Archívum - 2004. január

Az utolsó szélroham

Kővári László

Az utolsó önálló francia fejlesztésű harci gép, a Dassault Rafale (szélroham), a "technology demonstrator" prototípus 1986-os első repülése után napjainkra végre bevethetővé vált a haditengerészeti légierő állományában. A lassan, csúszásokkal haladó fejlesztés fontos lépcsőfokát érték el 2001. május 18-án, amikor a Bretagne-ban lévő Landivisiau légibázison újjászervezték a Flottille 12F repülőszázadot, amelyet nem sokkal korábban, az elavult F-8E Crusader kivonásakor számoltak fel. A "régi-új" századot jelölték ki a vadonatúj Rafale-M fogadására, illetve üzembe állítására, mégpedig a nemrégiben elkészült nukleáris meghajtású R91 Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetén.

Szezonvégi kiárusítás

Kővári László

Németország légierejében befejezéséhez közeledik a MiG-29-esek üzemelése. 2003. szeptember 30-án az első gépeket már át is adták jelképes 1 eurós áron a lengyel légierő részére, ahol még sokáig szolgálatban lesznek. 2004 tavaszán az utolsó Fulcrum is elhagyja a Laage légibázis betonját, a típust eddig repülő pilóták legnagyobb sajnálatára.

A Taurus robotrepülőgép

Kővári László

A német Luftwaffe Tornado gépei mind a mai napig nem rendelkeznek sem precíziós vezérlésű, sem pedig "stand off", azaz a légvédelem hatókörzetén kívülről indítható földi célok elleni csapásmérő fegyverekkel. A meglévő eszközök a cél feletti közvetlen átrepülést igényelik, ami a gépre és személyzetére nézve veszélyes lehet, ezért ajánlatos elkerülni.

Férfikor

Kővári László

Harminc évvel ezelőtt 1974. január 20-án emelkedett először levegőbe az F-16-os prototípusa. Egy repülőgép "életében" ennyi idő eltelte már azt jelenti, hogy "közeleg a vég" azaz a szolgálatból történő kivonás illetve selejtezés, ez alól azonban akadnak kivételek. Sokszor említettük már az ősrégi B-52-eseket, amelyek még évtizedekig repülnek. Ugyancsak ritka hosszú életűnek számít az F-4 Phantom, és ugyanez mondható majd el az F-16-osról is.

A Sivatagi Sólyom

Kővári László

Cikkünk írásának idején, vagyis 2003 novemberében még nem lehetett megjósolni, hogy a Lockheed Martin csapata mikorra készül el az első F-16E/F Block 60-assal, hiszen az új fejlesztéseknél bármikor közbejöhet előre nem látott műszaki probléma, ami csúszást eredményez. A novemberre tervezett első repülés azonban mindössze néhány hetet késett, így arra december 6-án, pontosan a Dubaiban megrendezett repülőgép-kiállítás megnyitása előtt már sor kerülhetett.

"Csupaszárny" repülőgépek

Gál József

A repüléstörténet számtalan különleges, sőt extrémnek nevezhető sárkányszerkezet kialakítású repülőgéptípust ismer. Mindez a különböző nemzetiségű fejlesztőmérnökök útkeresésének volt köszönhető, akik soha nem elégedtek meg azzal a technológiai szinttel, amely az adott korszakot jellemezte. A fejlesztőhivatalok méretétől függetlenül komolyan, vagy kevésbé komolyan foglalkoztak a megszokottól eltérő technológiai demonstrációs példányok megtervezésén, illetve létrehozásán.

Búcsúrepülés

Joop de Groot és
Marinus Dirk Tabak

Franciaország talán legismertebb repülőgép- gyártója a Dassault-művek, melynek termékei között üzleti jetek ugyanúgy megtalálhatóak, mint a harci gépek. A harcigép-kategóriában a különféle Mirage vadászgépek évtizedek óta a szakma csúcsán vannak. Közülük a legtöbbet megélt változat a Mirage III, amely igazi háborús veterán.

Opera 3

Koen Aerts

Október 15-én volt tíz éve, hogy 1993-ban megérkezett a MiG-29-esek első csoportja Kecskemétre. Olyan lépésről van szó, mely a széles körben ismert problémák ellenére meghatározónak bizonyult a rendszerváltás utáni magyar légierő történetében. A rövid és nem túl pozitív számvetéssel együtt kötelességünknek tekintjük, hogy a típus hazai pályafutása során mindig bizonytalan jövőre is pillantást vessünk.

MBDA ASTER

Kővári László

A NATO-tagállamokban a hatvanas-hetvenes években szolgálatba állított közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta komplexumok többsége amerikai eredetű volt, és mivel ezek elavulófélbe kerültek, a nyolcvanas években két lehetőség adódott, vagy az amerikai Patriot rendszeresítése, vagy új fejlesztés. Párhuzamosan mindkettő megvalósult, egyes országok a kész fegyverrendszer alkalmazása mellett döntöttek, míg a franciák olasz közreműködéssel láttak hozzá egy vadonatúj komplexum kidolgozásához, amely kiküszöbölte a régi hasonló kategóriájú eszközök legtöbb hátrányát.

Rakétaveszély!

Zsig Zoltán

A védelmi kiadások sorozatos csökkentése több európai államot arra késztetett, hogy katonai erejének csökkentése mellett egy-egy részterületen fejlesszék képességeiket. A legutóbbi "Volcanex" kutató-mentő gyakorlat az egyik ilyen sikertörténet, amely a közös Európai Légi Csoport nevéhez köthető.

Az elveszett cirkáló

Horváth Zoltán

1945 decemberében az amerikai hadbíróság ítéletével egy olyan, felettébb kínos ügy végére szeretett volna pontot tenni, ami még ma is a US Navy históriájának egyik legfelkavaróbb epizódja. A történetre először a nálunk vagy 25 évvel ezelőtt bemutatott "A cápa" (eredetileg Jaws = állkapcsok) című amerikai film egyik jelenete hívta fel a figyelmemet. Ebben a Quint nevű cápavadászt alakító Robert Shaw egy hadihajóról mesélt, melyet titkos küldetését követően elsüllyesztettek a japánok. A tengerbe került túlélők százai aztán napokig a vízben sodródtak, kitéve a cápák egyre hevesebb támadásainak.

Valami Amerika

Kárpáti Endre

Amikor tavaly ősszel hazaértem az amerikai vakációból (Aranysas, 2003. január-március), nem gondoltam volna, hogy belátható időn belül megint az Egyesült Államokba vezet az utam. Azonban két kint élő barátomtól ismét kaptam egy meghívást, méghozzá olyan kedvező feltételekkel, melyeknek nem tudtam ellenállni.

A vizsgálat lezárult...

Siklósi Zoltán
alezredes

A MiG-23MF típusú repülőgép a honi légvédelem egyik legkorszerűbb vadászrepülőgépeként teljesített szolgálatot 17 éven keresztül, a Magyar Honvédség haditechnikai eszközrendszerében.

A repülőgép 1979-ben érkezett Pápára. Az átvételi berepülések után azonnal megkezdődött a kiképzés az arra kijelölt hajózóállománynyal. A rendelkezésre álló fegyverzet és célzó-navigációs-rendszerek berendezései lehetővé tették a földi és légi célok megsemmisítését, valamint korlátozott mértékben a légi felderítést is. A kiképzés az eredeti orosz nyelvű szabályzatoknak megfelelően, később ezek lefordított példányai alapján történt. Összesen 12 db együléses "harci"(MF) és 4 (3+1) db "gyakorló harci"(UB) változattal rendelkezett a "SÁMÁN" repülőszázad a pápai repülőbázison. 1996-ban vonták ki végleg a légvédelmi rendszerből. A típus 17 éves magyarországi "történelme" során összesen 5 repülőgépvezetőt és 5 repülőgépet veszített a honi légvédelem. Ebből egyetlen eset volt, ami a harci alkalmazásra történő felkészüléssel hozható összefüggésbe.

 

Szőnyegbombázás

Murádin János Kristóf

Megszokott, kora nyári péntek reggel volt 1944. június 2-án. 9 óra után pár perccel felsivítottak Kolozsvár légiveszélyt jelző szirénái. A járókelők, és munkába sietők nem mentek le azonnal az óvóhelyekre, inkább kíváncsian figyelték az eget, mint máskor is, a jól ismert, Jugoszlávia irányába békésen továbbszálló, szovjet felderítő- vagy futárgépek után kutatva. A front közeledtével, 1944 első hónapjaitól a Felek-tető alatti város légterében "ingázó" szovjet repülőgépek látványa már mindennapos volt. Sokan még a bombázás pillanatáig sem hitték el, hogy Kolozsvár, ez a távoli határváros is megszenvedheti Budapest sorsát.

Számítógép háború II.

Polgár Tamás

Sorozatunk első részében részletesen foglalkoztunk a háborús számítógépes játékok, a szimulátorok és stratégiai játékok technikai fejlődésének 1990-ig elért állomásaival, az addig megjelent eljárásokkal, technológiáival. Most az 1990-től a 3D gyorsítók megjelenéséig tartó időszakot vesszük górcső alá.

Stafétabot

Szepesi József

A pilótaképzés gondjai, létezése - 1938 - óta kísérik a magyar légierő és a honvédség vezetését. Amikor a bledi egyezmény aláírása után a magyar katonai repülés "légierőként" kiléphetett a rejtettségéből, közel 1000 pilótára lett volna szüksége, tekintettel az Európában kialakult feszültségekre, háborús veszélyre. Mivel itthon hiányoztak a szükséges létszám kiképzésének feltételei, Németország segítségét kérték, de a németek saját gondjaikra hivatkozva nem vállalták azt, ugyanakkor a magyar politikai vezetés meghatározó része is ódzkodott a németországi képzéstől. A kritikus pilótahiány megoldására az olaszok ajánlották fel 200 magyar fiatal kiképzését.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

A repülésben több csúcspont is létezik számomra. A legjobban a műrepülést szeretem, meg a kötelékezést. Ha e kettő véletlenül találkozik valamelyik dimenzióban, az már mindennek a teteje. A mostani visszaemlékezés egy olyan alkalomról szól, amikor mindkettő összejött.

A királytigris

Bilik Péter

Hasonló elnevezésük, motorjuk, erőátviteli rendszerük és 88 mm űrméretű lövegük miatt a közkeletűen csak Königstigernek (Királytigris) nevezett Pz.Kpfw. VI Tiger II-t sokan a Tigris továbbfejlesztett változatának tartják. Ez azonban korántsem igaz. Ha már mindenképpen "rokonsági kapcsolatot" kell keresni, akkor a szövetséges harckocsik és páncéltörő lövegek által szinte teljesen sebezhetetlen Királytigris sokkal inkább a Párduc nehézsúlyú változatának tekinthető. Testének és tornyának döntött páncélfalával a majdnem 70 tonnás monstrum sikeresen ötvözte a Tigris tűzerejét a Párduc modern, nagy védettséget biztosító kialakításával.