Archívum - 2005. December
Az orosz Edwards
Kővári László
Moszkva központjától mindössze 45 kilométerre délkeletre terül el a világnak az a ma már bárki által látogatható szeglete, amely fél évszázadon át a nyugati hírszerző szolgálatok figyelmének fókuszában állt. Utóbbi a szó szoros értelmében értendő, hiszen a felderítő műholdak kamerái felvételek ezreit készítették a híres Zsukovszkij légibázisról, amelynek még a "rendes" neve is titok volt az amerikai és NATO-hírszerzők előtt. A nyilvánosság elől hermetikusan elzárt szupertitkos létesítményről csak akkor került elő néhány halvány információ, amikor újabb repülési világrekordok megdöntésének hírét kürtölte világgá a TASZSZ, a szovjet idők rossz emlékű és hitelesség szempontjából nem éppen élen járó hírügynöksége.
Az Mk.46/50 torpedó
Kővári László
Az USA haditengerészete 1960-ban rendelte meg az addigra már elavult Mk.44 torpedó utódját, amelyet minden addigi típusnál szélesebb körben kívántak alkalmazni. Tradicionálisan ez a fegyverkategória szinte kizárólag hajók és tengeralattjárók egymás elleni harcának a megszokott eszköze volt, ezen az új típus alapvetően változtatott. A módosult igények alapján ugyanis a bevethetőséget ki kellett terjeszteni a levegőre is, vagyis a fegyvert úgy kellett megtervezni, hogy repülőgépek és helikopterek fedélzetéről is alkalmazhassák.
Az Óriásbébi
Kővári László
Az USAF légi szállítási kapacitásának zömét adó Lockheed C-5 Galaxy nehéz szállítógépek felett alaposan eljárt az idő. A hatvanas évek közepén tervezett típus leváltásáról azonban nincsen szó, éppen ellenkezőleg, a legújabb álláspont szerint üzemidejüket 2040-ig akarják meghosszabbítani. Ennek érdekében azonban nagy volumenű átalakítás és korszerűsítés szükséges, ez a "szokásos" területekre korlátozódik, a fedélzeti elektronika újul meg, és a hajtóműveket cserélik le gazdaságosabb és hosszabb üzemidejű típusra.
Kutasd fel és mentsd meg!
Gál József
A vietnami háború idején terjedtek el igazán a kutató-mentő szolgálatok, amelyek nagyon komoly és fontos tevékenységet folytattak. Áldásos munkájukra azóta még nagyobb szükség van, ugyanis a lelőtt, illetve valamilyen más okból gépelhagyásra kényszerült, sokszor sérüléseket is szenvedett nagy értékű pilótákat feltétlenül és rövid időn belül meg kell menteni. Ez hatványozottan érvényes harci körülmények között, ahol az ellenség szabályos hajtóvadászatot folytat a szerencsétlenül járt hajózók után.
A hegyi járat
Stefan Degraef és Edwin Borremans
2005. június 21. délelőtt 9 óra 45 perc. A svájci Payerne légibázison hat szürke vadászgép gördül ki fedezékeiből, és vesz irányt a 23-as futópálya felé. Másodpercekkel később páronként a levegőbe emelkednek, és délnyugati irányba fordulnak, Svájc légiharc-gyakorló területe felé, amelyet nyugatról a jól ismert Matterhorn, északról pedig a Jungfrau határol.
A Tornado szeme
Gál József
Nyugat-európai összefogásban készült egy olyan harci gép, amely napjainkban is meghatározó a különböző helyi konfliktusok rendezésében. Ez a Panavia Tornado, amely két fő változatban áll szolgálatban. Az egyik a vadászbombázó (ez van túlsúlyban), míg a másik a tisztán vadászfeladatú változat. A csapásmérő modifikációt azonban felruházták egy további képességgel és feladattal is. Ennek nyomán meg kellett felelnie a taktikai felderítő feladatkörben is. A Tornadót üzemeltető légierők e fontos feladatot kétféle rendszer alkalmazásával oldják meg. Az egyikben a felderítőeszközöket függesztett állapotban, konténeres kivitelben hordozzák, míg a másikban azokat integrálják a harci gép belső terébe, illetve rendszereibe. Kétségtelenül ez utóbbi megoldás az előnyösebb, hiszen a felderítőkonténer nem vesz el értékes helyet a fegyverzettől, valamint a hatósugár-növelést biztosító tartalék tüzelőanyag-tartályoktól, és nem okoz légellenállást sem. Természetesen semmit sem adnak ingyen, így a belső integrálásnak is ára volt.
Arkangyal 2005
Robin Polderman
Történetében első alkalommal rendezett nemzetközi repülőnapot a görög légierő. Az Athén közelében lévő Tanagra légibázison szeptember 17-18-án került sor a nagy érdeklődéssel várt eseményre. Ez a légibázis ad otthont a 114. ezrednek, amelynek 331. és 332. vadászrepülő-százada a francia Dassault Mirage 2000EG típust repüli. Néhány éve még ugyancsak itt üzemelt a 342. század is Mirage F-1CG gépekkel, de ezt az alakulatot azóta már kivonták a hadrendből.
A Holland Királyi Légierő
Temesvári Péter
Az évszázadok óta európai nagyhatalomnak számító Franciaország, Nagy-Britannia, Németország és Olaszország mellett kontinensünkön az egyik legütőképesebb, legjobban felszerelt légiereje a kicsiny, mindössze 15 millió lakosú Hollandiának van. A NATO-tagságából eredő kötelezettségeit mindig is nagyon komolyan vevő ország a 21. század elején a megváltozott katonapolitikai helyzetben is igyekszik olyan légierőt fenntartani, amely garantálja az ország szuverenitását és a szövetségi feladatok maradéktalan végrehajtását.
A 19-es repülőraj rejtélye
Horváth Zoltán
Az amerikai flotta floridai kiképzőbázisának 19-es repülőraja 1945. december 5-én délután gyakorlórepülésre szállt fel a Fort Lauderdale haditengerészeti légi támaszpontról. Három hónappal a II. világháború befejezése után senki sem számított rá, hogy az öt Grumman TBM Avenger típusú torpedóvető/bombázóval bármi is történhet. Arra meg pláne nem, hogy a 14 hajózót számláló kötelék szőrén-szálán eltűnik. A rejtélyes eset immár 60 esztendeje foglalkoztatja az Atlanti-óceán hírhedt térségének kutatóit. Egyes magyarázatok földönkívüli erőket sejtenek a történések hátterében. Ez a verzió látható Steven Spielberg sci-fi klasszikusában, az 1977-ben bemutatott Harmadik típusú találkozások című filmben. Mások szerint viszont az időjárás hirtelen romlása és nagyon is emberi mulasztások láncolata vezetett a megmagyarázhatatlan katasztrófához.
Háborús karácsony
Jánkfalvi Zoltán
1944. december elejére a Harmadik Birodalom sorsa gyakorlatilag megpecsételődött. George C. Marshall tábornok, vezérkari főnök ígérete, miszerint a "fiúk" karácsonyra otthon lesznek, úgy tűnt, nem is lesz kivitelezhetetlen feladat. A németek december 16-án Aachen és Luxemburg között megindított offenzívája ezt az álmot azonban hamar szétoszlatta. A Wacht am Rhein (Őrség a Rajnán) fedőnevű hadműveletek, amelyek az ardenneki offenzíva néven vonultak be hadtörténelembe, nagy meglepetést okoztak a szövetségeseknek.
Az Óceán Kék Szelleme
Temesvári Péter
Ha szóba kerül a US Navy, az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete, az emberek többségének a repülőgép-hordozók jutnak először eszébe. Nem véletlenül, hiszen ezek a hatalmas úszó repülőterek a II. világháború kezdete óta az amerikai tengeri hatalom elsődleges megtestesítői és szavatolói. A számos megépített és szolgálatba állított hordozó közül van egy, amelyre neve és rendkívül érdekes pályafutása miatt mindenképpen érdemes nagyobb figyelmet szentelni. Az USS Lexington nevet ugyanis két hordozó is viselte (CV-2 és CV-16), amelyek közül az utóbbi az aktív harci feladatokból való kivonása után is még évtizedekig fontos feladatot látott el mint kiképzőhajó, jelenleg pedig múzeumként üzemel. Ennek a hordozónak és névadó elődjének a története a US Navy 20. századi, eseménydús történelmének a jelképe is lehetne.
Léggömbháború
Jánkfalvi Zoltán
1849. május 19-én egy Adda nevű selmecbányai technikus Görgey tábornoknak, a magyar honvédség főparancsnokának tervezetet nyújtott be, amelyben azt javasolta, hogy Budavár ostrománál alkalmazzanak bombázó léggömböket. Az ezermester gázzal töltött ballonokat akart készíteni, alsó részükre szerelni a megfelelő nagyságú bombákat, és kedvező széljárás esetén a budai vár fölé kívánta engedni őket, hogy a védőket váratlan "bombatámadással" megadásra kényszeríthessék. Ezt az "őrült tervet" ugyan nem próbálták ki, de voltak a történelem során olyanok, akik lehetőséget láttak az elképzelés megvalósítására.
Minden hely elkelt!
Kárpáti Endre
Prága külvárosaiban négy komolyabb repülőtér is található. A nemzetközi légikikötőn kívül Letnanyban áll a LOK repülőgép-nagyjavító, a mi Dunai Repülőgépgyárunk megfelelője, a várostól északra pedig az a hatalmas gyár található, amelyben MiG-ek, Delfinek és Albatrosok ezrei készültek. A nyugati Kbelyben pedig a légierő egyik szállítóegysége települt, és a repülőkísérleti intézet különleges madarai is innen indulnak berepüléseikre. Ennek a repülőtérnek van egy motorhang nélküli, csendes szekciója is - Közép-Európa egyik legnagyobb repüléstörténeti gyűjteménye.
Előttem az utódom
Szepesi József
Ma már közismert, hogy a forradalom után a Magyar Néphadsereget a korábbi önmagához képest - elsősorban pénzügyi és más megfontolásokból - jelentősen megkurtították. Ebben a folyamatban felszámolták a fegyvernemi tiszti iskolákat, közöttük a szolnoki Honvéd Kilián György Repülő Hajózó és a budaörsi Honvéd Vasvári Pál Repülő Szakkiképző Tiszti Iskolát is. Mivel a tisztképzésre a továbbiak során is szükség volt, létrehozták az Egyesített Tiszti Iskolát Budapesten, amely a szükséges feltételek hiányában - alkalmas repülőtér és a szükséges infrastruktúra - nem tudta biztosítani a katonai repülőgép-vezetők képzését. Így arra a Szovjetunió különböző repülőtiszti iskoláiban került sor.
A világűr ostroma VII.
Schuminszky Nándor
A mind hétköznapibbá váló űrrepülések közepette büszkén hirdettük a kozmosz meghódítását, az alattomos gondolatról, hogy megannyi sikeres visszatérés után egy-egy tragédia is bekövetkezhet, gyorsan megfeledkeztünk. Struccként dugtuk homokba a fejünket, hogy ne lássuk a katasztrófák láng- és füstfelhőjét, a hozzátartozók arcát. A tragédia mégis mindig eljött, keserűen rádöbbentve minket, hogy a világűr meghódításának még igencsak az elején tartunk, nagyszerűnek kikiáltott űrrepüléseinkkel éppen csak megérintettük a kozmosz szélét...
Az új tragédiák mindig felidézik a korábbiakat. Most, a XXI. század elején emlékezzünk azokra, akik életüket áldozták, hogy eljussanak a csillagokba, és azokra is, akiknek ez örökre elérhetetlen maradt.
A vidám fekete Özvegy
Kormos PéterEgy jó 10 évvel ezelőtt megjelent Modell és Makett magazin borítóján Havasi József P-61-es makettjével azonnal megbabonázott. Akkor még nem értem el sok sikert a makettezés terén, és Józsi írásából és magából a képekből szinte áradt az ismeretanyag. Azóta áhítoztam egy Dragon Widow után. Sajnos a gyártó beszüntette a makett gyártását, és mások sem adták ki újradobozolva. A remény, hogy 1:72-ben megépítem a gépet, kezdett szertefoszlani... amikor a 2002-es egri makettversenyen mégis sikerült megvennem a makettet.