Archívum - 2005. szeptember
Kicsi vagyok én...
Horváth Zoltán
Fairfordban az idén július 16-án és 17-én rendezték meg az elmúlt évtizedekben a világ legnagyobb katonai légi parádéja címet kiérdemelt Royal International Air Tattoot. A repülőbemutatókat figyelő vagy a statikus soron nézelődő érdeklődőket egy pillanatra sem zavarta meg a hírhedten csapadékos brit időjárás. Sőt, a két hete tartó jó idő ezen a hétvégén rekordhőséggel és felhőtlen, kék éggel tetőzött. A RIAT-ra ezen a hétvégén kilátogató, összesen 160 000 néző nem is emiatt volt kénytelen kissé csalódottan távozni. Köztük volt az a kicsiny, de lelkes magyar csapat is, amely a Forgó Travel szervezésében indult útnak.
Az AS30-as rakéta
Kővári László
A francia Aerospatiale már az ötvenes évek elején megkezdte a földi célok elleni irányított repülőgép-fedélzeti fegyverek fejlesztését, amely rendkívüli kihívást jelentett az akkori technológiai színvonalon. Az 1955-re elkészült AS20 ennek ellenére beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ilyen kis méretben addig még nem sikerült megfelelő pontosságú fegyvert szolgálatba állítani. A mindössze 132 kg-os rakétát rádiósparancs-közlő távirányítással lehetett célra vezetni, természetesen csak nappal, jó látási viszonyok között. A rávezető rendszer viszonylag egyszerűen és megbízhatóan működött, a fegyver pusztító ereje azonban a csekély méretű harci rész miatt csak "puha" célok megsemmisítését tette lehetővé, ezért az Aerospatiale vezetése a továbbfejlesztés mellett döntött.
Eladósorban
Kővári László
Az amerikai ATG (Aviation Technology Group) Inc. kiállította az általuk tervezett Javelin katonai gyakorlógép életnagyságú makettjét. A két hajtóműves típus első valódi példánya már épül, és még ebben az évben megkezdődik a berepülése. A jelenlegi gyakorlógépeknél nagyságrendnyivel olcsóbb Javelin nagyrészt kompozit műanyagokból készül, így felszálló tömege alig néhány tonna lesz, ám ez nem jelenti azt, hogy a szükséges rendszerek és berendezések hiányoznak majd belőle, éppen ellenkezőleg. Műszerfalán két nagyméretű színes képernyőt építenek be, amelyek közül az egyiken a repülési adatok, a másikon pedig a gép rendszereinek működése követhető nyomon. Az enyhén a Northrop F-5 típusra emlékeztető, de kettős függőleges vezérsíkú gép számára a Williams cég kisméretű kétáramú gázturbináját választották, amelyet eredetileg üzleti gépek számára fejlesztettek ki.
Concorde San
Márványi Péter
Elgondolkodtató, hogy a repülőgépgyártás legújabb vívmányát, az A-380-ast maguk a gép építői is újra és újra a Concorde-hoz hasonlítják. Nem arról van szó, hogy a friss óriás bármiképp megközelítené az egykori szuperszonikus utasszállító sebességteljesítményét, hanem arról, hogy amikor a szakértők azt akarják érzékeltetni, mekkora technológiai váltást jelent az új típus, alig találnak hasonlóan nagy áttörést a civil aviatika elmúlt fél évszázadában. Lassan két éve, hogy 2003 őszén elbúcsúztattuk az utolsó Concorde-ot, de a kihívás megmaradt.
Iraki rozsdatemető
Zsoldos ZoltánAz iraki légierő repülőeszközeinek roncsai még mindig nagy számban láthatók a repülőtereken vagy környékén. Ezek nagy része még az 1991-es háború során semmisült meg, vagy vált repülésre alkalmatlanná. De sok repülőgép vagy helikopter jutott erre a sorsra 2003-ban is. Néhány olyan gépet is fel lehetett fedezni, amelyet régóta kivontak már a szolgálatból, és a repülőterek félreeső részén álltak.
Au Revoir, Delta!
Kárpáti Endre
A repülőnapok világában a híres, nagyszabású légi bemutatói mellett számos helyi rendezvényt, nyílt napot szerveznek évről évre. Ezek között akad jó pár "tucatesemény", de néha bele lehet botlani egy-egy gyöngyszembe is. A modern légierők ritkaságai iránt érdeklődők számára ilyennek bizonyult a cazaux-i nyílt nap, amelyet sajnos teljesen a háttérbe szorított az egy nappal utána megnyíló Le Bourget-i kiállítás.
Égi határok őrei
Gál József
Az országhatárok ellenőrzését és védelmét a leghatékonyabban a levegőből lehet elvégezni. Ez Oroszország esetében - lévén, hogy igen kiterjedt szárazföldi és vízi határai vannak - fokozottan érvényes, míg egyes határszakaszainak felügyeletét másképpen nem is lehet elképzelni.
Lendülő Kard 2005
Tőrös István
A Magyarország légterét oltalmazó 12. légvédelmi rakétadandár - hazánk egyetlen légvédelmi rakéta fegyvernemi katonai szervezete - ez év áprilisban ünnepelte fennállásának 55. évfordulóját. Az elmúlt több mint fél évszázad alatt az alakulat számos átalakuláson ment keresztül. A jelenlegi szervezeti felépítés a három évvel ezelőtt megkezdődött haderő-átalakítás eredményeként a Nagyorosziban felszámolt 5. légvédelmi rakétaezred eszközeinek, valamint a fejlesztett és modernizált rendszerek hadrendbe állításával 2004-ben alakult ki. A dandár parancsnoka Varga László mérnök dandártábornok.
Szubszonikus trónkövetelő
Kővári László
A 2005. évi Le Bourget-i repülőgép-kiállítás egyik érdekes újdonsága volt az olasz katonai gyakorlógép, amelynek mindkét prototípusát láthattuk, egyiket a repülési programban, a másikat pedig a statikus kiállítási területen. Az M-346 szokatlan módon született, emellett legfontosabb jellemzője, hogy repülési teljesítménye és technikai megoldásai miatt kiemelkedik a szubszonikus gyakorlógépek közül, lényegesen felülmúlja az angol Hawk és a cseh L-159 képességeit egyaránt.
Kifulladásig
Horváth Zoltán
Amikor 1940. szeptember 7-én a németek megváltoztatták a Nagy-Britannia elleni légi offenzívájuk célját, azzal nem csupán a háború folyásának irányán változtattak, hanem lényegében annak végső kimenetelén is.
Őfelsége hadihajója
Temesvári Péter
A katonai célú tengeri hajózás történetében a brit Royal Navynek van talán a legnagyobb és legjelentősebb történelmi múltja. Az elmúlt évszázadokban a hatalmas gyarmatbirodalom kiépítésében és a különböző háborúk idején a szigetország szuverenitásának biztosításában is oroszlánrészt vállalt a flotta. A 20. században a repülőgépek megjelenésével és tömeges elterjedésével párhuzamosan azonban némileg csökkent, illetve átértékelődött a haditengerészet szerepe, amelynek legfontosabb egységei immár nem a hatalmas csatahajók, hanem a repülőgép-hordozók lettek.
Hírzárlat konyec! II.
Vándor Károly
Az 1970-es évek elején két helyi gép párban repült Nagyiván közelében, amikor az egyik gép hajtóműve leállt, s a pilóta katapultált. A gép a mezőre zuhant, s csúszni kezdett a földön, darabjai több száz méteren szétszóródtak. Egy darabja beakadt valamibe, a gép befordult a Piroska-majornak nevezett tanya birkahodályába, s azonnal felrobbant. Meghalt a juhász, s vele együtt bennégett több száz birkája is.
Akiknek célpont (volt) e táj
Jánkfalvi Zoltán
Manapság, a műholdak világában, már nem jelent problémát egyes államok hírszerzése számára, hogy ellenségeikről a legapróbb részletességgel megtudhassanak minden, számukra fontos információt. A "kémholdak" korszakában akár egy adott személy helyzetének behatárolása sem jelent már megoldhatatlan feladatot. A második világháborúban azonban még a repülőgép volt a hírszerző szolgálatok első számú "információbeszerző" eszköze. Ezek a fotófelderítő gépek gyakran megfordultak hazánk légterében is.
A dicsőség csarnoka
Kárpáti Endre
Nagy-Britannia kiemelkedő szerepet játszott a XX. század történelmének alakításában, s ebben gyakran támaszkodott a Királyi Légierőre. Mindaz, amire a világ egyik legelső önálló légi fegyverneme büszke lehet, megtekinthető a világ egyik legjobb repülőmúzeumában, a London külvárosában található Hendonban.
Halál a fedélzeten II.
Mezőfalvi MagdolnaKapitány: - Isztambul Torony, itt a MA 83-as számú járata. Műszeres megközelítést végzünk a 36-os pályára. Távolságunk a földetérési ponttól 12 km.
Isztambul Torony: - Jó reggelt, MA 83, engedélyezem a leszállást a 36-os pályára. A szél 10 fokról 5 csomó.
Kapitány: - Itt a MA 83, engedélyezve a leszállás a 36-os pályára.
A világűr ostroma IV.
Schuminszky Nándor
1963-ra lezárult az űrhajózás úgynevezett hősi korszaka, azaz mindkét űrnagyhatalom bebizonyította, hogy az ember, ha megfelelő körülményeket biztosítanak számára, akkor életben maradhat még a világűr rendkívül mostoha közegében is. Megnyílt tehát az út egy nagyobb cél, a Hold elérésére. A páratlan feladat megvalósításához azonban egy minden eddiginél hatalmasabb és erősebb rakéta megalkotására volt szükség. Az 1960-as évek derekára a szovjet Vosztok rakétát (az R-7-es háromfokozatú változata) egy nagyobb erejű harmadik fokozattal látták el, és ez a típus kisebb módosításokkal mind a mai napig Szojuz néven és négyfokozatú változatát is ideszámítva a szovjet űrkutatás leggyakrabban használt hordozórakétája.
Nakajima Gekko Type 11
ifj. Rácz László
Mivel az eredeti gépről semmilyen háttéranyag nem állt rendelkezésemre, ezért rábíztam magam a gyártó tudására és precizitására. Az építést a törzsfelekkel kezdtem. A belső tér kidolgozása igényes, de sajnos a részletek között számos kilökőtüskenyom is található.