Archívum - 2005. November
A hazai pálya előnye
Kővári László
Zsukovszkijban számos olyan, repüléssel kapcsolatos dologgal találkozhattunk, amelyek egy része ugyan nem számít vadonatúj fejlesztésnek, mégsem szerepeltek eddig a megszokott nyugati kiállításokon. Ennek fő oka, hogy a részvétel nagyon költséges, és sok orosz cég csak termékeinek kisméretű makettjeit küldi el Le Bourget-ba vagy Farnborough-ba. A számunkra nem elérhető ázsiai kiállításokon más a helyzet, hiszen ott az üzletkötések reményében mindig nagyobb arányú az orosz jelenlét, a repülőgépeken kívül rendszeresen bemutatnak számos fedélzeti berendezést és fegyvertípust is.
Az AS.34 Kormoran hajó elleni rakéta
Kővári László
A NATO és a Varsói Szerződés "ütközőzónájában" lévő Német Szövetségi Köztársaság zömében amerikai fegyverzettel szerelte fel haderejét, de a hatvanas évektől kezdve a világszínvonalra fejlődött ipar és technológia újra lehetővé tette a saját haditechnikai fejlesztéseket. A legnagyobb felkészültséget igénylő terület a rakétatechnika volt, a Bölkow KG vállalat 1962-ben kezdte meg a munkát, amelynek célja egy a taktikai harci gépek által bevethető hajó elleni rakéta kifejlesztése volt.
Szerelemgyerek
Kővári László
Napjainkban egy új harcigép-típus megjelenését évtizedes tervezés, fejlesztés és kísérletezés előzi meg, erről már a kezdet kezdetén tudomást szerez a közvélemény, hiszen a szükséges hihetetlen nagyságú összegek biztosítása a világon mindenhol politikai viták tárgya.
Éppen ezért volt meglepő, hogy a moszkvai MAKS 05 kiállításon bejelentették: az orosz RSZK MiG az indiai légierő által kiírt tenderre a MiG-35-ös típussal "nevez be". A szóban forgó vadászbombázó azonban egyelőre csak a marketinges szakemberek képzeletében létezik, és nem vadonatúj típus, hanem két meglévő MiG-29-es változat "összeházasításából" születne meg, amennyiben az oroszok számára kedvezően zárul a 125 gép szállítására szóló indiai tender.
A Kistesó
Zsig Zoltán
A két főrotoros helikopter közül a CH-47 Chinook a legismertebb típus, amelyet nagy számban állítottak szolgálatba az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és más államok haderőinél. De a helikopter hasonló kialakítású kistestvére kevésbé közismert. A CH-46 Sea Knight azonban szintén nagyon fontos szerepet játszott a közelmúlt katonai konfliktusaiban. A gép jelenleg is harci bevetéseken vesz részt az Irakban állomásozó tengerészgyalogos-erők támogatása során.
A Görög Légierő
Hajdú T. LászlóTúlzás nélkül kijelenthető, hogy a hazánkkal közel azonos lélekszámú, 10,6 milliós népességű Görögország légiereje nagyobb harcértéket képvisel, mint a NATO-hoz 1999-ben és 2004-ben csatlakozott 10 ország repülőerői együttesen. A görög légierő 132 F-16-os (köztük a legkorszerűbb Block 52+ altípust), 48 Mirage 2000-es, 72 részben korszerűsített F-4-es, illetve RF-4E és 80 A-7-es vadász- és vadászbombázó repülőgépet, összesen 332 harci repülőgépet tart szolgálatban. Az első vonalbeli hajózók évente minimum 170 órát repülnek.
Összehasonlításul: a magyar légierő kevesebb mint 10 harci repülőgépet tart rendszerben, a repült órák mennyisége pilótánként 50 óra/év.
Az orosz Sasfészek
Tóth Zoltán és Varga BalázsA Moszkvától mintegy 800 km-re déli irányban lévő félmilliós lakosú Lipeck repülési múltja az első világháború idejére nyúlik vissza. 1916-18 között a városban már repülőgépgyár működött, ahol Moran típusú gépeket készítettek. 1919 nyarán a város lóversenypályájáról indultak a Vörös Hadsereg hátába került fehér lovascsapatokat támadó Ilja Muromec nehézbombázók. Az így kialakult repülőtéren 1923 márciusától folyamatosan települtek csapatok, elsőként a légierő pilótáinak 2. Továbbképző Iskolája került ide.
L'azannyát!
Horváth Zoltán
Az olasz légierő, az Aeronautica Militare bemutatóköteléke, a Frecce Tricolori az idén ünnepelte létrehozásának 45. évfordulóját. Ebből az alkalomból rendezték meg bázisukon, az észak-olaszországi Rivoltóban a katonai műrepülők 9. találkozóját. A szeptember 4-ére, vasárnapra meghirdetett légi parádéra, amelyen nyolc vendégformáció is szerepelt, 480 ezren voltak kíváncsiak. Minthogy Magyarországról gépkocsival 7-8 óra alatt oda lehet jutni, számos honfitársunk választotta hét végi kikapcsolódásnak a Giornata Azzurra 2005 elnevezésű repülő-seregszemlét.
Válságkezelés - Cooperative Key 05
Wim Das És Kees OttenAz eddigi legnagyobb közös NATO és PfP (Partnership for Peace, vagyis Partnerség a Békéért) gyakorlatra augusztus 25. és szeptember 5. között került sor a bulgáriai Plovdiv közelében. A balkáni ország harmadszor látta vendégül a jelentős eseményt egyre jobb szervezés mellett, hiszen hasznosították az előzőek során szerzett tapasztalatokat. Ennek hangot is adott az USAF részéről David E. Clary dandártábornok, aki szerint "a bolgárok jó munkát végeztek, és megalapozott volt a bizalom irányukban".
Elektronikus zűrzavar
Koen Aerts
A német Luftwaffe az idén tizedik alkalommal tartotta meg az Elite (Electronic warfare Live Training Exercise) elektronikai hadviselési légi hadgyakorlatot, amelynek gyökerei még 1991-re nyúlnak vissza. Akkor a Lechfeldben és Memmingenben állomásozó, Tornado IDS/ECR gépekkel repülő 32. és 34. Jagdbomber Geschwader (vadászbombázó-ezred) kezdeményezte a földi telepítésű légvédelmi eszközök elleni hatékony harceljárások kidolgozását, illetve gyakorlati körülmények közötti kipróbálását. Mindez egyben jó felkészülési lehetőséget biztosított az USA-ban rendszeresen megrendezett Green Flag gyakorlatokra is, amelyeknek a Luftwaffe visszatérő résztvevője volt.
Kutyaszorítóban
Zsig Zoltán
Az 1991-es Öböl-háborúban az irányított propaganda televíziós hírei elhitették az emberekkel, hogy a háború úgy zajlott le, ahogy bemutatták nekik. Egy távirányítású vértelen harc, amelynek során a jó erők katonái szinte veszteség nélkül érték el a kitűzött céljukat.
A valóság teljesen más volt. Erről talán leginkább a háborút megjárt katonák családtagjai vagy a poszttraumatikus stressz kezelésével foglalkozó pszichiáterek tudnának mesélni.
Trónfosztás
Horváth Zoltán
A Neptune pályafutását 1946-ban egy nem mindennapi távolsági világrekord beállításával kezdte. Akkor azonban sem az amerikai flottánál, sem a Lockheed cégnél nem sejtette senki, hogy egy olyan tengerészeti járőrgép született, amelyet rekordideig, 34 évig gyártanak majd, és amelynek utolsó példányai a 90-es évek végéig szolgálatban maradnak. A Neptune-oknak - a hidegháború frontharcosaiként - elsősorban a szovjet tengeralattjárók megállítása lett volna a dolguk. Úgy "mellesleg" azonban részt vettek a kubai rakétaválság idején a tengeri blokád fenntartásában, és persze belekóstoltak a koreai és a vietnami háború poklába is. Miután pedig a CIA illetékesei felfigyeltek a gépek kiváló teljesítményére, a különleges küldetésekből sem maradhattak ki.
Távoli Mennydörgés
Jánkfalvi Zoltán
Az ARANYSAS augusztusi számában ígéretet tettünk arra, hogy lehetőségünk szerint nyomon követjük az amerikai sírazonosító különítmény jelenleg is folyó magyarországi "hadműveleteit". A most következő írás már nemcsak íróasztal mellől, hanem az egyik feltárás helyszínéről is tudósítja olvasóinkat.
A Csodák Palotája
Kárpáti Endre
Az Egyesült Államok légierejének múzeuma (Aranysas, 2005. október) szabadon látogatható a hét minden napján. Azonban van a gyűjteménynek egy apró, ám nagyon izgalmas szekciója, amely a Wright-Patterson légi támaszpont területén található, így csak némi korlátozással tekinthető meg.
Kétfedelű Sárkány
Temesvári Péter
Az egyetemes repüléstörténet számos kiváló repülőgép-tervezője közül is kiemelkedik a brit származású Sir Geoffrey de Havilland munkássága, aki a hőskornak számító 1910-es évektől kezdve fél évszázadon keresztül alkotott olyan élvonalbeli típusokat, amelyek napjainkig meghatározó jelentőségűek. Számos általa tervezett fajta vált ismertté valamilyen kiemelkedő tulajdonsága miatt, mint például a gyors és sokoldalú Mosquito vagy a világ első menetrend szerinti forgalomba állított utasszállító gépe, a Comet.
Obsitostalálkozó
A Magyar Légierő és a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokságainak támogatásával 2005. szeptember 9-én a Magyar Veterán Repülők Kecskeméti Szervezetének szervezésében rendezték meg a kecskeméti veterán vadászrepülők és ejtőernyősök III. országos találkozóját.
Hazatérés
Szepesi József
2005. május 29-én - 83 éves korában - az Egyesült Államokban távozott az élők sorából Karátsonyi Mihály hadnagy, a 101. Puma honi légvédelmi vadászosztály, majd ezred öt légi győzelmet aratott pilótája. Ott halt meg, de már jóval korábban úgy rendelkezett, hogy az Amerikai Egyesült Államokban leélt 56 éve ellenére hamvait magyar földbe, katonabajtársak közé temessék.
Végakaratának megfelelően az Éva asszony által hazahozott hamvakat szeptember 12-én katonai tiszteletadással a Farkasréti temetőben helyezték végső nyugalomba. A még élő Pumák nevében Michna György őrnagy, volt bajtársa és a halálig barátja búcsúztatta.
Az égbolt törvényeinek őrei
Szepesi József
Közel 10 évvel ezelőtt, magazinunk elődjében, a Top Gun 1995/5. számában tájékoztattuk az olvasókat arról, hogy a rendszerváltozás és az MHSZ, valamint a MÉM RSZ agóniája után hogyan alakult át a kisgépes - szakmailag szebben hangzóan a közforgalmon kívüli - repülés. A helyzetről szóló tájékoztatást aktuálissá tette az a megdöbbentő tény, miszerint 1995-ben - eddig - több mint tíz súlyos repülőesemény történt, amelyben kilenc személy életét vesztette, négy személy súlyosan megsérült, nyolc repülőeszköz megsemmisült. A számok önmagukért beszéltek.
A világűr ostroma VI.
Schuminszky Nándor
Idestova harminc esztendeje annak, hogy az amerikai Apollo és a szovjet
Szojuz űrhajó összekapcsolásával csúcspontjához érkezett a világ első nemzetközi
űrkísérlete. Az akkori, kettéosztott világ egymásnak feszülő izmai kissé
elernyedtek idelent a földön, a két vezető politikai világhatalom az enyhülés
útjára lépett. A hidegháború befejezéseként űrhajósai révén a kozmoszban
is kezet fogott a Szovjetunió és az Egyesült Államok.
A közös űrrepülés eredményei megnyitották az utat a szovjet-amerikai, illetve
később az orosz-amerikai szorosabb űregyüttműködés felé, egyúttal lezárult
az űrhajózás jelentős szakasza. Az 1969-ben eldőlt holdverseny után az amerikai
Apollo- program - erősen megcsonkítva - a végéhez érkezett.
Messerschmitt Bf 110G-4
Seres GyulaA gép építése során célom - a szó szoros értelmében - az örömmakettezés volt, mert "harcjárműves" létemre azért van néhány kedvenc repülőm is. Ezek közé tartozik ez a típus. Nagyon kedvelem az éjszakai vadászokat, különös, rovarszerű antennáikkal, különleges festéseikkel. A 110-es alapjául a Revell gyártmánya szolgált, amely mondhatni tökéletes kivitelű. Az igazsághoz tartozik, hogy egy ilyen ragyogó készletből sokkal könnyebb egy szép makettet elkészíteni, mint egy rosszabb minőségűből.