Archívum - 2007. augusztus

Kötelékrepülés

Tőrös István

Ha a magyar légierő helyzetét bemutató riportra egy évvel ezelőtt került volna sor, akkor még Veszprémben, a híres Szikla tövében beszélgettem volna a repülőcsapatok előző parancsnokával. Utódjával, Varga János vezérőrnaggyal 2007 nyarán már Székesfehérváron, az Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokhelyettesi szobájában ültünk le számba venni a haderőreform során átalakított alakulatokat.

Kirakodóvásár

Kővári László

A 47. párizsi repülőgép-kiállítás több szempontból kiemelkedőnek ígérkezett a két évvel ezelőttihez képest. A repülőgépipar fellendülése, a megrendelések ugrásszerű növekedése számos területre van pozitív hatással, így az ágazat vállalatainak száma évtizedes csökkenést követően újra növekedni kezdett. 42 országból kétezer cég jelezte részvételi szándékát, és a kiállításra 140 repülőgépet "neveztek be".

Ez még messze áll a kilencvenes évekbeli 213 db-os rekordtól, de nem ez volt a lényeg.

Az AGM-45-ös Shrike "Radargyilkos" rakéta

Kővári László

Az amerikai U-2-es felderítő repülőgépek 1956-tól több alkalommal repülték át a Szovjetuniót, de nemcsak fényképfelvételek ezreit készítették, hanem elektronikai lehallgatást is végeztek. Az adatok elemzése során nyilvánvalóvá vált, hogy a szovjet  légvédelem egyre több rakétakomplexummal rendelkezik.

A fegyverkezési verseny velejárója, hogy a két fél lépései reakciót kényszerítenek ki.

Szardíniai vakáció

Kárpáti Endre

Amikor Nuraghiban megtalálták az első uránérclelőhelyet, már sejteni lehetett, hogy a térség hamarosan nemzetközi feszültség forrása lehet. Arra azonban senki sem számított, hogy a szigetország déli részén rövidesen hatalmas kőolajkészletre bukkannak, aminek nyomán a két szomszédos sziget, Zaraland és Etnaland terrorakciókkal próbálja destabilizálni a Tirrén-tenger békés demokráciáját.

Mivel a nuraghi védelmi erőket felkészületlenül érte az agresszió, az ENSZ-t hívták segítségül. A Biztonsági Tanács 1551/2007-es határozatának értelmében aztán 2007. május 7-én meg is érkeztek a hétnemzetiségű erő repülőgépei, hogy a térség nyugalmát segítsék helyreállítani. A 64 vasmadár között volt négy apró, nagyon modern vadászgép is: a Magyar Honvédség JAS-39-es Gripenjei.

Európa iránytűje

Trautmann Balázs

Aki egy kicsit is ismeri az európai védelmi projektek sorsát, nem lepődik meg a meglehetősen viharos történéseken. A meglepetés a Galileo műholdas navigációs rendszer esetében mégiscsak indokolt - a minősített, hullámvasútszerű, igencsak bizonytalan kimenetelű bukdácsolás még a szokásos EU-szintnél is rémisztőbb.

A megrendelő kívánsága parancs

Kővári László

2007. május 24-én az irkutszki repülőgépgyárban bemutatták a maláj légierő megrendelésére készített első két Su-30MKM típusú vadászbombázót. A gépek első ránézésre nagyon hasonlónak tűnnek az indiai MKI változathoz, de az alaposabb szemlélődés során számos különbséget vehetünk észre.

Ezek ismertetése előtt azonban néhány szó a megrendelésről és annak előzményeiről.

Légitámadás!

Kővári László

A holland légierő évente rendszeresen mindig másik légibázison rendez nemzetközi repülőnapot, amelyet szerényen csak nyílt napnak neveznek. 2007. június 15-16-án az ország déli részén lévő Volkel légibázis volt soron, amely a légierő egyik legfontosabb repülőtere.

Osztálytalálkozó

Robin Polderman

2007. május 15. és 17. között került sor Lengyelországban a légierő vezérkarának és századparancsnokainak rendszeresen, évente megtartott találkozójára. A megszokott Deblin légibázis helyett ezúttal a Poznan közelében lévő Krzesiny adott otthont a rendezvénynek, amelyre minden alakulattól az ott üzemelő típussal érkeztek a parancsnokok.

Sivatagi Show

Robin Polderman

A legendás kaliforniai Edwards Air Force Base rendszeres megnyitja kapuit a nagyközönség előtt, hogy az érdeklődők megtekinthessék az amerikai légierő repülőkísérleti központjának (Air Force Flight Test Center = AFFTC) létesítményeit és repülőgépeit. A hatvan négyzetkilométeren elterülő bázis már 1933-ban bombázólőtérként szolgált a légierő pilótáinak kiképzésére, ez volt a fő funkciója a második világháború befejezéséig is.

Svájci tigrisszelídítők

Horváth Zoltán

1992 augusztusában, a Taszáron megrendezett második nemzetközi repülőnapon nagy sikert aratva mutatkozott be a Svájci Őrjárat hat elegáns Hawker Hunter vadászbombázójával. Akkor még a legpesszimistábbak sem gondolták, hogy következő magyarországi látogatásukra éppen 15 évet kell várni. Bár közben gépet cseréltek, és egy kivételével azóta a pilóták is megváltak a köteléktől, változatlanul magas színvonalú maradt a Patrouille Suisse ismertetőjele, a svájci órák pontosságával végrehajtott, látványos manőverekből összeállított bemutató.

Made In China... VI.

Zsig Zoltán

A kínai vadászgépek között kakukktojásnak számít az FC-1-es, ahogy a típusjelzése is mutatja. Habár eredetileg saját igényeknek megfelelően kezdődött a kifejlesztése, később a külföldi megrendelés teljesítése lett az elsődleges cél. Még az is előfordulhat, hogy Kínában nem állítják hadrendbe a típust. Az egész program megvalósulása sokáig bizonytalan volt, de a legújabb hírek szerint hamarosan mégis megindul a sorozatgyártás.

Földre szállt ördögök

Jánkfalvi Zoltán

A II. világháború magyarországi történetének van egy gyászos fejezete, amelyet eddig sehol sem publikáltak. Az események óta eltelt 63 esztendő talán most már képessé tesz minket arra, hogy ezeket a szörnyű eseményeket megtanuljuk úgy elfogadni, ahogy megtörténtek, és ne próbálkozzunk a jól bevált elhallgatás vagy "szőnyeg alá" seprés módszerével.

A stratégiai csapásmérők

Horváth Zoltán

Az USAF történetének 1969-től 1989-ig terjedő időszakát a vietnami háborúból való kihátrálás, a keserű kudarc tanulságainak levonása és a más térségekben felforrósodó hidegháború jellemezte.

Ebben a két évtizedben kerültek csapatszolgálatba azok a géptípusok, amelyek még napjainkban is a légierő derékhadát alkotják.

Viva La Ferté!

Toldi Miklós

A Párizstól ötven kilométerre délre található kisváros, La Ferté Alais nem szerepel kiemelt helyen a turistakalauzokban, azonban minden évben egy hétvége erejéig több tízezer ember keresi fel az apró települést. Az apropót a kontinens egyik legnagyobb szabású veterán gépeket felvonultató repülőnapja adja, amelyet a városka közvetlen közelében található füves repülőtéren rendeznek meg. Itt található a rendezvény házigazdájának, a Jean-Baptist Salis Alapítványnak a gyűjteménye és múzeuma. Jean-Baptist Salis ízig-vérig repülő ember volt, aki 1967-ben bekövetkezett halálát követően kalandos életet és olyan örökséget hagyott hátra, amely a maga nemében egyedülálló a világon.

Super Mirage 4000

Kővári László

A francia Dassault múltjából többnyire sikeres vadászgépek jutnak az eszünkbe. Emellett azonban fejlesztettek olyan típusokat is, amelyek nem jutottak tovább a prototípus stádiumnál, nem elsősorban technikai problémák miatt, hanem a piac érdektelenségének köszönhetően. Az inkább "technology demonstrator"-nak nevezhető függőleges fel- és leszállásra képes Balzac és a változtatható szárnyállású Mirage G-8-as mellett volt egy harmadik sikertelen típus is, a Super Mirage 4000-es, amelynek egyetlen példányát Le Bourget-ban lehet megtekinteni, a francia légierő múzeumában.

Foglalkozása: Dr. Moys Péter

Szepesi József

Ha felteszem magamnak a kérdést, hogy mióta ismerem dr. Moys Pétert, csak határozatlan választ tudok adni, több mint húsz éve. Ennek következményeként a kezdet már kissé elmosódott a rárakódott évek nyomán, de a közelmúltban és a vele készített interjúban úgy érzem, sikerült lerázni az évtizedek porát.

Űrtestvérek

Schuminszky Nándor

1961. május 25-én a néhai John F. Kennedy amerikai elnök a kongresszus előtt tartott beszédében leszögezte, hogy "még az évtized vége előtt embert küldünk a Holdra, és onnan biztonságban visszahozzuk a Földre". A Mercury űrhajó alig több mint egynapos maximális űrbéli tartózkodása azonban messze nem volt elegendő a holdutazás lebonyolítására. Új űrhajó, új hordozórakéta kellett, de ezek megépüléséig nem lehetett ölbe tett kézzel várni. Az amerikai szakemberek mielőbb választ szerettek volna kapni a következő kérdésekre: mennyiben őrzik meg munkavégző képességüket az űrhajósok kéthetes súlytalansági állapotukban, milyen feltételek között lehet sikeresen megvalósítani az űrrandevút, illetve a holdutazás elfogadott tervének megfelelően két mesterséges égitest összekapcsolását, valamint milyen élettani hatások érik az űrhajón kívül tartózkodó űrhajóst.

Felhődivat

Baczoni Tamás

A Magyar Királyi Honvéd Légierő részére 1930-ban rendszeresítettek egyenruházatot. Ez a tányérsapkás, fazonos zubbonyos, pantallós öltözet a kor általános repülős divatját igyekezett követni, ezzel is hangsúlyozni kívánták a légierő modern voltát. Változatos ruhatár állt a repülőtisztek szolgálatára a sötétkék társasági öltözettől a tábori barna szolgálati öltözeten keresztül a fehér nyári ruháig.

Jelen összeállításunkkal azonban elsősorban nem a báltermekben és korzókon feszítő "snájdig" pilótákat akarjuk megjeleníteni, sokkal inkább a "munkaruházatként" viselt hajózóöltözetek sokszínűségével szeretnénk megismertetni a tisztelt olvasót.