Archívum - 2006. június

Az AIM-9L Sidewinder

Kővári László

A tervek szerint 2006 végén megérkeznek a magyar Griffek első fegyverei, az európai NATO-országok készletéből átvett AIM-9L/I-1 rakéták. A világ egyik legelterjedtebb és legnagyobb mennyiségben gyártott fegyvercsaládját nemcsak a haditechnikai fejlesztések történetében példátlanul sikeres múlt, de ígéretes jövő is minősíti.

Születésnap

Kővári László

A hidegháború idején, amikor a Szovjetunió erején felül minden szükségeset megadott hadserege és légiereje számára, nem volt állandó légibemutató-csoportjuk. Kerek politikai évfordulók idejére adták ki feladatként valamelyik repülőezred számára, hogy kötelék-műrepüléssel szórakoztassák a tusinói vagy domogyedovói repülőnapok több százezres közönségét.

Égi őrjárat

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok légierejének van egy különleges típusa, amely külső megjelenésében, fehér festésével nem is tűnik katonai repülőgépnek. A Boeing-747-esből átalakított E-4B típusneve Nightwatch, szabad fordításban Éjszakai Őrjárat. Akinek esetleg más is eszébe jut erről, az nem a véletlen műve. Rembrandt méltán világhírű festménye is ezt a címet viseli.

Opera nyitány nélkül

Kővári László

Magazinunk már több alkalommal is foglalkozott az iraki Oszirak atomerőmű elleni izraeli légitámadással, amely túlzás nélkül repüléstörténeti és világpolitikai jelentőségű esemény volt.

Most újra felelevenítjük a történteket. Ennek két oka van: az első és legfontosabb, hogy az esemény 25 évvel ezelőtt, 1981. június 7-én történt, a másik ok pedig az, hogy az eddigi számos találgatással és pontatlansággal szemben a titkosítások feloldását követően már csaknem teljes egészében ismertté váltak a bevetés részletei, beleértve több, a támadásban részt vevő gép HUD-videofelvételét is.

Tankertangó

Trautmann Balázs

Bár az Amerikai Légierő az elmúlt néhány évtized alatt sem igazán a gyors beszerzéseiről volt ismeretes, a légi utántöltő repülőgépek új generációjának kiválasztása még az átlagosnál is sokkal hosszabbnak bizonyult. A történet krimielemekben is gazdag: intrikák, gazdasági kémkedés, korrupció, botrány, kontinensek harca.

Eltűntnek nyilvánítva I.

Zsig Zoltán

Az 1991-es Öböl-háborúnak van egy máig meg nem oldott rejtélye. Az éjszaka támadásra induló első amerikai repülőgép-vezetők közül egyvalaki nem tért vissza a bevetésről. Michael Scott Speicher repülőgépe Irak területén lezuhant, a pilótát halottnak nyilvánították. Azonban már akkor tisztázatlan volt, hogy mi is történt valójában. Évekkel később megdöbbentő tényekre derült fény, amelyek miatt az is elképzelhetővé vált, hogy esetleg életben van a halottnak hitt pilóta.

Forgatókönyv

Zsig Zoltán

Irán félreérthetetlenül nukleáris fegyver kifejlesztésére törekszik. Mivel már vannak nagy hatótávolságú ballisztikus rakétái, ezért komoly fenyegetést jelent a térség országaira. A problémát természetesen tárgyalások útján, politikai úton kellene rendezni, azonban ez egyelőre nem tűnik sikeresnek. Ezért elképzelhető, hogy katonai csapásméréssel előzik meg azt, hogy a perzsa állam arzenáljába nukleáris fegyver kerülhessen.

Csapataink vízben álltak

Szurmay Zoltán

A látvány megdöbbentő. A gátoldal elevenebb, mint egy vihar előtti hangyaboly. Minden mozog, morajlik. Első pillantásra szinte áttekinthetetlen. Láthatóan nehéz, fehér, ölnyi súlyok repülnek egyik kézből a másikba, az élő futószalagon. Több száz katona adogatja egymásnak a zsákokat, vannak, akik derékig a hideg pocsolyában állva, hónaljig érő gumicsizmában. Több méter magas támfalakat emelnek belőlük. Felbőgő lánctalpasok, kétéltű járművek küzdenek a mély sárral, hogy újabb zsákokat vigyenek. Hadianyag, lőszer helyett a víz ellen ez a muníció. Helikopter ereszkedik alá, leoldják a többtonnás szállítmányt.

A jó bornak is kell cégér

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle típusról már többször írt az ARANYSAS. Az USAF legnagyobb teljesítményű vadászbombázója eddig számos harcmezőn, Irakban, Afganisztánban és Boszniában mutatta meg rendkívüli képességeit. 2006-tól egy újabb területen kell bizonyítania: az USAF által létrehozott F-15E bemutatócsapat a nagyközönségnek szánt repülőnapok sztárvendége lehet. Ebből az alkalomból készítettem e-mail interjút Al Kennedy századossal, a csapat parancsnokával és bemutatópilótájával.

Egy amerikai Párizsban

Horváth Zoltán

A világháborúk közötti húsz esztendő során egy egész pilótageneráció vágott neki olyan utaknak, amelyek feltérképezetlen szárazföldek és óceánok felett vezettek. Bár céljuk különböző elsőségek és díjak megszerzése volt, a merész aviatikusok nagymértékben hozzájárultak a kontinensek közti légi összeköttetés megteremtéséhez is.

Kölcsönkenyér visszajár?

Jánkfalvi Zoltán

Hadtörténészek és politikusok már több mint hat évtizede vitatkoznak azon, vajon a nyugati szövetségesek katonai segítségnyújtása nélkül a Szovjetunió képes lett volna egymagában - csupán saját erőforrásaira támaszkodva - Moszkva alatt megállítani a német hadsereget és döntő fordulatot előidézni a II. világháború menetében. Egyes nyugati szakértők szerint a szovjet győzelem nem lett volna így sem kétséges, de a háború győzedelmes befejezésére 1946 tavasza-nyara előtt nem lett volna reális lehetőség, és a proletárállam veszteségei elérhették volna akár a 35-40 millió főt is.

Aki nem tud arabusul...

Kárpáti Endre

Három nap, két múzeum, négy repülőtér. Röviden így foglalható össze a hosszú, kerozinhiányos tél után szervezett első komolyabb túránk, amelynek célpontjai az angliai Norfolkban helyezkedtek el.

Repülőgépdoktorok

Szepesi József

A II. világháború után a magyar légierő újjászervezésére a szárazföldi csapatokhoz viszonyítva csak nagy késéssel, 1947-1948-ban került sor. Bár az Ideiglenes Nemzeti Kormány az 1945. január 20-án Moszkvában aláírt fegyverszüneti megállapodásban kötelezettséget vállalt a légierő újjászervezésére és a németek elleni harcbavetésére is, de a teljesítéséhez hiányoztak a tárgyi és a személyi feltételek. Ezért csak 1948-ban állították fel a légierő első alegységét, az 1. önálló repülőszázadot, amelyet még abban az évben átszerveztek önálló repülőosztállyá Mátyásföldön.

Hullócsillag

Horváth Zoltán

Kevés olyan repülőgép akad, amelyik története során a Lockheed cég F-104 Starfighter típusú vadászához hasonló ellentétes véleményeket indukált volna. A két végletet jól illusztrálja, hogy az "özvegycsináló" csúfnéven kívül megkapta a "levegő Ferrarija" elismerő elnevezést is. Sok kiváló pilóta tartotta ugyanis pályafutása legizgalmasabb gépének. Fantasztikus megjelenése, karcsú törzse, pengevékonyságú, kicsiny szárnyai és hihetetlen teljesítménye miatt gyakran nevezték "ember vezette rakétának".

Az inga első lendülése

Pataky Iván

"1944. június 2-án Közép-Európa vasúti közlekedése ellen intézett súlyos rohamot az amerikai 15. légi hadsereg" - írta George Marshall tábornok, az Egyesült Államok Vezérkari Főnökei Egyesített Bizottságának elnöke - később külügyminiszter, a Marshall-terv atyja - a háború befejezését követően a hadügyminiszternek készített összefoglaló jelentésében. Marshall tábornok Roosevelt elnök - egyben főparancsnok - közvetlen katonai munkatársa volt. Megjegyzendő, hogy az egész jelentésben, amelyben az amerikai haderő teljes második világháborús tevékenységéről nyújt átfogó képet, ez az egyetlen mondat, amely ha nem is nevezi nevén hazánkat, de gyakorlatilag hazánkról szól. Ez egyben jelzi országunk helyét és fontosságát a szövetségesek hadászati célkitűzési sorában is.

Voltunk!

Schuminszky Nándor

A Holdra szállást tagadók - Aldrin jobbegyenese után - fokozott hévvel kezdték győzködni a másként gondolkodókat. Hiába nyilatkozta a sokatmondó című The Sceptical Inquirer Magazine szóvivője, hogy "tökéletes marhaság azt állítani, hogy a holdra szállás csalás lett volna, mert a tudományos bizonyítékok megkérdőjelezhetetlenek", a kórus szinte egyöntetűen sulykolta a "na ugye, Aldrin az ütéssel bebizonyította, hogy mégsem volt a Holdon".

FW 58B-2 Weihe

Nagy Sándor

1935. január 18-án egy új, sokoldalú repülő prototípusa emelkedett a levegőbe D-ABEM jelzéssel a brémai gyár repülőteréről. A típus változatai mind a polgári, mind a katonai alkalmazásban beváltak. Az A, B, C, K verzió két darab 280 LE-s Hirt HM 508C vagy két darab 240 LE-s Argus AS-10C motorral és fa légcsavarral épült. A Weihe acélcső szerkezetű, vászon- és fémborítású gép volt, merevített, alsószárnyas kivitelben, behúzható futóművel. A típust számos európai és dél-amerikai ország is használta, pl.: Ausztria, Szlovákia, Bulgária, Svédország, Chile, Argentína, sőt még a Szovjetunió is. 1937-ben a Magyar Királyi Titkos Légierő részére is érkezett néhány példány. Jóindulatú repülőtulajdonsága révén hamar népszerű lett, sőt a Magyar Waggon- és Gépgyárban a hazai licencgyártását is beindították. Győrben a háború végéig kb. 70-et készítettek a Honvéd Légierő részére. A forgalmi repülésben, majd később az orosz fronton is kiválóan helytállt a mostoha viszonyok ellenére is.