Archívum - 2005. május

A Gripen sztori IV.

Kővári László

A Gripen elektronikus berendezéseinek összeköttetését, illetve együttműködését már a kezdet kezdetétől digitális adatbuszrendszerek biztosították. Ehhez a legelterjedtebb amerikai MIL 1553B szabvány alapján tervezett rendszert választották, amelyet a katonai repülésben a franciák kivételével szinte mindenki, még az oroszok is átvettek.

A H-35-ös hajó elleni rakéta

Kővári László

A szovjet haditengerészet már a hatvanas évek elejétől rendszerben tartott olyan hajófedélzeti rakétafegyvereket, amelyeket nagy távolságból vethettek be az ellenséges vízi járművek ellen. Az akkor rendelkezésre álló technológiai színvonal miatt azonban ezek a fegyverek műszaki szempontból nem voltak eléggé megbízhatóak, túl nagyok voltak, és repülési magasságuk miatt könnyen fel lehetett deríteni őket. Mindezeken túl lokátoros önirányító rendszerüket már egyszerű "zajzavarással" is meg lehetett bénítani.

A mogorva csavargó

Gál József

Manapság egy helyi háború, egy regionális konfliktus megnyerésének alapfeltétele az elektronikus hadviselés eszközrendszerének megteremtése és hatékony alkalmazása. Azonban a történelemben nem volt ez mindig így. A hadirepülés hajnalán a fő hangsúly a vadászrepülésen volt. A II. világháborúban és az azt követő helyi konfliktusokban legalább akkora hangsúlyt fektettek a bombázókapacitás megteremtésére is, sőt a világtörténelem első két atombombáját (remélhetőleg több nem lesz!) is nehézbombázó gépekről dobták le. Az elektronikai robbanás nem kerülte el a hadirepülést sem.

Indiántánc

Gál József

A történet egyik főszereplője James C. Wheeler, az amerikai légierő főtörzsőrmestere (jelenleg már nyugállományú), aki 1966-67-ben az USAF 361. taktikai elektronikus hadviselésű századánál, a dél-vietnami Nha Trangban szolgált. A másik főszereplő az észak-vietnami légierő egyik MiG-21-es pilótája volt, aki Kambodzsa légterében megtámadta Wheeler lassú, kétmotoros EC-47-es Dakota repülőgépét. Előzetesképpen annyit, hogy a légi összecsapás végkimenetele nem papírforma szerint alakult, de erről az érintett főtörzsőrmester számol be.

Hurrikánvadász

Gál József

Az Egyesült Államokban működik egy olyan intézmény, ahol beható tanulmányokat és kísérleteket végeznek az évente többször is felbukkanó, és minden alkalommal tetemes károkat okozó szélviharok sajátosságainak vizsgálatára. A karibi szigetvilág szinte a bölcsője az iszonyatos erejű forgószeleknek. A hurrikánok születésük után többnyire észak felé veszik útjukat, és végigpusztítják az USA déli, nyugati vagy keleti partvidékeit, de gyakran behatolnak a kontinentális zónába is. A nyomukban pusztulás, romok maradnak, és időről időre áldozatokat is szednek. Mivel minden egyes alkalommal a károk mértéke dollármilliókban mérhető, igyekeznek a hurrikánok természetét kiismerni. Ez azonban nem egyszerű és nem veszélytelen feladat. A "viharvadászok" vakmerő csapata pont erre a feladatra szerződött.

Kötelékrepülés

Kővári László

Légierőnk jövőbeni új típusa a JAS-39 Gripen megkülönböztetett figyelmet érdemel a részünkről, így minden lehetséges alkalmat kihasználunk, hogy repülőgép-kiállításokon, légi bemutatókon vagy egyéb alkalmakkor a közelébe kerülhessünk, és minél több fotót készíthessünk róla. Igazi "lételemében", vagyis a levegőben azonban csak a fel- és leszállások alatt, illetve a bemutató repülések közben lehet lencsevégre kapni, a részletgazdag és éles képek készítéséhez azonban profi felszerelés és nagy fotós tapasztalat szükséges.

Hómezők lovagjai

Kelecsényi István

2005. március 7-én tavaszi tél várta az év első vendégeit a kecskeméti légibázison. A brit Királyi Haditengerészet Repülő Szolgálatának (RNAS) 899. százada jött el légiharc-gyakorlatra. A század búcsú gyakorlatsorozatra indult, mivel idén áprilisban feloszlatják. A gyakorlat egyik állomása a kecskeméti Sasfészek volt. Ismerkedjünk meg a neves, harcedzett század történetével.

Égi leltár 2005

Márványi Péter

A világ légierői továbbra is a specializálódó igények és a szűkülő költségvetések kettős szorításában vergődnek, még a legnagyobbak is. A feladatok meghatározása még mindig tart: a két nagy világrendszer szembenállása utáni átrendeződés a kilencvenes évek elején láthatóan zavarba hozta a tervezőket, és ennek a zavarnak a jelei még ma is érzékelhetők.

Fegyverletétel

Horváth Zoltán

John Race főhadnagy - az USAAF, az amerikai hadsereg légierejének fiatal pilótája - nem kapott kisebb feladatot, mint hogy a Jodl vezérezredes vezette német tárgyaló delegációt Douglas C-47-es "Skytrain" típusú kétmotorosával a franciaországi Reimsbe, Eisenhower tábornok főhadiszállására repítse. Az esemény ugyan csupán apró epizódja volt a Harmadik Birodalom bukását megpecsételő feltétel nélküli megadásnak, de kiegészíti azoknak a zűrzavaros napoknak a históriáját.

Időutazás

Vándor Károly

A szovjet légierő magyarországi és ausztriai tevékenységének kutatása során több, hazánkban szolgált repülőtiszttel ismerkedtem meg, akik érdekesebbnél érdekesebb anyagokkal, elbeszélésekkel leptek meg minden egyes alkalommal. Egyikükkel és családjával különösen jó viszonyt kezdtem ápolni, ezért 2003 nyarán elhatároztam, meglátogatom őket, s eltöltök tíz napot Lukasenko elnök Fehéroroszországában. Könyvem első kiadását épphogy leadtam a nyomdába, másnap már indult is a repülőgépem Varsón át.

A nagy találkozás

Jánkfalvi Zoltán

1944 késő ősze és 1945 tavasza között tucatjával érkeztek a már szovjet kézen lévő magyar területekre a Német Birodalom felett megsérült amerikai repülőgépek. Személyzetük közül sokan mesélték már el magyarországi kalandjaikat, de volt közöttük egy bátor, "örökifjú" ember, akit annyira felkavartak a vele történtek, hogy 72 évesen felkerekedett, ismét repülőgépre szállt, hogy felkutassa és meglátogassa egykori ellenfeleit és lezuhanásának szemtanúit.

Krakkói ékszerek

Kárpáti Endre

Krakkó, Lengyelország középkori fővárosa igazi gyöngyszem a kultúra és a történelem kedvelői számára - mind az óváros, mind a Visztula fölé magasodó Wawel UNESCO-világörökség. A hangulatos utcákban sétáló, vagy a vendéglőkben málnás sört kortyoló turisták talán nem is sejtik, hogy mindössze néhány villamosmegálló választja el őket Közép-Európa egyik legnagyobb repülőgép-múzeumától.

Úszó erődök IV.

Bilik Péter

Távol-Keleten a koreai háborút lezáró békeszerződés megkötése után továbbra is igen feszült légkör uralkodott. Ho Si Min csapatai 1954-ben megsemmisítő csapást mértek a franciákra Dien Bien Phu-nál, és Hanoi székhellyel kikiáltották a Vietnami Demokratikus Köztársaságot. Ekkor Észak-Vietnamból tízezrek menekültek délre, hogy ott önálló államot alkotva Ho Si Minh vallásellenes, kommunista rezsimjétől függetlenül élhessenek. A US Navy hathatós támogatást nyújtott a menekülőknek.

Évgyűrűk

Szepesi József

A rendszerváltozást követő években ismertem meg Solt Pál vezérkari ezredes urat. Akkor még nem gondoltam, hogy az alkalmi, a különböző eseményekhez kapcsolódó találkozások a Magyar Szárnyak hazakerülésével rendszeressé válnak, s hogy évek múltán alkalmam lesz egy vele készült interjúra is.

A Regvi

Papp Ferdinánd

1942 októberében fejeztük be a "Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap" marosvásárhelyi motoros repülőgép-vezető iskolát.

Két hét felhőtlen, boldog szabadság után elérkezett az indulás pillanata, szüleim ekkor közölték velem, hogy belenyugodtak pályaválasztásomba, ami korábban szegény édesanyámnak sok álmatlan éjszakát okozott.

Földi csillaghullás

Schuminszky Nándor

Az első orvosi vizsgálatok idején már egészen besötétedett. Valerij Kubaszov és Farkas Bertalan előbb helikopterre szálltak, majd repülőgépen folytatva útjukat megérkeztek Bajkonurba, ahonnan nyolc nappal azelőtt elindultak. Az űrrepülés utáni első földi éjszaka az űrhajósok lakókomplexumában meglehetősen rövidnek bizonyult az űrpáros számára, hiszen másnap délelőtt már a szovjet és a magyar sajtó képviselőinek a rendelkezésére kellett állniuk.

Ördögtojás

Kormos Péter

A Me-163-asok repülése nem fejeződött be a II. világháború végeztével. A korszakalkotó Kometből az amerikaiak és oroszok mellett jutott az angoloknak is. Valahol itt kezdődik a VF-241 története...