Archívum - 2008. Február

Kérek egy Big Macet!

Temesvári Péter

Az olasz Caproni, a német Junkers, a szovjet Liszunov, illetve az örökifjú Antonov szállítógépek után 2008-tól egy minden eddiginél nagyobb méretű katonai repülőgép viseli majd a magyar légierő felségjelét. Ha pár évvel ezelőtt valaki olyan jóslásba bocsátkozik, hogy egyszer hazai repülőtérről, magyar felségjellel és magyar repülőtisztekkel a fedélzetükön startolnak majd a C-17-esek, akkor bizonyára megmosolyogták volna szakmai és laikus körökben egyaránt. Kis ország - kis lehetőségek - szól az elcsépelt mondás, mely sajnos legtöbbször igaz is, azonban van, hogy a legelrugaszkodottabb elképzelés is valósággá válik egyszer.

A magyar légierő és a NATO szempontjából is mérföldkő lesz a 2008-as esztendő, ugyanis felállítják azt a közös stratégiai légi szállítóflottát, melynek egy szakértői döntés alapján az MH Pápa Bázisrepülőtér ad majd otthont.

Az NCADE rakétaelhárító rakéta

Kővári László

2007. december 3-án nem mindennapi esemény történt az új-mexikói White Sands rakétalőtér felett. A repülés történetében először fordult elő, hogy egy vadászgép sikeresen megsemmisített az indítást követően egy ballisztikus rakétát. A teszt az amerikai rakétavédelmi program egyik újabb összetevőjének első kísérlete volt, amely teljes sikerrel zárult.

Unoka a láthatáron

Kővári László

Az orosz Szuhoj tervezőiroda az alcímben szereplő szlogennel reklámozza legújabb fejlesztését, a Szu-35BM vadászbombázót, amelynek prototípusát 2007 augusztusában mutatták be a MAKS kiállításon. A hivatalosan 4++ generációsnak nevezett típus a Szu-27-es sokadik továbbfejlesztése, ugyanis a hetvenes évek vége óta a szovjet (orosz) repülőgépipar még mindig nem volt képes a sorozatgyártásig eljuttatni egy teljesen új fejlesztésű harci gépet.
A régi alapokon azonban minden bizonnyal kiváló típus születik, amennyiben megvalósulnak az ambiciózus tervek.

Made In China... XII.

Zsig Zoltán

A jelenleg szolgálatban lévő kínai szállító repülőgépek többsége a szovjet Antonov hazai másolatainak számítanak. Az évek folyamán azonban az igényeknek megfelelően sok átalakítást végeztek el, és számos speciális rendeltetésű típusváltozatot is kifejlesztettek. A szállítókapacitás növelése érdekében a jövőben modernebb repülőgépeket gyártanak nagy számban.

Kínában az első szállítógép hazai gyártását is már az 50-es években megszervezték. Szintén egy jól bevált szovjet típus licencgyártására készültek fel.

Darazsak Ibéria felett

Kővári László

A spanyol légierő (Ejercito del Aire) legnagyobb darabszámban üzemelő típusa az amerikai McDonnell Douglas (Boeing) EF-18A/B+ Hornet, amely még az Eurofighter Typhoon szolgálatba állítását követően is használatban marad.
Az eredetileg repülőgép-hordozó fedélzetére tervezett típus "szárazföldi" pályafutása a nyolcvanas években kezdődött, amikor több olyan ország is hadrendbe állította, amely nem rendelkezett "úszó repülőterekkel".

A Kakukktojás

Kővári László

A francia Dassault repülőgépgyár nem hivatalos "védjegye" fél évszázada az egymást követő harci gépeik szárnyformája.

A deltakialakítás előnyeiről már sokszor volt szó, azonban nem ez az egyedül üdvözítő útja egy sikeres típus létrejöttének.

A Dassault sorozatgyártásig eljutott új fejlesztései között egyetlen olyan gép volt, amely nem delta-, hanem konzervatívnak nevezhető nyilazott szárnnyal készült. A Mirage F1-es is exportsiker lett, a francia légierő mellett még további tíz ország légierejében szolgált és hat helyen szolgál ma is. Ez azonban csak korszerűsítést követően képzelhető el, a típus mai igények szerinti módosításait tekintjük most át.

Helikoptert bombával?

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle fő feladata a messze a frontvonalak mögött elhelyezkedő, nagy értékű földi célpontok elleni precíziós csapásmérés. Elsősorban erre tervezték a gépet, és erre képezik ki a pilótáit.

A Sivatagi Vihar hadművelet során a típus mégis begyűjtötte első légi győzelmét egy iraki helikopter ellen - méghozzá egy lézerirányítású bombával. Az alábbiakban következzék ennek a merőben szokatlan esetnek a krónikája.

Érdekházasság

Trautmann Balázs,

Wim Das és Kees Otten

India egyre növekvő gazdasági erejének megfelelően - kihasználva felértékelődött stratégiai szerepét - egyre elszántabban küzd a nagyhatalmi szerep eléréséért. Ehhez elengedhetetlen légierejének fejlesztése is, hiszen a meglévő típusok túlnyomó többsége bizony elavultnak tekinthető.

A szigetcsaták mindenese

Horváth Zoltán

A Japán Császári Haditengerészet megrendelésére elkészített Mitsubishi F1M2 jelzésű, úszótalpas, hajófedélzeti vízi repülőgépek elsődleges feladatának a felderítést, a konvojok kíséretét, a tüzérségi megfigyelést és a zuhanóbombázást szánták. A kétüléses biplánokat azonban egy ideig még elfogó vadászként is bevetették, és - elavult kinézetüket meghazudtolva - számos európai, ausztrál vagy amerikai pilótának szereztek nehéz perceket.

Radarhullámlovasok

Kárpáti Endre

A haditechnika-történet egyik leggyakrabban emlegetett analógiája a kard és a páncél fejlődéséé. Ahogy megjelenik egy-egy új eszköz, fegyver, úgy azonnal elkezdenek dolgozni a vele szembeni védekezésen, a hatásának csökkentésén, hol több, hol kevesebb sikerrel. A típusismertetésekben nagyon gyakran olvashatunk a különböző elektronikai zavarórendszerekről, azok fajtáiról. Ám arról már kevesebb szó esik, hogy milyen elvek szerint, hogyan is működnek ezek a radarok elleni védekező berendezések.

Na én innen megyek...

Bakó István

Egy régi pilótamondás szerint a repülésben "a leszállások számának meg kell egyezni a felszállások számával". Nekem ennek nem sikerült maradéktalanul megfelelni, mert a 8270 felszállás mellett csak 8269 leszállás szerepel a hajózókönyvemben. A hiány 1970. szeptember 16-án keletkezett, de a történet az előző este kezdődött.

Az égbolt lovagjai

Horváth Zoltán

Az antanthatalmak vadászrepülői közül - a lelövések számát tekintve - sokan megközelítették a "Vörös Báró" 80 légi győzelmes eredményét. Ami viszont hírnevüket illeti, az von Richthofenéhez képest ugyancsak megfakult az eltelt 90 esztendő alatt. Pedig a britekkel szemben, akik nem támogatták az "ászkultusz" elterjedését, a franciák, az olaszok és az amerikaiak nagy hírverést csaptak mesterpilótáiknak.

Szebb sorsot érdemelt volna...

Kővári László

Kanadában a második világháború befejezését követően kormányzati lépések történtek annak érdekében, hogy az ország legyen képes önállóan korszerű harci repülőgépek kifejlesztésére és gyártására. Mivel nyilvánvaló volt, hogy a régi szövetséges, a Szovjetunió a jövőben ellenséges politikát folytat majd, ezért azonnali lépésekre volt szükség. Az új kapacitás megteremtése szokatlan módon történt, a Victory Aircraft vállalatot eladták az angol A.V. Roe cégnek. Mivel Kanada a Brit Nemzetközösség tagja volt, ezért az angolok számára nem okozott különösebb jogszabályi, adózási stb. nehézséget az, hogy helyben létrehozzák az Avro cég új üzemeit.

Málta Szárnyas Lovagjai

Erik Roleofs és Paul Van Den Hurk

A máltai repülőalakulat Európa legkisebb "légiereje". Kilenc tiszt és 69 sorállományú katona alkotja, akik két járőrgépet és három kutató-mentő (SAR) helikoptert üzemeltetnek. Szükség esetén azonban ez a kis erő mentőangyalnak számít, amikor a tengeren bajba jutottaknak segítségre van szüksége.

A név kötelez...

Kelecsényi István

Az 1940-es évek végén a brit Királyi Légierő és a Haditengerészet légiereje a légcsavaros repülőgépek mellett korszerű sugárhajtóművekkel meghajtott, de egyenes szárnyú, elavult aerodinamikai tulajdonságokat felvonultató Gloster Meteor és Sea Hawk harci repülőgépekkel rendelkezett. Ezek a repülőgépek harci-műszaki jellemzőikkel nem vették fel a versenyt az új szovjet és amerikai vadászrepülőgépekkel.

Égi közterület-felügyelők

Wim Das és Kees Otten

Ha valaki hosszabb időt tölt Hollandia északi-tengeri partjain, minden esélye megvan arra, hogy lássa levegőben a Dornier Do-228-212-es típusú fehér-vörös-kék festésű gépeket. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy milyen sokoldalú ez a típus, így most ebben segítünk az érdeklődőknek. A holland partok "szemmel tartása" több szempontból is fontos katonai feladat.