Archívum - 2005. augusztus
Az üzletek a földön köttetnek
Kővári László
A repülőgépgyártók nagy találkozója ezúttal több szempontból is különbözött az utóbbi évek hasonló kiállításaitól, mivel több nagy jelentőségű új típussal először találkozhatott a szakma és a nagyközönség.
Elsőként természetesen a repülés újabb mérföldkövének számító Airbus A380-ast kell említeni, emellett ugyancsak most debütált a világ legnagyobb hatótávolságú utasszállítója, a Boeing 777-240LR,
a KC-767 légi utántöltő, a tűzoltásra átalakított DC-10-es, az új technológiákkal készült Dassault Falcon 7X üzleti gép, a francia légierő számára átadott első Rafale-C, az indiai IJT sugárhajtású gyakorlógép, a hasonló kategóriájú, de nagyobb teljesítményű olasz M346, a brazil Embraer Legacy, a Bombardier Global 5000.
Az R-33 légiharc rakéta
Kővári László
A Szovjetunió legfelső politikai vezetése 1968. május 24-én döntötte el, hogy a PVO (honi légvédelem) vadászrepülő-csapatait egy olyan új nagy sebességű elfogóvadásszal szerelik fel, amely képes 120 km távolságból a légi célok bemérésére.
A legmodernebb Mirage
Kővári László
A zseniális francia repülőgép-tervező, Marcel Dassault legmerészebb álmában sem gondolhatta, hogy az ötvenes évek közepén felvázolt Mirage-a fél évszázaddal később még mindig a világ élvonalában lévő konstrukció lesz.
A Mirage III aerodinamikai alapjain kifejlesztett Mirage 2000 életképességét jelzi, hogy míg a nemrég létrehozott ultramodern Rafale-ra eddig egyetlen külföldi megrendelést sem sikerült szerezni, addig a hetvenes évek második felében tervezett 2000-es egyre korszerűbb változatai lassan, de biztosan terjednek a világ légierőiben. Az elmúlt hetekben pl. Brazília döntött a francia típus rendszerbe állítása mellett, bár csak használt és nem a legkorszerűbb változatú példányok beszerzéséről van szó.
Egy esős szombat délután
Kővári László
Nyugati szomszédunk, a semleges Ausztria hozzánk hasonlóan kétévente rendezi meg nagyszabású nemzetközi repülőnapját, amely a legnagyobb ilyen jellegű esemény Közép-Európában.
Sokakban abszolút téves nézetek élnek a "sógorok" légierejével kapcsolatban, amelytől annak ellenére lehet tanulnivalónk, hogy mindeddig második vonalbeli technikát voltak kénytelenek alkalmazni. Az Air Power 05 nem csak egy volt a szokásos légi bemutatók sorában, ugyanis az osztrák légierő az idén ünnepli fennállásának ötvenedik évfordulóját, amelyről külön kiállítással is megemlékeztek az egyik hangárban.
Military Air Lines
SkywalkerTalán a világ jelenleg legveszélyesebb légtere Irak felett található. Bármilyen meglepő, mégis naponta sok civil is repül ott katonai vagy polgári repülőeszközökön. A sors és a munkám szeszélyei miatt nekem is szerencsém (?) volt többször utasként a légi közlekedést választani.
Papíroroszlán
Gál József
Fél évszázaddal ezelőtt adták át a Royal Air Force állományának az első brit atombombát, amely Blue Danube, vagyis Kék Duna fedőnév alatt vált ismertté. Ettől függetlenül Nagy-Britannia továbbra is jelentős mértékben függött az amerikai nukleáris potenciáltól, habár az angol büszkeség ennek hangoztatását nem volt képes elviselni. Az egykoron titkos minősítést kapott ügyiratok egy részének zárolását feloldották, így betekintést kaphatunk a politikai és katonapolitikai kulisszák mögött zajló folyamatokba. Ennek nyomán az is kiderül, hogy a szigetország éveken keresztül oly módon tartotta sakkban a potenciális kommunista ellenfeleit, hogy a politikai pókerjátszmában adu nem volt a kezében. Sok más mellett ez is a hidegháború realitásának számított.
Medvetáncoltatók
Kővári László
Lassan megszokottá válik, hogy Kecskeméten már nemcsak repülőnapokon láthatunk külföldi harci gépeket, hanem egyre többször hadgyakorlatokon is. A legutóbbi ilyen esemény a Dragon Nest 05 volt, amelynek megrendezésére 2005. június elején került sor.
A Sakáltanya hadművelet
Tőrös István
Ismét veszélybe került a béke, na nem az olajfák, hanem az újdörögdi gyakorlótér sok vihart megélt fenyőfái alatt. A hadgyakorlat legendája szerint a környéken egymás szomszédságában élő négy ország között - szokás szerint - konfliktus alakult ki, és közülük ketten a fegyverek szavára bízták a döntést. Miután az ENSZ törekvései kudarcot vallottak, a NATO kapta a felkérést, hogy működjön közre a válság megoldásában.
Teamwork
Temesvári Péter
Az utóbbi években a nemzetközi repülőnapok szinte állandó résztvevőjének számított egy fekete-fehér csíkos festéssel díszített holland F-16-os, amelynek pilótája rendkívül dinamikus és látványos programjával újra és újra kivívta a szakmai és a laikus közönség elismerését. Azt viszont már kevesen tudták, hogy a szenzációs bemutató repülések mögött egy tudatosan felépített, összeszokott gárda áll, akik a Teamwork fantázianevű csapat állományába tartoznak, és bár kevesen vannak, a kiválasztási rendszernek köszönhetően az egész Holland Királyi Légierőt képviselik. A cikk apropójául az szolgál, hogy 2003 után ez év augusztusában újra a kecskeméti nemzetközi repülőnap vendége lesz ez a színpompás holland bemutató gép, amelyet nyugodtan nevezhetünk Hollandia egyik "arcának" is.
A kettes számú célpont
Horváth Zoltán
A Hirosimát elpusztító atombomba létrehozásáról, a célpontok kiválasztásáról és az 1945. augusztus 6-án végrehajtott támadásról az elmúlt évtizedekben könyvek és cikkek garmadája látott napvilágot. Ezek a fegyverek kifejlesztésében közreműködött tudósok és szakértők, illetve a célokat kiválasztó döntéshozók vagy a 60 évvel ezelőtti, emlékezetes bevetésben valamilyen apropóból részt vett bennfentesek tollából származtak. Különös módon azonban a három nappal később végrehajtott, második atomcsapásról nem számoltak be ilyen részletességgel. Egyrészt az események akkori torlódása miatt történhetett így, de az is lehet, hogy azért, mert a bevetés csaknem katasztrófával végződött. Végeredményben az egész augusztus 9-i akció meggyőzően bizonyította Murphy alaptörvényét: "Ami elromolhat, az el is romlik."
Megkésett díszsortűz
Jánkfalvi Zoltán
Egy régi közmondás szerint: "A suszter maradjon a kaptafánál!" Ezt az örök érvényű és bölcs közmondást vette semmibe a hazai bulvársajtó "zászlóshajója", mikor repüléstörténész szerepkörben is "megcsillogtatta" szaktudását. Ennek eredményeként egy április
21-én induló háromrészes cikksorozatban ismerkedhettünk meg annak az amerikai lövész őrmesternek a történetével, aki "a robbanószertartályok kioldásával" megmentette Böhönye község lakóinak életét. A fenti cikkekben elhangzó valótlanságok kapcsán elérkezettnek láttam az időt, hogy az eltűnt repülőszemélyzetek utáni kutatás és az amerikai hatóságok - jelenleg is zajló - sírfeltáró munkájának kulisszatitkaiba az Aranysas olvasóinak részletes és főleg tényszerű betekintést nyújtsak.
Mölders két halála
Gál GyulaVadászrepülők közössége - a Német Katonai Repülők Egyesületetének hivatalos lapja, a Jägerblatt 2005. márciusi száma ezzel a címmel kommentál egy miniszteri intézkedést, amely élénk vitát váltott ki a német repülő-közvéleményben. Dr. Peter Struck hadügyminiszter 2005. január 28-án azonnali hatállyal elrendelte, hogy a neuburgi 74. vadászezred és a viselhövedei Luftwaffe híradós kaszárnya nevéből törölni kell a Mölders nevet. A JG.74 katonáinak egyenruhájáról el kell távolítani az ún. karcsíkot.
Halál a fedélzeten
Mezőfalvi MagdolnaBangkok, nemzetközi repülőtér, 1998. december 5. 22.00 óra.
Millió ember nyüzsög a tranzitváróban, úgy tűnik, az egész világ útra kelt! Odakint a betonon egymás mellett sorakoznak az óriásgépek, az egyik sötétben álló repülő függőleges vezérsíkján vidáman integetnek a rézsútra festett színek: a piros, a fehér, a zöld. Oldalán a felirat: Malév. Csak pár hétre megy el hazulról az utazó, de a viszontlátás pillanatában megmelengeti lelkét ez az egy szó. Az ott Magyarország. Néhány négyzetméter csupán, de a fedélzeten már otthon van.
A Diadalív árnyékában
Kárpáti Endre
A francia repüléstörténet meglehetősen kevés publicitást kapott hazánkban az utóbbi években. Pedig annak a nemzetnek, amely megalkotta Blériot XI-est és a Mirage III-ast, bőven van még mivel büszkélkednie - ennek állít emléket a világ legrégebbi repülőmúzeuma, a Le Bourget-i Musée de l'Air and de l'Espace.
Az utolsó monyinói mohikán
Szepesi József
Az 1970-es évek második felétől a Szovjetunióban tanuló magyar pilótajelöltek az L-29-es Delfin és a MiG-17 F után a MiG-21PFM-et is repülték. A korábban végzettek még nem repültek hangsebesség feletti gépen, így a hazai viszonyokra, a szovjettől eltérő repülési rendre Szolnokon, a főiskola keretei között készültek fel, repülve ott a MiG-15-öst.
Nyilvánvaló, hogy a MiG-21-esről értelmetlen lett volna visszaülni alacsonyabb típusra. Mindezen túl, Szolnokon sem a repülőtér méretei, sem az egyéb feltételek nem biztosították a MiG-21 F-13-as biztonságos repültetését, arról nem is beszélve, hogy ez a típus nem volt Szolnokon.
A világűr ostroma III.
Schuminszky Nándor
Az első "űrmenetet" tehát a Szovjetunió nyerte, 1957 októberében először verték fel a világűr csendjét egy ember alkotta mesterséges égitest rádiójelei. Szűk egy hónap múlva pedig Lajka kutya is megkezdte keringését bolygónk körül, bebizonyítva, hogy egy fejlettebb élőlény is - megfelelő életkörülmények biztosítása mellett - átmenetileg életben maradhat a kozmosz rideg, egyébként életre teljesen alkalmatlan világában.
Vadásziskola Börgöndön
Papp Ferdinánd
A repülőiskolák III. fázisa két irányban folytatódott, vadász és bombázó szakon. Mi, az 1942-es évfolyam "szalagsapkás" repülőnövendékei, a szombathelyi REGVI elvégzése után, 1943 szeptemberében vonultunk be a Börgöndi Vadásziskolára. Parancsnokunk Novotny repülő őrnagy, századparancsnokunk Jablonszky Elemér (Jakab) főhadnagy, Szekeres Mihály (Misu) hadnagy, Végh Imre hadnagy. Hoy Tibor és Dankó szakaszvezetők (Tülök) voltak a repülőoktatóink.
F-16C Block 50/52
Molnár Tamás
Amikor a dobozt kibontottam, egy kissé meglepődtem a rengeteg alkatrész láttán (160 db!).
A Hasegawa hasonló készlete "csak" 80 db-os, ez jelentős eltérés! Emlékszem arra az eufóriára, amikor barátaimmal kibontottuk az "első" Italeri-készleteinket (az NDK-s és csehszlovák gyártmányú makettek után talán nem is csoda!), amely mára természetesen már megkopott. Most is valami hasonlót éreztem, és ez nemcsak az alkatrészek mennyiségének, hanem rendkívül gondos megmunkálásuknak is köszönhető. A kiváló minőség ellenére sem tudtam "nyugton maradni", és még az építés előtt beszereztem a CMK külső és belső feljavítóját. A belső tartalmazza a fülkét, a nyitott fegyverteret, a lokátort és az orr bal oldalán található elektronikus dobozt. A külső feljavító a futóaknákat, a hajtóműkiömlőt, orrfutóaknaajtót, oldal- és magassági kormányokat, valamint a lapított kerekeket foglalja magában. No, ezután már ténylegesen nekiláttam az építésnek.