Archívum - 2005. oKTÓBER

Air Force Agyin

Kővári László

Moszkvában augusztus 16. és 21. között tartották meg a hetedik nemzetközi repülési és űrhajózási kiállítást. Az ország átlagon felüli gazdasági fejlődése, amely nem kis részben az olajárak sokszoros emelkedésének köszönhető, természetesen jó hatással van a repülőgépiparra és az új fejlesztésekre, ez tetten érhető volt a kiállításon is. A kedvező tendenciák érződnek az életszínvonal emelkedésén, például a látogatók többsége márkás mobiltelefonokat, illetve fényképezőgépeket használt. A jól szervezett rendezvény teljes mértékben hasonlított a többi rangos kiállításhoz, ugyanolyan színvonalas berendezésű pavilonokban állították ki termékeiket a repülőgép-ipari és elektronikai vállalatok, mint akár Le Bourget-ban vagy Farnboroughban.

Air-2 Genie

Kővári László

A második világháború befejezését követően az USA és Anglia töredékére csökkentette fegyveres erőit, a Szovjetunió viszont éppen ellenkezőleg, növelte hadseregét. A hidegháború megkezdődött, majd felgyorsult, miután az oroszok is szert tettek az atomfegyverre. Az USA is sebezhetővé vált, mert szolgálatba álltak a szovjet stratégiai bombázók, amelyek az Északi-sark irányából támadtak volna háború esetén. Létrejött a Norad, Észak-Amerika egyesített légvédelmi rendszere, amelyben amerikai és kanadai repülőegységek játszották a főszerepet.

Hírös Repülőnap 05

Kővári László

A kétévente megrendezett nemzetközi repülőnap ezúttal is hatalmas tömegeket mozgatott meg, mindez annak ellenére is kijelenthető, hogy a borsos belépőjegyárak és az időjárás bizonytalansága sokakat távol tartott a rendezvénytől. Az utóbbi évek nemzetközi tendenciája itt is érvényesült, a "felhozatalról" egyre nehezebb gondoskodni, hiszen mindenhol korlátozott a légierők költségvetése.

Ennek következtében a meghívható vendégek köre szűkült, s ehhez még egy fontos tényező is hozzájárult.
Légierőnk fejlesztésének iránya évekkel ezelőtt eldőlt, így a harci gépek gyártóinak már nem fűződik érdeke ahhoz, hogy típusaikat szerepeltessék a megrendelés reményében.

Zümi születése

Sövegjártó Zoltán

A kecskeméti  airshow első napján közel hetvenezer csodálkozó szempár előtt kezdte meg felkészülését a repülésre az L-39-es  Albatrosz-kötelék. A meglepetés a szóló repülőgép különleges festésének volt köszönhető, ugyanis 2005. augusztus 6-án először a Magyar Légierő történetében egy óriási dongó bontotta szárnyát a start felé gurulva.

Sebészi pontosság

Gál József

A nyugati világ az ezredfordulót követően a terrorizmus ellen vívott küzdelem során két régióban is háborút kezdett, és viseli annak következményeit még évek múlva is. Irakban és Afganisztánban ma már "béketeremtés" zajlik, amely inkább tűnik a háború folytatásának, mint igazi béketeremtésnek, illetve békefenntartásnak.

A két helyszín közül az iraki a veszedelmesebb, ugyanis a közel-keleti országban a háború hivatalos befejezése óta több amerikai katona halt meg, mint az igazi hadműveletek során. Egyes elemzők szerint az Egyesült Államok Irakot is dicstelen körülmények között fogja elhagyni (ha egyáltalán elhagyja), vagy képletesen úgy fullad bele a sivatag homokjába, mint annak idején a vietnami dzsungelbe.

Ez az írás azonban nem politikai, katonapolitikai eseményekkel és annak következményeivel foglalkozik, hanem azokat a precíziós fegyvereket, fegyverrendszereket mutatja be, amelyeket az utóbbi időkben bevetettek.

Kölcsönös szívatás

Robin Polderman

A második francia-indiai légi hadgyakorlatra 2005. június 15. és 30. között került sor az Istres közelében lévő 125. Charles Monier légibázison. Ez volt az első alkalom, hogy a Bharatija Vaju Sena (indiai légierő) Európában vett részt egy ilyen jellegű eseményen, az ugyancsak először idelátogató Szu-30K Flanker vadászgépekkel. A Garuda II. jó alkalmat teremtett arra, hogy az indiai pilóták és műszakiak megismerjék a francia légierőben, illetve a NATO-ban alkalmazott eljárásokat, szervezési procedúrákat.

Nyílt nap, zárt felhőzet

Kárpáti Endre

Európában Nagy-Britannia mellett Hollandia a másik ország, ahol a repülőgép-nézegetés igazán elfogadott szabadidős foglalatosság. Egy napsütéses szombat délután Amszterdam Schipol repülőterén a startra guruló utasszállító fedélzetén úgy érezheti magát az ember, mint annak idején a berlini légihíd pilótái: a kerítések mellett több száz ember, egész családok jöttek ki szabadidejükben a gépeket bámulni. Mindegyik légikikötőnek, támaszpontnak megvan a maga szervezett baráti köre, a holland spotterek központi egyesülete 3000 tagot számlál. A magára valamit is adó holland repülőgépleső pedig már 1990-ben alaposan végigfényképezte az összes magyar katonai repülőteret, Börgönddel bezárólag.

Holland Vadászsólymok

Robin Polderman

A hatvanas évek elejétől az amerikai Lockheed F-104 Starfighter jelentette az európai NATO-országok repülőcsapatainak fő erejét. A hetvenes évek közepére a típus elavult, emellett az egyre erősödő fegyverkezési verseny arra kényszerítette több ország légierejét, hogy korszerűsítési programokat indítsanak el.

Atomcsapás! Ideggázfelhő!

Tőrös István

A haditechnikai fejlesztéseket bemutató gyakorlatok legtöbbször a sablonos "megtámadtuk-megvédtük" megoldásokat variálják, igazi kuriózumokat csupán az addig soha nem látott berendezések, módszerek megismerése jelent. A sokszor elsiratott, de NATO- beruházásban lassan feltámadó pápai repülőtéren tartott rendhagyó bemutatóról a Magyar Honvédség Görgei Artúr Vegyivédelmi Információs Központ és a Petőfi Sándor Vegyivédelmi Zászlóalj szakemberei segítségével igazi újdonságokról számolhatunk be az Aranysas olvasóinak.

Hajtóvadászat

Koen Aerts

A belgiumi Florennes légibázison az idei Vadásztalálkozón újra a NATO legjobb repülőszázadai adtak randevút egymásnak. Nyári időszakban az átlagosnál csendesebb a légibázis környéke, hiszen a TLP- (Tactical Leadership Programme) tanfolyamok június végére befejeződnek. Ezúttal azonban másként történt, július és augusztus folyamán az "iskolaszüneti" csend helyett szinte folyamatosan hallatszott a sugárhajtóművek döreje.

Gladiátorok kontra Sólymok

Horváth Zoltán

Napjainkra jószerével feledésbe merült, hogy a kétfedelű repülőgépek végigszolgálták a II. világháborút is. Csak azoknak a pilótáknak a hőstetteivel megtelne egy vaskos könyv, akik biplánelrendezésű vadászgépekkel indultak harcba. A RAF-nál a Gloster Gladiator, míg a Regia Aeronautica, az Olasz Királyi Légierő kötelékében a FIAT C.R.42 Falco, a "Sólyom" volt a zászlóvivője annak a kiöregedő haditechnikának, amelynek napjai a Spitfire, a Hurricane és a Messerschmitt Bf-109-es típus szolgálatba állításával végleg leáldoztak. Míg a britek, akik korábban belátták ezt, le is cserélték kétfedelű vadászgépeik zömét, addig Mussolini légierejénél kitartottak a fordulóharcban szinte verhetetlen Falcók mellett.

Hogy igazuk volt-e, arra a választ az 1940-es év utolsó negyedében kapták meg Anglia partjai felett.

A halált hozó Fagyöngy

Jánkfalvi Zoltán

Kevesen tudják, hogy az olasz légierő volt az első, amely a már hagyományos bevetésekre alkalmatlan Savoia-Marchetti SM-79-es bombázóit megpróbálta "távirányítású óriás bombákká" alakítani. A tervek szerint a gépek feladata az angol flotta Földközi-tenger térségében állomásozó hajóinak elpusztítása volt. Az átalakított repülőgép egy pilóta segítségével szállt fel, és a célra való rárepülés közben a pilótának ki kellett volna ugrania, majd az irányítást egy másik gép fedélzetéről folytatták volna. Az olaszok annyira komolyan vették ötletüket, hogy egy próbafelszállásra is sor került az algériai partok közelében, de a távirányító berendezés elromlott (kiégett benne egy kondenzátor), és a gép lezuhant.

A németek olasz fegyvertársaik és szövetségeseik ötletét fejlesztették tovább, és ez a projekt a Luftwaffénál a Mistel, vagyis Fagyöngy elnevezést kapta.

A legek múzeuma

Kárpáti Endre

Az ohiói Dayton határában egy domb tetején helyezték el az egykoron itt dolgozó Wright fivéreknek szentelt emlékművet. A szobortól északra pompás kilátás nyílik a Wright-Patterson légi támaszpont futópályájára, a hegyecskétől délre a légierő kutatólaboratóriumai láthatók, míg nyugatra három hatalmas hangárra lehet figyelmes a látogató: az Egyesült Államok légierejének múzeumára.

Tavaszi szél vizet áraszt...

Vándor Károly

Magyarországon tervezték meg a 68-as Duna hadműveletet
A fenti cím olvastán sokan először azt hihetik, a bulvárlapok szintjére süllyedtem. Pedig szó sincs semmi ilyesmiről, s az első sorban leírtak valóban igazak.

Az 1968-as szovjet-magyar katonai intervencióról több dolgozat jelent már meg, a Top Gun egyik korai számában is írtak a témáról, elsősorban a magyar légierő szempontjából.

Én most inkább a szovjetek szerepéről írok: a hadműveletek előkészületeiről, azok levezényléséről, a hazánkban állomásozó szovjet repülőegységek mozgásáról.

Airbusok mundérban

Gál József

Mára már általánosan ismertté vált az Airbus név, amely Nyugat-Európa talán legjelentősebb, egyre komolyabb jövőt ígérő, felfutó ágban lévő gazdasági vállalkozása. Az Airbus Industries megalakulása óta az utasszállító repülőgép kategóriában akarta megtörni az amerikaiak hegemóniáját. Manapság a nemzetközi kooperációban működő cég komoly babérokra tör, megcélozva a katonai szférát is. Fejlesztés alatt áll az A330-as utasszállító légi utántöltésre szakosított változata, valamint az A400M légcsavaros gázturbinás nehéz szállítógép. E két típus mellett ma már nem számít újdonságnak a mundérba öltöztetett Airbus A310-es, amelyet számos légierő használ mindenesként vagy alkalmasint a kormányok szolgálatában VIP-szállítóként.

A Pioneer ahol tud, segít...

Zsig Zoltán

A háborúk sikeres megvívásához elengedhetetlen a pontos felderítés és hírszerzés. Különösen igaz ez a beépített területeken lezajló harccselekmények esetén, ahol az épületek között rejtőzködő ellenséges erők nagy veszteséget tudnának okozni a saját erőknek.

Ilyen körülmények között kell harcolni a jelenleg Irakban állomásozó amerikai alakulatoknak. A már évek óta rendszerben álló pilóta nélküli felderítő robotrepülőgépeket sikeresen alkalmazzák, hogy azonnali adatokhoz jussanak a felkelőkről, akik a polgári lakosság házaiban vagy azok közelében bujkálnak.

A Nyírség szárnyai

Szepesi József

Abból az alkalomból, hogy a közelmúltban volt a nyíregyházi repülőtér megnyitásának 75. évfordulója, megpróbáltam rendezni magamban, mit tudok, milyen emlékeim vannak Nyíregyházáról, a Nyírségről és a repülőtérről.
Kutatva a már nem mindig megbízható emlékezetemben, egy katonanóta tolakszik elő, amelyet a gyakorlótérre menetelők énekeltek, szövegtöredékei és dallama ma is bennem él. Az utóbbi időben pedig egyre gyakrabban jön elő. Valahogy így kezdődött: "Messze van a nyíregyházi kaszárnya..." Később, már iskolás koromban - mivel az olvasás volt akkoriban az életelemem - műveiken, alkotásaikon keresztül megismerhettem a város szülötteit: Krúdy Gyulát, a nagy mesélőt és egy másik Gyulát, Benczúrt, a lenyűgöző képességű  festőt.

A világűr ostroma V.

Schuminszky Nándor

A világűr katonai célra történő felhasználása már az űrhajózás hajnalán felmerült, és csak a rendelkezésre álló technika volt elégtelen az összetett feladatok megoldására. A jogi alapot az teremtette meg, hogy az egyes államok feletti légtér szuverenitása nem terjed ki a végtelenségig, a határ nem a csillagos ég. A világűr és a légkör pontos határát lehetetlen meghatározni, de az elfogadott mérce szerint a "választóvonal" ott húzódik, ahol a mesterséges égitest még egyetlen keringést meg tud tenni a Föld körül anélkül, hogy lezuhanna. Tehát a felderítőholdakat, ellenséges űreszközöket - jog szerint - ezért nem lehet megsemmisíteni, mivel azok a repülőeszközökkel szemben a semleges vagy inkább területen kívüli űrben mozognak.

Szajonára, Sasmadár!

Pákozdy Péter

A japán Hasegawa cég 1988-ban adta ki az eddigi legszebb 1:72-es méretarányú F-15-ös makettet.
A 138 db műanyag alkatrész dobozát Koike Sigeo dekoratív festménye díszíti. Az öntőkereteket, a matricalapot és az alkatrészeket is külön-külön fóliába csomagolták, ezért a kabintető karcolás nélkül "megúszta" a szállítást. A makett felületén a panelvonalakat vékony vésett vonalak jelzik. Három póttartályon kívül más függesztményt nem mellékelnek a készlethez. A matricalapon négy repülőgéphez találunk jelzéseket.