Archívum - 2004. június

Bevetésen: az indiai MiG-21-sek

Kővári László

A hatvanas évek elején már nem számítottak ritkaságnak a szuperszonikus vadászgépek, legalábbis a NATO illetve a Varsói Szerződés tagállamainak légierőiben. A kevésbé fejlett illetve szűkös anyagi forrásokkal rendelkező országok közül csak kevés engedhette meg magának a költséges új fegyverkategória beszerzését, hacsak nem voltak erre rákényszerülve külső fenyegetés miatt.

A GS-23 gépágyú

Kővári László

A fedélzeti tűzfegyverek által alkalmazott lőszertípusok több évtizedes tapasztalat alapján alakultak ki. Kezdetben géppuskákat használtak a légi harcokban, de ezeknek egy idő után már nem volt kielégítő az átütő ereje, illetve lőtávolsága, így egyre nagyobb űrméretű fegyverek jöttek létre.

Balalajkából Sztradivári

Kővári László

Sokak szerint az orosz repülőgépipar egyik legjobban sikerült produktuma volt a ma már elavultnak tekinthető MiG-21-es. A könnyű, kisméretű vadászgép a világon legnagyobb mennyiségben gyártott szuperszonikus típus, és az egyre újabb kínai változatok is azt bizonyítják, hogy még mindig van benne továbbfejleszthetőségi potenciál.

A Z-szárnyú sirály

Gál József

A Fairey tervezte Gannet egy igen extrém külsejű repülőgép főként akkor, amikor a szárnyait felhajtja. Repülős berkekben két mondás is tartja magát. Egyesek úgy vélik, hogy nincs csúnya repülőgép, csak nem jó irányból nézed. Erre a vélekedésre a Gannet azonban már-már rácáfol. A másik mondás viszont úgy tartja, hogy ez a repülőgép olyan csúf, hogy már szép. Az esetünkben maradjunk annyiban, hogy a Gannet egy érdekes konstrukció.

Code-ról kódra

Gál József

Többéves adósságunkat törlesztjük most, amikor átfogó jelleggel - természetesen a teljesség igénye nélkül - ismertetjük az amerikai repülőcsapatoknál használt általános kódrendszereket, amelyek alapján beazonosíthatóvá válik egy-egy alakulat, repülőgép-típus, feladatkör stb.

Elektronikus porszívók

Zord Gábor László

Sorozatunk előző részében kiderült, hogy az SA-2-es (Sz-75-ös) légvédelmi rakétakomplexumok az U-2-es incidenst követően a vietnami hadszíntéren gyakorolták a legmélyebb benyomást az amerikai haderőre. Ugyanezen a hadszíntéren fordult elő első ízben, hogy a stratégiai elektronikus hírszerzéssel foglalkozó eszközök információit a kor nyújtotta lehetőségek határain belül közvetlenül a harcot megvívók szolgálatába állították.

A betonbomba

Kővári László

A háborús konfliktusok sajnálatos velejárója, hogy számos esetben ártatlan civilek is áldozatul esnek. Itt most nem a boszniaihoz hasonló módszeres népirtásra gondolunk, hanem véletlen balesetekre, amikor a katonai célpontok közelében lévő polgári létesítmények semmisülnek vagy sérülnek meg.

Akiért a harang szólt

Dr. Ravasz István búcsúztatója

"Assisi Szent Ferenc mondta egyszer: ha a császárral beszélhetnék, elrendeltetném vele, hogy a pacsirtáknak karácsony estéjén magot szórjanak a havas utakra, hadd legyen részük ünnepi lakomában. A szent napon milyen szörnyű dolog, a napsugárhoz és nyári bőséghez szokott pacsirtáknak szállni havas utak, dérütött mezők, hófehér földek felett. Ha egyáltalán tudna énekelni, mit énekelne egy árva pacsirtapár ilyenkor, mit énekelne ilyenkor a pacsirta párjának lehullott teteme felett? Utolsó dal a megfagyott világban..."

NFTC négyes fázis

Stefan Degraef és
Edwin Borremans

Kevesebb mint két év múlva, 2006 elején új korszak kezdődik a magyar légierő történetében, amikor megérkeznek Kecskemétre az első JAS-39 többfeladatú harci gépek. Leendő gépeink gyártási programja már folyik, a többi exportra szánt példánnyal együtt. A svéd légierőben hamarosan már csak ez lesz az egyetlen szolgálatban maradó harci típus, amely azonban a szükséges feladatok mindegyikét képes magas szinten ellátni.

Kötelékrepülés

Zord Gábor László

Áprilisban hét új taggal bővült a NATO. Miként általánosságban a haderők, úgy specifikusan a légierők vonatkozásában sem állítható, hogy a lépés erősítette volna a szövetséget. Az új tagok - csakúgy, mint az 1999-es csatlakozási hullámban bejutottak - forráshiánnyal küzdenek, ezenfelül védelmi politikájukban még nem dominál a közép- és hosszú távú tervezés igénye.

A "Siklólovagok" támadása

Horváth Zoltán

A Csatorna titeket megállíthat, de bennünket nem! - hirdették a krétával felírt, öles betűk a 13-as oldalszámú vitorlázógép törzsén. Valamivel hátrébb, kisebbekkel ez állt: Nem felejtünk Coventry, Plymouth, Bristol és London! Fritzek, most mi jövünk!

Jó széllel francia partra

Tőrös István

Az ezredforduló egy kaptafára készülő akciófilmjein nevelkedett generáció kalandvágyó világjárói biztos kissé csalódottan állnának meg Normandiában, Bénouville város mellett a caeni-csatorna két partját összekötő mozgatható híd felhajtójánál.

Végzetes tévedés

Sárhidai Gyula

1944 júniusában a Magyar Királyi Honvéd Légierő egy Me 210 Ca-1 típusú gyorsbombázó gépe (4-én vagy 13-án) Hajdúböszörményből felszállt, de feladatáról nem tért vissza. Pilótája herceg Odescalchi Miklós tartalékos repülő hadnagy, rádióslövésze Bajusz Ferenc szakaszvezető volt.

Az amerikai szezon

Sisa András

Bár a magyar politikai és katonai vezetés már 1941. április 11-én a hadbalépés mellett döntött - sőt, nehezen magyarázható módon a Bárdossy-kormány december 12-én hadat üzent a távoli Egyesült Államoknak is - a háború okozta hátrányok évekig alig voltak érezhetők.

Csillagtérkép

Hangodi László

Sosem látott csodamadár rémisztett rá azon az éjszakán a Balaton part nádi- és vízi világának szendergő lakóira, amint zúgva-kerregve, hatalmas toccsanással vágódott bele a partközeli vízbe, majd fortyogó-sziszegő bugyborékolással merülni kezdett, miközben izgatott emberalakok kapaszkodtak elő gyomrából a hűvös tavaszi éjen.

Erőltetett menet

Lippai Péter

A német véderő (Wehrmacht) három haderőnemét a szárazföldi csapatok (Heer), a légierő (Luftwaffe) és a haditengerészet (Kriegsmarine) alkották. A fegyveres SS (Waffen-SS) arcvonalban harcoló alakulatai a szárazföldi haderőnem irányítása alatt kerültek bevetésre, de mindvégig megőriztek egyfajta önállóságot azáltal, hogy szolgálatilag Heinrich Himmlernek, az SS birodalmi vezetőjének alárendeltsége alatt álltak.

A Pingvin szárnyalása

Szepesi József

Interjúm alanya - Szabó János (pilótazsargonban Pingvin) nyugállományú Malév-kapitány - joggal mondhatja magáról, hogy életének aktív szakasza izgalmas, mozgalmas, élményekben rendkívül gazdag, összességében irigylésre méltóan szép volt.

Utasszdállítóból lett bombázógép

Nagy Sándor

A Heinkel He-111-es a német légierő legnagyobb darabszámban (7000) gyártott nehézbombázója volt. Pályafutását azonban mint utasszállító és postagép kezdte. A prototípus 1935. március 12-én emelkedett a levegőbe Gerhard Nitschke kapitány irányításával.