Archívum - 2004. november

Ember a vízben!

Tőrös István

Ez a történet egy februárban érkezett elektronikus levéllel kezdődött. Lakonikus rövidséggel csak ennyi állt benne: "Egy Angliában dolgozó magyar orvos vagyok, ha érdekelné a főszerkesztő urat, esetleg el tudom intézni egy RAF légibázis meglátogatását. Tisztelettel dr. Maláj Tamás."

Mivel az életben nem szabad semmit kihagyni, azonnal válaszoltam...

A Tengerek Királya

Gál József

A Sea King nevű többcélú helikopter a Sikorsky tervezőintézet legsikeresebb, legnagyobb darabszámban gyártott forgószárnyas típusa, amely számos repülési világrekord birtokosa és amely igen szép exportsikereket ért el az évek folyamán, sőt több országban licenszben gyártották is. Ahogy a volt szocialista, illetve azokkal szoros kapcsolatot tartó harmadik világbeli országok légi hadseregeinek "igáslovai" a Mi-8 Hip helikopterek voltak és még azok jelenleg is, addig a nyugati régióban a haditengerészetek mindenesei a Sea Kingek.

DWS-39 kazettás siklóbomba

Kővári László

A svéd Gripenek fő csapásmérő eszköze a DWS-39 kazettás siklóbomba vagy másképpen "Mjölner", amely az északi mitológia Thor istenének pusztító kalapácsáról kapta nevét.

Svédületes repülőnap

Kárpáti Endre

Távoli ország kisebb repülőnapjára készülve az utazó sohasem lehet biztos benne, hogy mit fog kapni. Előfordulhat, hogy csak néhány helikopter árválkodik a füvön, és még a helyi egység egyetlen vadászgépét sem tudják a levegőbe emelni, de az is megtörténhet, hogy a nézőknek töviről hegyire bemutatják a légierőt. Az előzetes információk alapján ez utóbbi volt várható Svédország idei egyetlen komolyabb repülőnapján, az augusztus utolsó vasárnapján Ronnebyben megtartott eseményen.

A kötelékek köteléke

Kárpáti Endre

Többéves kihagyás után szeptember első hétvégéjén rendeztek nagyszabású repülőnapot Svájcban. A Payerne-ben megrendezett eseménnyel egyúttal meg kívántak emlékezni a svájci légierő 90., a Patrouille de Suisse 40., illetve a PC-7-es műrepülő-kötelék 15. születésnapjáról is.

Survival Viking módra

Lénárt András százados

Augusztus második felében a Gripen képzés kezdő gyakorlati lépéseként az első öt plusz egy tartalék leendő magyar oktatónak - igazodva a svéd elvárásokhoz - tengeri túlélési és centrifuga tréningen kellett átesnie Svédországban. Ebbe a közel kéthetes programba szeretnék most betekintést nyújtani a résztvevő szemszögéből, pontosabban arról, hogy a szó valódi értelmében hogyan is éltük túl.

Segíts a bombázótisztnek!

Tőrös István

Yossarian kapitánynak a 22-es csapdájában gyakran előforduló híres-hírhedt mondása jutott eszembe Szolnokon, a nemzetközi kutató-mentő gyakorlat eligazításán, bár a regényből készült világhírű filmből megismert üzleti vállalkozásokkal ellentétben - amikor a mentőernyőkért szindikátusi részvényeket vehettek - itt minden a pilóták biztonságát szolgálta a részt vevő országok módszereinek cseréjétől a túlélő készletek megismeréséig.

Tájkép csata után

A hatvanas években több NATO-tagállamban rendszeresítették a Northrop által tervezett F-5A Freedom Fighter vadászgépeket.

Az egyszerűen és olcsón rendszerbe állítható illetve üzemben tartható típus számos feladat ellátására volt alkalmas, és az amerikai katonai segélyprogram szervezésében számos geo-stratégiai vagy politikai szempontból fontos szövetséges országba is eljutott. A NATO-n belül a norvég, spanyol, görög és török légierő rendszeresítette.

Az árulkodó hanglenyomat

Gál József

A hűséges olvasók előtt nem lehet ismeretlen, hogy az Egyesült Államokban jelentős számban üzemeltetnek szovjet gyártmányú repülő technikákat. Erről már korábban, többed ízben szó esett. Most hasonló - de csak hasonló - ismertetésre kerül sor, ugyanis az egyik legjelentősebb kémszervezet az amerikai CIA (Central Intelligence Agency-Központi Hírszerző Iroda) emberei nemcsak tesztelésre, hanem éles harci bevetésekre is használták az egykor ellenséges technikákat.

Anatólia felett (majdnem) mindig
kék az ég

Zord Gábor László

Alig telt el egy hét a kecskeméti Dragon Nest gyakorlatot követően, a magyar vadászrepülők friss tapasztalataikkal felvértezve máris útra keltek, hogy másodszorra is részt vegyenek a NATO évenkénti repülőtalálkozóján. Szeptember 6.-17. között az Air Meetnek ezúttal a törökoszági Anatóliában lévő ősi város, Konya melletti repülőtér, és a szövetség egyetlen muzulmán országának légiereje adott otthont.

Aki nem halad, az hátrál

Szita Róbert

A Magyar Honvédség Könnyűgyalogos százada első alkalommal vesz részt konkrét, katonai missziót teljesítve NATO-műveletben. A 125 fős magyar alegység mellett norvég és belga katonák alkotják az afganisztáni nemzetközi közreműködő erők (ISAF) többnemzetiségű harccsoportját (Battle Group 3). Feladataik közé tartozik a járőrözés, a kapcsolattartás a polgári lakossággal és a helyi vezetőkkel, az információgyűjtés, valamint a fontosabb személyek - így például az ENSZ és a Vöröskereszt képviselőinek - kísérése, illetve az októberi választások előkészítése.

Amikor száz Fecske sem csinált nyarat

Horváth Zoltán

Mikor 1945 nyarán a szövetségesek szakértői a porig rombolt Németországban, az elpusztított repülőgépipar maradványait kotorászták, meghökkentő felfedezéseket tettek. A törmelékhegyek alól előbányászott dokumentumokat lapozgatók ámulva pillantottak a katonai repülés jövőjébe. Nagy sebességű vadászgépek és bombavetők, különböző - gázturbinás, rakéta illetve torlósugár - meghajtású prototípusok, elektronikusan irányítható fegyverek, robotrepülőgépek tervrajzai, berepülési vagy mérési adatai kerültek a kezükbe.

Hol sírjaik domborultak...

Jánkfalvi Zoltán

A Budaörsi úton járva sok ember látta már azt a gyönyörűen rendben tartott és parkosított telket, melynek bejáratát egy kőbe vésett amerikai zászló díszíti. Néhány szemfüles építési vállalkozó már szemet is vetett erre a patinás fekvésű kis "gyöngyszemre" a zsúfolt város közepén. Sajnos azonban csalódniuk kellett, hiszen ez a földdarab védett, és amerikai felségterület. Ezen a telken volt ugyanis 60 évvel ezelőtt az US MILITARY CEMETERY, BUDAPEST, vagyis a Budapesti Amerikai Katonatemető.

A híd, amely 60 éve túl messze volt

Tőrös István

Az autópálya-tervezők praktikus gondolkodásmódjának - és persze a véletlennek - köszönhetően pontosan azon az úton érkezünk be Arnhem városába, amelyen 60 évvel ezelőtt Frost alezredes vörös sapkás katonái közelítették meg a Rajnán átívelő hidat. A földszintes épületek közt autózva nem nehéz felidézni a hat évtizeddel ezelőtti hangulatot.

Trükkmesterek háborúja

Horváth Zoltán

1944. szeptember 17-én, délután Enthammer hadnagy - a Wehrmacht, Arnhemben állomásozó egyik tisztje - hitetlenkedve meredt a tiszta égre, ahonnan fehér, hópelyheknek látszó valamik sokasága ereszkedett lassan alá. "De hát ez kizárt, hiszen szeptemberben soha nem havazik! Akkor csak ejtőernyősök lehetnek!" - hasított bele a felismerés. Igaza volt.

Visszavonulás

Szabó Péter

A legkedvezőbb tiszai átkelőhelyek elvesztésével az Erdélyből visszavonuló magyar 2. és a német 8. valamint a Kárpátaljára visszavont magyar 1. hadseregek bekerítése már-már megvalósulni látszott.

A Rendszerváltás katonái IV.

Szita Róbert

Kerek évfordulókat ünnepeltünk idén. Nem is olyan régen emlékezhettünk meg a Nemzeti Kerekasztal Tárgyalások tizenötödik évfordulójáról, a NATO-csatlakozás ötödik jubileuma pedig a tavasszal volt.

A túlélés iskolája

Szepesi József

A szakmában dolgozók és a szimpatizánsok kivételével kevesen tudják, hogy voltak olyan időszakai Magyarországnak, amikor számottevő repülőiparral rendelkezett.

Messerschmitt Me-262

ifj. Rácz László

A Dragon dobozból egy Trimaster gyártmányú makett alkatrészei kerültek elő. Kapunk hozzá három gumiabroncsot és két maratott lapot is. A kidolgozás nagyon jó, komplett a gépágyútér, nyitható a kabintető és gyönyörűek a futóműaknák. Szép fényes felületek és hajszálvékony vésett panelvonalak csábítják a vevőt.