Archívum - 2004. február

Bazi nagy görög hajtóvadászat

Tőrös István

Tudom, hogy ezzel a nem éppen leányregénybe illő visszaemlékezéssel elveszek két oldalt az olvasóktól, de mentségemre szolgáljon, hogy nagyon sokan kérték, meséljem el az elmúlt két évben velem történteket. Nemrégiben lehetőségem volt a Fővárosi Bíróságon áttanulmányozni az ellenem tett feljelentést követő tanúvallomásokat, jegyzőkönyveket, és az ügy rendőrségi majd ügyészségi, végül - a pótmagánvád elutasítása után - a bírósági lezárásáról szóló dokumentumokat.

Amit most olvasni fognak finoman fogalmazva is tanulságos. Részben mert, megérthetik belőle, hogy a repülés világát nemcsak a minden tiszteletet megérdemlő nagybetűs pilóták népesítik be, hanem a repülőterek környékén megtalálhatók a szárnyalás háttériparának gátlástalan haszonlesői is. Másrészt pedig dokumentumokkal bizonyítva végigkísérhetik harmadik legkedvesebb gyermekem, a TOP GUN magazin csúfos bukását. Ha valaki az alábbi sorok olvasván hitetlenkedve pillant fel a magazinból, megnyugtatom, az itt leírtak dokumentálva megtalálhatók három rendőrségi pecsétekkel hitelesített vastag dossziéban.

Bevetésen a SEM

Kővári László

A címben szereplő típusjelzés nem közismert, a francia Aeronavale vagyis haditengerészeti légierő állományában üzemelő Dassault Super Etendard harci gép modernizált változatait nevezik így. A SEM vagyis Super Etendard Modernisé az évtized végéig marad szolgálatban, akkor a Rafale veszi át helyét az Aeronavale egyetlen repülőgéphordozóján, illetve a Bretagne-ban lévő Landivisiau bázison.

MBDA ASRAAM

Kővári László

A nyolcvanas évek elején a NATO-tagállamok többsége közösen tervezte az amerikai AIM-9 Sidewinder kis hatótávú légiharc-rakéta váltótípusának kidolgozását illetve, rendszeresítését. A munkamegosztás eredményeképpen az USA vállalta a következő generációs aktív lokátoros önirányítású közepes hatótávolságú AMRAAM kifejlesztését, míg az európai szövetségesek feladata lett volna az AIM-132 ASRAAM (Advanced Short Range Air-toAir Missile) létrehozása.

A Légierő igáslova

Gál József

Oleg Konsztantinovics Antonov (1906-1984) a szovjet repülőgépfejlesztők egyik legnagyobbika. A könnyű-, a közepes- és a nehézszállítógép kategóriában olyan típusok fémjelezték a munkásságát, mint az An-2, az An-24/26, az An-22 Anteusz, az An-124 Ruszlán, vagy a gigantikus méretű és teljesítményű An-225 Mrija. Repülőgépfejlesztői életútja a halálán is túlmutatott. Az általa, majd utódai által tervezett géptípusokat a világ minden pontján ismerik, és elismerik, függetlenül attól, hogy az adott országban üzemeltetnek Antonov-szállítókat vagy sem. Véleményem szerint kevesebb azoknak az országoknak a száma a Földön, ahol még nem fordult meg legalább egyszer valamikor, valamilyen Antonov-gép, mint azoké, ahol már járt.

Óriási ráják az égen

Gál József

Az első részben megismerkedhettünk számos olyan próbálkozással, amelyek mindegyike a klasszikus függőleges vezérsík nélküli repülést célozta. Ezek a kísérleti gépek egymástól külsőre jelentősen különböztek, de abban megegyeztek, hogy a méreteik nem haladta meg egy kisebb vadászgép méreteit, sőt egynémelyikük kifejezetten apró volt. A második részben már igazi nagy kaliberű típusok kerülnek terítékre. Most "Jack" Northrop megtestesült álmát, a "csupaszárnyú" bombázókat mutatjuk be, amelyek a maguk nemében páratlanok voltak, de a prototípus állapotnál tovább nem jutottak. Évtizedekkel később, kései leszármazottjuk azonban már ebből a körből képes volt kitörni, és sorozatgyártásra, mi több, fontos hadműveletekben bevetésre is került. Az általuk végzett munka teljes sikert hozott, így az amerikai katonai stratégák a jövőben bizton számíthatnak Northrop legutolsó "csupaszárnyú" gépére, a B-2A Spirit lopakodó bombázóra.

A jövő égi benzinkútjai

Kővári László

2003 decemberében a Pentagon felfüggesztette a következő évek egyik jelentős beszerzési programját, amely az USAF légi utántöltő flottájának korszerűsítését célozta volna.

A különböző anomáliák következtében leváltották a Boeing cég egyes vezetőit, és jelen pillanatban még nem ismert, hogyan alakul a program jövője. Annyi bizonyos, hogy hamarosan meg kell kezdeni a legrégebbi Boeing KC-135E Stratotanker gépek kivonását, amelyek átlagos kora már meghaladja a negyven évet.

A "Merész Sárkány"

Kővári László

2003. augusztus 25-én került sor egy vadonatúj kínai vadászgép első repülésére a Szecsuán tartományban lévő Csengdu repülőterén. A kisméretű könnyű vadász mindössze nyolcperces repülése során meglepően fürgén manőverezett, noha ezen alkalmakkor általában csak nagyon óvatos, enyhe fordulókat szoktak végezni.

Az FC-1 több szempontból is különleges, pl. ennyiféle elnevezése illetve típusjelzése még talán egyetlen más gépnek sem volt. Az első megrendelő, a pakisztáni légierő az általuk (is) nagy sikerrel alkalmazott F-86 Sabre után Sabre II, majd JF-17 Thunder (mennydörgés) néven említi. A fejlesztők eredetileg "Super 7" típusjelzés alatt kezdték a fejlesztést, mivel a gépet a MiG-21-esen alapuló F-7 illetve J-7 váltótípusának szánták. Később változott a megjelölés FC-1-re illetve a közelmúlttól alkalmazzák a "Valiant Dragon" azaz "merész sárkány" nevet.

Szárnyas testőrök

Stefan Degraef és
Edwin Borremans

Franciaország tradícionálisan Európa egyik nagyhatalma, ennek megfelelően jól szervezett és felszerelt hadsereget tartott és tart fenn az ország és tágabb érdekszférája, pl. egyes afrikai területek védelmére. Napjainkban a francia erők jelentős arányban veszik ki részüket a különböző béketeremtő, békefennatartó és humanitárius feladatokból, illetve a nemzetközi terrorizmus elleni harcból.

Szigorúan ellenőrzött repülőterek

Kárpáti Endre

Az évente megtartott NATO Air Meet a legnagyobb európai repülő hadgyakorlat, a 2003-as, Lengyelországban tartott találkozóról a novemberi számban már beszámoltunk. Az eseményen történtek leírása után álljon most itt egy rövid beszámoló arról, hogyan is élte meg a tudósító ezt a hadgyakorlatot.

Gripen testvériség

Kővári László

Úgy tűnik, hogy átmeneti időre megoldódik a Cseh Köztársaság légierejének legnagyobb problémája, miután döntés született arról, hogy az ország tízéves időtartamra 14 db svéd SAAB JAS-39C/D Gripen vadászgépet lízingel. A beszerzés folyamata több "svédcsavar" után zárult le. Először 2002-ben egyezett meg a két ország 24 db Gripen szállításáról 2,2 milliárd euró értékben, egy finoman szólva botrányosra sikeredett tender lezárása után.

Négy európai és amerikai cég ugyanis közben visszavonta ajánlatát, önként kivonultak a tender folyamatából, mivel az nem volt átlátható, és egyértelműen egyetlen cég előnyét illetve érdekét szolgálta. Az utolsó csepp az volt a pohárban, amikor a határidő előtt néhány nappal a csehek saját nyelvükre lefordítva kérték a teljes dokumentációt, aminek elkészítésére már nem volt idő.

A kedvezményezett cég, vagyis a SAAB azonban érdekes módon időre elkészült az anyaggal, mivel ők előbb szereztek tudomást erről az igényről.

A levegő zsoldosai

Horváth Zoltán

"Amikor fivéremmel megépítettük az első, ember szállítására képes repülőgépet, arra gondoltunk, hogy a világ végre olyan újítás birtokába jut, ami lehetetlenné teszi majd a háborúkat. Milyen szép álom volt - és micsoda rémálom lett belőle!" - nyilatkozta 1917-ben az I. világháború borzalmaitól megrendült Orville Wright. Találmányuk katonai alkalmazására azonban már évekkel korábban sor került. A törékeny repülőeszközöket - első ízben harctéri viszonyok között - olyan jól képzett pilóták próbálták ki, akik idegenekként, jó pénzért álltak a háborúskodó felek valamelyikének oldalára. Az emberek irigyelték és csodálták őket, amiért - legalábbis a mendemondák szerint - fantasztikus vagyonokra tettek szert a levegőben kalandozva. Az évtizedek során regényes kép alakult ki róluk: a véres harcmezők feletti viadalokból visszatérve hevesen csapták a szelet a nőknek, öntötték magukba - és ha minden kötél szakadt a benzintankokba - a whiskyt, aztán felcsatolva antantszíjukat, újra csatába mentek. A legenda a mexikói polgárháború káoszában született meg.

Valami Amerika

Kárpáti Endre

Edwards Légitámaszpont. Az Egyesült Államok légierejének és a NASA-nak a legfontosabb kísérleti repülőtere, de akad itt tengerészgyalogos alakulat is. A Légierő Repülőkísérleti Központja október 25-26-án, szombaton és vasárnap tartotta nyílt napját, de az újságírók számára már kedden elkezdődtek az események. Az első napon az aktív aeroelasztikus szárnyú F/A-18-ast mutatták be, a második napon a katonai főpróbát lehetett megtekinteni, csütörtökön egy rekord előkészületeinél lehettek ott a média képviselői, pénteken pedig a statikus kiállításra invitáltak meg. Ezek közül a rendelkezésemre álló idő véges volta miatt a szerdai és pénteki napon kívántam megjelenni.

Rakétakerítés Moszkva körül

Zord Gábor László

Sohasem kerül pont a vita végére, mely azt firtatja, hogy az Egyesült Államok miért dobott le két atombombát Japánra. Akármi is az igazság, a második világháború legvégének mozzanatait Moszkvában már egy új korszak fenyegetéseként értékelték.

Ha a soron következő háborúban el akarta kerülni Hirosima és Nagaszaki sorsát, a Szovjetunió fővárosának megbízható védelemre volt szüksége a nukleáris fegyverek elsődleges hordozójával, az amerikai stratégiai bombázókkal szemben.

A kitaszítottak nemzedéke

Szepesi József

Ha sorba kérdeznénk a napjainkban "menő", vagy magukat annak tartó vitorlázó-repülőket, hogy ki volt Makai Béla, és ha a nevét hallották, mit tudnak róla, az esetek túlnyomó többségében, nagy hallgatás tanúi lehetnénk. A múlt ködébe veszett, hogy 1948-ban a győri "Centenáriumi Vitorlázórepülő Verseny"-en, a legnagyobb magasságot ő érte el és vehette át Dinnyés Lajos miniszterelnöktől az általa alapított tiszteletdíjat. A neve nem szerepel a Repülési Lexikonban, noha ott volna a helye. Nem található a "Ki kicsoda a magyar repülésben" című kiadványban sem, noha a kért adatokat a kiadónak megküldte.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

A motoros géprepülés százéves évfordulóján, 2003. december 17-én száz darab repülőgépből álló kötelék, tisztelgő-díszelgő repülést hajtott végre a magyar aviatika néhány történelmi színhelye fölött. Száz repülőgép takarta be az eget! Lent, a földön lassan felkapcsolják a közvilágítást.

Számítógép háború III.

Polgár Tamás

Az első 3D gyorsítókártyák 1996 vége felé jelentek meg az asztali PC-kben, és ez persze újabb lehetőségeket nyitott a harci játékok előtt. Érdekes módon azonban a műfaj népszerűsége hirtelen csökkenni kezdett, s a szimulátorok szinte teljesen eltűntek. Nézzük, mi történt velük, illetve a másik nagy műfajjal, a stratégiai játékokkal, és hová is tűntek a szimulátorok.

A T-34/85 harckocsi

Bilik Péter

1941 júliusában a Szovjetunió ellen támadó német hadseregek egy olyan harckocsival találták szembe magukat, mely páncélvédettségét, lövegének tűzerejét és mozgékonyságát tekintve jelentős mértékben felülmúlta az alkalmazott német típusokat. Hitler tábornokainak szerencséjére azonban a T-34 típusjelzésű, forradalmian új harckocsiból ekkor még nem állt elegendő mennyiség a szovjet hadvezetés rendelkezésére, sőt a meglévőket is szétszórva, elavult harcászati elméleteket követve vetették be. A háború előrehaladtával azonban a típus egyre nagyobb számban jelent meg a frontokon, ami a német mérnököket arra sarkallta, hogy a szovjet "csodaharckocsi" mintájára megalkossák a Párducot, illetve növeljék a meglévő típusok páncélvastagságát és fegyverzetének hatékonyságát. Mindeközben természetesen a szovjetek sem tétlenkedtek és az egyre erősebb német páncélosok ellensúlyozására megkezdték a T-34 továbbfejlesztését.

A kalóz unokája

Kiss Attila

1963 elején az amerikai haditengerészet vezetése úgy döntött, hogy megújítja az anyahajók támadó gépparkját. A cél egy olyan könnyű szerkezeti tömegű bombázógép létrehozása volt, amely kiegészítené, illetve a későbbiekben felváltaná az - egyébként zseniális - A-4 Skyhawkokat. Igaz, akkortájt állt rendszerbe az A-6 Intruder, illetve az F-4 Phantom, mégis szükségét érezték egy negyedik bombázó kifejlesztésének. Így született a VAL kódjelű pályázat, melynek egyik legfontosabb kritériuma az volt, hogy az új gép teherbírása és hatósugara az A-4E-nél kétszer nagyobb legyen. A tender másik kulcsmondata a csereszabatosság volt, azaz már gyártásban lévő típusok részegységeit is fel kellett a mérnököknek használniuk. A költségmegtakarítás csökkentette a tervezésre szánt munkaórák számát is, ugyanis a hadvezetést sürgette az idő, hiszen az indokínai térségben a vietnami konfliktus egyre határozottabb formát öltött.

Vought A-7E Corsair II

Kovács János

A kit eredetileg a Hasegawa terméke, mely a '80-as évek közepén jelent meg először. Ez az idő azért nem múlt el nyomtalanul fölötte. Nem szúr szemet, de szinte az összes alkatrészen lehet sorját találni. A 23 oldalas, A4-es méretű összeállítási rajz először kicsit sűrűnek tűnt, de némi tanulmányozás után használhatónak bizonyult. Sajnos a felhasználandó festékeket csak Revell kódokban adják meg, ezért aki teheti, próbáljon megbízhatóbb, könnyebben használható után nézni.