Archívum - 2007. október

Messze földön hírös Airshow

Kővári László

A kétévente sorra kerülő kecskeméti nemzetközi repülőnap egyre ismertebbé válik, de nem csak belföldön. Ezt bizonyította a 2007. augusztus 11-12-én megrendezett esemény is, amelyre még a távoli Japánból is jöttek fotósok. Ebben nyilván annak is komoly szerepe volt, hogy már hónapokkal előbb a rendezvény honlapja világszenzációnak számító "csemegék" esetleges részvételével kecsegtette az érdeklődőket.

AGM-12 Bullpup

Kővári László

A koreai háború idején amerikai részről már alkalmaztak olyan bombákat, amelyeket rádió-távirányítással lehetett célra vezetni. Ezeket azonban csak a nehézbombázók fedélzetéről vethették be nagy méretük és tömegük miatt. A harcászati vadászbombázók változatlanul csak a nem irányított rakétákkal és hagyományos szabadon eső bombákkal harcolhattak, amelyek pontossága nem volt kielégítő.

A dicső múlt a mi jövőnk!

Kővári László

A 2007. augusztus 21. és 26. között megrendezett nyolcadik moszkvai Repülési és Űrhajózási Kiállítást a szokottnál is nagyobb érdeklődés előzte meg. Erre alapot adtak az utóbbi hónapok politikai eseményei is, ugyanis Putyin orosz elnök több nyilatkozata arra utalt, hogy Oroszország bármi áron visszaszerzi világhatalmi státusát. Ennek a nyáron már barátságtalan jelei is voltak, a nehézbombázók őrjáratainak újraindítását provokatív légtérsértéssel kötötték egybe a légvédelemmel nem rendelkező Izland parti vizei felett.

Távolbalátók

Trautmann Balázs

Kívülről szakasztott E-2C Hawkeye-2000-es, de a lényeg belül lapul: az E-2D Hawkeye elsősorban elektronikai és harcászati jellemzői miatt érdemli ki a generációs ugrás megtisztelő címét.

Made In China... VIII.

Zsig Zoltán

A 70-es években Kínában is egy viszonylag nagy hatótávolságú harcászati csapásmérő repülőgép fejlesztését kezdték el, melynek a Tornado, a Szu-24-es és az F-111-es gépekhez hasonló feladatkört kellett ellátni. A követelmények közt szerepelt, hogy alkalmas legyen nagy mennyiségű fegyverzet hordozására. Azonban mire a megfelelő változatot kifejlesztették, addigra Kínában megkezdődött egy sokkal korszerűbb és hatékonyabb külföld típus hadrendbe állítása.

Égi expresszvonat

Tőrös István

Kétszer dübörgött el a főváros felett a Mi-24-es harci helikopterekből, An-26-os szállító repülőgépekből, L-39-es Albatroszokból, MiG-29-es és JAS-39-es vadászgépekből álló "négykocsis", 100 tonnás égi expresszvonat. A kötelék az augusztus 20-i tisztavatás programját színesítve a Magyar Honvédség repülőcsapatait hivatott demonstrálni a Hősök tere felett elrepülve.

A Kecskemétről felszálló hátsó "három kocsi" repülését az augusztus 16-i esti főpróbán, a köteléket vezető szolnoki helikoptereseket augusztus 20-án kísérhettük el.

Indradhanush 07

Kővári László

2007 nyarán több nemzetközi repülőnapot is részben vagy egészben elmostak a zivatarok, amelyeket látványos szivárvány követett. Így volt ez az angliai Waddingtonban is, ahová június utolsó napjaiban nem mindennapi vendégek érkeztek.

Az indiai légierő két IL-76-os teherszállító, két IL-78-as légi utántöltő és hat Szu-30MKI vadászgépe két hetet töltött az angliai bázison, de nem csak repülőnapi látványosság céljából.

Támadnak a Scandimánok!

Wim Das és Kees Otten

A belga légierő Kleine Brogel (Kisördög, becenevén KeeBee) légibázisán szokatlanul intenzív gépmozgás volt tapasztalható 2007. július 16-18-a között. Itt állomásozik a 31. és a 349. század, utóbbi éppen húsz éve végzi a leendő F-16-os pilóták harckiképzését. Az Operational Conversion Unit (OCU) emiatt megkülönböztetett figyelmet kapott a spotterek részéről, különösen azt követően, hogy az évfordulós megemlékezést összekötötték egy közös nemzetközi gyakorlattal.

Vendégszereplés

Kővári László

A svéd légierő repülőgépei az ország semleges külpolitikája miatt szinte sohasem voltak külföldön, egészen az utóbbi évekig. Kivételt képezett egy rövid időszak a hatvanas évek elején, amikor a J-29 Tunnan vadászgépek az afrikai Kongóban az ENSZ felkérésére békefenntartó feladatokat láttak el. Ettől eltekintve a svéd típusok csak néhány légi bemutató és kiállítás erejéig hagyták el a skandináv ország légterét.

A Sereghajtó

Horváth Zoltán

A II. világháború tüzében kikovácsolt műszaki újítások közül az egyik legfontosabb a gázturbinás sugárhajtómű volt, melynek kifejlesztésében a fő szerepet Németország és Nagy-Britannia szakemberei játszották. Ennek folytán mindkét országban még a háború alatt sikerült harcba küldhető sugárhajtású gépeket létrehozni. Hozzájuk képest az USA jócskán lemaradt, hiszen a Bell P-59-es, melyet a forradalmian új erőforrással szereltek fel, csak 1942. október 1-jén szállt fel, jó három évvel az első európai típus levegőbe emelkedését követően.

Halálos nászéjszakák

Jánkfalvi Zoltán

A Magyarország légterében 1944-ben történt légi események történetének leghiányosabb foltja a szovjet távolsági légierő bombázó- és szállítórepülőinek és az azok ellen folytatott német elhárító harcnak a története. Csak kevesen tudják, hogy az angol és amerikai légierőn kívül a szovjet távolbombázók is kivették részüket a magyar létesítmények pusztításából, igaz, lényegesen kisebb eredménnyel, ám annál nagyobb veszteségekkel.

Azok a csodálatos férfiak...

Kárpáti Endre

Az oldtimer repülőgépek szerelmeseinek körében az angliai Duxford repülőterének említése általában kétféle reakciót vált ki. Az egyik az "Igen, nagyon tetszett", míg a másik a "Még nem jártam ott, de szeretnék elmenni". Mindenekelőtt itt található a szigetország egyik legnagyobb múzeuma (amelyről önálló cikkben fogunk írni), valamint évente három légi bemutatót is szerveznek, melyek közül a Repülő Legendák című miatt sokan még az óceán túlpartjáról is eljönnek, akár nézőnek, akár résztvevőnek.

 

Több mint praktikus

A katonák megjelenése és öltözete a történelmi időktől fogva napjainkig megdobogtatja a fiatal hölgyek szívét, és a civil urak is irigykedve szemlélik egyenruhát viselő férfi társaik markáns megjelenését.

Az emberek katonai ruhák iránti vonzalmát felismerte a divatszakma, és a figyelmes szemlélő rajtakaphatja a gyártókat, hogy hogyan csempészik be a vonzó kis részleteket a hétköznapi használatra szánt ruhadarabokba.

USS Forrestal

Temesvári Péter

A II. világháború a haditechnikai fejlesztések szempontjából olyan mérföldkövet, többgenerációs ugrást jelentett viszonylag rövid idő alatt, melyet - szerencsére - azóta sem sikerült túlszárnyalnia a pusztító hajlamú emberiségnek. A nagy világégést követő évtized azonban sok szempontból szintén hasonló volt, legalábbis a katonai repülés terén születtek olyan korszakalkotó eredmények, amelyek napjainkig hatással vannak a fejlesztésekre.

Vörös Villámok

Horváth Zoltán

Az Egyesült Államok vietnami háborús kalandját szövetségeseinek többsége szavazataival támogatta az ENSZ közgyűlésein. Mindössze öt olyan ország akadt, amely ezenfelül még harcoló csapatokat is vezényelt oda. Az elsők - éppen 45 éve - az ausztrálok voltak, és kezdetnek néhány tucat katonai tanácsadót küldtek. Aztán jöttek a repülők, akiket a partizánvadászatba bekapcsolódó gyalogosdandár követett. A légierő - a Royal Australian Air Force vagy RAAF - alakulatai közül a bombavetőkkel felfegyverzett 2. század az 1967 áprilisától 1971 májusáig terjedő időszakban 11 963 bevetést hajtott végre. A már önmagában is figyelemre méltó teljesítményt még jobban felértékeli az, hogy azt mindössze nyolc géppel érték el.

Értékmentők

Szepesi József

Napjainkban tanúi vagyunk annak a viharos gyorsaságú fejlődésnek, amely a repülést - legyen az közforgalmi, katonai, sport vagy egyéb rendeltetésű - jellemzi, már-már nem is tudjuk, vagy nem is lehet követni. Ennek a példátlan ütemű fejlődésnek örülni lehet, örülni kell, noha lassan már a képességeinket is meghaladja, ami a szemünk láttára történik. De én most nem erről akarok írni. A tollal a háttérbe szorult, de a maguk korában páratlan sikerek birtokosai, a jelenlegi helyzet előkészítői, megalapozói, a méltatlanul elfelejtett nagyok érdekében protestálok. Közülük elsőként Rotter Lajosra akarom emlékeztetni a jelen nemzedékét.

Hogy miért? A Fővárosi Bíróság 2006. február 1-jén 9900. sorszám alatt nyilvántartásba vette Rotter Ervin és családja által kezdeményezett Nemere Társaság Hagyományőrző Alapítványt.

Űrtestvérek

Schuminszky Nándor

1961. május 25-én a néhai John F. Kennedy amerikai elnök a kongresszus előtt tartott beszédében leszögezte, hogy "még az évtized vége előtt embert küldünk a Holdra, és onnan biztonságban visszahozzuk a Földre". A Mercury űrhajó alig több mint egynapos maximális űrbéli tartózkodása azonban messze nem volt elegendő a holdutazás lebonyolítására. Új űrhajó, új hordozórakéta kellett, de ezek megépüléséig nem lehetett ölbe tett kézzel várni. Az amerikai szakemberek mielőbb választ szerettek volna kapni a következő kérdésekre: mennyiben őrzik meg munkavégző képességüket az űrhajósok kéthetes súlytalansági állapotukban, milyen feltételek között lehet sikeresen megvalósítani az űrrandevút, illetve a holdutazás elfogadott tervének megfelelően két mesterséges égitest összekapcsolását, valamint milyen élettani hatások érik az űrhajón kívül tartózkodó űrhajóst.