Archívum - 2006. december

Adatporszívózás

Kővári László

2005 végén a francia Aeronavale, vagyis a haditengerészeti légierő 11F századának négy Super Etendard Modernisé (SEM) csapásmérő gépe volt a kecskeméti ezred vendége. Az akkori sikeres együttműködés ez évben folytatódott, de nem teljesen olyan formában, mint ami ideális lett volna. A Dassault Rafale M gépekkel repülő 12F század 2006 júniusában tartotta meg az Air Defence Week találkozót, ahová a francia légierő Mirage 2000-es gépei mellett meghívták a belgák F-16-osait, valamint több más szövetséges ország repülőegységeit és a magyar MiG-29-eseket is.

Az Aspide légiharc-rakéta

Kővári László

A hatvanas években az európai NATO-országok légierőiben még nem terjedtek el a látóhatáron túl lévő légi célok megsemmisítésére alkalmas rakéták. Az akkoriban nagy számban alkalmazott típus, az F-104 Starfighter csak az infravörös önirányítású Sidewinder rakétákkal volt felszerelve, amelyek rossz időjárási körülmények között nem voltak használhatók. Az olasz légierő 1965-ben döntötte el, hogy a Starfighter egy új változatát rendelik meg, amely már bevetheti az AIM-7E Sparrow félaktív lokátoros önirányítású, akár 35 km távolságból indítható rakétákat. Az F-104S (az S betű a rakétára utal) licencgyártását a FIAT végezte, az olasz légierő 206, a török 40 darabot rendelt.

Szuperszonikus örökség

Kővári László

A Szovjetunió széthullását követően a frissen függetlenné vált köztársaságok a hajdan hatalmas és félelmetes hadsereg technikáját is felosztották. Ez természetesen nem azt jelentette, hogy az adott területen ott maradtak az eszközök (kivéve a mozdíthatatlan infrastruktúrát), mivel az nem volt egyenletes eloszlású. A nyugati területeken összehasonlíthatatlanul több technikát állomásoztattak, hiszen ez lett volna a kiindulási helye Nyugat-Európa tervezett lerohanásának. Az ázsiai és a déli országrészekben viszont hatalmas területek voltak, ahol semmiféle katonai erő nem összpontosult.

Páholy első sor

Temesvári Péter

Svájcról a legtöbb embernek elsőre az Alpok égbe törő csúcsai, a csodaszép havas tájak és a békésen legelésző tehenek jutnak eszébe. A katonai repülés megszállottjai azonban inkább az F-18 Hornetekre, az F-5 Tigerekre és a Patrouille Suisse bemutatókötelékre gondolnak, ha meghallják az alpesi ország nevét. Aki azonban legalább egyszer eljutott a Svájci Légierő nyilvános éleslövészetére, az Axalpra, annak valószínűleg ezután ez a szó fog először beugrani.

Bombaüzlet

Trautmann Balázs

Az Egyesült Államok Légierejének egyik alapvető feladata, hogy kiadott parancs esetén a föld bármely pontján csapást mérjen az ellenségesnek minősülő területekre, csoportokra, épületekre vagy bármire, ami a célkeresztbe kerülhet. Az egyik alapvető problémája viszont az, hogy ezt a feladatot egyre nehezebben tudja ellátni már ma is - és akkor a jövőről még nem is beszéltünk...

Bulldog szájkosár nélkül

Kővári László

Magyarországon az egyre növekvő számú kisgépek között megjelent egy érdekes, eredetileg katonai célokat szolgáló típus, az angol gyártmányú Bulldog. Ezek 2004 nyarától kerültek hazánkba, miután az AVIA-Rent Kft. és a svéd hadsereg beszerzési hivatala szerződést kötött 26 gép és tartalék alkatrészeik szállításáról. A svéd légierő állományából 2001-ben vonták ki a típust, amelynek azonban még kellő üzemidő-tartaléka van ahhoz, hogy alkalmas legyen sportrepülő­célokra.

Díszkíséret

Márványi Péter

1992: a frissen átalakult Európában a friss partnerek óvatos örömmel keresték a kapcsolatokat. Az egykori vasfüggöny mögül érkezők között egyre több volt a katona vagy katonapolitikus, számukra nyilvánvaló volt, hogy el kell szakadni a Varsói Szerződés idején rögzült formáktól és szerkezettől, de egyáltalán nem volt nyilvánvaló, hogy milyen modellt és szerkezetet alakítsanak ki hazájukban: a NATO felé való közeledés éppoly esélyes verzió lehetett, mint a semlegesség.

Mesterkurzus

Stefan Degraef és Edwin Borremans

A francia Potez által közel ötven éve épített pillangó-vezérsíkos Fouga Magister két hajtóműves gyakorlógépek még mindig megszokott látványnak számítanak Belgium légterében.

Az ötvenes évek végén 45 példányt vásároltak a kiváló, de elavult North American T-6A Harvard alapkiképzésre szolgáló repülőgép leváltására. Az új jeteket érdekes módon a Belga Kongó délkeleti Haute-Lomani tartományában lévő Kamina légibázisra telepítették. A gépek közül többet felfegyvereztek, az orrukba épített 7,62 mm-es géppuskákkal fedezték a belga állampolgárok evakuálását az 1960 júliusi függetlenségi harcok idején.

Hosszúlépés

Kővári László

2006. október 2. és 13. között került sor a Long Step 06 olasz-magyar légi gyakorlatra az Adria partján fekvő Cerviában. Ez volt az első és egyben egyetlen külföldi gyakorlat az év során. Pilótáink nem voltak elkényeztetve a sok lehetőségtől, mert a tavaszra tervezett közös repüléseket elmosta az árvíz. Akkoriban csak a homokzsákok kézből kézbe "repítésében" szerezhettek tapasztalatot repülőgép-vezetőink.

Minden perc számít

Szurmay Zoltán

Légi kutató-mentő együttműködési műveleteket, nemzetközi ellenőrzés előkészítését és végrehajtását gyakorolták három ország légierejének katonái Romániában szeptember 16-24. között.

A Cooperative Sarex 2006 elnevezésű programon a vendéglátók, Magyarország és Törökország hadseregeinek kijelölt állománya vett részt.

A pilóta pizsamában is pilóta

Horváth Zoltán

Hatvanöt évvel ezelőtt, 1941. december 7-én az Egyesült Államok polgárai számára is elkezdődött a II. világháború. Azon a végzetes reggelen minden a Japán Császári Flottának kedvezett: az időjárás eszményi volt, az ellenfél pedig teljesen gyanútlan. A hordozókról levegőbe emelt első támadó hullám rajtaütése tökéletesen sikerült.

A harcedzett japán repülők úgy bombázhattak, dobhatták le torpedóikat és lőhették szét a reptereken veszteglő gépeket, mintha csak otthoni hadgyakorlaton lettek volna.

Medal Of Honor I.

Jánkfalvi Zoltán

A legmagasabb és legritkábban odaítélt amerikai kitüntetést, a Kongresszusi Becsület Érdemérmet (Medal of Honor) a képviselőház 1862. július 12-én elfogadott határozatával hozták létre. A mai napig óriási tiszteletet és megbecsülést övező kitüntetést csak az amerikai haderő valóban kivételes harci teljesítményt nyújtó katonái kaphatták meg. Az elismerés "nagyságát" csak növelte, hogy azt legtöbbször személyesen az Egyesült Államok mindenkori elnöke adta át a kitüntetettnek vagy posztumusz odaítélés esetében a közvetlen hozzátartozóknak.

Társbérlet

Kárpáti Endre

Ahogy a turista a holland A28-as autópályán Utrecht felé halad, Soesterberg mellett egy égnek meredő F-104-esre lehet figyelmes.

Az öreg vadászgép a szomszédos Hadirepülés Múzeumába próbálja  becsábítani az utazókat - ahova betérve nagyon kellemesen tölthetik el idejüket a repülőbolondok.

Az indiai haditengerészet óriása

Zsig Zoltán

India azon kevés ország közé tartozik, amely repülőgép-hordozó hajó birtokosa. Már a hatvanas évek elején megvásároltak egy brit hajót, majd annak kivonása előtt rendszerbe állították a Viraat hordozót is. A fedélzetén Sea Harrier repülőgépek és különböző helikopterek üzemelnek. Az évtized végéig szolgálatban maradó hordozót korszerűsítették, modern önvédelmi fegyverekkel és berendezésekkel szerelték fel.

Kormos orrú mentőangyalok

Horváth Zoltán

A Douglas cég veterán csapásmérői számára a vietnami háború nemcsak további alacsonytámadó bevetések tízezreit jelentette, hanem újabb, rendkívül fontos feladatokat is hozott. A típus másodvirágzását voltaképp annak köszönhette, hogy az USAF és a US Navy a dzsungelben rejtőzködő gerillák elleni harcra nem készültek fel. Hiába rendszeresítettek olyan korszerű, sugárhajtású repülőgépeket, amelyek képesek lettek volna a világ bármely pontjára nukleáris csapást mérni, ezek alkalmatlannak bizonyultak a hadviselésnek erre a primitív formájára.

Pilótabölcső

Szepesi József

1931. október 11-én - 75 évvel ezelőtt - adta át Gyöngyös város nagy tekintélyű polgármestere, dr. Puky Árpád a város tulajdonát képező Pipis-hegyen létrehozott repülőteret. Ezzel Gyöngyös város polgárai megértő áldozatkészségükkel, kezdeményezőként léptek be a MOVERO Gyöngyös Repülő Egyesületével a magyar sportrepülés pártolóinak sorába. Ezeket a nemes és elismerésre méltó tulajdonságaikat, példát mutatva az alkalmanként újra és újra fejét felütő gáncsoskodásoknak, napjainkig megőrizték.

Mars Face (To Face)

Schuminszky Nándor

Sohasem adok írásaimnak angol címet, ez esetben mégis kivételt tettem. Engedtem a szójáték csábításának, hogy a Mars face, azaz Mars-arc nagyon jól beleolvad a face to face, azaz a szemtől szembe kifejezésbe, tehát szinte sugallja a Szemtől szembe a Mars-arccal hangzatos címet. Van ugyanis a vörös bolygónak egy Cydonia névre keresztelt régiója, ahonnan két és fél négyzetkilométer nagyságú kőarc néz fel komoran az égbe. De valóban kőarc ez, vagy csak a fényviszonyok csalóka játékának estünk áldozatául itt, Magyarországon (is)?

Pille(könnyű) történet

Schuminszky Nándor

2001. március 8-án indult a világűrbe a Discovery űrrepülőgép fedélzetén - sok más berendezés társaságában - a hazai űrműszerek talán legsikeresebb darabja, a kisméretű termolumineszcens dózismérő (TLD), közismert nevén a Pille. A történet kezdete három évtizedre nyúlik vissza, hiszen az első dózismérőt 1976-80 között a KFKI sugárvédelmi főosztályán fejlesztette ki egy kis csoport Szabó Béla fejlesztő villamosmérnök vezetésével. A kozmikus utazás mind a mai napig veszélyes üzemnek számít, sok egyéb mellett tekintettel arra, hogy az űrhajósokat a földfelszínhez képest jelentősebb sugárterhelés éri, annak ellenére, hogy az űrjárművek védelme megfelelőnek mondható.

Vándorsólyom

Fóth Gábor

A Ki-43 Hayabusa (Vándorsólyom) vadászrepülőt 1937-ben kezdték tervezni a japán légierő számára, hogy fölválthassa a lassanként elavuló Ki-27-est. Egy évvel később már a prototípust tesztelték, de az eredményekkel nem lehettek teljes mértékben elégedettek, mert gyorsaságban felülmúlta ugyan elődjét, de manőverezőképessége a vártnál gyengébbre sikerült. A Nakajima gyár mérnökei ezután többször is áttervezték a szárnyakat, valamint a hajtóművet, míg végül 1941-ben kerülhetett a szárazföldi légierő egységeihez az új típus.