Archívum - 2007. március

A H-55 Granat szárnyas rakéta

Kővári László

A hidegháború idején folyó fegyverkezési versenyben általában az USA technológiai fölénye érvényesült, amelyet szovjet részről a szolgálatba állított fegyverek nagyobb mennyiségével igyekeztek ellensúlyozni. Volt azonban néhány olyan fegyverkategória, amelynek ötlete szovjet mérnökök agyában született meg.

Elfelejtett harci gépek I.

Kővári László

Új sorozatunkban olyan típusokat ismertetünk, amelyek elkészültek, de műszaki, pénzügyi okokból vagy a tender elveszítése miatt sohasem vagy csak nagyon kis szériában került sor sorozatgyártásukra és rendszeresítésükre. Az elmúlt évtizedekben számos ígéretes tervet dolgoztak ki, amelyek újszerű technológiai megoldásaikkal messze megelőzték korukat, de ez egyben a megvalósulásuk korlátját is jelentette. Voltak olyan típusok is, amelyek egyszerűen rossz időpontban jelentek meg, és noha sikeresnek ígérkeztek, a piac halálra ítélte őket.

A Százötös

Kővári László

A svéd Saab repülőgép tervezői soha nem voltak híján új, innovatív és szokatlan ötleteknek. Az ötvenes években kifejlesztett J-35 Draken még mai szemmel nézve is futurisztikus látvány. A deltaszárny előnyei már akkor nyilvánvalóak voltak, és ezt más területen is ki akarták használni. A sugárhajtóművek alkalmazása a repülés egyre több területén elterjedt, Nyugat-Európa háború utáni rohamos gazdasági fejlődése pedig további új igényeket teremtett. Akkor úgy tűnt, hogy megvan a létjogosultsága egy nagy sebességű, négy utas szállítására alkalmas "üzleti" gépnek, amelynek tervezésébe megrendelés nélkül, saját költségére fogott bele a Saab.

Made in China...

Zsig Zoltán

A J-6-os első változata a kínai légierőben a 60-as évek elején állt szolgálatba. A szovjet MiG-19-es másolata több évtizedig alaptípusnak számított; körülbelül 3000 gépet építettek, a termelést csak a 80-as években állították le. A J-6-os sorozatgyártásával alapozták meg a későbbi kínai repülőgépek fejlesztését. A gépet több országba is exportálták, néhány példány még az ezredforduló után is repült.

Helikopter kalákában

Trautmann Balázs

Legutóbb éppen december 22-én jelentette be a spanyol kormány, hogy a spanyol fegyveres erők összesen 45 NH-90-es csapatszállító helikoptert kapnak. A taktikai szállító kivitelű spanyol gépek várhatóan 2010-től állhatnak hadrendbe. A spanyol helikoptereket helyben állítják össze, az Eurocopter Espana új, Albacete melletti gyártelepén, amely 2007 első negyedévére készül el. A gyáregységben nem csupán összeszerelés történik majd: minden NH-90-es első törzsrésze is innen kerül majd ki, csakúgy, mint a Tiger támadó helikopter HAD-változatának törzs-hátsórésze. De itt szerelik majd össze a spanyol belügyminisztérium EC135-ös könnyű szállítóhelikoptereit is.

Az NH-90-es típust nem csak Európában kedvelik: Ausztrália, Szaúd-Arábia, Omán és Új-Zéland is a típus mellett szavazott.

Keleten a helyzet változóban

Temesvári Péter

1945 augusztusa sok szempontból megváltoztatta a világot; lezárt egy korszakot, és nyitott egy újat. Az atombombák pusztító erejét látva Japán kapitulált, fegyveres erői pedig javarészt befejezték a kilátástalan harcot. A császári légierőre is ez a sors várt, maradék erői az amerikaiak vezette szövetségesek ellenőrzése alá kerültek. A sors furcsa fintoraként és a világpolitikai helyzet gyors változása miatt azonban a barátokból ellenségek, a korábbi ellenfelekből pedig szövetségesek lettek, így hamarosan egy új, dinamikusan fejlődő időszak kezdődött a japán katonai repülés történetében, amely napjainkban is tart.

Középváltósúly

Trautmann Balázs

2006. december 21-én az EADS CASA sevillai üzemében elkészült az első A400M horizontális vezérsík. Az "elsőszülöttet" a San Pabló-i üzemből az EADS CASA tabladai üzemébe szállították, ahol az alkatrész strukturális tesztjeit végzik el, majd ezek sikeres teljesítése után végleges helyére kerül.

Az alkatrész azért is fontos, mert ez az első A400M-komponens, amely a végszerelő üzembe kerül. Az elemet szénszál-erősítésű kompozit anyagból készítették. A mérnökök számítása szerint nem csupán az elem tömege lett kisebb a hagyományos, fémből készült vezérsíkhoz képest, hanem szilárdabbá és tartósabbá is vált. Az elem tervezését és gyártását az EADS CASA az Airbus Spainnel közösen végezte.

Örökifjú Hatvanasok

Emil Sloot és Luc Hornstra

Svédország légierejének bemutatócsoportja, a Team 60 2006-ban ünnepelte megalapításának harmincadik évfordulóját. A hat különleges festésű Saab 105-ös iskolagéppel a Linköping-Malmen bázison működő Krigflygskolan, vagyis a légierő repülőakadémiájának oktatói repülnek.

Az Égi Őrszem

Kővári László

Pontosan 25 évvel ezelőtt, 1982 februárjában kezdődött meg a NATO 12 tagállama által közösen finanszírozott és üzemeltetett korai előrejelző és irányító repülőgépek szolgálatba állítása. Az amerikai Boeing által kifejlesztett E-3A Sentry (Őrszem) azóta a légi hadműveletek irányításának legfontosabb eszköze, harci gépek bevetése elképzelhetetlen nélküle.

Varázsszem

Tőrös István

"Ellenséges repülőkötelék a légtérben! Célpontjuk a pápai repülőtér! Saját erők irányítását megkezdeni!" - kapta az utasítást a magyar légtérben járőröző AWACS hadműveleti parancsnoka. A fedélzeten azonnal lázas munka kezdődött, a képernyők előtt ülő operátorok - köztük Soós Gabriella magyar vadászirányítóval - először a tervezett csapásmérés és légi harc koordinátáit táplálták be számítógépeikbe.

Rakétaveszély!

Kővári László

Az utóbbi másfél évtized háborús konfliktusai során a legtöbb repülőgép-veszteséget a vállról indítható infravörös önirányítású légvédelmi rakéták okozták. Az egyszerűen kezelhető, kisméretű MANPADS (Man Portable Air Defense Systems=hordozható légvédelmi rendszerek) fegyverek a terroristák ideális eszközei lehetnek, és ez súlyos veszélyt jelent nemcsak a katonai, hanem a polgári repülésre is.

Barátjuk volt a sötétség

Horváth Zoltán

Az idén éppen tíz esztendeje annak, hogy az amerikai haditengerészet kivonta a hadrendből tömpe orrú csapásmérőjét. Az 1997. március 19-én utoljára levegőbe emelkedő típust 40 évvel korábban arra tervezték, hogy képes legyen támadások végrehajtására bonyolult időjárási viszonyok közepette. Az A-6-osoknak szánt célpontok pedig annyira távol feküdtek az otthonukat jelentő repülőgép-hordozóktól, hogy azokat a US Navy más bombavetői el sem érhették volna.

A bevetések sikere érdekében az Intruder, vagyis Betolakodó elnevezést kapott kétülésest olyan kifinomult avionikával szerelték fel, amely még napjainkban is ritkaságszámba megy.

Medal of Honor IV.

Jánkfalvi Zoltán

1944-1945 fordulóján a hadi helyzet Európában gyökeresen megváltozott. A Harmadik Birodalom és csatlósai folyamatossá váló visszavonulásukkal mind nagyobb és nagyobb területeket vesztettek el, kimerült hadseregeik pedig képtelenek voltak a hatalmas túlerő feltartóztatására. Ezekben a harcokban az amerikai repülők ismét több hőstettet hajtottak végre, majd pár, békében töltött évvel később jött Korea, ahol már egy volt szövetséges, a Szovjetunió (is) az ellenség oldalán harcolt.

Harc a gyémántokért

Zsig Zoltán

A nyugat-afrikai Sierra Leonéban a 90-es évek eleje óta a közelmúltig véres és kegyetlen polgárháború tombolt. A kormányellenes lázadókat nem valami nemes eszme vezérelte, csak a hatalmat és az ország nemzeti kincseiből származó hasznot akarták megszerezni. Közel egy évtizedre volt szükség, amíg külső erők segítségével megfékezték az esztelen öldöklést. Ebben nagy szerepe volt a szovjet eredetű szállító- és harci helikoptereknek is.

Craiova, a végállomás

Kárpáti Endre

A hadrendből kivont, pusztulásra ítélt repülőgépek tárolóhelyei általában nem túl vidám helyek. Azonban még ezek között is különösen szomorú a romániai Craiova repülőtere, ahol tavaly még mintegy 120 MiG-21-es és IAR-93-as várta, hogy sorsát beteljesítse a lángvágó.

Az előretolt helyőrség

Horváth Zoltán

A vietnami háború egyik legvéresebb, 77 napos hadjáratát az Észak-Vietnamot a déli országrésztől elválasztó, úgynevezett fegyvermentes övezet és a laoszi határ közelében fekvő Khe Sanh helyőrségért folytatták 1968-ban. Az északiak három reguláris hadosztálya által körülzárt mintegy 6000 amerikai tengerészgyalogos és dél-vietnami kormánykatona utánpótlását és támogatását csak légi úton lehetett megoldani. A korabeli sajtó legtöbb "katonai szakértője" egyenesen "Dien Bien Phu kísértetét" emlegette, és a francia gyarmatosítók uralmának végét jelentő, 1954-es vietnami győzelem megismétlődését jövendölte. Ez azonban a helyőrség védőinek kitartása, a légihíd szállítógépeivel repülők bátorsága és a mindent elsöprő bombatámadások jóvoltából nem következett be.

Földi űrutazás

Zsig Zoltán

Houstonról sokaknak jut eszébe az űrhajózás. A holdra szállás után is a texasi nagyváros neve volt az első szó, amit az űrhajósok kimondtak. Az irányító központot hívták, amely a kapcsolatot jelentette számukra a bolygónkkal. Houstonban található a Johnson elnökről elnevezett űrközpont és az amerikai űrkutatást bemutató kiállítás. A látogatókat még a NASA munkaterületének egy részén is körbeviszik, és ez igazán nem mindennapi élmény.

Űrbázis a lakótelepen

Gréczy Gaby

Olvasóink régi - és jogos - igénye, hogy minél többet meg akarnak tudni az ARANYSAS munkatársairól. Most kezdődő sorozatunkban szeretnénk bemutatni a szerkesztőség tagjait. Mivel a szerzők közül Schuminszky Nándor életútja űrhajósnyelven a leginkább "pályaelhagyó", ő az első "áldozat". Az 54 m2-es, 1+2 fél szobás mátyásföldi lakásában egy fantasztikus gyűjtemény foglal el minden talpalatnyi helyet. Poszterek és gondosan bekeretezett képek tucatjai, fotók százai, újságcikkek tízezres nagyságrendben, de gondosan rendszerezve sorakoznak a polcokon, szekrényekben, a falakon, hang- és videofelvételek, makettek és sok más tárgy társaságában. A téma: az űrhajózás, az űrrepülés.

Az Öreg Madár

Szabó Péter

A történet főszereplője - az Öreg Madár - egy Bf 109E-3-as, korának egyik legkiválóbb vadászgépe. A napvilágot Werk Nummer 5057 néven látta meg, valószínűleg 1939 végén a bécsújhelyi Wiener-Neustädter Flugzeugwerke szerelőcsarnokaiban. Nem sokkal később a Luftwafféhoz került, ahol az átvétel után rögtön kiutalták egy vadászezrednek. (Ekkor már gőzerővel folyt a fegyverkezés a küszöbönálló nyugati hadjárathoz.) Ez az egység valószínűleg a JG 51-es volt: a gép 1940-ben Josef Prillerrel - a nyugati front nagy ászával - a nyergében harcolt a francia hadjáratban, "sárga 1-es" jelzéssel. A függőleges vezérsík fotóján jól látszanak Priller átfestett légi győzelmei.