Archívum - 2003. december

"Ki gépen száll fölébe..."

Márványi Péter

Szokás a XX. századot a háborúk századának kikiáltani, mások atomkort emlegetnek, evidens jelző a globalitás korszaka, mi viszont, repülő és repülést kívülről szemlélő emberek, nyugodtan nevezhetjük a repülés évszázadának. Nem véletlen, hogy épp 1903-ban az akkor zajló technikai forradalom részeként sikerült először levegőnél nehezebb, saját motorral meghajtott, irányított szerkezettel felemelkedni; logikus lépés volt, hogy az ember elindult a korábbi évszázezrekben nem érintett világok felé.

Ezeréves álmok álmodói

Horváth Zoltán

"Négy sikeres repülés csütörtök délelőtt. Valamennyi 21 mérföld/órás ellenszélben. Vízszintesen startoltunk, kizárólag a motor erejével. Az átlagos sebesség 31 mérföld/óra. A leghosszabb 59 másodpercig tartott. Értesítsd a sajtót. Karácsonyra otthon leszünk. Orville" Így hangzott az a távirat, melyet 1903. december 7-én, délután adott fel édesapjának az ifjabbik Wright fivér.

Elszálltak az álmok

Brandt Gyula őrnagy

2003. október 14-én rendkívüli közgyűlést tartott Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata. Az egyetlen napirendi pont, a városhoz közeli repülőtéren települő 87. Bakony Harcihelikopter-ezred jövőbeni sorsa.

Szomorú jubileum

Hérincs István

Egy katonai alakulat életében ritkán adatik meg, hogy egyszerre három - a Magyar Honvédség alaprendeltetését is érintő és meghatározó - évfordulót ünnepeljen. Negyvenöt évvel ezelőtt alakult meg Kecskeméten a jogelőd a 86. vegyes repülőszázad (MN 6690), harmincöt éve érkeztek meg az első Mi-8T közepes szállítóhelikopterek, huszonöt évvel ezelőtt állt hadrendbe a Mi-24D típusú harcihelikopter, tizenöt éve pedig a Mi-17-es szállítóhelikopter-típus.

Aérospatiale ASMP

Gál József

Valóságos háborús körülmények között a politikusok és katonai stratégák joggal remélik, hogy az útjukra indított nukleáris csapásmérő repülőgépek célhoz is érnek, illetve halálos terhüket a megfelelő helyen "kézbesítik". A célok megsemmisítése szempontjából ez elemi érdek. A légvédelmi rendszerek intenzív fejlődésével a bombázók fenyegetettsége is hatványozottan növekedett.

Az égi kötelék

Tőrös István

2003. november 13-án délután egy ország tanulta meg az addig csak szűk körben ismert település, Tiszagyenda nevét. A falu határában zuhant le a Magyar Honvédség 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezredének Jak-52-es gyakorlógépe, fedélzetén Lanecker József ezredessel és Szász Gábor őrnaggyal.

Az elfelejtett bombázó

Gál József

Franciaország talán legismertebb repülőgépgyártója a Dassault-művek, melynek termékei között üzleti jetek ugyanúgy megtalálhatóak, mint a harci gépek. A harcigép-kategóriában a különféle Mirage vadászgépek évtizedek óta a szakma csúcsán vannak. Közülük a legtöbbet megélt változat a Mirage III, amely igazi háborús veterán.

(Keser)édes számvetés

Zord Gábor László

Október 15-én volt tíz éve, hogy 1993-ban megérkezett a MiG-29-esek első csoportja Kecskemétre. Olyan lépésről van szó, mely a széles körben ismert problémák ellenére meghatározónak bizonyult a rendszerváltás utáni magyar légierő történetében. A rövid és nem túl pozitív számvetéssel együtt kötelességünknek tekintjük, hogy a típus hazai pályafutása során mindig bizonytalan jövőre is pillantást vessünk.

Védelem 2003

Szita Róbert őrnagy

Tizenöt éve nem volt ilyen, hogy katonák, határőrök, rendőrök és katasztrófavédelmi szakemberek egy helyen ­ a Bakonyban, a Magyar Honvédség Központi Gyakorló- és Lőterén (KGYLP) ­ gyakoroltak volna. Tragédiát sejtet, ha ők együtt, egy cél érdekében dolgoznak.

Kutasd fel - mentsd meg!

Koen Aerts és Tom Brinkman

A védelmi kiadások sorozatos csökkentése több európai államot arra késztetett, hogy katonai erejének csökkentése mellett egy-egy részterületen fejlesszék képességeiket. A legutóbbi "Volcanex" kutató-mentő gyakorlat az egyik ilyen sikertörténet, amely a közös Európai Légi Csoport nevéhez köthető.

A dupla nullás életmentő

Kővári László

Az amerikai légierő összes harci gépében alkalmazott ACES II katapultülés immár több évtizede a pilóták megbízható ­ és az angol, valamint orosz típusokhoz hasonlóan hatékony ­ mentő ­ eszköze.

Az amerikai atom-tengeralattjárók

Sárhidai Gyula

Mielőtt ismertetnénk az amerikai haditengerészet nukleáris meghajtású típusait, röviden utalnunk kell a korai rakéta- és robotrepülőgép- kísérletekre, mivel a ballisztikus rakéták nem előzmények nélkül kerültek a tengeralattjárók fedélzetére. Az első kísérleteket Németországban végezték, mint a többi úttörő fegyverkísérleteket is.

A sárga vihar

Horváth Zoltán

1944 decemberére a Japán Császári Flotta már képtelennek látszott arra, hogy a háború során még egyszer döntő csapást mérjen az amerikai flottára. Tizennyolcadikán mégis beütött a vész.

Lázár király lovagjai

Hajdú Péter

A jugoszlávok több fronton vívott háborúinak egyik aktív részvevője volt a MiG-29-es, amelyet kezdettől fogva egyfajta mítosz lengett körül, amit a korabeli propaganda csak tovább erősített. Ez annak tudható be, hogy a jugoszláv légierő háromszázhatvan harci gépének zöme a hatvanas-hetvenes évek technikai szintjén volt, és csak a Fulcrum számított modern vadászgépnek, hiszen szovjetek után két évvel, a jugoszlávok első európai országként állították hadrendbe.

Az emlékezés napszámosai

Bruckner János

1999. április 5. Egy váratlan telefonhívás zavarja meg dél-utáni szendergésemet. Halőr barátom keres, és minden bevezető nélkül megkérdezi, "akarsz egy repülőgépet?" Az álom kiszáll a szememből, csak hebegni tudok! Ha meg akarod nézni, holnap várlak Siófokon, szia, és egyszerűen leteszi a kagylót. A nap hátra lévő része lázas készülődéssel, pakolással telik el.

Képernyő dogfight

Jetfly

Nagy vállalkozásba fogott a Jetfly amikor elkezdte szervezni az I. Magyar Repülő Szimulátor Bajnokságot, a JETfly Légi-harc-kupát.

A hetvenkedő katona

Kenyeres Dénes

Schadl György repülőezredes, aranykoszorús, I. osztályú elfogó vadászpilóta, a kecskeméti MN 59. honi vadászrepülő-ezred volt parancsnoka, miniszteri engedély birtokában, ismét átélte a repülés minden szépségét.

Aranykor

Szepesi József

Szolnokon, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Műszaki Főiskolai Kar Repülőtisztiszti Intézetében, amely az egykori Honvéd Kilián György Repülőhajózó Tiszti Iskola jogutódja, 2003. szeptember 19-én bensőséges hangulatú emlékünnepségen vették át "Aranyoklevelüket" az 50 évvel ezelőtt felavatott repülőtisztek.

Számítógép háború I.

Polgár Tamás

A német hadsereg partra szállt Nagy-Britannia délkeleti partjainál, és néhány napos küzdelem után elérte Londont. A brit kormány kényszerű békét kötött, a hadsereg kapitulált. Amerikai vadászgépek sikeresen visszaverték a Pearl Harbor-t támadó japán flottaköteléket. Kína taktikai atomcsapásokkal támogatott, átfogó támadást indított Tajvan ellen, elsüllyesztve a közelben horgonyzó amerikai repülőgép-hordozót is. Mindez szerencsére csak néhány számítógépes játékban történt meg...

Az első ezredes

Szepesi József

A magyar repülés, legyen szó a katonai, a sport, vagy akár a közforgalmi repülésről, mindig súlyos pénzgondokkal küzdött. Akkor is, amikor a látszat az ellenkezőjét mutatta, a felszín alatt megoldatlan problémák sokasodtak. Napjainkban a légierő ­ nehéz leírnom ­ csak árnyéka korábbi önmagának. A sportrepülés, a viszonylag kevés kivételektől elteintve, levegőért kapkod. A közforgalmi repülést is súlyos gondok nyomasztják már hosszabb idő óta. A gondok, a nehézségek állandósultak, kevés a remény ennek a súlyos ballasztnak a letételére.

A Tigris

Bilik Péter

Nincs olyan harckocsi a II. világháború történetében, mely a Tigrisnél jobban jelképezné a hitleri Németország páncéloserejének ütőképességét.

A vadászpárduc

Forintos Kálmán

Az 1934-ben rendszeresített és eredetileg légelhárítónak tervezett 8,8 cm-es löveg - páncéltörő lövedéket használva -, ugyanolyan sikeres volt földi célok leküzdésében, mint repeszgránátjával a repülők ellen. Ennek tapasztalatai alapján 1943-ban a Krupp kifejlesztette a II. világháború legjobb páncéltörő lövegét, a 88 mm-es Pak 43 L/71-est.