Archívum - 2006. szeptember
A GS-301-es gépágyú
Kővári László
A hetvenes évek elején már folyt az első szovjet negyedik generációs harci repülőgépek előtanulmányainak kidolgozása.
A gyökeresen új technológiákat igénylő típusok számára minden részterületen korszerű fedélzeti berendezéseket, eszközöket, ezen belül fegyvereket kellett kidolgozni.
A beépített csöves tűzfegyverek terén jártas, Tulában működő tervezőirodát bízták meg 1971-ben egy új típusú fedélzeti gépágyú kidolgozásával. A munkát természetesen nem a saját elképzeléseik, hanem a repülőgépek tervezői által támasztott feltételek alapján kezdték meg.
Eljöttek az Angyalok
Horváth Zoltán,Wim Das és Kees Otten
Az amerikai haditengerészet 1946-ban Nimitz tengernagy kezdeményezésére hozta létre bemutatócsapatát. Neki köszönhető, hogy a US Navy mondhatja magáénak a világon a legrégebben működő formációját. A tavaly karácsony táján felröppent hír, hogy a "Kék Angyalok" 2006 júniusában egy hétre a hollandiai Leeuwardenbe települnek, lázba hozta kontinensünk repülésrajongóit - teljesen érhetően, hiszen előtte 1992-ben voltak ideát. Ötödik európai látogatásuknak külön hangsúlyt adott, hogy az egybeesett a Blue Angels 1946. június 15-én tartott első nyilvános bemutatójának 60. évfordulójával. Akik eddig csak videókról és képekről ismerhették a kötelék műsorát, azok legfőképp arra voltak kíváncsiak, hogy élőben ugyanolyan jók-e a US Navy és a US Marines pilótái. A kérdésre június 16-17-én, pénteken és szombaton a helyszínen lehetett választ kapni.
A Trónörökös
Zsig Zoltán
A dicső múltú spanyol haditengerészet ma is jelentős erejű.
Az armada zászlóshajója a Principe de Asturias repülőgép-hordozó, amelynek fedélzetéről függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek, valamint különböző típusú helikopterek üzemelnek.
Az obsitos végzete
Kővári László
Május 17-én nem mindennapi látványosságban lehetett része a ráérő floridai jachttulajdonosoknak, akik lehetőséget kaptak a szolgálatból kivont öreg repülőgép-hordozó elsüllyesztését közelről is megtekinteni. Pensacolától 24 mérföldnyi távolságra vontatták a hajót, amely a jövőben könnyűbúvárok kedvelt célpontja lesz.
A tenger mindössze 63 méter mély a kijelölt helyen, így minden esély megvan arra, hogy a vízi élővilág rövid idő alatt birtokba veszi, és mesterséges korallzátonnyá alakítja.
Harci ösvényen
Zsig Zoltán
Az OH-58-as helikopter különböző változatai 1969 óta folyamatosan részt vesznek harci bevetéseken a szárazföldi haderő állományában. Habár a típus nem került a figyelem középpontjába, mégis fontos szerepet játszott a kisebb-nagyobb konfliktusokban és a békefenntartó műveletekben.
Túlórapótlék
Trautmann Balázs
Egyre népszerűbb típussá válik a C-17 Globemaster III-as nehéz szállító repülőgép. Az amerikai légierő légiszállítási parancsnokságának egyik legfontosabb eszköze a Big Mac néven is ismert négy hajtóműves gép, amely a logisztikai rendszer egyik pillére: naponta több száz tonnányi utánpótlást szállít a hadszínterekre, míg a visszaúton gyakran sebesültekkel a fedélzetén landol az Egyesült Államokban.
Lengyel Sólymok
Kővári László
A cseh és a magyar légierő kis léptékű korszerűsítését hamarosan követik a lengyelek is, de egy jóval nagyobb volumenű lépéssel. Az USA-ban már folyik a berepülése az első lengyel megrendelésre gyártott F-16C/D Block 52M+ típusú gépeknek, amelyek közül nyolc érkezését várják november 9-én a Poznan-Krzesiny légibázison.
Zavarunk és védünk
Kárpáti Endre
Az idén tavasszal is megrendezték Dél-Németországban az ilyenkor szokásos Elite hadgyakorlatot, amelyen a NATO légvédelmi egységei mérhették össze erejüket a szövetség vadászbombázóival.
Születésnapi újdonságok
Kővári László
Csehország keleti részében, a szlovák határtól nem messze elterülő Prerov katonai repülőtere 1994 óta szolgál a légierő helikopteres alakulatainak fő bázisául. A 331. század harci, míg a 332. szállító- és futárhelikoptereket használ a hajdan vadászbombázóknak otthont adó jól felszerelt és számos betonbunkerrel ellátott repülőtéren.
Álomarcú fiúk
Kővári László
Furcsa baleset történt az Indiai-óceánon fekvő Diego Garcia szigeten, amely az amerikai légierő nehézbombázóinak egyik előretolt bázisa.
Az év elején oda települt B-52-esek és személyzetük váltását a texasi Abilene közelében lévő Dyess légibázis 7. bombázóezredére bízták, amely alakulat a B-1B Lancer nehézbombázót repüli.
A távolságot mint üveggolyót...
Horváth Zoltán
1930-ban egy addig ismeretlen 32 esztendős pilóta nyerte meg a Los Angeles-Chicago repülőversenyt. A következő három esztendőben azután nemcsak Amerika, hanem a világ is jól megtanulhatta Wiley Post nevét. Az oklahomai származású pilóta ugyanis rekordokat döntve kétszer is körülrepülte a Földet. Éppen ezért gépével, a Winnie Mae névre keresztelt Lockheed Vega 5B típusú egymotorossal - Charles Lindbergh és a Spirit of St. Louis után - az aviatika második legünnepeltebb kettőse lett.
Mítoszrombolók
Jánkfalvi Zoltán
1815 óta - amikor kinyilvánította a világ előtt örök semlegességét - ez a kis európai ország mindenki számára azonnal a sérthetetlenség szimbólumává vált. Ezt a mítoszt 129 évvel később egy amerikai repülőezred bombái - úgy tűnt - végképp eloszlatták.
Páratlan páros
Kárpáti Endre
A nagyobb technikatörténeti múzeumok általában a repülés históriájának bemutatásával is foglalkoznak, azonban elég ritka köztük az olyan intézmény, amelyet gazdag gyűjteményének köszönhetően a világ legjobb repülőgép-múzeumai között emlegetnek.
A Flotta ökle és szeme
Horváth Zoltán
Az 1950-es évek elejétől az amerikai légierő "százas szériájának" gépei mindennapos gyakorisággal repültek a hangnál sebesebben.
A hadiflotta repülőgéphordozó-bázisú vadászai - erős felépítésükből és bonyolult szerkezetükből adódó túlsúlyuk miatt - erre képtelennek bizonyultak. A masszív futóművekkel, szárnyösszecsukó mechanizmussal és túlélőkészlettel megterhelt gépektől nem várhatták el, hogy jobb teljesítményt nyújtsanak szárazföldi "unokatestvéreiknél". Legalábbis egészen addig, amíg a Vought cég Crusader típusú, együléses elfogó vadászát 1957-ben rendszerbe nem állították.
A szabadság égi vándorai
Szepesi József
Az Aranysas 2003/12-es számában adtunk először hírt a Malév Repülőklub gyémántkoszorús, számtalan rekordot felállító vitorlázórepülője, Hegedűs László magyar légtérben mind ez ideig egyedülálló, nagyszerű teljesítményéről, a sokak által vágyott 1000 km-es távolság - ez esetben hurok - megrepüléséről.
A kiemelkedő teljesítményrepülésre 2003. június 28-án került sor, a Göd villanytelep-Kocsord vasútállomás-Zebegény vasútállomás-Kocsord vasútállomás-Dunakeszi repülőtér útvonalon. Az akkori időjárási viszonyok között az 1013,21 km megrepüléséhez három perc híján 10 órára volt szükség, 105,98 km/h átlagsebesség mellett.
A Méltóságteljes
Márványi Péter
Volt egyszer egy repülőgép - azon kevés típus egyike, amelyből már egy sem repül. A sugárhajtású utasszállítók második generációjának egyik úttörő típusa volt, rengeteg izgalmas technológiai újdonsággal; ezzel hajtották végre negyven éve, 1966-ban az első automata vakleszállást, maga a felépítése is különleges volt akkoriban - de azok a gépek, amelyek átvették a koncepcióját, sikeresebbek lettek nála. A Trident a patinás brit cég, az azóta már szintén nem létező Hawker Siddeley gyártmánya volt, jó néhány éven át sűrűn feltűnt Budapesten is az ugyancsak megszűnt - az interkontinentális BOAC légitársasággal összeolvadt - BEA (British European Airways) színeiben.
Szex a világűrben
Schuminszky Nándor
1959-ben és 1960-ban választották ki az első űrhajós csoportokat mind az Egyesült Államokban, mind a Szovjetunióban. A jelöltek kivétel nélkül férfiak voltak, a gyengébbik nem képviselői szóba sem jöhettek. A kiválogatások rendkívül szigorú feltételek mellett történtek, a mai űrhajósképzéshez képest inkább kínzáshoz hasonlítottak. Repülőinstruktorok, tisztek, orvosok nyaggatták a jelölteket, és felvilágosították őket mindenféle veszedelemről, áldozatokról, nehézségekről, amelyek ezzel a hivatással együtt járnak. Az egyik felvilágosító mondat így hangzott: "Az űrhajós gondolkodó lény, aki megdöglik, mint egy egér, macska, kutya vagy majom, amennyiben nincs tudatában a szerepének. Ha félsz ettől vagy nem tetszik, állj fel és menj innen. Még idejében teszed."
Zabolátlan Pegazus
Pákozdy PéterÉvek óta terveztem egy F-4 Phantom makett megépítését, de nem tudtam eldönteni, hogy a sok változat közül melyiket és milyen festéssel válasszam. Elérkezett a 2003-as év, amikor az egyik külföldi repülőnapon megláttam a Luftwaffe 37+96-os lajstromú F-4-esét.
A gép az üzemeltetés során szerzett koszolódások nyomait látványosan hordozta magán, a függőleges vezérsíkon pedig díszfestés (egy ágaskodó paripa) volt látható.