Archívum - 2007. február
Lépésváltás
Tőrös István
Dr. Szekeres Imre 2006. június 12-én vette át elődjétől a honvédelmi minisztérium vezetését. Az elmúlt fél évet jelentős változások jellemezték. Székesfehérváron létrejött az Összhaderőnemi Parancsnokság, számos katonai szervezet kezdte meg az új hadrend szerinti integrációját. NATO-szövetségesi felajánlásunk új fejezeteként Afganisztán Baghlan tartományában már segíti az újjáépítést a magyar zászlóalj. Évzáró-évkezdő beszélgetésünkben a hivatalba lépésétől eltelt 200 nap rövid összegzésére kértem a honvédelmi tárca első emberét.
Az R-3R légiharc-rakéta
Kővári László
2006. december elején érdekes hírt közölt az egyik kereskedelmi televízió. A filmriport szerint a tököli volt szovjet légibázis területén ismeretlen eredetű "rakétákat" találtak, amelyekről a "szakértők" megállapították, hogy a Magyar Honvédségnél nem rendszeresített, valószínűleg K-21 típusú szovjet levegő-föld fegyverről van szó. A tűzszerészek lezárták a környéket, majd alapos vizsgálat után megállapították, hogy a rakétafejrészek nem tartalmaznak robbanóanyagot, vagyis veszélytelenek.
Villámlás Forth Worth felett
Kővári László
Sokszori halasztást követően 2006. december 15-én helyi idő szerint 12 óra 44 perckor végre a levegőbe emelkedhetett a texasi Forth Worth repülőteréről a Lockheed Martin F-35A Lightning II (Villám) ötödik generációs vadászbombázó első, AA1-es jelzésű prototípusa.
A berepülési program kezdetét augusztusról először október végére, majd december 11-ére halasztották, de a legutolsó időpontot sem sikerült tartani. Ebben semmi rendkívüli nincs, ugyanis az új típusok esetében számtalan műszaki probléma jelentkezik, amelyek megoldása nélkül kockázatossá válhatna az első repülés.
Kalandos családegyesítés
Kővári László
Kuba földrajzi fekvése és éghajlata miatt a fél világ turisztikai paradicsoma lehetne, ennek egyetlen akadálya van. Az ország ugyanis egyike a még meglévő néhány kommunista diktatúrának, és ez lehetetlenné teszi a tömeges szabad ki- és beutazást. Idegenforgalom ha korlátozott mértékben is, de létezik, főleg a volt "testvéri" országok olyan polgárai szeretnek Kubában napozni és koktélokat szürcsölgetni, akiket nem zavar az ország antidemokratikus berendezkedése és működése.
Maszek világ
Trautmann Balázs
A légi utántöltést 09.00 Zulu idő szerint a Kovács és Fiai Kft. KC-767-ese hajtja végre. A támadó gépeket a First Strike Zrt. biztosítja, a vadászfedezet két Gripen géppárja Kecskemétre tér vissza.
Szigorúan nyilvános!
Kővári László
2006. november 13-án érdekes hírt repítettek világgá az amerikai hírügynökségek: az USAF a titkosítás idejének leteltét követően nyilvánosságra hozta, hogy Nevadában a titkos Tonopah bázison szovjet eredetű harci repülőgépeket üzemeltettek, s ennek célja az amerikai pilóták légiharc-felkészítésének eredményesebbé tétele volt.
Mindenkit érhet baleset
Wim Das és Kees Otten
A korosodó Zurbriggen úr régi autójából mindig figyelmesen követi a téli tájat a Mattmark Strausse-gát felügyelőjeként. Az állandóan keze ügyében lévő távcsővel ellenőrzi a hegyoldalakon felgyülemlett havat, amely szűkebb környezetét, a Svájc déli részén elterülő Saas Almagell kisvárosát fenyegetheti.
Mindenesek
Wim Das és Kees Otten
Az olasz légierő kísérleti és tesztrepülő-alakulata, az RSV (Reparto Sperimentale Volo) a Róma közelében lévő Pratica di Mare légibázison található. Alárendeltségébe tartozik a Gruppo Technico technikai század és a Gruppo Gestione Software számítástechnikával foglalkozó részleg, míg az egész szervezet működését a Centro Sperimentale Volo, vagyis a repülésiteszt-központ fogja össze.
Navigatoszauruszok
Stefan Degraef és Edwin Borremans
A modern katonai repülőtechnika utóbbi évtizedekben lezajlott fejlődése egyre nagyobb kihívást jelent a hajózószemélyzetek számára.
A fedélzeti elektronika ugyan számos teendő alól mentesíti a pilótákat, de ez nem jelenti azt, hogy könnyebb lett volna az utóbbi időben a dolguk, éppen ellenkezőleg.
A korszerű műszerezettség feleslegessé tette az utasszállítókon régen megszokott navigátort és fedélzeti mérnököt, a katonai típusoknál pedig megszokott az egyetlen pilóta alkalmazása még a többfeladatú harci gépeken is. A GPS műholdas navigáció és a Link 16-os adatátviteli rendszerek korában a légierők állományában is egyre több fedélzeti operátor munkahelye kerül veszélybe.
Spanyolviasz
Szurmay Zoltán
Egy pilóta, egy operátor, egy fedélzeti irányító: belőlük áll az a személyzet, amely képes arra, hogy a Mi-24-es harci helikopterrel külső függesztésű terheket szállíthassanak. A gép egyedülálló képességét tették próbára - alapos elméleti és gyakorlati felkészülés után - az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred pilótái, akik a megvalósítást gyakorolták. A gyártó országon kívül alighanem egyedülálló a most megszerzett tapasztalat.
Sólyomszárnyak
Horváth Zoltán
A Douglas A-4-es deltaszárnyú könnyű csapásmérők első példányai 1956 októberében álltak a haditengerészet szolgálatába, és egyszázadnyit még most is - több mint 50 év elteltével -üzemeltetnek repülőgép-hordozóról. A párját ritkítóan hosszú pályafutásnak tudható be, hogy a Skyhawkot tartják a repülőgép-tervezés egyik legnagyobb sikerének. Pedig olyan korban született, amelyre az volt jellemző, hogy a különböző sugárhajtású harcigép-típusok néhány röpke év alatt korszerűtlenné váltak, és a "süllyesztőbe" kerültek.
Medal of Honor III.
Jánkfalvi Zoltán
1944 volt a II. világháború légvéresebb és legádázabb harcainak éve. Az Európát nyugat és dél felől ostromló 8. és 15. amerikai légi hadsereg repülőgépei napról napra a levegőbe emelkedtek, hogy megadják a kegyelemdöfést a német hadigépezetnek.
Ezek a bevetések sok áldozatot követeltek, és hőstettekben sem volt hiány...
Kicsi a bors... de a miénk!
Kárpáti Endre
A világ repülőmúzeumait bemutató sorozatunk nem lehet teljes egy kicsi, de az utóbbi időben szépen fejlődő intézmény, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum szolnoki repüléstörténeti gyűjteményének részletes ismertetése nélkül.
Vadászidény
Horváth Zoltán
Mikor 1956-ban az első Lockheed Hercules szállítógépeket átadták az amerikai légierőnek, senki sem láthatta előre, hogy a típus milyen bámulatos és hosszú karriert fut majd be. Az eddig elkészült 2300 példányból 64 országba került kisebb-nagyobb mennyiség, és ezzel a típus kiérdemelte a "világ szállítógépe" elnevezést. Napjainkig változatainak a száma már meghaladta a százat. A skálán sok minden megtalálható, a tartálygéptől az éjszakai támadóig. Utóbbi feladatkörben 40 évvel ezelőtt mutatkozott be Vietnamban, ahol olyan sikerrel szerepelt, hogy azóta többször korszerűsítették, és mára már a különleges erők nélkülözhetetlen segítőtársuknak tekintik.
Pro Patria
Varsányi Mihály
Bensőséges ünnepség keretében avatták fel 2006. szeptember 15-én Kecskeméten a II. világháborúban hősi halált halt 418 repülőkatona emlékművét. A történet eredete jó pár évvel korábbra nyúlik vissza. Valamikor az ezredforduló táján vetődött fel az ötlet a Magyar Veterán Repülők Szövetsége kecskeméti szervezetének tagjai között, hogy Kecskeméten, a magyar katonai repülés fellegvárában fel kellene állítani egy emlékművet az elhunyt katonai repülők tiszteletére.
Az elképzelés fokozatosan öltött testet, és a tagság teljes egyetértésével találkozott. Az első kérdés az volt, hol álljon az emlékmű. A város vezetése támogatta a tervet, és több lehetséges helyszín is szóba került. Döntés nem született, mert egyéb nehézségek merültek fel.
Saját utamat járva
Szepesi József
Repülőkörökben - elsősorban a mezőgazdasági és a sportrepülők közül - sokan ismerik Takács Miklóst, aki az 1970-es évek elején Nyíregyháza repterén, a repülőiskola szerelőjeként kezdte pályafutását. E sorok írója pedig a 80-as évek első felében a békéscsabai repülőtéren megrendezett 12. motoros műrepülő-világbajnokság előkészítése során ismerte meg őt. Az ismeretség érdekes módon "kényszerrel" kezdődött, ugyanis a világbajnokságra nevezett csapat versenyzői Besenyei Péteren kívül az akkoriban virágkorát élő MÉM RSZ pilótái, Tóth László, Molnár András, Pászti Tibor és Balatoni József voltak. A Zlin-50-es műrepülő versenygépeket is a szolgálat bocsátotta rendelkezésünkre, arról nem is beszélve, hogy a benevezett csapat vezetői Hargitai Ferenc és Pokaraczki András voltak. Nyomasztó volt - bár én nem éreztem annak - az RSZ túlsúlya, illetve az MHSZ szegénysége.
Űrretus szovjet módra
Schuminszky Nándor
Amikor a napnál is világosabb lett a szovjet szakemberek számára, hogy az R7-es rakétára alapozva sokkal bonyolultabb feladatot is meg tudnak oldani, mint egy "egyszerű" szuborbitális repülés, azonnal hozzáláttak egy ember Föld körüli pályára juttatására alkalmas űrhajó kifejlesztéséhez. Ez lett a Vosztok. Akkoriban Sáriknak - golyócskának, gömböcskének - nevezték az űrhajót, mert a leszállóegysége ténylegesen gömb alakú volt. Az űrhajóval először automatikus üzemmódban, majd később kutyákkal és bábuval hajtottak végre próbákat. Mindezt csendben, de alaposan és nagy lelkesedéssel. Mindenáron elsők akartak lenni, annál is inkább, mert tudták, képesek is mindezt az amerikaiakat megelőzve megvalósítani.
Dzsungelbombázó
Gulyás Máté
A Szu-27-est az 1989-es párizsi bemutatkozás után is még jó néhány évig a titkolózás fátyla lengte körül. A 90-es évek közepén az orosz gazdaság súlyos válsága és a típus - a nyugati konkurens gépekhez képesti - elavulása után a 27-es egyre-másra jelent meg a különböző válsággócok légi harcaiban. A továbbfejlesztett Szu-30-as egyéb változataival egyetemben - igaz, nyugati elektronikával "feltuningolva" - ma a világ egyik legkorszerűbb harci gépének számít, és Kína, India és Malajzia után valószínű, hogy még jó néhány ország rendszeresíti, miután az oroszok általában árban aláígérnek a nyugati konkurenciának.