Archívum - 2006. november

Elmúltak a mézeshetek

Kővári László

A Gripenek márciusi érkezését követően hamarosan eljött a dolgos hétköznapok időszaka, a pilóták és a műszakiak a gyakorlatban is megkezdhették a Svédországban tanultak alkalmazását, a gépek üzemeltetését. Az új rendszer felállt, beleértve a reptér területén belül létesített lezárt, fokozott biztonságú zónát, ahol az új típust tárolják, és ahol a műszaki karbantartást végzik.

Szeptemberi látogatásunk tapasztalatainak részletezése előtt azonban sorra veszünk néhány a típussal szorosan összefüggő dolgot, eseményt.

A Plamen gépágyú

Kővári László

Csehország hadiiparának fejlettségi szintje lehetővé tette, hogy az ország hadseregének igényeit jelentős részben saját forrásból elégítsék ki. A legismertebb Aero Vodochody repülőgépgyár mellett több más területen működő, de hasonlóan magas szintű cég is létezik.

A Kismadár

Zsig Zoltán

A különleges légi hadműveletek speciálisan átalakított repülőeszközöket igényelnek. Az Egyesült Államok hadseregénél kis példányszámban gyártott típusokat használnak ilyen feladatokra. Az egyik legfurcsább és legkevésbé ismert helikopter a Little Bird, amelynek két változata teljesen eltérő feladatú. A típusjelük is különböző, de nagyon hasonló kialakításúak, azonkívül főbb rendszereik is azonosak, ezért a bemutatásukra is együtt kerül sor.

Légtérsértés!

Kővári László

Szeptember 27-én szokatlan rendezvényre került sor az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. Külföldi katonai megfigyelők jelenlétében, elképzelt szituáció keretében egy külföldi "légtérsértő" repülőgép elfogását, földre kényszerítését és az ezt követően szükséges intézkedést mutatták be katonáink.

Koncepcióváltás

Wim Das és Kees Otten

Ausztria légiereje átszervezés alatt áll, ez nemcsak az alakulatokat, hanem a vezetés struktúráját is érinti. Az eddigi különálló légvédelmi és légi támogató brigádot összevonják, és közös parancsnokságot létesítenek a hadsereggel.

Mindenki másképp csinálja

Temesvári Péter

Dél-Morvaország szívébe, a Brno melletti nemzetközi repülőtérre várták szeptember 2-3-ára az érdeklődőket a CIAF (Czech International Air Fest) szervezői. Az immár 13. alkalommal megrendezett repülőnap előzetes programja nem ígért ugyan igazán nagy különlegességeket, mégis érdemesnek látszott elutazni erre az általában jó hangulatú légi bemutatóra. Máshol még nem látott kuriózumokat nem is vártam tehát, a kényelmes családi piknikezés, fotózgatás és kerozinillat-szippantás mellett azonban mégis mélyen elgondolkodtattak az események.

SL-AMRAAM

Kővári László

Farnborough-ban többnyire repülőeszközökkel ismerkedhet meg a nagyközönség, általában csak az angolok szokták bemutatni az általuk fejlesztett Rapier közeli légvédelmi rakétarendszer modernizált változatait.

Ezúttal az amerikai Raytheon is kiállította az új SL-AMRAAM komplexumot, amelyről az ARANYSAS részletes prezentációt kapott. Érdeklődésünk oka az volt, hogy a szóban forgó fegyverrendszer esetleges hazai rendszeresítését érdemes lenne majd megfontolni, ha a döntéshozók a jelenleg hadrendben lévő Kub jövőjéről határoznak.

 

Emlékrepülés

Másodízben rendezte meg a kecskeméti repülőbázis Puma harcászati repülőszázadának tagjait felsorakoztató Puma Egyesület a második világháború hős Puma-pilótáira emlékező országos emléktúrát.

A háromnapos rendezvény fő szervezői Hegedűs "Gege" Ernő alezredes, az egyesület - egyben a Magyar Veterán Repülők Szövetségének elnöke -, Talabos Gábor és Punka György voltak.

Játékháború földön-égen

Kárpáti Endre

Az önkéntes haderők korában különösen fontos, hogy a katonaságról kedvezô kép alakuljon ki a közvéleményben. Csehszlovákiában mindig is komoly presztízse volt a fegyveres erőknek, és napjaink Csehországában is nagy hangsúlyt helyeznek a hadsereg elismertetésére. A nemzetközi kötelezettségvállalásoknak megfelelően az utóbbi időkben a NATO támogatása is kiemelt szerepet kap az ilyen rendezvények sorában - ennek a célnak megfelelően szeptember 16-án immáron hatodszor rendezték meg a NATO napját.

Civilek az égi arénában

Trautmann Balázs

Augusztus végi hír: az amerikai Civil Légi Őrszolgálat (Civil Air Patrol, CAP) jelentős beszerzésekbe kezdett, sok millió dollár értékben. Az első hallásra nem túl izgalmas hír mögött azonban jóval több húzódik meg: tradíció, önkéntesség és jelentős szerepvállalás.

Air America

Horváth Zoltán

Így szólt az Air America egyik jelmondata; e légitársaság létezéséről legtöbben csak azóta tudnak, hogy 1990-ben bemutatták a hasonló című játékfilmet. A nálunk is nagy sikert aratott mozi az USA-ban már korántsem nyerte el mindenki tetszését. Elsősorban az Air America egykori repülőit háborította fel az, hogy mennyire hamis képet festett róluk. A még életben lévők azóta úgy érzik, tartoznak annyival az Air America szolgálatában életét vesztett vagy eltűnt 243 bajtárs emlékének, hogy a közvélemény végre megtudja az igazságot róluk és a légitársaság működéséről.

Mentőangyalok

Jánkfalvi Zoltán

A nagy kiterjedésű vízfelületek térségében folytatott légi hadműveletek mindig a személyzet nagyarányú veszteségeivel jártak. A déli vizek felett 1940 óta repülő olasz és német alakulatok tisztában is voltak ezzel a problémával, de lehetőségeik elégtelennek bizonyultak egy hatékony légi mentőszolgálat felállítására.

1943 elején a térségbe érkezett angol csapatok náluk sokkal ügyesebbnek bizonyultak.

Fadzs, Zental, Kasszám

Zsig Zoltán

Az utóbbi évek legnagyobb méretű arab-izraeli konfliktusa során már a Hezbollah is képes volt nagyobb távolságra lévő célpontokat támadni. A Libanonban működő síita fegyveres milícia által felhasznált különböző rakétafegyverek típusa és mennyisége sokakat meglepett.

Sötétkék Csatalovak

Horváth Zoltán

A Douglas repülőgépgyár hagyományos felépítésű, dugattyús motoros torpedóvető/bombázóját sokan már 1945. márciusi, első felszállásakor elavultnak tartották, régimódi kinézete ellenére azonban számos korszerű sugárhajtású típust túlélt. Jóllehet arra tervezték, hogy japán hajókat küldjön a tenger fenekére, ilyesmire nem kerülhetett sor, hiszen mire szolgálatba állt, addigra véget ért a II. világháború.

Flying Legends Air Show

Toldi Miklós

Duxford: ez a helységnév a veterán repülőgépeket szerető emberek számára már fogalommá vált. A repülőtéren rendezett légi bemutatók, a múzeum termeiben látható gyűjtemény, valamint a hangárokban folyó munka egyfajta időgéppé varázsolja ezt a helyet. Egyszerre találkozhatunk masinákkal, amelyek soha többé nem emelkednek a levegőbe, néhány méterre tőlük javában folyik a munka néhány társukon, miközben hallhatjuk a már repülőképes öreg vasmadarak motorjainak dübörgését. Duxford nem a múlt egy fényképszerű szelete; Duxford él, lélegzik, tele megvalósult és még megvalósításra váró tervekkel - ettől válik egyedülállóvá ez az angliai repülőtér.

Kis csapatunkat is a hely szelleme és a 2006-os Flying Legends Air Show vonzotta ismét a ködös Albionba.

Aranykor

Szepesi József

Szolnokon, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Katonai Műszaki Kar Repülőműszaki Intézetében, amely az egykori - és 1957-ben felszámolt - Honvéd Killián György Repülő Hajózó Tiszti Iskola jogutódja, 2006. szeptember 16-án bensőséges hangulatú ünnepségen átadták az Arany Díszoklevelet az 50 ével ezelőtt zaklatott körülmények között avatott repülőtiszteknek. Az okleveleket dr. Óvári Gyula professzor, mérnök ezredes, az intézet igazgatója adta át, a légierő parancsnokságától kapott emlékplakettekkel együtt.

Az ünnepséget jelenlétével megtisztelte Iváncsik Imre úr, a Honvédelmi Minisztérium államtitkára, aki beszédében felidézte és méltatta a tisztté avatás óta eltelt ötven évet.

Az űrhajós is emberből van III.

Schuminszky Nándor

Az űrhajózás kezdetén hősökként tekintettünk az asztronautákra, és ez a "bálványimádás" csak évtizedek múltán szelídült meg. Azután bekövetkezett egy-egy tragédia, és akkor ismét a fellegekig emeltük őket, holott azt a magasságot már régen túlszárnyalták.

Egyúttal viszont itt maradtak közöttünk, földi halandók között, és akkor kézzelfogható közelségükből jöhettünk rá, hogy a "hős" űrhajós a kozmoszban és lenn a földön is bizony csak hétköznapi ember, annak minden esendőségével.

Finn Messzer

Kovács János

A 90-es évek első feléből származó készletben található, szépen megmunkált alkatrészekből építhetjük meg 109-esünket. Az alkotóelemek kialakítása pontos, az alkatrészbontás ésszerű.

A Hasegawa gép nagyszerű tulajdonsága, hogy szinte nem is kell rajta semmit korrigálni, újraépíteni, átkarcolni, egyszerűen "csak" össze kell rakni! A repülőt nagyobb mérvű feljavítás nélkül, "doboz" kategóriában kívántam megépíteni, zárt kabintetővel. Az elkészítés folyamán csak apróbb finomításokra szorítkoztam.

A munkát a tisztán és jól értelmezhető összeállítási rajz alapján végeztem, attól csak egy-két esetben tértem el.