Archívum - 2008. január

Az elfelezett családi ezüst

Kővári László

Északi szomszédunk légierejénél befejeződött a MiG-29-esek korszerűsítése. A NATO-együttműködésre részlegesen alkalmassá tett géppark a szliácsi repülőezred első Tigris századánál üzemel, amely elsősorban az ország légvédelméért felelős.

A modernizálást nemzetközi együttműködés keretében a trencséni LOT (Letecké Opravovne Trencin) javítóbázis végezte el, amely a szlovák légierő szinte összes típusának nagyjavítására felkészült.

A korszerűsítés részleteinek áttekintése előtt azonban érdemes megismerkedni a MiG-29-es szlovákiai történetével.

Az AGM-78-as Standard ARM

Kővári László

A vietnami háború kezdetét követően gombamód szaporodtak el az északi országrész területén a szovjet SzA-75 Dvina légvédelmi- rakéta-komplexumok, amelyek egyre nagyobb veszélyt jelentettek a támadó amerikai repülőgépek számára.

Made In China... XI.

Zsig Zoltán

A kínai repülőalakulatoknál rendszerben álló negyedik generációs harci gépek miatt az előképzésen is változtatni kell az új követelményeknek megfelelően. Jelenleg ugyanis közel fél évszázados technológiát képviselő típusokat használnak, ezért több program is folyamatban van ezek leváltására. Három teljesen új típust fognak szolgálatba állítani.

Segíts a Terminátornak!

Trautmann Balázs

A 2007 őszén tomboló kaliforniai erdőtüzek oltásánál óriási szerepet kaptak a különböző repülőgépek. A pilóta nélküli kisebb gépektől a speciális DC-10-es óriásgépig sokféle eszközzel igyekeztek a gyilkos lángok útját állni.

Szolnoki feltámadás

Kővári László

Pontosabban meg sem halt. Mármint a MiG-21-es vadászgép, amely hazánk közelében még négy ország légierejében áll szolgálatban (Horvátország, Szerbia, Románia, Bulgária).

Nem közismert azonban, hogy itthon is vannak még a típusnak legalábbis részben üzemképes példányai. Ezeket azonban nem Pápán kell keresni, ahonnan 2000 nyarán kivonták, hanem Szolnokon, a Repülőtiszti Intézetnél. Noha itt nem típusra történő képzés folyik, a MiG-21-es kiváló alapot ad a hallgatók oktatásánál, hiszen ellátták minden olyan fontos alaprendszerrel, amely a korszerű harci gépek fedélzetén is megtalálható.

Pró és kontra

Kővári László

A lengyel légierő új F-16-osai 2007. január 15-étől kezdték meg rendszeres kiképzési repüléseiket. A típus rendszerbe állítása az előző év november 8-án kezdődött, amikor megérkezett az USA-ból az első két gép. Az évforduló alkalmából mérleget vontak az eddigi tapasztalatokból, amit természetesen közöltek is a nyilvánossággal. Utóbbi nem mindenhol szokás, lengyel szövetségeseinknél azonban a nyíltság mintaszerű, és a civil kontroll is működik.

A típusváltás náluk is politikai viták és csatározások közepette zajlott le, sokan ellenezték az amerikai harci gépek beszerzését. Az ellenzők a rendszeresítés folyamatát is kritikusan szemlélték, és azonnal a sajtóhoz fordultak, ha vélt vagy valós problémákról szereztek tudomást.

Mentőszolgálat

Wim Das, Kees Otten és Ronald Stark

Kanada nyugati részén, Brit Columbiában, Vancouver szigetén található Comox Valley, ahol a légierő két százada állomásozik.

A katonai feladatok mellett nélkülözhetetlenek a civilek számára is, ugyanis a legtöbb feladatot éppen a bajba jutott polgári személyek mentése során hajtják végre. Azok a szerencsések, akik látogatást tehetnek a bázison, mindig találkoznak valamilyen aktivitással, az élénksárga gépek folyamatosan készen állnak a partvidéken történő mentésre.

Bombák és vírusok

Kővári László

2007. szeptember 6-án hajnali 1 óra 30 perckor hatalmas robbanások rázkódtatták meg a szíriai Deir-ez-Zór közelében az Eufrátesz keleti partján lévő titkos katonai objektum épületeit, amelyek teljesen elpusztultak a következő órák tűzvészében.

A furcsa eseményt hamarosan közölte a világsajtó, de számos pontatlansággal. Ennek oka az volt, hogy megbízható és hivatalos közlemények nem láttak napvilágot sem az elszenvedő, sem az elkövető fél részéről. Annyi nyilvánvalónak látszott, hogy az izraeli légierő intézett támadást az objektum ellen, de annak miértjéről hónapokon keresztül nem tudhattunk meg semmit.

Három zöld fény!

Serflek Szabolcs

Az alábbi történet jó példa arra, hogy a katonai repülés még békeidőben is veszélyes üzem: akár a legváratlanabb pillanatban is megtörténhet a baj. Don Jones százados az USAF F-15E fegyverzetkezelő tisztje. 2000. szeptember 12-én egy áttelepülést követő, eseménytelennek ígérkező leszállás közben kis híján elveszítette bal karját és vele együtt repülőtiszti karrierjét is.

Túlélőkészlet

Kárpáti Endre

Déli szomszédunk, Szerbia légiereje az 1999-es NATO-légicsapások után gyakorlatilag padlóra került. A fél évtizednyi pangás után a közelmúltban végrehajtott reformok azonban ismét növekedési pályára állították ezt a szerény anyagi lehetőségekkel, de magas morállal rendelkező haderőt.

A halhatatlan mindenes

Horváth Zoltán

A II. világháború 10 legmeghatározóbb géptípusát felsoroló listák egyikéről sem maradt vagy maradhat le az amerikai Douglas C-47-es. Európában a brit Királyi Légierő színeiben szolgáló példányok a Dakota nevet kapták, ezért földrészünkön elsősorban így váltak ismertté. Az köztudott, hogy a kétmotorosokat eredetileg nem katonai szállítások lebonyolítására szánták, hanem az 1930-as évek elején terjeszkedni kezdő légitársaságok igényeinek megfelelően alakították ki. A DC-3-asként sikeressé vált gépek közül az első 1935. december 17-én szállt fel. Annál kevesebbet tudni az egyetlenegy DC-1-es jelzésű prototípusról és az abból kifejlesztett - már jelentősnek mondható szériában gyártott - DC-2-esről.

Vadászösztön

Jánkfalvi Zoltán

Ralph K. Hofer hadnagy. Sokaknak semmit nem mond ez a név, hiszen ő csupán egy volt a több ezer fiatalember közül, akik a tengerentúlról érkeztek Európa felszabadítására. Mégis kiemelkedik neve a többiek közül, mert 1944 nyarára egy valódi mesterpilótát és "ászt" neveltek belőle alakulatánál, az Angliában állomásozó 4. vadászrepülő-ezrednél.

A Vörös Báró...

Horváth Zoltán

A légi háborúk történetének vitathatatlanul legismertebb gépe az a tűzpiros háromfedelű, mellyel a rettegett "Vörös Báró" repült. Manfred Freiherr von Richthofen és a diadalmas Fokker Dr.I Dreidecker egymástól elválaszthatatlanok lettek. A legendává vált nevek hallatán rögtön megjelenik a hozzájuk kötődő kép is: lelőtt, kokárdás felségjelzésű gépek, amint vadul pörögve zuhannak alá Franciaország füsttől opálos egéről. Az immár 90 éve halott német ász 80 igazolt légi győzelmét a fegyverszünetig sem bajtársai, sem az antant repülői közül nem tudta senki túlszárnyalni. A németek legeredményesebb vadászpilótáját ellenfelei is nagyra becsülték. Ám korántsem annyira, hogy elpusztítására külön repülőszázadot állítottak volna fel.

Pedig erre a briteknek még okuk is lett volna, hisz Richthofen 79 gépüket lőtte le.

Fegyverbarátság

Zsig Zoltán

A koreai légi háborúról a legtöbb információ az amerikai pilóták jelentéseiből, visszaemlékezéseiből származik. Han Decai kínai vadászpilóta viszont új szemszögből fed fel néhány titkot a több mint fél évszázada véget ért háború légi harcairól. Hiányos kiképzéssel, mindössze 100 órás repült idővel került először bevetésre. Ennek ellenére mégis sikeres pilóta és több légi győzelmes ász lett.

Árnyék az égen

Horváth Zoltán

2007. október 18-a piros betűs ünnepként került be a brit repülésrajongók naptáraiba. 12 óra 27 perckor ugyanis - közel másfél évtizedes kényszerpihenő után - az Avro Vulcan újra elemében lehetett. "Az Olympus hajtóművek rekedtes bömbölése egyre erősödött, aztán a beton végén álló óriás meglódult. A pálya harmadáig sem ért, mikor, mint aki már nem tudja türtőztetni magát, a levegőbe szökkent. >Repül! Végre repül!< - kiáltozták izgatottan a tömegből, mintha nem látta volna mindenki remekül a rég várt csodát. Ahogy tekintetünkkel vagy kameráinkkal követtük a fenségesen, zajosan és dicsőségesen magasba húzó óriást, sokunknak csillogott könny a szemében a nagyszerű érzéstől, hogy itt lehetett a néha már csak titokban remélt esemény megtörténtekor" - mesélte az egyik deres hajú szemtanú.

Vár állott, most kőhalom... sem

Kővári László

Néhány évtizeddel ezelőtt repülős szakmai körökben fogalomnak számított a "PG", vagyis a Pestvidéki Gépgyár. A Csepel szigeten, a tököli szovjet légibázis területén üzemelő, első hallásra semmitmondó nevű vállalat végezte a magyar légierő harci repülőgépeinek és helikoptereinek ipari szintű nagyjavítását.

Mindez ma már végleg a múlté, ugyanis a patinás, nemzetközi ismertségű és elismertségű cég jogutódja, a régi-új nevű Dunai Repülőgépgyár Rt. fizikailag megszűnt létezni. A hosszú ideje megrendeléshiánnyal küszködő vállalat létesítményeinek nagy részét 2007 végén lebontották, mert a helyén diszkontáruház létesül.

A halál égi kaszása

Kővári László

Másfél évtizeddel ezelőtt az amerikai General Atomics Aeronautical Systems Inc.-ről szinte senki sem tudta, hogy egyáltalán létezik.

Ma már jól hangzó "márkanév" a pilóta nélküli gépek piacán, elég ha a híres Predatort említjük.

Első nagy szériában gyártott típusuk minden pozitív tulajdonsága ellenére azonban csak részben alkalmas a felmerülő feladatok ellátására. A kis gép 120 LE teljesítményű Rotax motorja nagyon gyengécske, ezzel összhangban a sebessége nem haladja meg egy gépkocsiét.

Turbulent Team

Stefan Degraef

Napjainkban a különböző légi bemutatókon, repülőnapokon a fülrepesztő zajjal felszálló nagy teljesítményű harci gépek vagy a második világháborús típusok a jellemzőek, de rajtuk kívül még számos más elismerésre méltó értéket jelentő látnivaló van.

A repülés veszélyes üzem, így ahol nagy tömeg is összegyűlik, ott különösen fontosak a biztonsági szempontok. A tervezett műrepülőprogramokat néha éppen ezért korlátozzák hozzáértőkből alakított bizottságok, és a műsor közben ellenőrzik is a megbeszéltek betartását. A pilóták sokszor többet szeretnének megmutatni gépük képességeiből és saját tudásukból, de az üzemeltetési korlátok legszéléig nem szabad elmenni.

 

Mindhalálig kötelék

A csoportkép Pápán készült abból az alkalomból, hogy Tobak Tibor valóra válthatta régi álmát, és a légierő vezérkari főnöke MiG-21-esének hátsó kabinjában befejezhette a Duna vizében végződött utolsó háborús bevetését. Erre a nem mindennapi kárpótlásra természetesen elkísérték az egykori bajtársak, Cserny Miklós, Michna György és Pintér Gyula is. A Puma ezred pilótái közül először Tobak Cica kapta meg az örök érvényű parancsot, hogy csatlakozzon az égi kötelékhez. Immár kísérője is van az égi vadászmezőkön, Cserny Lapostól 2007. november 16-án vettek búcsút szerettei, bajtársai és barátai. Mivel olvasóink egy része már nem ismerhette meg a régi történeteket, egy poharazgatás melletti beszélgetés felidézésével tisztelgünk Cserny Miklós emléke előtt.

Nyugodj békében!

 

Bajtársunkra emlékezve

Gál István hadnagy 25 évvel ezelőtt, 1982. szeptember 22-én, 35 éves korában tragikus körülmények között vesztette életét! Mint a taszári ejtőernyős szolgálat főnöke és a kijelölt társai úgynevezett ejtőernyős beugrásokat végeztek a szolnoki repülőtéren.

Az akkori NDK-ból származó RL-10-es típusú ejtőernyővel ugrott ki a helikopterből. A hibás combheveder csatja kinyílt, és ejtőernyő nélkül zuhant a föld felé! Azt csak az ejtőernyősök érezhetik át, hogy mi játszódhatott le a hadnagyban, amikor rádöbbent a megváltoztathatatlanra: semmi esélye a túlélésre.

Halálával beláthatatlan katasztrófasorozatot előzött meg, ami csak a tragédia okainak kivizsgálásakor vált nyilvánvalóvá.