Archívum - 2007. január
Jó az öreg a háznál
Temesvári Péter
Ez év október közepén az észak-koreai kommunista rezsim által előzetes bejelentés nélkül elvégzett nukleáris kísérlet tovább élezte a kelet-ázsiai térségben a politikai és katonai feszültséget. Az Egyesült Államok Japánban állomásozó előretolt flottaegységének zászlóshajóját, a US Navy egyik utolsó, még hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját a USS Kitty Hawkot azonnal a Koreai-félsziget közelébe irányították egy hadgyakorlat-sorozatra, hogy jelenlétével is demonstrálják azt az eltökéltséget, hogy ha kell, katonai erő alkalmazásával is meggátolják a Kim Dzsong Il által diktatórikus módszerekkel irányított ország nukleáris fegyverkezését. Ez az esemény adta az apropóját annak, hogy bemutassuk ezt a több szempontból is különlegesnek számító repülőgép-hordozó hadihajót.
Az M197-es gépágyú
Kővári László
Az amerikai Bell AH-1 Cobra harci helikopterek tucatnyi még ma is üzemelő változatának alapvető beépített fegyvere a General Electric M197 típusú 20 mm-es, háromcsövű gépágyúja. A hatvanas években megjelent harci helikopter első típusainak orra alatt lévő M28-as univerzális kupolába egy hatcsövű, 7,62 mm-es Minigun géppuskát és egy 40 mm-es gránátvetőt építettek be, amelyekkel vegyes tapasztalatokat szereztek Vietnamban. A nyílt területen lévő élőerő és páncélozatlan célok ellen a géppuska kitűnően megfelelt, de csak az optimális lőtávolságon belül, ami nem volt túl nagy.
A dicső múlt a mi jövőnk!
Trautmann Balázs
2006. november 9-én az Egyesült Államok Légiereje a Boeing HH-47-es típust választotta mint a következő generációs harci kutató-mentő típust. A szerződés szerint a Boeing összesen 141 sorozatgyártású példányt szállít le, mintegy 10 milliárd dollár értékben (ebben természetesen a kiképzési és a logisztikai költségek is szerepelnek).
A Műholdvadász
Kővári László
A Szovjetunió a nyolcvanas évek elején párhuzamosan három nagy jelentőségű új vadászrepülőgép-típust állított hadrendbe, ez hihetetlen anyagi áldozatokkal járt, és talán ennek is része volt a hatalmas birodalom gazdasági összeomlásában. A rendszerváltozást követően a piaci alapokra helyezett fegyverkereskedelem elengedhetetlenné tette az addigi beteges titkolózás szinte teljes felszámolását, így a korszerű orosz repülőgépek rendszeres résztvevői lehettek a Nyugaton megrendezett kiállításoknak, bemutatóknak.
Kistigrisek
Wim Das és Kees Otten
Ausztria légierejének változatlanul fő vadász-gyakorló típusa a svéd Saab 105 OE. A linköpingi gyárból 1970-72 között érkezett 40 gép, amelyek a régi Saab 29 Tunnan típust váltották le. Napjainkban még mindig üzemel 28 gép, ezeket több repülőtér állománya között osztották fel.
Kisebb, de hatékonyabb!
Tóth Zoltán
Svájc a fenyegetettség csökkenésével arányos, létszámában zsugorodó, de modern légierővel lépett a 21. századba. Ez a létszámcsökkentés napjainkban is folytatódik, bezártak vagy be fognak zárni több repteret is, de a repülőeszközök modernizációja folyamatos. Ennek megfelelően aktuális áttekinteni azokat a jelentős képességnövekedést eredményező fejlesztéseket és beszerzéseket, amelyek érintik a repülőgépeket, a helikoptereket és a kiszolgálóeszközöket egyaránt.
Aki mert nagyot álmodni
Márványi Péter
Farnborough kétévenként a találkozások helyszíne, olykor a váratlan találkozásoké. A nagy cégek nagy összejöveteleket szerveznek, ezek egyikére tulajdonképp véletlenül kerültem: egy korábban megbeszélt interjú időpontját akartam rögzíteni a Boeing egyik főnökével, de ahogy beléptem az úgynevezett chalet, a tárgyaló és bemutató központ ajtaján, egy kedves hölgy Press feliratú kitűzőmre nézve azonnal és igen kedvesen irányított a nagyterem felé. Mint kiderült, belecsöppentem a Boeing egyik fogadására, amelyen a cég főnökei nagy tisztelettel mutattak be az újságíróknak egy idős urat, aki egy halom könyv mögött üldögélt.
Sólyom a Sasfészekben
Kővári László
2006. november 9-én délelőtt viharos szél kergette a szakadozott felhőket a Poznan közelében lévő Krzesiny légibázis felett. A lengyel légierő 31. ezredének otthont adó repülőtér nehezen megtalálható főbejáratánál hosszú kocsisor várakozott a bejutásra, a helyi és nemzetközi média, valamint a számos meghívott ugyanis nem akart lemaradni a lengyel légierő történetében mérföldkőnek számító eseményről, az új F-16-osok érkezéséről.
A főerő indulhat!
Wim Das és Kees Otten
A holland katonák is a hadgyakorlatokon bizonyítják felkészültségüket, a kiképzés eredményességét. A Havelte közelében nemrég tartott komplex összfegyvernemi gyakorlatot az újságírók is megtekinthették. A támadóknak egy hidat kellett elfoglalniuk, hogy biztosíthassák a főerők harceszközeinek átkelését. A művelet során a szárazföldi és légierők közötti szoros együttműködést is bemutatták.
Marineflieger
Wim Das és Kees Otten
Hasonlóan szinte minden más repülési szervezethez, a német Marineflieger is nagy léptékű átszervezésen esett át az utóbbi években. Felszámolták az MFG-1 és 2 ezredet, viszont az ellenséges tengeralattjárók elleni hadviselés kapacitását nagymértékben javította a modernizált P-3C Orion tengeri járőrgépek hadrendbe állítása. Napjaink aktivitása az MFG-3 és 5 ezrednél koncentrálódik Nordholzban és Kiel/Holtenauban, utóbbi helyen a Sea King Mk.41 kutató-mentő helikoptereket repülik, míg a Marineflieger összes többi típusa az előbbi alakulat állományához tartozik.
A nagy túlélő
Horváth Zoltán
A Douglas B-26-os a repülés történetének egyetlen olyan harci gépe, amely három jelentős háborúban is fontos szerepet játszott. A típust a II. világháború alatt tervezték, gyártották és alkalmazták nagy számban. A kétmotoros azonban, amelyet az amerikai hadsereg légiereje, az USAAF Invader, vagyis Támadó néven rendszeresített, elkerülte más híres könnyűbombázók 1945 utáni sorsát, a roncstelepet.
Medal of Honor II.
Jánkfalvi Zoltán
A II. világháború hadszínterein a küzdelem hevessége egy pillanatra sem csillapodott. Az amerikai repülők a világ minden pontján bátran küzdöttek. A kitüntetési felterjesztésekben olyan stratégiailag fontos objektumok felett véghezvitt hőstettekről olvashatunk, mint a franciaországi St. Nazaire, a romániai Ploies¸ti vagy a németországi Kiel, Bréma, Lipcse vagy Oschersleben.
Az Elnök Különgépei
Kárpáti Endre
Amikor Csehszlovákia 1993-ban szétvált, a viszonylag erős légierőt a lakosság arányában felosztották a két új állam között. A légi fegyvernem elfelezésekor eredetileg annak múzeumával, a méltán világhíres kbelyi gyűjteménnyel is ezt kívánták tenni, de végül Prága külvárosában maradt minden a régiben. Ez egyben azt is jelentette, hogy Szlovákia repüléstörténeti kiállítás nélkül maradt. Érthető módon a repülés helyi barátai ezzel a helyzettel nem kívántak kiegyezni, ám a lehetőségek nem voltak túl sokat ígérők: egy újonnan létrehozandó múzeumhoz mindössze a szocialista korszak nyugdíjas vasmadarait tudták felhasználni. Ennek megfelelően a 2002-ben megnyílt kassai kiállítás még finoman szólva is kissé visszafogott volt.
Egy élet regénye
Pilótagenerációk őrzik ejtőernyős-igazolványukat, amelyet negyven-ötven évvel ezelőtt az immár 91. esztendejébe lépett Magyar Miklós főhadnagy, a Honvéd Kilián György Repülő Hajózó Tiszti Iskola ejtőernyős-szolgálatának főnökeként írt alá, tanúsítván, hogy a leendő vadászpilóta félelmét legyőzve végrehajtotta a kötelező ejtőernyős ugrásokat.
A Dzsungelpusztítók
Horváth Zoltán
Már a vietnami háború évei alatt is heves vitákat keltettek az amerikai hadsereg és a légierő lombtalanítóakciói. Az akkoriban szolgálatot teljesített veteránok egészségügyi panaszain kívül például azért is a hírhedtté vált Agent Orange elnevezésű vegyszert okolták, hogy azóta csecsemők százezrei láttak napvilágot születési rendellenességekkel.
Veszteséglista
Schuminszky Nándor
A Gorbacsov-éra alatt megkezdődött változásokhoz nagy reményeket fűztek mindazok, akik minél többet szerettek volna megtudni az addig szinte hermetikusan elzárt Szovjetunió titkairól, beleértve a katonai szempontból egyáltalán nem elhanyagolható űrkutatást is. Természetesen a Nyugat addigra már birtokolt jelentős hírszerzési adatokat, és sohasem mulasztotta el adatbázisát a hazájukat elhagyó szovjet állampolgárok kihallgatásával bővíteni. Az 1980-as évek második felétől kezdve azonban mind több titokról hullt le a fátyol, bár dőreség lenne azt gondolni, hogy ma már mindent tudunk a szovjet-orosz űrhajózás elkendőzött eseményeiről.
Az olasz rádióamatőrök által rögzített hangok innen tölthetők le! (.zip formátum, 1,9MB)
Shooting Star
Molnár Tamás
A Shooting Star tervezése és építése még a II. világháború alatt kezdődött meg. Főkonstruktőre az a Kelly Johnson volt, akinek nevéhez több világhírű repülő fűződik. A prototípus első felszállására 1944-ben került sor. Az együléses (vadászbombázó) változat 1948 elején lépett szolgálatba az USAF kötelékében. Ez volt az egyik első nagy sorozatban gyártott sugárhajtású harci gép a világon! Fegyverzete hat 12,7-es Browning géppuskából állt, amelyet a kétüléses változatnál a súlymérséklés érdekében kettőre csökkentettek. Gyakorlóváltozata még napjainkban is rendszerben áll egy-két dél-amerikai országban.