülmények között, testközelből és sajátságos szemszögből tapasztaljuk meg a majd egy évtizedes dél-szláv háborúkat.

A múzeumban külön szekciót szenteltek a többfronton vívott harcok során a jugoszláv területre zuhant vagy arra kilőtt fegyfereknek. Különleges kiállítási tárgyak döntő többsége a legutóbbi háborúból, vagyis az 1999-es koszovói konfliktusból származik.

Pilótasuli V.

Kárpáti Endre

A repülés úttörőinek még elsősorban asztalos és kárpitos ismeretekkel kellett rendelkezniük gépük sárkányának elkészítéséhez. Hosszú, rögös út vezetett a "repülő drótakadályoktól" napjaink műanyagból készített vitorlázó csodájáig, vagy a lítium-alumínium ötvözetek felhasználásáig.

A Szlovák Légierő

Mujzer Péter ezredes

A második világháború előestéjén Ausztria bekebelezése után Németország az akkori Európa egyik legjobban felszerelt hadseregével rendelkező Csehszlovákia ellen fordult. A korszerű fegyveres erővel, hadiiparral, határerődökkel és biztonsági garanciákkal rendelkező, de belső, nemzetiségi ellentétekkel terhelt ország azonban nem tudott ellen állni a ránehezedő nyomásnak. A nyugati hatalmak nyomására engedett a német követeléseknek.

Országgyarapító szárnyak

Hangodi László

A 3. Bombázórepülő Ezred történetében első ízben a csehszlovák válság idején került sor éles harci riadóra. A századokat 1938 októberében riasztották először. Azonban ekkor még harci érintkezésre nem került sor ellenséges erőkkel.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

A régi rendszer útvesztőiben nevelkedett generáció még kiválóan alkalmazza a sorok közt olvasás tudományát. A fenti címet látván magam is eltöprengenék: vajon mit is hagytak ki a naptárból? A legjobb képeket vagy a legrosszabbakat? A választ ezúttal máshol kell keresni.

Volt egyszer egy MHSZ...

Szepesi József

Igen, volt egyszer egy MHSZ, amely "fénykorában" - a '70-es évektől 1988-89-ig - több mint 300 ezer tagot, és az egész országra kiterjedő klubhálózatot mondhatott a magáénak. Vagyis hazánk egyik legnagyobb társadalmi szervezete volt. Azt hiszem nem kell a túlzás vádjától tartanom, ha azt írom, a klubok túlnyomó többségében pezsgő élet és tartalmas tevékenység folyt. Ezekben a klubokban, elsősorban a fiatal generációk tagjai találták meg a számukra fontos és érdekes sportágak művelésének lehetőségét.

Petjakov PE-2

Nagy Sándor

A szovjet hadvezetés az 1930-as évek végén a német villámháborúk európai hadszínterén elért sikereit tanulmányozva egy gyors, többfeladatú harcigépre írt ki pályázatot. A Petjakov- iroda Vi-100 jelű tervezete lett a befutó, mely alakjában erősen eltért az addigi orosz repülőktől. Az első prototípus 1940 februárjában emelkedett a levegőbe, majd a második példány balesete után részben áttervezték és módosították a Központi Tervező Iroda (CAGI) laboratóriumában. Az új gép a Pe-2-es nevet kapta 390101 szériaszámmal. Csakhamar beindult a sorozatgyártása, amely több gyárban és modifikációban 1945-ig tartott. A teljesen fémépítésű gépnek csak a kormányszervei voltak vászonnal borítva, a két M105P motor 540 km/h-s sebességet tett lehetővé, ezzel jócskán növelve a túlélés esélyeit. Személyzete három főből állt. Fegyverzetét egy 12,7 mm-es és négy 7,62 mm-es géppuska alkotta. Bombaterhelése variálható volt, elérhette akár az 1500 kg-ot is! A típus műszaki színvonala megfelelt a kor követelményeinek, felvette a versenyt a legjobb német típusokkal is, s a frontszakasz minden pontján bevetették, ha jutott belőlük elég. Pár darab a háború alatt a finneknél teljesített szolgálatot, majd 1945 után a Lengyel és Jugoszláv Légierő is alkalmazta.