Archívum - 2004. május

Bevetésen a Nyíl és a Tű

Kővári László

Az utóbbi időben többször is az újságok címlapjára kerültek az orosz gyártmányú hordozható légvédelmi rakéták, amelyekkel terrortámadásokat intéztek polgári utas- illetve teherszállító repülőgépek ellen. Irakban az ellenálló csoportok folyamatosan veszélyeztetik a repülésbiztonságot vállról indítható rakétáikkal, amelyek már számos helikopter és repülőgép lezuhanását illetve súlyos sérülését okozták.

A Zvezda H-25 rakéta

Kővári László

A Szovjetunióban az ötvenes évektől kezdve elsősorban nagyméretű és nagy hatótávolságú nukleáris töltetű repülőgép-fedélzeti rakétákat fejlesztettek, viszont nem fordítottak kellő figyelmet a kisebb, vadászbombázók fedélzetéről bevethető földi célok elleni irányított eszközökre.

Délibáb a jeges tengerek felett

Gál József

A hat európai ország által közösen fejlesztett új generációs kis hatótávú légiharc-rakéta különösen érdekes lehet számunkra, mivel az elvileg szóba jöhet a néhány év múlva rendszeresítésre kerülő Gripen vadászgépeink fegyverzeteként.

A "radargyilkos"

Gál József

Az 1960-63-as időszakban Nyugat-Európa két legjelentősebb repülőgépgyártó állama, Nagy-Britannia és Franciaország fegyverfejlesztési szerződést kötött. Ebben a stratégiai szövetségben angol részről a HSD, míg francia részről a Nord Aviation és a Matra vett részt.

Hind de luxe

Zord Gábor László

Lapunkban többször beszámoltunk már a Honvédség Mi-24-es harci helikoptereinek korszerűsítésével kapcsolatos ajánlatokról. Ezúttal a korszerűsítés lehetséges követelményrendszerét és a fegyverzet korszerűsítésének kérdését tekintjük át, különös figyelemmel két európai rakétatípus, a Mistral ATAM és Brimestone integrálásának lehetőségére.

Az európai uniós
határok őrzői

Szita Róbert

Az 1980-as évek elején gyermek voltam még, így nem nagyon értettem, hogy szüleim a rábafüzesi vagy éppen a búcsúi határátkelőhöz érve miért váltak mindig a megszokottnál egy kicsit aggodalmasabbá. Becsületesek voltak, nem volt náluk csempészáru sosem, mégis - ha jól emlékszem - összeszorult a gyomruk, ha a fegyverrel szolgálatot ellátó határőrt megpillantották. "Akkoriban ez így volt természetes..."

Cope India 04

Kővári László

2004 februárjában nem mindennapi eseményre került sor az indiai légierő Gwalior légibázisán. Az Új-Delhitől 320 km-re délnyugatra lévő katonai repülőtéren amerikai harci gépek jelentek meg, de természetesen nem hívatlanul, hanem egy hosszú szervezés és egyeztetés után realizálódó egyezmény megszületése után, közös hadgyakorlat végrehajtása céljából.

A visszaszámlálás évei

Tőrös István

Március végén Jaap de Hoop Scheffer, az észak-atlanti szövetség nemrég hivatalába lépett főtitkára, Medgyessy Péter miniszterelnök és Juhász Ferenc honvédelmi miniszter a Parlamentben közösen fújta el fél évtizedes tagságunkat jelző 5 szál gyertyát a kék NATO tortán.

A nemzet szárnyai

Kevesebb mint két év múlva, 2006 elején új korszak kezdődik a magyar légierő történetében, amikor megérkeznek Kecskemétre az első JAS-39 többfeladatú harci gépek. Leendő gépeink gyártási programja már folyik, a többi exportra szánt példánnyal együtt. A svéd légierőben hamarosan már csak ez lesz az egyetlen szolgálatban maradó harci típus, amely azonban a szükséges feladatok mindegyikét képes magas szinten ellátni.

Friendly Fire

Kővári László

2004 elején furcsa kereset érkezett az Európai Emberijogi Bírósághoz. Az 1996. október 8-án nyomtalanul eltűnt török Nail Erdogan százados szülei gyilkosság vádjával indítottak pert a görög légierő egyik pilótája, Thanos Grivas ellen.

De miért is foglalkozunk ezzel a bűnügynek látszó esettel? Nagyon egyszerű, az Égei-tenger felett rendszeresen történtek, illetve történnek napjainkban is olyan vélt, vagy valós légtérsértések, amelyeket követően szabályos "légi harcokra", néha pedig fegyverhasználatra is sor kerül görög és török harci gépek között. Egy ilyen esettel hozható kapcsolatba a török pilóta eltűnése.

Az óceánrepülés úttörői

Horváth Zoltán

Immár 85 esztendeje annak, hogy - 1919. május 8-án - 18 amerikai haditengerész nekivágott az Atlanti-óceán első átrepülésének az Új-Fundland - Azori-szigetek - Portugália útvonalon. A táv leküzdésére három, Curtiss gyártmányú, fa és vászon építésű, sérülékeny repülőcsónakkal vállalkoztak. Utánuk bő egy hónappal két brit is felkerekedett, hogy hasonló konstrukciójú, Vickers-cég építette bombázójukkal - szintén Új-Fundlandból startolva - leszállás nélkül eljussanak a Brit-szigetekre.

A sziklabarlang féltett kincsei

Polgár Tamás

A Kínai Népköztársaság légiereje a világ egyik legellentmondásosabb légi hadereje. Kötelékében megtalálhatók az ötvenes évek szovjet technikáját képviselő gépek, saját fejlesztésű és gyártású eszközök, illetve a jelenleg elérhető legkorszerűbb vadászgépek egyaránt. Maga a repülőgépipar is hasonlóan összetett képet mutat: többek között gyártják a MiG-21-es továbbfejlesztéseit és az An-2-est éppúgy, mint licenc alapján a Szu-27-est vagy az Embraer 145-öst, de fejlesztenek élvonalbeli vadászgépeket (J-10, FC-1/JF-17) is.

A legyezők éneke

Zord Gábor László

Amikor az ötvenes évek közepétől az Sz-25-ös rendszer formájában szolgálatba állt Moszkva körül Hruscsov "rakétapalánkja", már javában folytak egy másik, sokkalta rugalmasabban alkalmazható komplexum, az Sz-75-ös telepítésének előkészületei is. Ekkor még nem sejtette senki, hogy ez utóbbit - mint a legismertebb szovjet légvédelmi rakétarendszert - később valóságos folklór övezi majd az amerikai oldalon.

Fegyverbarátság

Polgár Tamás

Az I. világháborút követő trianoni békeszerződés katonai vonatkozású korlátozó intézkedései miatt a magyar katonai vezetés csak Magyarország fegyverkezési egyenjogúsítása után, 1938-tól kezdhette meg a M. Kir. Honvédség páncélos fegyvernemének kifejlesztését. Azért, hogy a honvédség fegyverellátását minél jobban függetlenítsék a külső tényezőktől a hazai páncéljárműgyártás mellett döntöttek.

A szibériai garnizon

Szepesi József

A Magyar Légierő, története során két - de lehet, ha az 1951-es politikai tisztogatást is figyelembe veszem, hogy három - ízben került szembe égető ugyanakkor a legsürgősebben megoldást követelő pilótahiánnyal. Első ízben 1938-39-ben, amikor a bledi egyezmény aláírása után kiléphetett a rejtettségéből.

Van képünk hozzá!

Sztraka Ferenc

A Bakony Harci Helikopter Ezred éveken át "Nyílt nap" fedőnévvel ügyesen álcázott repülőnapokat rendezett a szentkirályszabadjai reptéren. Ezek a különlegesen jó légkörű, igazi repülős ünnepek a külföldi részvevők tekintetében nem voltak összehasonlíthatók a kecskeméti bemutatókkal, de hangulatukban bármelyik nagy rendezvénnyel állták a próbát. Magam is ott gerjesztettem a feszültséget e repülőnapok Kármán-féle örvénysorában, és jutott élmény bőven. Szórom őket frutti helyett.

Tamiya Tank Trailer

Forintos Kálmán

A II. világháborúban a hadviselő felek speciális járművekkel szállították a sérülés vagy meghibásodás miatt mozgásképtelenné vált és a helyszínen nem javítható tankjaikat a hátországban működő bázisokra. Ilyen feladatot látott el az angol Scammell, az amerikai Dragon-Wagon, valamint a mostani tesztünkben szereplő Sd.Ah. 116 jelzésű különleges utánfutó is.