Archívum - 2007. szeptember

Az árusítás zavartalan

Kővári László

Az izraeli pavilon körül kétévente már megszokhattuk a pilóta nélküli felderítőgépek jelenlétét. Ezúttal sem volt másként, viszont most egy nagy jelentőségű újdonságot is bemutattak. Az Israel Aircraft Industries teljes titoktartás mellett fejlesztette ki a Heron TP típusú, HALE kategóriájú (High Altitude Long Endurance, vagyis nagy magasságú, hosszú repült idejű) pilóta nélküli gépet.

Gripen demonstráció

Kővári László

A Saab JAS-39 Gripen az utóbbi időben a megszokottnál többször szerepelt a repülés hírei között, nem ok nélkül. A típus újabb exportesélyek előtt áll, így szerepeltették az Aero India 07 kiállításon is, ahol 126 gép megrendelése a tét. A svédek kiváló kapcsolatokat ápolnak a balti államokkal, ahol a következő évtized elején tervezik a légierők harci gépekkel történő felszerelését is. A Gripen esélyes Észtországban, pályáznak Romániában, Bulgáriában is az ottani típusváltásra.

Made In China... VII.

Zsig Zoltán

A Q-5-ös csatarepülőgépet a nancsangi repülőgépgyár fejlesztette ki a J-6-os tervei alapján. A 70-es években rendszerbe állított gép elsődleges feladata a szárazföldi erők közvetlen légi támogatása volt. A közel 40 éves típuson az elmúlt években több korszerűsítési programot is végrehajtottak. Ezért a Q-5-ös még akár egy évtizedig is hadrendben maradhat. A típus bemutatását az is indokolja, hogy a szudáni légierő újonnan beszerzett gépei valószínűleg részt vesznek a dárfúrban zajló harcokban.

Kétszer ad, aki gyorsan ad!

Kővári László

Dél-Amerika országai közül több gyors fejlődésnek indult az utóbbi években, ezek közül az egyik Venezuela, amely szinte kizárólag olajexportjának köszönheti gazdagodását. A szerencsés természeti adottság azonban nem párosul a nyugati normák szerinti demokratikus politikai berendezkedéssel. Az ország diktátori hajlamoktól sem mentes szélsőbalos vezetője, Hugo Chávez látványos módon politizál, baráti kapcsolatot tart fenn Fidel Castróval. Az "ellenségem ellensége a barátom" alapon Iránnal is igyekszik jóban lenni, ez személyes látogatásban is megnyilvánult.

Fuerza Aérea Uruguaya

Erik Roelofs és Paul Van Den Hurk

Argentína és Brazília közé ékelődve helyezkedik el a dél-amerikai kontinens egyik legkisebb országa, a mindössze hárommilliós lélekszámú Uruguay. Noha senki sem fenyegeti, mégis van hadserege, ezen belül háromezer fős légiereje, amelynek fő feladata a légi csempészet megakadályozása. Európában nem közismert tény, hogy az uruguayi légierő komoly kutató-mentő egységet tart fenn az Antarktiszon, ezenfelül katonáik Etiópiában és Eritreában békefenntartóként működnek.

Ahol a jövő elkezdődött

Kővári László

2007. július 12-én délelőtt 10 óra 45 perckor szokatlan kötelék tűnt fel az ausztriai Zeltweg katonai repülőtere felett. A felhős égbolton két kis Northrop F-5E fogta közre a deltaszárnyú Eurofighter Typhoont, jelképezve a jelent és a jövőt.

Ami egyszer már bevált...

Kővári László

Az 1979 márciusában lezajlott iszlám forradalmat követően a hatalmas, korszerűen felszerelt és jól képzett iráni hadsereg nem számíthatott tovább amerikai támogatásra. A másfél év múlva kitört háború Irakkal a készletek szinte teljes felhasználását eredményezte, ezért azonnali és hathatós lépésekre volt szükség.

Vulcankitörésre várva

Horváth Zoltán, Wim Das és Kees Otten

A július második hétvégéjén rendezték meg a világhírű Royal International Air Tattoot, mely a sorban a 17. fairfordi rendezvény volt. A repülő-seregszemle jövője miatt aggódó szervezők végre fellélegezhettek, mert a jobbára borús napok ellenére a nézők száma nem csökkent, hanem 10%-kal meghaladta az előző évit. A 3000-nél is több rendező és a 24 megjelent ország 320 forgó- vagy merevszárnyú repülőeszközével érkezett személyzetek ezúttal is elkövettek mindent azért, hogy a borsos belépődíjat leszurkolók elégedetten távozzanak.

A Sólyom szeme

Hans Looijmans és Paul Gross

A lengyel légierő Powidz légibázisán állomásozó 7. Repülőszázad az egyike annak a három alakulatnak, amely még repüli a régi orosz Szuhoj Szu-22M4-es és UM3-as gépeket. Már csak náluk áll rendszerben a KKR-1-es felderítőkonténer, amely a törzs alá szerelhető. A 6,79 méter hosszú eszköz egyaránt alkalmas fotófelderítésre és elektronikus hírszerzésre is közepes és kis magasságú repülés során.

Viharos újjászületés

Horváth Zoltán

Amerika és fegyveres erőinek vietnami háborúban megrendült tekintélyét tovább tépázta, hogy 1980 áprilisában, az iráni sivatagban kiválasztott Desert One kódnevű tankolóhelyen - minden ellenséges beavatkozás nélkül - elit katonáik haltak meg. A Teheránban fogva tartott túszok kiszabadítására indított Saskarom hadművelet csúfos kudarcát egy szállítógép és hat helikopter füstölgő maradványai hirdették országnak-világnak. Akkor legkevésbé talán maguk az amerikaiak hitték, hogy bő tíz évvel később nem messze onnan, ugyanabban az ellenséges sivatagi környezetben állítják helyre az USA hadigépezetének becsületét.

A számonkérés napja

Jánkfalvi Zoltán

1945. május 8-án Európában végleg elhallgattak a fegyverek. Sorra nyíltak ki a német hadifogolytáborok, ahol addig angol és amerikai katonák százezrei raboskodtak. A különböző egészségügyi karanténok és kivizsgálások után megkezdődött a hatalmas embertömeg hazaszállítása. Otthon azonban a további kihallgatások és adatgyűjtések során fény derült a Magyarországon 1944-45-ben elkövetett súlyos jogsértésekre.

A francia kapcsolat

Zsig Zoltán

Amikor külföldön állomásozó haderők kerülnek szóba, legtöbb esetben az Egyesült Államok jut mindenkinek eszébe. Pedig Franciaország is sok katonát vezényel a határain kívülre. A saját fennhatóság alá tartozó területeken, valamint az ismert békefenntartó műveleteken kívül független afrikai országokban is jelen vannak. A katonai kontingenseket a francia felségjelet viselő repülőgépek és helikopterek látják el, és ezek hajtják végre a harctámogató feladatokat.

Sikertörténet

Horváth Zoltán

A hetedik kecskeméti repülőnap csemegéjének ígérkezett, hogy egy műsorban lehet látni a Northrop cég legsikeresebb vadászbombázójának két fő változatát. Ráadásul nem szólóban, hanem Nyugat-Európa két, szuperszonikus gépekkel felszerelt bemutató csapatának színeiben. Az utolsó pillanatban azonban a svájci kötelék vezérének lábtörése megfosztotta a közönséget az összehasonlítás lehetőségétől. Mivel emiatt a Patrouille Suisse nem mutatkozhatott be Magyarországon az F-5E Tigerekkel, a repülésrajongók csak a Turkish Stars manővereiben gyönyörködhettek. A török pilóták a tíz évvel korábban gyártott NF-5 Freedom Fightereket repülik, és már negyedszer szerepeltek Magyarországon.

Viharmadárzóna

Kárpáti Endre

Az idei nyár egyik szenzációjának a Thunderbirds európai turnéja ígérkezett. Az Egyesült Államok légierejének bemutató köteléke több helyen is fellépett régiónkban, azonban Magyarországra ezúttal nem jutottak el.

Aki a kicsit nem becsüli...

Temesvári Péter

Elcsépelt közhely, hogy - sok egyéb mellett - Nagy-Britannia a repülőmúzeumok országa is. Nem véletlen tehát, hogy az országba látogató, repülés iránt érdeklődő utazók nagy részének úti célpontjai között általában szerepel is néhány gyűjtemény meglátogatása. Elhelyezkedésüknél, méretüknél és a hozzájuk kapcsolódó egyéb események - mint például a duxfordi Flying Legends oldtimer-repülőnap - miatt általában a három legjelentősebb ilyen jellegű intézményt látogatja meg a többség. A hendoni és a cossfordi RAF-múzeum, illetve a már említett, az Imperial War Museum kezelésében lévő duxfordi gyűjtemény mellett azonban számtalan kisebb-nagyobb tárlat is látogatható a szigetországban, ezek közül most két kevésbé ismert, ám annál érdekesebb múzeumot, illetve egy rendkívül hangulatos emlékhelyet mutatunk be.

Northrop YF-17 Cobra

Kővári László

A hatvanas években az amerikai Northrop repülőgépgyár legismertebb produktuma az F-5-ös könnyű vadászgép volt, amely komoly exportsikert aratott, főleg a kevésbé tehetős országokban. A típus legnagyobb teljesítményű változata, az F-5E Tiger II-es még létre sem jött, amikor a Northrop konstruktőrei már a következő váltótípus tervein kezdtek dolgozni. A cég egyik legtehetségesebb repülőgép-tervezője, Lee Begin már 1965-ben olyan rajzokat vázolt fel, amelyekhez nagyon hasonló repülőgépek még 2040-ben is meghatározói lesznek a világ katonai repülésének.

Űrtestvérek

Schuminszky Nándor

1961. május 25-én a néhai John F. Kennedy amerikai elnök a kongresszus előtt tartott beszédében leszögezte, hogy "még az évtized vége előtt embert küldünk a Holdra, és onnan biztonságban visszahozzuk a Földre". A Mercury űrhajó alig több mint egynapos maximális űrbéli tartózkodása azonban messze nem volt elegendő a holdutazás lebonyolítására. Új űrhajó, új hordozórakéta kellett, de ezek megépüléséig nem lehetett ölbe tett kézzel várni. Az amerikai szakemberek mielőbb választ szerettek volna kapni a következő kérdésekre: mennyiben őrzik meg munkavégző képességüket az űrhajósok kéthetes súlytalansági állapotukban, milyen feltételek között lehet sikeresen megvalósítani az űrrandevút, illetve a holdutazás elfogadott tervének megfelelően két mesterséges égitest összekapcsolását, valamint milyen élettani hatások érik az űrhajón kívül tartózkodó űrhajóst.

Felhődivat

Baczoni Tamás

A Magyar Királyi Honvéd Légierő részére 1930-ban rendszeresítettek egyenruházatot. Ez a tányérsapkás, fazonos zubbonyos, pantallós öltözet a kor általános repülős divatját igyekezett követni, ezzel is hangsúlyozni kívánták a légierő modern voltát. Változatos ruhatár állt a repülőtisztek szolgálatára: a sötétkék társasági öltözettől a tábori barna szolgálati öltözeten keresztül a fehér nyári ruháig. Jelen összeállításunkkal azonban elsősorban nem a báltermekben és korzókon feszítő "snájdig" pilótákat akarjuk megjeleníteni, sokkal inkább a "munkaruházatként" viselt hajózóöltözetek sokszínűségével szeretnénk megismertetni a tisztelt olvasót.