Archívum - 2006. július

Az R-8 És R-98 légiharc-rakéta

Kővári László

Az ötvenes években a hidegháború diktálta igények alapján folyt a szovjet és az amerikai légierő fejlesztése. Az elsődleges fenyegetést a másik fél stratégiai bombázói jelentették, ezért számos elfogóvadászgép-típust hozott létre a két szemben álló fél.

A Szovjetunióban a MiG iroda mellett a Jakovlev és a Szuhoj is tervezett ilyen kategóriájú gépeket, amelyekhez egységesített fedélzeti fegyverre lett volna szükség.

Az Életmentő

Kővári László

A Gripen rendszerbe állításával több olyan fontos eszköz került a magyar légierőben rendszeresítésre, amellyel érdemes részletesebben foglalkozni. Ezek közül az egyik az angol fejlesztésű és gyártású katapultülés, amely ugyan nem tartozik a legmodernebb típusok közé, de természetesen megfelelő hatékonysággal biztosítja a remélhetőleg soha be nem következő súlyos vészhelyzetekben pilótáink életének megmentését.

Flankerek a Nagy Fal felett

Kővári László

A világ legnagyobb népességű, még mindig kommunista irányítás alatt álló országa, a Kínai Népköztársaság méretéhez illően óriási hadsereget, ezen belül hatalmas légierőt tart fenn. A sok ezer harci repülőgép közül azonban alig pár száz olyan áll rendszerben, amely kielégíti a korszerű követelményeket, és háború esetén jó eséllyel veheti fel a harcot a tajvani légierővel.


Négytollú indián

Zsig Zoltán

Az OH-58-as katonai felderítőhelikoptert az ismert Bell 206-os alapján fejlesztették ki. A polgári repülésben sikeres többcélú könnyű helikopter katonai változatát a rendszerbe állítása után folyamatosan korszerűsítették, és fegyverzettel is felszerelték. Emiatt a harcértéke jelentősen javult, hiszen már nem csak felderítő feladatokra használható. Az OH-58-as jelenleg is nagyon fontos szerepet tölt be a hadsereg repülőalakulatainál.

Search and Rescue

Wim Das és Kees Otten

A Hollandiát hosszan határolja tenger, így polgárai számos alkalommal kerülnek bajba a vízen, főként az időjárás vagy balesetek miatt.

A halászhajók és a tengeri olajkitermelő állomások személyzetének segítése vagy mentése ugyancsak sűrűn szükséges, így nem véletlen, hogy több helikopteres kutató-mentő (SAR=Search and Rescue) szervezet is állandó készenlétben áll a holland partok mentén.

Embertelen őrszemek

Trautmann Balázs

A pilóta nélküli, távolról vezérelt, de eszköztől függően eltérő szintű autoanóm önirányítással is felvértezett eszközök egyre fontosabb szerepet kapnak már nemcsak a jövő, hanem a jelen hadműveleti területein is. A Gázai övezet, Irak, Afganisztán felett "lógó" repülőgépek már lassan "hozzánőnek" a helyi égbolthoz.

Eltűntnek nyilvánítva II.

Zsig Zoltán

Az Öböl-háborúban eltűnt Michael Scott Speicher ügyében egyre több kétely merült fel, ezért végre dönteni kellett, hogy mit is tegyenek a rejtély kiderítésére. A roncs átvizsgálását célzó különleges hadművelet engedélyeztetését 1994. december 23-ára tűzték ki.

Az új védelmi miniszter, William Perry és John Shalikashvili vezérezredes, a vezérkari főnök volt hivatott az engedély kiadására.

Joint Strike Fighter

Kővári László

Az amerikai Lockheed Martin által fejlesztett Joint Strike Fighter vagy hivatalos jelöléssel az F-35-ös ötödik generációs többfeladatú harci repülőgép programja akadozva halad. A legutóbbi hátráltató események érdekes módon nem műszaki, hanem politikai és főként pénzügyi természetűek, ahogy az más nagy jelentőségű és költségű program esetében manapság már sajnos a világon mindenhol megszokott.


Túlélőverseny

Kővári László

2006. május elején furcsa hírek láttak napvilágot, amelyek szerint a svéd Saab a JAS-39 Gripen jelentősen módosított, továbbfejlesztett változatának tervein dolgozik.

A "kövér" Gripenről aztán május 15-én az Oslóban és 16-án Koppenhágában megtartott sajtótájékoztató után látott napvilágot néhány információ.

A Mennydörgés fiai

Horváth Zoltán

A legendás család utolsóként tárgyalt géptípusa egyben az amerikai légierő első olyan harcászati vadászbombázója volt, amelyet már kezdetektől fogva erre a feladatra terveztek. A nagy hatótávolságú, kétszeres hangsebesség elérésére képes F-105-öst - kis magasságon történő behatolással - taktikai nukleáris bombák célba juttatására állították szolgálatba. Az USAF Nyugat-Németországban két ezred Thunderchiefet állomásoztatott, ezek célpontjait a Varsói Szerződés országaiban jelölték ki. Eredeti szerepkörében azonban - hasonlóan a sorozat többi tagjához - végül egyetlen F-105-öst sem alkalmaztak.

Tévedések végjátéka

Jánkfalvi Zoltán

Ez a hajdúsági mezőváros 1944-ben katonailag teljesen jelentéktelen célpontnak számított. 8195 lakóházában 30 409 személy élte békés hétköznapjait. A főleg földművelésből és állattartásból élő lakosság a mai napig sem fogja fel, miért válhatott ez a szép kisváros a szövetséges légierő két nagy erejű légitámadásának is célpontjává. Az a sok szenvedés és gyász, amelyet ez a két támadás okozott, már csak kevés böszörményi lakosban él elevenen, de még ma is jó pár idős ember teszi fel magának a kérdést: miért? Mit ártott ez a békés kisváros az angol és amerikai légierőnek?

Szivárványkapu

Kárpáti Endre

Coltishall az utolsó olyan aktív katonai repülőtér, ahonnan még 1940-ben, az angliai csata idején bevetésre indultak a Luftwaffe gőzhengerét megállító brit vadászok. Az utolsó években három Jaguar-századnak adott otthont, amelyek közül az 54.-et már feloszlatták, így az április 1-jei reptérbezáró ünnepségre már csak a 6. és a 41. repülőszázad maradt aktív. Az előbbi Coningsbyba került át, míg a másodikra a feloszlatás és újjáalakítás várt, vagyis egészen egyszerűen az ugyanott állomásozó kísérleti alakulatot számozták át 41. századdá. De hogy is nézett ki ennek a patinás repülőtérnek az utolsó napja a kerítéstől?

A nagy ábránd

Horváth Zoltán

"Repülőink kiváló emberek, és nagyon elszántak - táviratozta haza 1919 elején William Hughes ausztrál miniszterelnök, aki részt vett az I. világháborút lezáró versailles-i béketárgyalásokon. - Éppen ezért tízezer fontos díjat tűzök ki az első ausztrál személyzetű repülőgép legénységének, amely 30 nap alatt ér Angliából Ausztráliába. A kikötés még annyi, hogy csak olyan géppel lehet indulni, amelyet valamelyik szövetséges országban gyártottak. A verseny nem csupán azért lenne hasznos, mert megalapozná a légipostajáratokat Európa és kontinensünk között, hanem azért is, mert felhívná a világ figyelmét Ausztráliára."

Múltidézés

Stefan Degraef

Svájc délnyugati, Solothum kantonjában található Grenchen repülőtere, amely a sport- és túrarepülés helyi központja. 2005 júniusában itt rendezték meg a Bücker Jungmann- és Jungmeister-találkozót, erre 38 muzeális kétfedelű érkezett német, francia, osztrák és svájci tulajdonosaikkal.

Mundércsere

Wim Das és Kees Otten

Tavaly télen két P-3C Orion érkezett Valkenburgba a Holland Antillákon lévő curaçaói Hato légibázisról. Az NRN 340 és NRN 320 hívójelű gép hazatelepülése a típus utolsó "éles" feladatát jelentette a Holland Haditengerészeti Repülőszolgálat (Marine Luchtvaart Dienst - MLD) kötelékében. Sajnos az erős szél miatt a két Orion nem géppárban érkezett a valkenburgi repülőtér fölé, a 300-as valamivel megelőzte a 307-est. A korábban földet érő gép bevárta a másikat, és a reptéri tűzoltószolgálat tartálykocsijától kísérve együtt a kilences és tízes állóhelyre gurultak. Miután elfoglalták helyüket, a tűzoltók hagyományos fogadtatásban részesítették őket, és üdvözlésük jeléül "lezuhanyozták" a gépeket. Így ért hát véget a holland Orionok és velük együtt az MLD gerincét alkotó, Valkenburgban állomásozó MARPAT csoport (320. és 321. század) története, amelyet hivatalosan a gépek hazatérése után egy héttel, január 14-én oszlattak fel.

Ismeri Ön Hargitai Ferit?

Szepesi József

Az elődök iránti tisztelet folyamatosan arra késztet, hogy a magyar sportrepülés jelenlegi kiválóságainak elismerése mellett se engedjük feledésbe veszni azokat a jeles személyiségeket, akik évtizedekkel korábban és a háború után megteremtették azokat az alapokat, amelyeken a jelen nyugszik. Emlékszem, hogy 1943-44-ben minden szabadidőmben a Pipis-hegyen lábatlankodva úgy néztem fel Nagy Árpádra, a 44 nyarát ezen e repülőtéren töltő Méray-Horváth Róbertre, Fehér Ferire és más nagyságokra, mint az Istenre.

Mivel a sors pályafutásom befejező szakaszában valós és tartós közelségbe hozott a sportrepüléshez, találkozhattam olyan nagy egyéniségekkel, mint Nagy Kornél, Hefty Frigyes, Makai Béla, Kasza József, Opitz Nándor, Mandl Ernő, Mester László, Gulyás Ferenc, és még hosszan folytathatnám a sort.

Holdporhintés

Schuminszky Nándor

Csák Csaba könyvében a hit segítségével "akadályozta meg" a holdutazást, én az ő világfelfogásával, hitével nem kívánok vitába szállni. Úgy érzem, hogy érveimet a megfelelő képekkel alátámasztva sikerült meggyőznöm e hasábokon (is) a kételkedőket. Sajnos annak idején a nagy sikerrel futó X-aknák című műsor keretében az itt leírt érveknek csak töredékét tudtam, tudtuk előadni a korlátozott műsoridő miatt, és a felmerülő technikai nehézségek okán az illusztráció is szegényesre sikeredett.

Mongol magyar módra

Gulyás Máté

Amikor megjelentek a Trumpeter 1:32-es MiG-jei, hosszú ideig gondolkodtam, hogy melyik típust építsem meg. Végül elsősorban az érdekes magyar vonatkozású festésvariációk miatt döntöttem a kétüléses UM (NATO-kód: Mongol) változat mellett. A készlet áttanulmányozása után elhatároztam, hogy szinte teljesen dobozból készül majd el a szerencsés kiválasztott. A főbb alkatrészeket átnézve megállapítottam, hogy a legtöbb alkotóelem szinte minimális feljavítással élethűvé varázsolható (ez alól kizárólag a katapultülések kivételek). Később azonban úgy határoztam, hogy - eredeti tervemtől eltérően - egy kisméretű feljavítókészlet azért mégiscsak jó lenne hozzá, amely az üléseket és néhány külső alkatrészt tartalmazza majd. Ez lett az új FM Detail Sets kiegészítő, amely az UM és az MF típusokhoz egyaránt használható.