Archívum - 2004. augusztus

Az "Öreg Sas" újjászületése

Kővári László

Napjainkban ritkán jelennek meg új harci repülőgéptípusok, mivel azok fejlesztése egyre bonyolultabb, egyre költségesebb, és ezt még a gazdag országok közül is csak néhány engedheti meg magának. A már régóta üzemben álló sikeres típusok új igények alapján történő korszerűsítése költséghatékonyabb, néhány részterületet kivéve a "régi" gépek képességei a legmodernebbekével válnak összevethetővé sőt, akár felül is múlhatják a később kifejlesztett, és ezért korszerűbbnek hitt harci gépeket. Ez történik most a már többször "leírt", de megújulásra képes Boeing F-15-össel is.

A "Smokewinder"

Kővári László

Szakítva eddigi hagyományainkkal a "repülőgép-fedélzeti fegyverek" sorozatunkban most nem fegyvert, hanem egy azokhoz csak hasonló eszközt ismertetünk, amelyet azonban "látásból" jól ismer olvasóink többsége.

A Csillagharcos búcsúja

Kárpáti Endre

Az olasz légierő az idén kivonja hadrendjéből az utolsó Lockheed F-104 Starfighter vadászgépeit. A típus utolsó üzemeltetőjeként az első repülés ötvenedik, illetve a rendszeresítés negyvenedik évfordulója alkalmából Starfighter világtalálkozót és nyílt napot rendeztek Róma mellett, Pratica di Mare repülőterén.

A "hazaáruló" Patriot rókája

Kővári László

Az amerikai Raytheon Patriot légvédelmi rakétakomplexum 1991-ben vált világhírűvé, amikor bevetették az iraki hadsereg által szaúdi és izraeli célpontokra indított Scud rakéták ellen. Az akkori sajtóhírek fényes sikerről számoltak be még annak ellenére is, hogy a televíziós tudósítások komoly károkról számoltak be a lakott területeken.

Hagyaték

Zsig Zoltán

A Szaddam Huszein vezette Irak, 1990-re bolygónk ötödik legnagyobb haderejét hozta létre. Ehhez hatalmas mennyiségű haditechnikai eszközt vásárolt különböző országokból. A fő fegyverszállító a Szovjetunió, Kína és Franciaország volt, de rajtuk kívül számos más ország is hajlandó volt jó pénzért eladni szinte bármit.

A Tonkini incidens

Gál József

Már negyven éve annak, hogy az amerikai flotta USS Maddox (DD 731-es lajstromú) rombolóját máig tisztázatlan körülmények között, az akkori Észak-Vietnam partjai közelében, a Tonkini-öbölben támadás érte, melyben a hadihajó sérülést szenvedett. Az incidens bekövetkeztével kapcsolatban több, egymásnak ellentmondó magyarázat látott napvilágot. Megnyugtató, megcáfolhatatlan bizonyítékokkal természetesen mi sem szolgálhatunk, de néhány dolog bizonyos, melyek közül a legfontosabb, hogy a CIA keze vastagon benne volt. Az évforduló kapcsán felelevenítjük az eseményeket, amelyek ürügyül szolgáltak az Egyesült Államok tevőleges beavatkozására a vietnami belháborúban.

Fehér csillagos Fishbed

Gál József

Évtizedeken keresztül tartotta magát az a hír - amit sem nem cáfoltak, sem nem erősítettek meg az amerikai hivatalos szervek -, hogy az Egyesült Államokban titkos kísérleteket folytattak különféle MiG-típusú vadászgépekkel. Az első beismerő vallomás, fotókkal alátámasztva, 1998 márciusában jelent meg. Ezeken a képeken egy amerikai felségjelű MiG-21F-13 Fishbed-C elfogóvadász látható földön, illetőleg repülés közben.

Csúcs ez az érzés!

Zsig Zoltán

A katonai ejtőernyősöknek a nagy- és kis magasságból történő ugrás egyaránt széles alkalmazási lehetőséget biztosít. Alig pár száz méterrel a föld felett elhagyni a helikopter vagy repülőlőgép fedélzetét, vagy csak ilyen kis magasságban nyitni az ernyőt, az szinte azonnali földet érést jelent a felderítőnek. Ilyenkor kevés az esélye, hogy felfedezik az ejtőernyő kupoláját, biztonságosabban lehet megkezdeni a feladat végrehajtását az ellenséges vonalak mögött.

Légi utántöltés közben a toalett használata tilos!

Stefan Degraef és Edwin Borremans

A kilencvenes évek elejétől, a hidegháború befejezése után a nyugati katonai doktrínák alapvetően megváltoztak. Addig a légierők elsődleges feladata a nagyarányú szárazföldi akciók támogatása volt, azóta viszont inkább a korlátozott erőkkel, de csúcstechnikával végzett béketeremtés-békefenntartás került az előtérbe. Az ellenséges erők "ellenőrzés alá" vételét követően minimális létszámmal lehetséges stabilizálni a helyzetet. A légi akciók sikere elképzelhetetlen stratégiai szállítási kapacitás és légi utántöltő gépek nélkül, a feltételek együttes biztosítására állították szolgálatba az angol RAF kilenc "széles törzsű" Lockheed Tristar-ját, amelyek honi bázisa Brize Nortonban található, húsz mérföldre nyugatra Oxfordtól.

SIAD '04

Gál József

Nagy várakozással tekintettem a már tradicionálisnak mondható 2004-es pozsonyi repülőnap elé. Az is tradicionálisnak számít, hogy a programok szervezése magas színvonalat képvisel, így az évek során a SIAD Kelet-Európa egyik legjelentősebb repülős találkozójává vált. A felfokozott várakozás - a hagyományok miatt - jogos volt, ezért a nap végén annál nagyobb csalódással hagytam el a kiállítási területet. Az első csalódási érzés után persze valamelyest változott az összkép, de a konklúzió maradt: lesz ez még (újra) jobb is.

A Luftwaffe"Üstököse"

Horváth Zoltán

"Valamelyik nap Wolfgang Späte, az átképző alakulat parancsnoka Kometjében felszállási engedélyre várt, mikor három Messerschmitt Bf-109 bukkant fel és húzott át repterünk felett. Legalább harmincan - pilóták, szerelők - voltunk a közelben, hogy figyeljük a mindig látványos startot. Ámulatunkra az őrnagy, rögtön a felemelkedést követően már a nyakukon is volt. Mindahányat könnyűszerrel leszedhette volna! Persze ők is megpróbáltak mögéje kerülni, de a Komet - hatalmas tolóerejének és rendkívüli manőverező képességének köszönhetően - ebben rendre megelőzte őket. Nagyon fellelkesített bennünket, hogy mire képes ez az új gép, hiszen a látottak szerint ugyanígy körülrepülhette volna az ellenség bármelyik vadásztípusát is." A ma már 94 esztendős Rudi Opitz ekként emlékezett a Messerschmitt Me-163 Komet történetének egyik, számára emlékezetes epizódjára. Az akkor 30-as éveit taposó berepülőpilóta, társaival együtt a levegő harcosainak új generációját képviselte. Olyanokét, akik lángokat okádó szerkezeteket meglovagolva indultak csatába.

Mindhalálig Normadia

Tőrös István

Számunkra az összes művészetek közül legfontosabb a film! - fogalmazta meg próféciáját a múlt század elején egy nagy szovjet(orosz) ideológus. Ebben - kivételesen - igaza volt. A filmek hozták a nézők milliárdjai számára kézzelfogható közelségbe a múltat, jelent és jövőt, elborzasztva, tanítva vagy éppen szórakoztatva az embereket. A filmkészítés nagy varázslat. Amit - és főleg ahogy - az alkotók celluloidra vagy az utóbbi évtizedekben videoszalagra rögzítettek az elmúlt évszázadok történelmi - esetünkben hadtörténelmi - eseményeiről, az a moziból kilépő nézők szemében máris a megtörtént és átélt valóság volt.

Határ a csillagos ég

Mi, magyarok - ahogy mondani szokás - ott vagyunk a világ minden táján. De első hallásra biztosan meglepően hangzik, hogy az amerikai haditengerészet sem tudja nélkülözni egy magyar ember keze munkáját. Pedig így van. Bálint József ugyanis olyan berendezéseket gyártott, mellyel még napjainkban is a repülőgép-hordozók fedélzetén a gépekhez szállítják a rakétákat, bombákat. Vállalata gyártósorairól lekerült alkatrészek kerültek beépítésre az F-16-os és F-18-as vadász és a C-17-es szállítógépekbe is. Az Öböl-háború bevetéseire készülő hadihajói mellett a világűrben is letette névjegyét az egykori erdélyi esztergályos. A Mars bolygóról információkat továbbító szonda nem kevesebb, mint hét alkatrészét állították elő cége szerelőcsarnokaiban.

Az "Újrakezdés" hadművelet

Jánkfalvi Zoltán

A háborúk történetében gyakran találkozhatunk különböző mentőakciók és szökések kalandokban bővelkedő leírásaival. A repülés megjelenése a fegyveres konfliktusokban újabb, és sokkal tágabb lehetőségeket kínált az ilyen hadműveletek végrehajtására. Mussolini olaszországi kiszabadítása csak kisebb akció volt, de annak tökéletes kivitelezése mind a mai napig jelentős fegyverténynek számít a korszakot kutatók szemében. A légi hadviselés történetének legnagyobb és legjobban kivitelezett mentőakciójára azonban 1944-ben, Romániában került sor.

Kárpáti rapszódia

Dr. Ravasz István alezredes

1944. augusztus 10-én Veress Lajos altábornagy, a kolozsvári IX. hadtest parancsnoka szemlét tartott a Békás-szorosban. Az értékelő megbeszélésen "...megállapítást nyert, hogy az első világháború tapasztalata alapján a Keleti-Kárpátok 7-8 sorhadosztállyal és a rendelkezésre álló határőr alakulatokkal megvédhetők." 1944 nyarán a magyar politikai és katonai vezetésben sokan hitték, hogy a háború távol tartható Magyarországtól, s a Kárpátokban a szovjet haderő hosszabb ideig feltartóztatható, mint 1915 és 1917 között. Senki sem sejthette azonban, mit forralnak Bukarestben.

A rendszerváltás katonái I.

Szita Róbert

Most induló cikksorozatunk az elmúlt tizenöt esztendő katonapolitikai történéseit igyekszik feldolgozni. Különlegességét az adja, hogy a Magyar Honvédség volt parancsnokai, vezérkari főnökei emlékeznek vissza a korszak - napjainkat is - meghatározó döntéseire, megtörtént eseményeire. Elsőként a szigorú, de igazságos "csapatmunkás", az együttes, emberközeli tevékenységet kedvelő Borsits László nyugállományú altábornagynál, egykori helyettes államtitkárnál vendégeskedtem.

US Air Force Starfighter F-104C

Gulyás Máté

A típust a makettgyártók 1:48-as léptékben hosszú ideig mostohagyerekként kezelték. Míg 1:72-ben szinte valamennyi világcégtől kapható volt, addig a nagyobb méretben csak az ősrégi (és gyerekjáték szintű) Esci, valamint a már beszerezhetetlen Monogram jelentette a "kínálatot". Tavaly ősszel végre aztán a Hasegawa megjelent a C- és a (japán) G-változattal!