archívum - 2008. május

Százezredesek

Kővári László

2008. január 28-án délelőtt 9 óra 15 perckor egy JAS-39D Gripen gyakorló vadászgép gurult a Saab linköpingi gyári repülőterén felszálláshoz. Ugyanilyen esemény az utóbbi évtizedben már számtalanszor megtörtént, ezúttal azonban mégis különlegesnek számított. A dél-afrikai légierő megrendelésére gyártott második Gripen tervezett repülésén került sor ugyanis a típus összesített százezredik üzemórájára, beleértve az exportra szállított gépek adatait is.

A típus történetében mérföldkőnek számító feladatot a Saab részéről Mats Thorbiörson berepülőpilóta hajtotta végre, a hátsó ülésben a dél-afrikai Mike Edwards ezredes foglalt helyet, ő egyben pontosan az ezredik személy volt, aki lehetőséget kapott a Gripen fedélzetén történő repülésre.

Phantasztikus karrier

Kővári László

2008 májusában a repüléstörténet két meghatározó típusa egyaránt megszületésének ötvenedik évfordulójához érkezett. Közös jellemzőjük, hogy továbbfejlesztett és korszerűsített változataik számos országban mind a mai napig szolgálatban állnak, és még a következő évtized közepén is hallhatunk majd róluk. A szovjet MiG-21-es és kortársa, a McDonnell F-4 Phantom számos háborús konfliktusban került szembe egymással, és a maguk módján mindkettő sikeresnek tekinthető nemcsak a harci eredményesség, hanem az elterjedtség miatt is.

A rövidtávfutás bajnoka

Kővári László

Az alcímben szereplő jelző nem a legendás amerikai C-130-as közepes teherszállító hosszára utal, és még csak nem is a fedélzeti rádió frekvenciatartományára. Az ötven év elteltével még mindig közkedvelt típus egy különleges változata érdemelte ki fel- és leszállási úthosszával a minősítést.

Mondd, te kit választanál?

Zsig Zoltán

Az Egyesült Államok Légiereje 2006 novemberében hozta nyilvánosságra, hogy a HH-47G típus nyerte meg a kutató-mentő helikopterek váltó típusának a pályázatát. Az eredményhirdetés után szinte azonnal hevesen kritizálni kezdték a HH-47G-t.

Az természetesnek számít, hogy a vesztes cégek nem értettek egyet a döntéssel. De a kutató-mentő helikopterek személyzete sem örült igazán az új típusnak. Ezért ebben a cikkben a HH-47G hátrányait és előnyeit állítjuk szembe egymással.

SA-22 Greyhound

Kővári László

Az oroszok kis túlzással egymaguk többféle légvédelmi rakéta- rendszert fejlesztettek ki, mint a többi ország összesen. Az ötvenes években szolgálatba állított Sz-25 Berkut volt az első, amely a nyugati terminológiában az SA-1-es jelzést kapta. Cikkünk témája a legújabb SA-22 Greyhound rendszer, amelynek szokatlan jellemzője, hogy előbb került exportra, mint az orosz hadsereg állományába.

Francia kapcsolat

Trautmann Balázs

Ha elég élénk a fantáziánk, képzeljük csak el: a francia légierő lecseréli elaggott Dassault Mirage 2000-es vadászgépeit. Mondjuk Lockheed Martin F-16C Block 60 Fighting Falconokra. Amerikai repülőgépekre. Másnap már a Diadalív árnyékában tüntetnének a nemzeti önérzetükben sértett gall hazafiak a döntéshozók ellen.

ATE Szuper Hind

Kővári László

Az orosz Mi-24-es változatlanul az egyik legelterjedtebb harci helikoptertípus a világon. Még mindig akad újabb ország, amelyik rendszerbe állítja, ez azt jelenti, hogy hosszú távon kell vele számolni. Az oroszországi gyártást nem véletlenül indították újra, a korszerűsített változat legutóbb Venezuela hadseregében jelent meg.

A még hosszú üzemidő-tartalékkal rendelkező régi gépek modernizálásával feltétlenül érdemes foglalkozni, ezt meg is tette több cég egymástól függetlenül, de vegyes eredményességgel. Érdekes módon az oroszok saját programja (Mi-35M) sem lett sikeres, és hasonlóan járt az angol British Aerospace, valamint az izraeliek is. Mindegyikük megépítette a prototípust, ezek ígéretesek voltak, mégsem akadt rájuk megrendelő.

Tigrisünnep

Kees Otten és Wim Das

Jáva szigetének vulkánjai között terül el az indonéz légierő legfontosabb repülőbázisa, az Iswahjudi. A létesítmény nevét egy legendás hírű vadászpilótáról kapta, aki a légierő megalakulása idején teljesített szolgálatot.

Ezen a bázison üzemeltek Sukarno kormányzása alatt a szovjetektől beszerzett Tu-16-osok és MiG-21-esek, amelyeknek köszönhetően a térség egyik legerősebb országa volt Indonézia.

A régi időkre egy kis park emlékeztet, ahol megtalálható a cápafogas T-33-astól a Tu-16-oson keresztül a MiG-17-esig több régi típus egy-egy példánya.

 

Vadászpilóta kerestetik! II.

A szolnoki felkészítési fázist követően a sikeres vizsgát tett hadnagyok kiképzése már Kanadában folytatódik. A Saskatchewan tartományban, az USA határától alig 180 km-re lévő Moose Jaw-ban, illetve az attól északnyugatra, kb. 500 km-re elterülő Cold Lake bázison a pilótaképzést a legkorszerűbb igények alapján szervezték meg az NFTC program irányítói.

Szirénázó tankpusztító

Horváth Zoltán

A hadviselés történetének kevés repülőgépétől rettegtek a harcedzett katonák és a védtelen civilek úgy, mint a Luftwaffe zuhanóbombázójától, mely vérfagyasztó szirénázással csapott le a halálra vált áldozatokra. A Stuka rovására több hajó elsüllyesztése írható, mint bármelyik másik világháborús típuséra, páncélosok között végzett pusztítását pedig csupán az orosz Il-2-es Sturmoviké múlta felül. Bár 1940 végére sokan idejétmúltként leírták, mégis végigharcolta a háborút, és gyártását is csak azért szüntették meg, mert Németországban 1944 őszétől a vadászokon kívül minden más rendeltetésű harci gépét leállították.

Bombák és röpcédulák

Jánkfalvi Zoltán

A hazai szakirodalomban mindenütt úgy szerepel, hogy az 1944-ben Magyarország ellen megindított légitámadások legnagyobb légi harcot eredményező és legnagyobb veszteséggel járó összecsapása július 2-án Budapest térségében volt. Hosszú évek kutatásai és adatgyűjtése során a közelmúltban derült ki, hogy ez a kétes hírű dicsőség augusztus 22-ét, ezt a verőfényes keddi napot illeti.

Elszalasztott lehetőség

Kárpáti Endre

A Heinkel 178-as 1939. augusztusi első repülésével a németek többévnyi lépéselőnyre tettek szert a sugárhajtóműves repülés területén. Ernst Heinkel meg is próbálta aprópénzre váltani az eredményeket egy gázturbinás vadászgép kifejlesztésével, az azonban már nem rajta múlt, hogy Németországnak mégis öt hosszú esztendőre volt szüksége ahhoz, hogy sugárhajtóműves gépeket harcba küldhessen.

A tengerek Égi Királya

Kelecsényi István és

Tóth Zoltán

Az 1957-es esztendőben a Sikorsky Helikoptergyár kezdhetett hozzá egy minden időjárási körülményeknek megfelelő tengerészeti helikopter kifejlesztésébe. A helikopternek képesnek kellett lenni szállítási, tengeri keresési és mentési, kommunikációs, korai előrejelző és ASW, vagyis tengeralattjáró-elhárító feladatok elvégzésére.

Egy elfelejtett háború

Horváth Zoltán

Ez év április 1-jén ünnepelte 90. születésnapját brit Királyi Légierő.

Az évforduló alkalmával lapunk a RAF történetének egyik méltatlanul feledésbe merült epizódját idézi fel. Az 1918 tavaszától önálló új haderőnem az I. világháborús döntő közreműködés után, a beköszöntött békében magára vállalta a gyarmatok lázadásainak gyors elfojtását. Ebben a szerepben éppen Mezopotámiában, a későbbi Irakban érte el egyik első eredményét 1922-ben - rendkívül hatékonyan és hihetetlenül olcsón. A 10 évre rá névlegesen függetlenné vált királyság britek által támogatott uralkodóját 1941-ben puccsal elűzte az iszlám fanatikus Rasid Ali, aki a gyűlölt gyarmatosítók kiebrudalásához Hitler és Mussolini segítségét kérte.

Fogtam egy szerb 21-est!

Németh Zoltán

Talán csak most tűnik fel, mennyi minden történt akkoriban. 1993-at írtunk. Az ezredünk fele kint volt Oroszországban, az itthon lévők fele pedig nyelvtanfolyamon. Páran pedig húztuk az igát, készültségbe jártunk.

Már túl voltunk a Gerecsén, Horváth Sanyi elvesztésén, Barcson, már amennyire ezeken túl lehet lenni. Szép folyamatosan csökkent az éves repidő és az életszínvonal. Már csak emlék volt a romániai forradalom, amikor földhöz szögezett minket a tartós köd, és csak találgatni lehetett, mi is történik odakint. Zajlott a rendszerváltás, és zajlott egy háború délen. Még kérdés volt, hogy NATO vagy semlegesség, de Hobó már énekelhette balladás barátainak: "Régen hazamentek már az oroszok."

Tűzkeresztség III.

Serflek Szabolcs

Az F-15E Strike Eagle az amerikai légierő legnagyobb teljesítményű csapásmérő vadászrepülőgépe, mely számtalan éles bevetés során bizonyította rendkívüli képességeit. Mindezt 1990-ben azonban még csak remélni lehetett, biztosan tudni semmiképpen sem. Az 1991-es Sivatagi Vihar hadművelet (ismertebb nevén az Öböl-háború) volt az, amelynek során az F-15E először mutathatta meg, hogy mit tud.

Az eredmény meggyőző volt, de a sikert egyáltalán nem adták könnyen.

Sorozatunkban áttekintjük a Strike Eagle-nek a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepét, és felvillantunk néhány érdekesebb jelenetet, bevetést is, amelyet a szereplők saját szavaikkal illusztrálnak. Ezek a jelenetek jó betekintést nyújtanak az éles harc gyorsaságába és abba a bizonytalanságba és rettegésbe, ami ezzel jár.

Szélvihar Európa felett

Barna Péter

A harmincas évek elején - a német újrafegyverkezési program hatására - az angol repülőgépipar is lázas igyekezettel látott hozzá az új generációs, a kor követelményeinek megfelelő vadászrepülőgépek kifejlesztéséhez. Ennek leglátványosabb eredményei a Hawker Hurricane, valamint a Supermarine Spitfire repülőgépekben testesültek meg. A fejlesztési munkálatok azonban korántsem nem álltak le, és hamarosan megjelentek a következő generációhoz tartozó vadászrepülőgépek. Ezek közé tartoztak a Hawker cég által gyártott Typhoon, valamint a vele párhuzamosan fejlesztett, de végül gyártásra nem került Tornado típusok.