Archívum - 2006. Január

A főcsapás iránya 2006

Tőrös István

Havril András vezérezredessel legutóbb még kétcsillagos tábornokként Székesfehérváron beszélgettem. Éppen egy költözés kellős közepén tartott, még ki sem csomagolt a dobozokból. Akkor a Szárazföldi Vezérkar parancsnokának nevezték ki, de alig pár nap múlva már a Honvéd Vezérkarnál kapott beosztást. Egy évvel ezelőtt ismét költöznie kellett, de most már csak szobát kellett cserélnie, hiszen a Honvéd Vezérkar főnöke lett. Főszerkesztőként 15 év alatt ő a hatodik vezérkari főnök, akitől megkérdezhetem: hogyan is történt a kinevezése?

A H-22 Burja

Kővári László

A Szovjetunióban 1958. április 17-én hoztak döntést arról, hogy a "105-ös gyártmány", vagyis a Tu-22 szuperszonikus közepes bombázó számára egy új, nagy hatótávolságú, atomtöltettel is felszerelhető rakétát fejlesztenek ki. A munkát a Dubnában üzemelő OKB-155 tervezőiroda kapta, ahol A. Bereznyak vezetésével kezdődött meg a fejlesztés.

Helikopterhordozók

Zsig Zoltán

A repülőgép-hordozó hajók mellett általában kevés szó esik az amerikai haditengerészet kisebb méretű, helikopterhordozó kategóriába sorolt hajóiról. Ezek azonban nemcsak helikoptereket, valamint helyből fel- és leszálló repülőgépeket szállítanak, hanem egy partra szálló tengerészgyalogos-egységet is a szükséges haditechnikai eszközeikkel együtt.

A Halálexpressz utasa

Kővári László

Hadtörténeti Múzeum keceli gyujteménye nem mindennapi látványossággal gazdagodott: kiállítottak egy Ukrajnától kapott stratégiai támadórakétát. A hatalmas fegyver ma már csak hideg fémtömeg atomtöltetek, hajtóművek és vezérlőelektronika nélkül, de alig egy évtizede még készen állt arra, hogy első és egyben utolsó útjára induljon, amelynek végén milliók halálát okozta volna.

Hegyivadászok

Kelecsényi István

Svájc. Erről az országról a bankok gazdagsága, a Milka csoki, a tehenek, a svájci bicska és a semlegesség jut eszünkbe. A Svájci Légierőről elsősorban a Patrouille Suisse műrepülő csapat villanhat be, amely hazánkban is felejthetetlen bemutatót tartott. A Svájci Légierő nagy múltú haderőnem, amely egyaránt képes légi rendészeti feladatok végrehajtására és hazája légterének védelmére.

Aki a nemzetközi repülőnapokon gyakran látott F-18 Demo Team és a Svájci Őrjárat bemutatóin túl mélyebben érdeklődik az alpesi ország katonai repülése iránt, annak érdemes ellátogatnia Svájcba.

Szöul 2005

Robin Polderman

Október 18-a és 23-a között tartották meg Dél-Korea fővárosának közelében a szokásos repülési és haditechnikai kiállítást. A Szöultól mindössze 15 km-re lévő katonai repülőtéren állomásozik az ország légierejének VIP-szállítóflottája, ezenfelül az US Army egysége is innen hajtja végre feladatait UH-60 Blackhawk helikopterekkel és C-12F futárgépekkel.

Flanker a Gangesz felett

Kővári László

Ázsia második legnagyobb országa méretéhez, népességéhez és gazdasági potenciáljához illően korszerű, erős és jól képzett légierőt tart fenn. Hamarosan az egyik legfőbb "tartópillér" lesz a Szu-30MKI többfeladatú vadászbombázó, hiszen ennek képességei jobbak, mint az orosz légierőben jelenleg szolgálatban álló típusoké. A Szuhoj tervezőiroda produktumai régóta nem ismeretlenek az indiai katonák körében, a hatvanas években már rendszerbe állították a Szu-7-est, ez azonban viszonylag rövid ideig volt szolgálatban.

Szubszonikus Love Story

Kővári László

Lassan megszokottá válik, hogy a kecskeméti repülőalakulat külföldi harci gépeket és személyzetüket látja vendégül. 2005 folyamán négy alkalommal érkeztek NATO-szövetségeseink közös gyakorlásra, természetesen nem számítva az augusztusi nemzetközi repülőnapot. Az év elején angol Sea Harriereket, aztán amerikai F-16-osokat, majd angol Tornado F3 gépeket láthattunk a kecskeméti bázis betonján. A felsorolt típusok nem számítottak újdonságnak, a novemberi Long Fall 05 (Hosszú Ősz) gyakorlat vendégei azonban első (és lehet, hogy utolsó) alkalommal érkeztek Magyarországra.

Angyalok és Sárkányok

Stefan Degraef és Edwin Borremans

2005 januárjától a NATO Bosznia-Hercegovinában tevékenykedő, hosszú múltra visszatekintő stabilizációs haderejének (Sfor) feladatait az Európai Unió országainak katonáiból és tisztviselőiből létrehozott EUfor vette át, amelynek az Althea hadművelet keretében elsődleges feladata támogatni és elősegíteni a bosnyák kormány minden olyan törekvését, amely egy stabil, biztonságos, életképes, önrendelkezésen alapuló "európai jellegű" államberendezkedés megteremtését célozza.

Hajasztán otajin udzser

Robin Polderman

A kaukázusi térségről többnyire a közelmúlt véres háborúi jutnak az eszünkbe, amelyek Grúziában, Örményország és Azerbajdzsán között, valamint Csecsenföldön zajlottak le. A törékeny béke létrejöttét követően a régió fiatal köztársaságai saját hadseregük újjászervezésébe kezdtek, ehhez Oroszországtól kaptak segítséget. Örményország hivatalosan 1991. szeptember 21-én vált ki a Szovjetunió kötelékéből, és szinte azonnal háborúba keveredett az ugyancsak frissen függetlenné vált Azerbajdzsánnal.

A Keresztapa - Giulio Douhet

Horváth Zoltán

1908 májusában a korszak két legkiválóbb francia aviatikusa Rómába látogatott. Céljuk elsősorban nem az Örök Város nevezetességeinek megtekintése volt, hanem az, hogy jókora közönség és a hadsereg illetékesei előtt demonstrálják, mire képes repülőgépük.

A Gabriel Voisin tervezte rekeszes szerkezetű biplán gyatrán szerepelt a kellemetlenül szeles időben. Pilótája, Léon Delarange mindössze arra volt képes, hogy kezdetleges gépét legfeljebb egyméteres magasságba kényszerítve folyamatos repülés helyett csupán szánalmas bakugrásokkal szórakoztassa a publikumot. A csalódott emberek indulataitól csak a rendőrök közbelépése mentette meg kettőjüket és szerkezetüket.

Fehérkeresztesek

Kárpáti Endre

Svájcban két komolyabb gyűjtemény is számot tarthat a repülés története iránt érdeklődő turisták figyelmére.

Ingabombázás I.

Jánkfalvi Zoltán

Ez a rendkívül találó elnevezés a terv kiötlőitől, az amerikaiaktól eredt. Eddig még sehol sem publikálták nyilvánosan, hogy az Őrjöngő Joe elnevezés minden valószínűség szerint Sztálinra utal, aki minden bizonnyal valóban "őrjöngött", amikor tudomást szerzett amerikai szövetségese elképesztő terveiről. Egy másik teória szerint a németek is hasonlóképpen reagálhattak arra a felismerésre, hogy 1944 júniusától egyetlen hadiüzemük, repülőterük és kőolaj-finomítójuk sem érezhette magát biztonságban.

A Gerinctörő hadművelet

Horváth Zoltán

A szigorúan titkos hadművelet fedőneve Backbreaker, vagyis gerinctörő volt. Olyan atomcsapást jelentett, amely szó szerint képes lett volna gerincét törni a szovjetek Nyugat-Európa lerohanását célzó bármiféle próbálkozásának. Végrehajtására az USAF 47. könnyűbombázó-ezredének 55 North American B-45-ös Tornado típusú, atombomba hordozására átalakított gépe állt készen.

A három század angliai támaszpontja mintegy 700 km-es távolságra - egyórányi repülésre - volt a feltételezett harcmezőtől. Ma már senki sem hinné, de az 1950-es évek hidegháborús hisztériájában nagyon is elképzelhetőnek látszott, hogy bevetésük nélkül a 193 hadosztályt és legalább tízezer harci gépet csatasorba állító ellenség nyomasztó fölényével egyszerűen elsöpri útjából azokat az amerikai és NATO-erőket, amelyek megkísérelnék áradatuk feltartóztatását.

Mindenki másképp csinálja

Kárpáti Endre

A Román Légierő szállítófeladatait a bukaresti 90. légiszállító-bázis látja el. Az alakulat viszonylag vegyes gépparkja jó példája annak a szerény forrásokkal, de hatékonyan végrehajtott modernizációnak, amely délkeleti szomszédunk légierejénél a közelmúltban lezajlott.

Tengeri narancs

Temesvári Péter

Hollandia és a tenger olyan szoros és elválaszthatatlan kapcsolatban áll egymással, hogy ez meghatározó volt a múltban és a jelenben egyaránt. A tengeri hajózás révén meggazdagodó Németalföld jelentős politikai és gazdasági hatalommá, később pedig gyarmatosító állammá vált.

Ezen - a földrajzi elhelyezkedéshez, a tengerhez köthető - történelmi tényezők hatásai mindmáig kimutathatók.

A világűr ostroma VIII.

Schuminszky Nándor

Az űrrepülés történetének két legnagyobb katasztrófáját az Egyesült Államok szenvedte el az űrrepülőgép-programban.

Kardos Csaba és Schuminszky Nándor animációjának segítségével megtudhatják, hogyan is festett az utolsó nyolc perc a szenzorok szemszögéből.

Tovább »

A Bosszúálló

ifj. Rácz László

A Grumman Avenger a Douglas Devastator torpedóvető leváltására készült első példánya (XTBF-1) 1941-ben szállt fel először. A repülő igen jól kezelhetőnek bizonyult, s bár az akkori normák szerint túl nagy volt a repülőgép-hordozón való üzemeltetéshez, ez mégis lehetővé tette ottani alkalmazását. Egyike volt azon gépeknek, amelyek a torpedót a törzsben hordozhatták, és forgatható lövésztoronnyal szerelték fel. A gépet először Midway-nél vetették be 1942 júniusában, az Avenger (bosszúálló) nevet a Pearl Harbor elleni támadás után kapta. A gép a Navy igazi igáslova volt, a torpedókon kívül bombákkal és rakétákkal is felszerelték. A cikkben szereplő példány is ilyen fegyverzetet hordoz a VT-84-es század színeiben. Szolgálati helye a Bunker Hill anyahajó volt, és ezzel a festéssel vett részt a harcokban Tokiónál, 1945-ben.