Archívum - 2004. március

A légi ágyúnaszád

Kővári László

A méltán híres elnyűhetetlen teherszállító a Lockheed Martin C-130 Hercules változatai közül kiemelkednek a "légi ágyúnaszádok", amelyek az utóbbi közel negyven év háborús konfliktusaiban fontos szerepet játszottak. A speciális feladatokat nagy hatékonysággal, viszonylag olcsón megoldó AC-130-asok érdekes elegyét adják az elavult és a legkorszerűbb technikának, hiszen fedélzeti elektronikájuk mindig az adott kor színvonalán áll, fegyverzetük viszont zömében ősrégi, még a második világháborúból származik.

Az AC-130-as ágyúi

Kővári László

A legnagyobb kapacitású "légi ágyúnaszád" első fegyverei között szerepelt négy db 7,62 mm-es "Minigun" hatcsövű, Gatling rendszerű, elektromos meghajtású géppuska, amelyekhez 1500 db-os rakaszokban összesen tizenötezer db lőszer állt rendelkezésre. A fixen beépített géppuskák lőtávolsága és pusztító ereje nem volt elegendő, további problémát okozott, hogy ha együtt alkalmazták a nagyobb "Vulcan" gépágyúkkal, akkor az eltérő ballisztikai jellemzők miatt csak egy bizonyos távolságból lehetett tüzet nyitni, ellenkező esetben a kétféle fegyver lövedékeinek becsapódási helye között jelentős távolság volt. A "Minigun" géppuskákat hamarosan kiszerelték, azok ideális fegyvernek bizonyultak pl. a harci helikopterek fedélzetén, ahol kisebb magasságból illetve távolságból lehetett tüzet nyitni.

Banana Jet

Gál József

A briteknek az évszázadok folyamán két híres kalózuk is volt. Az első - a híresebb, mondhatni hírhedtebb - Sir Francis Drake volt, kinek nevét a XVI. században a tengerek és óceánok hajósai félték. Ez utóbbi azonban már egy repülőgéptípus, a Blackburn tervezte Buccaneer, amely hosszú időn keresztül a Royal Navy (RN) legkomolyabb csapásmérő gépének számított.

Sivatagi kalózok

Gál József

A Buccaneer-típus ismertsége elenyészik az azonos kategóriájú társai - mint pl. az A-6 Intruder, A-7 Corsair vagy a Tornado - mögött, habár több mint 30 éven keresztül szolgált a Royal Navy, majd a Royal Air Force állományában. A nagy horderejű konfliktusokból rendre kimaradt, így nem csoda, ha bizonyos fokú ismeretlenség veszi körül. Az egyetlen, egyben legkomolyabb megmérettetésére - még ha csak tíz napig is - az 1991 januárjában kitört első Öböl-háborúban került sor. A Kuvaitot megszálló Szaddam Husszein fegyveres erői ellen nagyszabású koalíciós hadsereg verbuválódott. Ebben a szövetséges erőben jutott szerephez a Hawker Siddeley (korábban Blackburn) Buccaneer, a kalóz. A harci alkalmazásuk néhány jellemző momentumát mutatjuk most be.

Az igazi rang-adó

Szita Róbert

Az írott és az elektronikus média sok esetben nem ad hiteles képet a Magyar Honvédség kiképzettségi szintjéről. Egy-egy kiemelt feladatra, különleges küldetésre koncentrálva mutatja be a kor katonájának hazai és nemzetközi feladatait. Ugyanakkor a hétköznapok sokkal meghatározóbbak; ezek hozzák elő a tanulságokat, az esetleges hibákat.

A csapatélet, a kiképzés helyi tapasztalataiból, sikereiből és kudarcaiból táplálkoznak a már évek óta meglévő, de a vadonatúj több száz fős misszióink is, emellett ezekre épülnek két- és többoldalú katonai kapcsolataink, hazai mindennapjaink is.

De vajon hogyan válik a magyar szárazföldi katona kiképzetté, nemzetközi, NATO-mércével mérve is jól felkészültté? Ennek jártunk utána a szárazföldi csapatok kiképzéséért felelős avatott szakértő, Nagy Tibor dandártábornok segítségével.

Fegyvertender

Kővári László

2004 folyamán eldől, hogy "milyen karmai lesznek a Griffeknek", azaz kiválasztásra kerülnek a Magyar Légierő JAS-39 Gripenjeinek fedélzeti fegyverei. Mint ismeretes, a kormány összesen 28 milliárd forintot szán (kb. 135 millió dollár) a fegyverzetre, de két részletben. A következő hónapokban 19 milliárd sorsáról döntenek, míg a fennmaradó 9 milliárdot már a 2006-ban megválasztásra kerülő kormányzat költi majd el.

A beszerzést a gépek rendszerbe állításához, illetve a harckészültség elérésének idejéhez kívánják igazítani, azaz a gépek érkezésekor, vagyis 2006-ban még nem lesznek itt a fegyverek.

35 millió dolláros Radarszem

Zord Gábor László

Az ötvenes évek Moszkvája után ezúttal a Csendes-óceán északi részére, a barátságtalan Aleut-szigetek egyik apró "sziklájára", Shemya-ra utazunk, a hatvanas évekbe ugorva. Az amerikai haderők itteni létesítményeikkel figyelték meg azokat a Kelet-Európából és Közép-Ázsiából indított szovjet interkontinentális rakétákat, amelyek a közeli kamcsatkai lőtéren csapódtak be. Az érdeklődés nem volt véletlen, hiszen ezek a fegyverek pusztították volna el a Nyugat vezető hatalmának nagyvárosait, ha a hidegháború felforrósodott volna.

40 méter az élet!

Kővári László

Lezárult a vizsgálat az USAF Thunderbirds műrepülő csoportjának 2003. szeptember 14-én bekövetkezett balesetével kapcsolatban. A 2004. január 21-én megtartott sajtótájékoztató szerint a Cristopher Stricklin százados által vezetett gép "humán faktor", vagyis emberi tényező miatt semmisült meg. Ez esetben azonban nyugodtan alkalmazhatjuk az esetek többségében kerülendő, vagy legalábbis óvatosan kezelendő pilótahiba kifejezést, mivel itt egyértelmű tényekkel állunk szemben.

Tengeralattjáró- vadászok

Stefan Degraef és Edwin Borremans

1996. július 25-én új korszak kezdődött az angol Királyi Légierőben a Nimrod MPA gépekkel repülő szűkebb közösség számára.

Aznap Michael Portillo honvédelmi miniszter jóváhagyta az angol repülőgép ipar számára is nagy jelentőséggel bíró RMPA (Replacement Maritime Patrol Aircraft) programot, amely a jelenleg szolgálatban álló régi Nimrod MR.2 MPA gépek leváltását célozta.

A megbízást hazai cég, a British Aerospace kapta.

Tűzkeresztség

Kiss Dezső őrnagy

Százasok! Szolgálati sorrendben jelentsék a menetkészséget! - Töri meg a rádió a csendet a Mercedes teherautó fülkéjében. Épp csak elhelyezkedtünk a hármunknak egyébként nem túl kényelmes helyen. Fegyvereink töltve, biztosítva, védőfelszerelés rajtunk, útra készen várjuk az indulási parancsot. Sándor beindítja a motort, majd miután mindenki jelentette a menetkészséget, felhangzik a "Százasok! Előre!" vezényszó. Kezdetét veszi a Magyar Honvédség Szállító Zászlóalj eddigi legösszetettebb, távolságban, időtartamban egyaránt leghosszabbra tervezett szállítási feladata.

A kihívás napja

Horváth Zoltán

Az amerikaiak Nagy-Britanniába települt 8. légi hadserege 1944. március 6-án küldte első ízben gépeit Berlin ellen. A várost a hajózók egymás között csak "nagy B"-nek hívták. A nagyszabású vállalkozás során okozott károk nem álltak arányban az elszenvedett veszteséggel. A légierő berkeiben azt sokáig a háború egyik legsúlyosabb érvágásaként tartották számon. Az éppen 60 éve végrehajtott légi támadás mégis mérföldkövet jelentett, mert arra figyelmeztette a németeket, hogy attól fogva már nem létezik olyan cél, ami vagy olyan távol feküdne Angliától, vagy annyira erősen védett lenne, hogy megmenekülhet a nappali, precíziós támadásoknak mondott szőnyegbombázásoktól.

Valami Amerika

Kárpáti Endre

Előző este Edwardstól nem messze egy hotelban szálltam meg. Itt csatlakozott hozzám a két barátom, így szombat reggel együtt léptünk be a bázis nyílt napjára. Elkezdtünk végigmenni a statikus soron, de csak a töredékéig jutottunk, amikor a médiaközpontban ismét sor került a biztonsági eligazításra. Ugyanis ma is biztosították a helyet a pálya mellett, de nem csak az újságíróknak, hanem azok vendégeinek is. Mivel most sokkal többen voltunk, ezért az eligazítás is kicsit komolyabb volt, még azzal is megfenyegettek, hogy elveszik attól a filmeket, aki a Déli Bázisról felvételeket készít, illetve felkértek arra, hogy azokkal a "bazi nagy objektívekkel" ne fényképezzük le hátulról a Raptort. A már ismert úton ismét eljutottunk a pálya mellé, ahol leparkolás után elővettük az összecsukható foteljeinket, és letelepedtünk a betontól úgy negyven méterre. Repülőmérnök barátom az első gép felszállása után mormogott valami párhuzamról a Paradicsom és e között a hely között, de szerintem néhány üveg hideg sör még hiányzott a képből...

Az M4 Sherman harckocsi

Bilik Péter

Az M4-es Sherman egyike a világ egyik legismertebb harckocsijainak. A II. világháború minden hadszínterén bevetett típus mára ugyanolyan legendává vált, mint a szovjet T-34, vagy éppen a német Párduc. Sokoldalúságát és megbízhatóságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a Shermant több változatban gyártották, mint addig és azóta bármely más harckocsit, valamint hogy a típus az orosz sztyeppéktől Normandián át az észak-afrikai sivatagig, Koreától a Közel-Keletig mindenhol megállta a helyét és még évtizedekkel gyártása után is képes volt eredményesen felvenni a harcot a generációkkal fiatalabb típusokkal.

A Margaréta-hadművelet

Számvéber Norbert

A magyar kormány már 1942 nyarán elkezdte, és 1943-ban tovább folytatta diplomáciai puhatolózásait egy lehetséges béke érdekében az angolszász hatalmakkal. Ez a német hírszerzők előtt sem maradt titokban. Magyarország megszállásának gondolata a német hadvezetésben már az 1943. júliusi olasz fegyverletételt követő hetekben megfogalmazódott. Olaszország viszonylag váratlan és gyors kiválása a német szövetségi rendszerből arra kényszerítette a Harmadik Birodalom döntéshozóit, hogy Magyarország és Románia esetében már előre felkészüljenek egy hasonló fordulatra.

Harci ugrás Kongóban

Zsig Zoltán

1964-ben, Afrika szívében, a kongói Sanleyville városát (ma Kisangani) kormányellenes lázadók foglalták el. Sötét rémuralom vette kezdetét. Több száz helyi lakost mészároltak le és a külföldi, főleg belga személyek legyilkolása is megkezdődött. A közvetlen életveszélybe került külföldiek megmentése gyors katonai beavatkozást tett szükségessé. Ezt a belga kormány vállalta fel és amerikai segítséggel a Para-Commando ezredét küldte a túszok kimentésére.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

A kilencvenes évek elején, tavaszi, nyári délutánokon néha fel-feltűnt a farkashegyi légtérben három repülőgép. Ék alakban érkeztek Budakeszi felől, pályatengelybe fordultak és behelyezkedtek az alacsony áthúzáshoz. Nem zárkóztak összébb, mert ők mindig olyan szorosan repültek, ahogyan a kötelékrepülés nagykönyvében írva vagyon. Amint eltűntek a Szekrényes mögött, a reptériek elragadtatásuk jeleként az alkalomhoz illő konszolidált káromkodásokkal díjazták a manővert. Ez a varázslat volt az Aerotriga.

Számítógép háború IV.

Polgár Tamás

Történetük kezdetén a játékprogramok valóban játékok voltak. Gyerekeknek készültek, egyszerűek voltak, és nem is kerültek sokba. Ma azonban egy komolyabb játékprogram fejlesztése egy hollywoodi film készítéséhez hasonló, és a költségek is gyakran megközelítik azt. A játékprogram-iparban dollármilliárdok forognak, egy-egy játék már akár három-öt évig is készül. A piacot szigorú elvárások és szűk lehetőségek korlátozzák. Cikksorozatunk negyedik, befejező részében pillantsunk a kulisszák mögé. Hogyan készül el egy modern háborús játék, mint az Operation Flashpoint, a Battlefield 1942 vagy az Il-2 Sturmovik?

A légcsavaros nyílvessző

ifj. Rácz László

A német repülőipar legkevésbé hagyományos, dugattyús motoros vadászgépe kétségkívül a Do 335 Pfeil (Nyíl) volt. Egyik hajtóműve az orrban a szokásos húzólégcsavart, a másik - a törzsben elhelyezve -, hosszú tengelyen át a farokrész mögötti tolólégcsavart hajtotta meg. Az ötlet Dr. Claude Dorniertől származott, aki 937-ben tervezte meg a gép kisléptékű változatát, a Göppingen Gö-9-et. Ennek kísérleti repülései annyira sikeresek voltak, hogy azonnal megkezdték a Do 231 együléses romboló dokumentációs munkáit.